Neuvola käynti arveluttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jos sieltä tarttuu noro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jos sieltä tarttuu noro

Vieras
Eli kuinka todennäköistä on että neuvola käynniltä tarttuu norovirus vauvaan???
Kuulostaa varmaan tosi tyhmältä, mutta minua pelottaa viedä tyttö neuvolaan tuon noroviruksen takia.
Koska sitä on niin paljon ollut liikkeellä!

Ennemmin nää tartuntataudit saa kaupassa asoidessa. Mä käytän itse sekä lapsilla käsihuuhdetta aina kun tullaan jostain kotiin. Sen käyttö on mun mielestä vähentänyt selvästi tauteja meidän perheessä.

No jos ajattelee asiaa niin, että tautia kantaa jo aikasemmin ja voi tarttua, niin sillon kannattaa tosiaan linnottautua kotiin. Koko ajan on joku tauti liikkeellä. Nyt on norovirus, kohta influenssa, syksyllä rs-virus... Käsidesi eli käsihuuhde on hyvä keksintö. Tosin noroviruksen torjunnassa pitää kädet pestä saippualla KUNNOLLA ja sitte vielä käsihuuhdetta.

No ei tuo minusta kuulosta kovin turhalta "pelolta". Itsekkin sitä nyt säikähdin, koska parhaillaan on tuttavan vauva tiputuksessa sairaalassa. Se voi joillekkin vauvoille olla kovakin koettelemus.

Yksi tuttava sai noroviruksen vierailtuaan perheessä, jossa tauti oli jyllännyt viikko sitten ja nyt olivat terveitä. Silti tarttui. Sitkeä pöpö taitaa olla.

Noro-virusta on todella vaikea välttää. Sen saa jos on saadakseen. Virus elää jopa 4vkoa lapsen ulosteessa, siis sairastamisen jälkeenkin. Periaatteessa lapsi siis saattaa levittää tautia paljon sairastamisen jälkeenkin. Lelujen pinnalla ja ovenkahvoissa tauti elää myös useita päiviä. Noro myös tarttuu herkästi pienestäkin virusmäärästä eli ärhäkkä virus on kyseessä. Noro on muuntumiskykyinen virus eli periaatteessa sen voi saada uudelleenkin jos virus on ehtinyt hieman muuntua. Nyt on jo liikkeellä myös rotavirusta johon voi sairastua vaikka olisi juuri sairastanut Noron. Eipä näitä mahatauteja voi talvella juuri lapsiperheet välttää. Sisälle ei kannata lukkiutua, sillä viruksen voi saada sieltä omasta lähikaupastakin. Hyvä käsihygienia saattaa auttaa. Pitää kuitrenkin muistaa, että maailmassa on vakavampiakin sairauksia kun mahataudit. Inhottaviahan ne tietysti on!

Ei mielestäni kannata hysteeriseksi ryhtyä. Taudit tulee jos on tullakseen. Eihän lapsen kanssa voi liikkua missään, jos pelkää jotain noroa tai muuta. Aina jossain on joku joka sairastaa tai kantaa tautia. Neuvolaan vaan siitä.

Yhteistyössä