Neuvoja kaivataan karppaajilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ummessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ummessa

Vieras
Miten te karppaajat, jotka olette jättäneet myös kokojyväviljat ruokavaliostanne, olette välttäneet ummetuksen? En ole itse mikään täysverinen karppaaja mutta nyt raskauden loppuvaiheessa (rv 37) raskausdiabetes ei näemmä pysy kurissa kuin jättämällä kaikki hiilarit minimiin ateriainsuliineista huolimatta. Kaipaamaan olen jäänyt erityisesti aamuista puuroa, joka on jollain tapaa saanut jo ennestään laiskan suolen toimimaan edes joskus eikä tähän asti ole aiheuttanut ongelmia sokereiden kanssakaan.
Syön kyllä runsaasti kasviksia muilla aterioilla ja riittävä veden saantikaan ei ole ongelma.

Mulla kaiken a ja o on just se vesi.

Muulla ruokavaliolla ei ole niinkään merkitystä, mutta jos kerrankin päivän aikana iskee jano eli en juo ennen kuin oikeasti kunnolla janottaa, sen huomaa heti seuraavana päivänä vessassa.

Ja siis ihan hanavesi. Ei vichy tms.

Toisekseen, jos koet, että kuitu on sulla se juttu, voithan sä leseitä syödä. ;)

Jos kärsit jogurttia/rahkaa, pistä sinne sekaan. Tai sitten tee esim. karppisämpylöitä tai muita vhh-leipomuksia. Niihin pistetään melkosen usein reilusti leseitä.

Niin ja piti tulla lisämäään siemenet ja pähkinät. Syötkö?

Viimeksi muokattu:
No lisäät kuituja- jos tuntuu että sitä puuroa niin sitten sitä puuroa, ei sitä nyt kannata ummessakaan olla!
Rd voi olla ohimenevä ja varmaan onkin.
Enemmän diabeteskin on rasva-aineenvaihdunnan sairaus.

maha: En nyt viitsisi ehdoin tahdoin pitää sokereita koholla, kun nimenomaan niitä tarkkaillaan ja pidetään kirjaa arvoista. Tällä hetkellä tärkeintä on pitää sokerit tasaisina synnytykseen asti, ohimenevä vaihe siis tämäkin.
Leseitä olen ottanut muiden aterioiden yhteydessä, eikä niistäkään oikein tunnu olevan apua. Pähkinöitä tulee kyllä vedeltyä ja öljyä salaatinkastikkeena.
Täytyy koittaa tuota kahvia heti aamuun, vaikken mikään kahvinjuoja olekaan :)

ite koitin vaan syödä sillon enempi esim kaaliraastetta valkokaalista. Ja pellavansiemenet on hyvä, mutta niitä ei suositella raskausaikana, eikä imetyksen aikana. Ite oon nyt imettäessä käyttäny luumunektaria ja vauvan luumusoseita, esim jogurtin seassa ja luumunektaria juonut sellasenaan, kyllähän siitä luumusta tulee hiilareita, mutta pakko se on vatsakin saada toimimaan, koittaa sitten vaikka vähentää jostain muualta. Ton rd:n kanssa kokeilisin lisätä esim sitä luumunektaria päivä- tai iltaruokaan, riippuen miten nostaa aterian jälkeisiä arvoja tai paastoarvoa. Marjajauheet on kans hyviä, niistä tulee kuituja. Niin ja mulla myös juuston syönti piti jättää ihan minimiin, neljäkin viipaletta päivän aikana saatto olla jo liikaa, heti huomasin et maha toimii paremmin jos ei syöny juustoo esim ollenkaan.

Yhteistyössä