Neuvola tädin vierailu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Porina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Porina

Jäsen
05.02.2005
299
0
16
Tänään kävi sitten neuvolatäti ensi visiitillä. Ensimmäinen kysymys oli, miten imetys sujuu... no, eihän se oikein suju, kun maitoa tulee niin hintsusti, että vauvalle se ei todellakaan riitä eikä jaksa tyhjää imeä, joten korvikkella mennään, johon sekaan kyllä lisään omaa sen, mitä saan pumpattua. Tunnin välein kuulemma pitäs imettää, että maito nousee kunnolla. Pitäisi siis 11 pv vanha vauva herättää tunnin välein syömään :| Seuraava kysymys oli, miten paljon korviketta menee kerralla. Sellaset 50 - 80 ml joskus voi mennä 100 ml:n. Vuorokaudessa korviketta menee noin 550 - 650 ml. Kyllä tuon ikäisen/painoisen pitäisi ainakin 120 ml kerralla imeä, sanoi terkkari. :( Vauva painoi syntyessään 4250 g. Tuntuu, että meillä on nyt kaikki huonosti :/ Sanoi tulevansa uudelleen tällä viikolla ja tehdään syöttöpunnitus. JOKA ON AIVAN TURHAA! Kun multa tulee maitoa kerralla vain noin 10 - 20 ml.
Jos joku on herkkä synnytyksen jälkeiselle masennukselle, niin tällainen ainakin edesauttaa sitä. :headwall:

Terveydenhoitajat eivät ammattitaidostaan huolimatta osaa aina suhtautua tuoreisiin vanhempiin vaadittavalla herkkyydellä. Ongelmanne eivät minusta kuulosta ollenkaan vakavilta.

Maitoa muodostuu sitä mukaa, kun sitä poistuu. Paras keino lisätä maidontuotantoa on imettää, imettää ja imettää!! Vauva osaa imeä myös unissaan, joten häntä ei tarvitse herättää syömään. Menet vain vauvan viereen ja annat hamuta rinnan suuhunsa. Joskus tarvitaan pientä houkuttelua, mutta onnistuu varmasti herättämättä.

Rintapumppu ei kerro maitomäärästä mitään! Vauvan heruttelu ja imuteho on aivan omaa luokkaansa.

Ei ole todellakaan mitään tiettyä määrää, mikä vauvan "pitäisi" syödä kerralla. Yksi syö vähän, toinen paljon. Tärkeää on, että vauvan paino nousee normaalisti. Syöttöpunnitukset ovat mielestäni vähän turhia...

Neuvoisin sinua pitämään vauvaa paljon lähellä ja ihokontaktissa. Imettämään tosi usein ja niin kauan, kun vauva haluaa. Korvikkeen määrää voit alkaa pikkuhiljaa vähentää.

olipas puhelias terkkari... vähän liiankin puhelias. lapset ovat yksilöitä, mutta sairaalasta ohjeistetaan että vastasyntynyt syö kerralla 10ml/ikäpäivät eli 2pv vanha 20ml kerralla ja 9pv 90ml. ja tuohon 100ml se saa pysähtyä aika pitkäksikin aikaa. ja paljonhan vaikuttaa myös aikaväli edellisestä syötöstä. tais terkkari vain tuijottaa lappujaan/ohjeitaan.

maito tosiaan voi nousta vasta 2viikon jälkeen kunnolla. siihen auttaa tiheä syöminen mutta itse en hennoisi lasta herättää uniltaan. jospa hereillä ollessa tiheä tarjonta auttaisi?!

ja pumppaamalla/lypsämällä maitoa ei tule yhtä paljon kuin lapsen imiessä. syöttöpunnituksella saa selville paljonko lapsi imee. toivottavasti terkkari tarkoitti syöttöpunnituksen kannustukseksi siihen että sitä maitoa tosiaan tulee sieltä. taisi vain asian esittää tökerösti.

ja tuohon pumppaamiseen vielä että itse 2 lapsen kohdalla huomannut pumpun käteväksi mutta silti kun vain vähänkin jaksaa niin käsin saa paljon enemmän lypsettyä. ja perusteellisemmin mikäli meinaa pakkaantua.

ja mikäli lapsi kasvaa niin silloinhan ruokaa saa tarpeeksi.

voima :hug: ja tsemppiä seuraavaan tapaamiseen...

