Neuvokaas viisaammat kiinteiden kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mamma"

Vieras
Eli vauvani oli vähän reilun 5kk kun aloitin kiinteät. Nyt olemma varovasti maistelleet porkkanaa ja perunaa, puuroa ja hedelmäsosetta kahden viikon ajan, jokunen päivä päälle. Annan aamupäivästä pepoa ja päivällä kerran hedelmäsosetta, joskus illalla puuroa. Olenko edennyt liian hitaasti tai liian nopeaa kiinteiden kanssa? Olen yrittänyt ainakin olla varovainen ettei mahakipuja tulisi. Mutta nyt en oikein tiedä kuinka nopeaa päiviin pitäisi tulla soseet mukaan ja montako kertaa päivässä tai millaisia määriä. Opastaisitteko? <3

Mä pähkäilin ite kans saman ongelman kanssa kun aloitin kiinteät. Sun pitää kahtoo lastas mites se reagoi ja sitten just et mihkä aikaan se tarttee, et millon se on nälkäsempi. Se on varmasti niin yksilöllistä kuinka paljon, riippuu niin paljon siitä lapsesta ja siitä imetätkö/annatko pulloa ensin ja sitten soseita vai toiste päin. Älä ressaa vaan varmasti sä olet paras päättämään mitä lapsesi tarvitsee milloinkin.

Ihan miten lapses tarvitsee.

Mä alotin molemmilla n 4 kk iässä perunalla. Sitä ensin päivällä pari teelusikallista, sitten hiukan enemmän. Näin mentiin viikko-pari, sitten kehiin maissisose. Määrää ja kertoja lisäsin pikkuhiljaa tarpeen mukaan. Suunnilleen puolen vuoden paikkeilla oli käytössä jo muutama vihannes, parit hedelmät ja liha. Ruokailukertoja 2-3. Sitten siihen pikkuhiljaa viljat mukaan myös.

Yleensähän sanotaan että jos aloittaa kiinteät myöhemmin niin tahtia voi pitää nopeampana. Mutta tarkkaile lastasi ja katso miten innostuu syömisesta ja kuinka paljon ruokaa uppoaa. Mitään yksittäisiä annosmääriä ei kukaan voi sanoa, toinen vetää nopeasti desin verran kun toiselle riittää lusikallinen pitkän aikaa.

Neuvolan ohje sanoo, että jokaista uutta makua aina viikko kerrallaan ja sitten vasta seuraava. Useimmat taitaa kyllä antaa jonkun kolmisen päivää ja sitten seuraavaa, jos ei oireita. Viljoja ei kannattaisi aloittaa samaan syssyyn, mutta jos ei teillä ole tullut oireita, niin ei kai sitä enää lopettamaankaan tarvitse ryhtyä.

Muistaakseni meillä lisättiin ruokakertoja vähitellen, olisiko ollut 8kk ikä, kun päivässä oli 5 kiinteää ateriaa. Siihen saakka siis joku välipala tai kaksi korvattiin maidolla.

Ruokaa voit antaa niin paljon kuin menee. Monella kestää kuukauden-pari ennen kuin päästään edes puoleen pikkupurkilliseen eli ei kannata huolestua heti. Antaa sitten useammalla aterialla.

[QUOTE="vieras";23060110]Mä pähkäilin ite kans saman ongelman kanssa kun aloitin kiinteät. Sun pitää kahtoo lastas mites se reagoi ja sitten just et mihkä aikaan se tarttee, et millon se on nälkäsempi. Se on varmasti niin yksilöllistä kuinka paljon, riippuu niin paljon siitä lapsesta ja siitä imetätkö/annatko pulloa ensin ja sitten soseita vai toiste päin. Älä ressaa vaan varmasti sä olet paras päättämään mitä lapsesi tarvitsee milloinkin.[/QUOTE]

Mahalla ei ole reagoinut mitenkään ja syö kiinteitä innokkaana. Aivan kuin olisi aina syönyt niitä. Määrät on 1-3 tl. Esim. tänään annoin aamupäivällä porkkanaa 2tl ja päivällä hedelmäsosetta 2tl. Muuten sitten rintamaitoa.

Mielestäni olet aloitellut kiinteät juuri oikein. Jos ruoka vauvalle maistuu, eikä ongelmia ole tullut, niin senkun vaan annat lisää. Ei vauva liikaa voi syödä. Itse olen kolmelle lapselleni antanut kiinteitä useamman kerran päivässä (varsinkin jos syöminen on ollut aluksi hankalaa, jotta tottuisivat nopeammin).

[QUOTE="vieras";23060176]Mielestäni olet aloitellut kiinteät juuri oikein. Jos ruoka vauvalle maistuu, eikä ongelmia ole tullut, niin senkun vaan annat lisää. Ei vauva liikaa voi syödä. Itse olen kolmelle lapselleni antanut kiinteitä useamman kerran päivässä (varsinkin jos syöminen on ollut aluksi hankalaa, jotta tottuisivat nopeammin).[/QUOTE]

Vauva tykkää ihan selvästi syödä kiinteitä ja hedelmäsosetta kun on tarjolla niin suu on valmiina auki. :) Alkaa kyllä kääntää päätä pois ja muuttuu jotenkin "levottomaksi" kun ei halua (enää). Näin olen ainakin olemuksesta ja eleistä ymmärtänyt.

Meille neuvottiin neuvolassa että 6kk ikäisenä olisi hyvä olla jo 5 ateriaa päivässä. Eli siis puuro+maitoa, lihasose+maitoa, hedelmäsose+maitoa, kasvissose+maitoa, puuroa+maitoa. Itse aloin toteuttamaan 5 aterian vauhtia joskus 5kk ikäisenä. 4kk aloitettiin soseet. Tällä hetkellä menee jo purkillinen kerta. Neiti on kova syömään ja tykkää ihan kaikista soseista mitä tarjoaa. Myös maitoa menee silti.

Yhteistyössä