"neuvola antoi luvan"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

**

Vieras
Siis en tajua täällä näitä aloituksia tyyliin "neuvola antoi luvan aloittaa vauvalle kiinteät" ja "saatiin neuvolasta lupa tehdä sitä ja tätä..."

Siis kuka muka kysyy neuvolasta lupaa miten hoitaa omaa lasta?!
Hyvät ihmiset, saatte kyllä ihan itse päättää mitä alatte syöttää vauvallenne ja milloin... neuvola voi suositella jotain, mutta ne on nimenomaan suosituksia, eikä mikään laki jota tulee kirjaimellisesti noudattaa.

Niin. Kaikki kun eivät osaa ihan niin asiaa ajatella kuin te/minä.
Toiset ovat paljon epävarmempia monenki asian suhteen ja silloin on neuvola ihan hyvä paikka kysyä neuvoa. Ei silti kannata aliarvioida sitä asiaa.

En minä niitä luviksi määrittele. Paitsi ehkä joitain asioita noiden erityisten kanssa (lupa istuttaa syöttötuoliin tuettuna lasta joka ei osaa vielä itse istua jne), mutta joitain juttuja on ihan hyvä tarkistaa ns. ammattilaiselta. Siis jos tekee mieli tehdä jotain mistä ei ole varma onko sopivaa lapsen ikään ja kehitystasoon nähden.

On se toisaalta niinkin että jos olet yksin tai kaksin vauvan kanssa , ilman turverkostoa, kyllä ne neuvolan neuvot on kullan arvoisia. Mutta ainahan on niitä jotka tietää kaiken itse ja parhaiten, vaikka menis metsäänkin.

No meille neuvolan opastus on ainakin ollut ihan tervetullutta, kun on esikoinen kyseessä. Minusta ihan kiva, että sanovat, että no niin, nyt voitte aloitella kiinteitä, tai nyt voitte aloitella hapanmaitotuotteita tai tavallista maitoa jne. Olisin tietty googlettamallakin saanut samat tiedot netistä, mutta minusta on ihan hyvä että neuvolassa kerrotaan minkä ikäiselle mitäkin.

Jos jokainen saisi itse päättää mitä ja minkä ikäiselle syöttää mitäkin, niin kyllä kuule joku pahvi olisi kohta syöttämässä haarukalla paloiteltua pottua kuusiviikkoiselle.

Ihan hyvä että neuvola on olemassa, täytyy olla aika huonosti asiat, jos terkan neuvoista vetää herneet nenäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Uusavuttomat vanhemmat tarvii luvat kaikkeen, paitsi lasten tekoon :whistle:

En tiedä tarviiko sen välttämättä olla uusavuttomuutta. On tiettyjä yleisiä ohjeita lasten hoidossa, ruokinnassa jne joiden noudattaminen - tai ainakin noudattamaan pyrkiminen - on ihan hyvä juttu. Neuvolan kuitenkin pitäisi olla paikka jossa osataan opastaa näissä, ehkä paremminkin kuin mitä kaikki mummot, tädit ja naapurit joiden ohjeet voivat olla hyvinkin toisistaan poikkeavia.

Meille esimerkiksi neuvola suositteli 6kk täysimetystä ja muuten pitkää imetystä. Jos olisin mielummin kuunnellut ympäristöni "viisaampia" tai omaa fiilistä siinä niin imettämättä nuo olisivat tainneet jäädä kokonaan. En silti pidä sitä neuvolan määräyksenä vaan ihan suosituksena joita mielelläni kuuntelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

En tiedä tarviiko sen välttämättä olla uusavuttomuutta. On tiettyjä yleisiä ohjeita lasten hoidossa, ruokinnassa jne joiden noudattaminen - tai ainakin noudattamaan pyrkiminen - on ihan hyvä juttu. Neuvolan kuitenkin pitäisi olla paikka jossa osataan opastaa näissä, ehkä paremminkin kuin mitä kaikki mummot, tädit ja naapurit joiden ohjeet voivat olla hyvinkin toisistaan poikkeavia.

Meille esimerkiksi neuvola suositteli 6kk täysimetystä ja muuten pitkää imetystä. Jos olisin mielummin kuunnellut ympäristöni "viisaampia" tai omaa fiilistä siinä niin imettämättä nuo olisivat tainneet jäädä kokonaan. En silti pidä sitä neuvolan määräyksenä vaan ihan suosituksena joita mielelläni kuuntelen.

teillä on harvinainen neuvola. mitä olen imetystukilistaa ja maitolaituria seurannut, monesti ollaan "ammattilaisten" taholta tuhoamassa hyvin alkanut imetys korvikkeen tuputuksella ja hoputellaan lisäruokia

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaillen :
No meille neuvolan opastus on ainakin ollut ihan tervetullutta, kun on esikoinen kyseessä. Minusta ihan kiva, että sanovat, että no niin, nyt voitte aloitella kiinteitä, tai nyt voitte aloitella hapanmaitotuotteita tai tavallista maitoa jne. Olisin tietty googlettamallakin saanut samat tiedot netistä, mutta minusta on ihan hyvä että neuvolassa kerrotaan minkä ikäiselle mitäkin.