Sattaahan se vauva saada siitä rinnalta enemmän kun saat pumpattua... Kokeilepa pumpata toisesta samalla, kun imetät vauvaa toisesta. Mulla ainakin heruu sillon paljon enemmän kun pelkästään pumppaamalla. Mun mielestä kannattaa antaa vauvan imeä se sun maito rinnalta, ettei vieraannu tissittelystä... Pullosta kun tulee maito paljon helpommin.

Mulla itellä on lähteny imetys vähän takkuillen kayntiin, kun poika sai pari ekaa päivää pullosta luovutettua maitoa (oli tarkkailussa vastasyntyneiden teholla). Olisin halunnu eka imettää, mut luovutettua pidettiin ensisijaisena ja tissittely jäi harjottelun tasolle. Rintakumien kanssa tuskailin lauantaihin asti, mut sit yllättäen poika suostukin paljaalle rinnalle ja nyt vaikuttais saavan maitoo paremmin. Ainakin nielemisen kuulee selvästi ja kauemmin ku aikasemmin. Maito myös tuntuu nousevan paremmin.

Mun mielestä sun ei tarvi herättää lasta tunnin välein... Eihän pieni jaksa imeä kunnolla, jos on ihan väsynyt. Pumpata sen sijaan kannattaa säännöllisesti... Sehän parantaa myös maidon nousua. Jos vaikka sit imettelisit vauvan herättyä ja antaisit sitä pumpattua lisäks, jos jää nälkäseks. Korviketta vasta sen jälkeen tarvittaessa. Saisit varmaan paremmin käyntiin ton imetyshomman.

Riittävät määrät on yksilöllisiä... Kyllä vauva ilmottaa, jos on nälkänen. Niin mä ainakin uskon ja niin on mulle kätilötkin sanonu. Koita ajatella positiivisesti ja uskoa siihen, että tilanne paranee. Kyllä se siitä. :)

Laitan sulle muutaman linkin, josta mä ainakin oon saanu apuja. Ja neuvolatätiä saa vaihdettua, jos ei kemiat natsaa ja koet käynnit epämiellyttävinä. Mä vaihdoin ja nyt homma toimii. Tsemppiä! :hug:

http://www.imetystukilista.net/
http://www.imetystukilista.net/faq/newman_tarpeeksi.php
http://www.vauvapalsta.net/keskustelupalsta/index.php?showtopic=31084&hl=
http://www.vauvapalsta.net/keskustelupalsta/index.php?showtopic=40341&hl=imetykseen+tukea

PikkuMyy-80 ja poikanen 2vk4pv

*Muoks* Vähän vaikeeselkosesti näköjään asian muotoilin, mut toivottavasti ymmärrät mitä tarkotan. :)

Mulla ei tullut maitoa esikoiselle eikä kuopukselle, esikoista osittaisimetin 2kk kunnes siiryttiin pelkkään korvikkeeseen ihan terkkarin ehdotuksesta. Esikoinen nimittäin viihtyi tuntikaupalla rinnalla mutta aina jälkeen tarjottu korvikemaito maistui ja silti kasvettiin käyrän alaviivalla. Pumppaamalla saatu maitoennätys oli 30ml yhteensä. Maito ei koskaan "suihkunnut",saati rinnat pakkautuneet.
Kuopukselle ei noussut sitäkään vähää, vaikka imetin ahkerasti. Kaksi viikkoa maito erittyi tipoittain kunnes lakkasi kuin seinään, imetyksestä huolimatta. Kuopus on nyt 3kk ja syö korviketta kerrallaan 80-120ml, päivällä tiheään ja yöllä harvempaan ja kasvaa mainiosti. Ja oikeasti, et kyllä ala tunnin välein herättämään lasta jos se tyytyväisenä nukkuu! Imetys on mahtava asia onnistuessaan, mutta lapsen kasvu on etusijalla ja kyllä ne korvikkeellakin kasvaa! Itse tiedät milloin kaikkesi olet yrittänyt, ja enempäänhän ei kukaan pysty. Tsemppiä imetykseen, mutta älä rääkkää asialla itseäsi!

