Neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niiskuneiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niiskuneiti

Vieras
Saako raskaana ollessa syödä maksalaatikkoa? Jostakin siis luin, että maksaruokia tulisi välttää...
Ostin maksalaatikkoa ja ajattelin syödä sitä ihan reilun kerta annoksen... Olisiko parempi jättää syömättä?
Kiitos vastauksista etukäteen!

Maksaa saa syödä, mutta ei paljoa. Kerran kuussa maksaruoka on turvallista. ""kiellettyä"" se on a-vitamiinin takia. Popsi ihan rauhassa laatikko napaas ja sitten pidät väliä maksaruokien kanssa.

Hei, mun on ihan pakko tunnustaa, että minä tiedän maksan syönnin olevan kiellettyä mutta mulle tuli ihan kauhea maksalaatikon himo tässä yx päivä ja vetasin sitä vatsan täyteen. En usko että yx kerta on niin vakava asia.

Löysin tällasen....

A-vitamiini liikasaanti voi aiheuttaa sikiölle epämuodostomia ja keskenmenonriskin. Kalanmaksaöljyä ei siis pidä vartavasten alkaa nauttimaan. Maksa kerää myös ympäristön raskasmetalleita, jotka voivat vaarantaa sikiön terveyden.

Ruotsissa maksaruokia suositellaan raskaanaoleville, samoin kuin vauvoille tyynyä, ei sen puoleen enmemmin luotan suomalaiseen neuvolaan.

Eli en syönyt maksaa, enkä käytä vauvalla tyynyä.

Hei!
Itse kysyin neuvolassa th:lta,onko maksalaatikosta haittaa,kun on raskaana,niin hän vastasi,että ei ole!
Maksalaatikossa on kuitenkin niin vähän tuota maksaa itsessään,ettei pidä ko ruokaa vaarallisena ja sanoikin,että ennen vanhaan jopa määrättiin maksaruokia raskaana oleville,jotta saavat rautaa...
Harvapa kuitenkaan sitä jatkuvasti mutustaa,eli ehkä tuo kerta kuussa on ihan jees kuitenkin!
Itse olen nyt tämän raskauden aikana syönyt maksalaatikkoa kaksi kertaa ruuaksi (rv 15+),ja luulen että syön jatkossakin =0)
Itse kuitenkin pidättäydyn jauhe-/palamaksaruuista!

Onnellista odotusta kaikille!

Terkuin ASV + sintti

Ihan oikeissa neuvolan neuvoissakin sanotaan, että paljon A-vitamiinen vuoksi koko maksan nauttimista tulisi rajata. Tämähän on rajoitus myös monille muille ryhmille ja suositus tavallisille ihmisille.

Maksalaatikko ei ole koko maksaa nähnytkään. Kaupan maksalaatikossa on niin paljon riisiä, että saman tien voi lopettaa riisipuuronkin syömisen. Kohtuus kaikessa tosin, myös hermoilussa.

Mutta... maksalaatikon syömättä jättäminen ei varmaankaan tee vahinkoa kenellekään, joten jos arveluttaa, niin ei vain syö. Ei tämä nyt niin monimutkaista ole.

Niin ne neuvolantäditkin on eri mieltä, mun tätsy sanoi että siittä vaan ku et kilokaupalla mätä. Mulla oli alkuraskaudesta varsinkin kauhee maksalaatikon himo ja niin kätevä ja halpa työeväskin se on, että tais mennä parikin rasiaa viikossa. Mutta mulla on muutenkin matala hemoglobiini ja kaupan maksalaatikossa on niin häviävän pieni määrä maksaa, että ei haittaa.

Mun neuvolan th neuvoi että maksa on kiellettyjen listalla mutta voi syödä silloin tällöin maksalaatikkoa, maksamakkaraa tms. kunhan ei joka päivä. Ja maksapihviäkin voi syödä jos tilanne on sellainen ettei vaihtoehtoja ole - sanoi että kerta-annoksena ei varmasti ole haittaa vauvalle.

Maksamakkarassa ja -laatikossa on maksaa vain murunen! Mä syön hyvällä omallatunnolla pari pakettia kuussa, joskus maksapihvejäkin.

Maksan A-vitamiinipitoisuudet ei mun tietääkseni ole enää läheskään niin korkeita kuin ""maksakriisin"" aikoihin n. kymmenen vuotta sitten, koska eläinten rehujen koostumusta muutettiin.

Uusimmat

Yhteistyössä