Jos jokainen saisi itse päättää mitä ja minkä ikäiselle syöttää mitäkin, niin kyllä kuule joku pahvi olisi kohta syöttämässä haarukalla paloiteltua pottua kuusiviikkoiselle.

Ihan hyvä että neuvola on olemassa, täytyy olla aika huonosti asiat, jos terkan neuvoista vetää herneet nenäänsä.

Tätä samaa mietin. =)

Kyllä esikoisen kanssa on vielä aika hukassa kaikessa, siksi neuvola ja sen ohjeet on ikäänkuin opettaja tai poliisi jonka ohjeistusta noudatetaan. Myöhempien lasten kanssa osaa sitten tehdä jo itse päätöksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja pakko hankkia itse tieto:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

teillä on harvinainen neuvola. mitä olen imetystukilistaa ja maitolaituria seurannut, monesti ollaan "ammattilaisten" taholta tuhoamassa hyvin alkanut imetys korvikkeen tuputuksella ja hoputellaan lisäruokia

Kyllä minulle molempien kohdalla kerrottiin imetyksen hyödyistä ja siitä että se 6kk täysimetys on nykyään suosituksena. Toki kun esikoisella oli alkuun paljonkin vaikeuksia kun ei meinannut oppia imemään, sanoi terkka että vbaikkei se alkaisi sujau lain olisi hyvä lypsämisen avulla yrittää saada lapselle sitä rintamaitoa niin kauan kuin jaksaa ja siirtyä sitten korvikkeeseen kun ei enää onnistu. Ja toki että korvike on hyvä ottaa käyttöön jos ei lapsi saa rinnasta tarpeeksi ravintoa.

Siihen uskoen jaksoin sitten taistella esikoisen kanssa niin että sain sen imetyksen sujumaan. Kun kasvu sitten hidastui niin neuvola siihen vedoten suositteli kiinteiden aloittamista ja 4,5kk iässä poju sai alkaa niitä maistelemaan. Tuossakin päätösä minun. Samoin kuin sekin että lopetin imetyksen 10kk iässä kun odotin jo seuraavaa vauvaa.

Kuopuksella taas ei ollut mitään tuollaisia ongelmia vaan lapsi kasvoi ihan normaalisti enkä missään vaiheessa saanut minkään laista suositusta korvikeesta.

Kyllä mä esikoisen aikaa kyselin neuvolasta. Ei kaikki silloin ollut niin selvää, kuin kakkosen tai kolmosen kohdalla, jolloin ei enää tarvinnut mitään ohjeistuksia kysellä.

Aika jännä, että joitakin tämäkin asia häiritsee :whistle:

minusta neuvolan hyvä lupailla, kun näkevät kasvukäyrät, mittaavat ja punnaavat. mekin "saatiin lupa" aloittaa kiinteät, samalla myös lihat ja öljylisä kun käytiin 5kk neuvolassa. olisin kai itsekin ilman neuvolaa ne aloittanut, mutta varmaan ilman lihaa ja öljyä aluksi ns. enempi suositusten mukaan. mutta kun heillä on tietoa ja taitoa neuvoa, niin miksi sitä päin pitäisi sylkeä, tai tuntea itsensä niin perusteellisen hyväksi että ei noudattaisi? neuvolan tehtävä on neuvoa. mutta onneks siellä ei ole pakko käydä jos niin pipo ahdistaa..

Onko se neuvolasta kysely keneltäkään pois? Ei vois vähempää kiinnostaa se mitä ihmiset kyselee neuvolasta. Kannattaa välillä keskittyä omaan elämään tai hankkia sellainen. Paitsi jos asuu Porvoossa ;-)

Eiköhän tuo nyt ole vain sanamuoto tai tapa ilmaista asia mistä ollaan neuvolassa keskusteltu ja päätettykin. Ja mitä ihmeen pahaa neuvojen ja avun kysymisessä on? Kuinka moni teistä oli täysoppinut äiti ja lastenkasvattaja heti äidiksi tultuaan? En minä ainakaan.

monet näyttää ymmärtävän lukemansa väärin... nimenomaan neuvolasta voi kysellä asioista eikä siinä mitään paha ole, mutta ei sieltä mitään "lupaa" mihinkään tarvitse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
monet näyttää ymmärtävän lukemansa väärin... nimenomaan neuvolasta voi kysellä asioista eikä siinä mitään paha ole, mutta ei sieltä mitään "lupaa" mihinkään tarvitse.

No, onko tuo sanamuoto sitten tässä oikeasti niin iso rikos? ;)

Esimerkkinä: maija kysyy neuvolasta onko ok alkaa antaa Vauvalle 4,5kk kiinteitä imetyksen ohessa ja neuvola sanoo että on.

Jos maija sitten kertoo kaverilleen saaneensa neuvolasta luvan aloittaa kiinteät hän on uusavuton äiti joka ei itse osaa ajatella lainkaan.

Jos hän taas vain kertoisi aloittaneensa ne kiinteät ja toteaisi siinä samassa että neuvolankin mielestä se on ok, hän taas olisi fiksu äiti joka osaa ajatella omilla aivoillaan ja myös kysellä neuvolasta ohjeita.