Älä välitä neuvolantädistä. Oli aika kärkäs ihminen teillä kylässä. meille sanotttiin laitokselta että jos lapsi kasvaa hyvin ja on tyytyväinen häntä ei tarvitse esimerkiksi yöllä herättää syömään erikseen. meillä saattoi poika nukkua jopa 6 tuntia putkeen syömättä. Ja sitten kun meille sanottiin neuvolassa että pitäis herättää syömään niin meni kaikki unirytmit pojalla sekaisin.. Päivisin syöttelin silloin kun söi.. aika pitkään söi kerralla putkeen mutta harvemmin esimerkiksi 1,5-2 tunnin välein, muttei öisin. Syötin aina kun itki. mä sain jostain neuvon että ensimmäiset 3 kk pitää tarjota vauvalle ensisijaisesti ruokaa kun tämä itkee. se on ollut meille ainakin kultainen neuvo ja looginen sellainen. Laitoksella maidon nousu kesti. en juurikaan nukkunut sillä vauva oli koko ajan rinnalla. tähän meni vain pari pv niin maito nousi. Imetä siis aina kun mahd. aluksi ei mee kauaakaan ku vauva saa tarpeeksi maitoa ja heruminen helpottuu. Me annoimme vauvalle alussa max 40 ml kerralla, tai niin paljon ku halus mutta maksimissaan 1dl muuten huomasimme että vauvan maha tuli kipeäksi. Vastasyntyneen maha on pienen pähkinän kokoinen eikä todellakaan kestä suuria määriä kerralla... siitä sitten kärsii koko perhe kun vauva huutaa kipua. Vähitellen vauva jaksoi isompia määriä. 2kk söi jo 1dl ja sitten pitkään 125 ml kerralla nyt isompana menee se 200 ml mutta vasta pari kk syönyt enemmän. Mun mielestä toi antamasi maitomäärä kuullostaa hyvältä. Sun vauvasikin on isohko joten paino on hyvä. Mulle on sanottu että alle 3 kiloa syntymäpianon omaavat pitäis herätellä syömään tai jos paino on laskenut huomattavasti synnytyksen jälkeen. Jos paino nousee tasaisesti ei siis syytä huoleen. syntymäpainokin pitäisi saavuttaa vasta 2vk syntymästä. Se on kyllä totta että mitä enemmän annat korviketta niin sitä vähemmän omaa maitoa tulee. Mä lopetin imetyksen vauvan olessa 3kk vanhana ihan sen takia että maito loppu. En kyllä ottanut siitäkään mitään painetia vaan imetin minkä pystyin/ tuntui hyvältä ja sit loppu korvikkeeella. Älä huoli jo se että pohdit näitä asioita kertoo että välität lapsestasi. :heart:

Meillä kanssa poika painoi syntyessään 4440g ja oma maito ei todellakaan ole riittänyt, ei riittänyt eskikoisellekkaan joka oli alle 3 kiloinen syntyessään. Poika on nyt 7 viikkoa vanha ja kun on tyhjentänyt molemmat tissit vetää pullosta NANnia päälle n 120 milliä. Parin viikon vanhana joi pullosta lisäksi noin 80 milliä.

Että ei huolta, hyvin ne kasvaa korvikkeellakin!!

Tyhmä terkka teillä sanon mä :headwall: :headwall:

Enkä todellakaan herättelisi pientä syömään, antaa toisen nukkua kun nukuttaa. Itse en jaksa imetyksellä ressata laisinkaan kun on jo terve 3vuotias korvikkeella kasvanut neiti.

Joten elä huoli eläkä välitä terkasta :hug: Teillä on kaikki hyvin kunhan lapsi vaan kasvaa, se on pääasia!

Vastasuntyneen vatsa ei todellakaan vedö niin paljon maitoa kun sun terkkari sanoo. Meillä meni alussa tuttelia tai pakastettua maitoa (sillon kun isi hoiti) sellaset 20-50 ml ja desi vasta useamman kuun ikäsenä.

Yhteistyössä