Neuvolalääkäri miehen alkoholinkäytöstä, kommentoikaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jive-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Onko teiltä kyselty asunnon kokoa ja pyydetty tekee pohjapiirosta noin suunnilleen? Siis neuvolassa. Mun piti reilu 2 vuotta sitten ku nuorinta odotin, piirtää "kartta" meidän asunnosta ja kuka nukkuu missäki huoneessa. Kovin kummeksin sitä pyyntöä, niin neuvolan täti sanoi että heidän pitää nykyisin varmistaa että teillä on asunto :o

Siis mitä :D !! Ei kai tämmöistä voi tapahtua :D? No jo on!

Mun mielestä noin yleisesti ottaen on parempi puuttua kuin sivuuttaa.. Aika oleellista mielestäni on, mista kohdista noi pisteet tuli, eli jos asiaan kiinnitetään huomiota, niin sitten niihin konkreettisiin seikkoihin. Noi testithän ei kyllä mitään totuutta tosiaankaan kerro. Ihminen kun katsoo vaan sieltä omasta perspektiivistään asiaa, niin esim. nämä kohdat voi tulkita hyvinkin monella, itselle sopivalla tavalla:

5. Kuinka usein viime vuoden aikana et ole juomisesi vuoksi saanut tehtyä jotain, mikä tavallisesti kuuluu tehtäviisi?
6. Kuinka usein viime vuoden aikana runsaan juomisen jälkeen tarvitsit aamulla olutta tai muuta alkoholia päästäksesi paremmin liikkeelle?
7. Kuinka usein viime vuoden aikana tunsit syyllisyyttä tai katumusta juomisen jälkeen?

Itsellä on ennemminkin se kokemus, ettei neuvolassa puututa asioihin. Raskaana oleva ystäväni kertoi terveydenhoitajalle käyttäneensä aiemmin huumeita (missään vieroituksessa/kuntoutuksessa ei ole ikinä ollut); tästä aiheesta ei kysytty lisää sanallakaan koko raskauden aikana. Itse kerroin lapsen isän päihde- ja mielenterveysongelmasta; kertaakaan ei tätäkään asiaa otettu esille.

Melko asiattomana silti pidän lääkärinne käytöstä. Tuollainen puuttuminen/äidin kertoman epäily ei ainakaan edistä sitä, että asiasta puhuttaisiin avoimesti, vaan käynnistää pikemminkin vastareaktion.

muistakaa hyvät ihmiset, teidän ei ole pakko puhua mistään sellaisesta mikä teistä tuntuu tungettelevalta. ei neuvola eikä mikään muukaan instanssi ole "pakko"

Sepä se, kun tuollaisesta vastaanotosta tulee lähinnä "ei enää ikinä neuvolaan"-reaktio, eli toisin sanoen se ei auta mitään, eikä varsinkaan luo hyvää/odottavaa äitiä tukevaa ilmapiiriä.

tuota ehkä minäkin olen sitten niuho, mutta minusta lapset ja alkoholi ei sovi millään muotoa yhteen. itse en juo ollenkaan, enkä ymmärrä miksi pitäisi lapsen aikana juoda yhtään? toisaalta ei se jos iskä juo joskus kun äiti on raskaana vielä vaikuta mitenkään mihinkään.

mutta mä en ymmärrä miksi lapsille täytyy jo kotona näyttää että on ok.juoda,miksi? ja oisin mä vähän huolestunut jos se yksikin kalja olisi pakko saada, siis niin että ei osaa eikä kykene rentoutuu ilman sitä!!onhan se jonkunasteinen ongelma sekin.

Kuulostaa aika hassulta, jos miehesi tosiaan ottaa 2-4krt kuussa vain yhden annoksen, ei se mitään riskirajoilla olemista ole. Saunakalja per viikossa.

Ja melko suoralta väitökseltä tupakointiin lääkärin lauseet kuulosti..

Alkuperäinen kirjoittaja 26v raittiina:
tuota ehkä minäkin olen sitten niuho, mutta minusta lapset ja alkoholi ei sovi millään muotoa yhteen. itse en juo ollenkaan, enkä ymmärrä miksi pitäisi lapsen aikana juoda yhtään? toisaalta ei se jos iskä juo joskus kun äiti on raskaana vielä vaikuta mitenkään mihinkään.

mutta mä en ymmärrä miksi lapsille täytyy jo kotona näyttää että on ok.juoda,miksi? ja oisin mä vähän huolestunut jos se yksikin kalja olisi pakko saada, siis niin että ei osaa eikä kykene rentoutuu ilman sitä!!onhan se jonkunasteinen ongelma sekin.

:laugh:

hee hee... mä käväisin tekemässä tuon testin ja sain siitä 9 pistettä. normaalisti pisteitä olisi rapsahtanut siinä 1-2, mutta nyt tuli vastauksiin pieni muutos, kun yksi viikonloppu mulla meni tässä överiksi. ja siis todella 1 viikonloppu viimeiseen n. 10 vuoteen kun otan paria olutta enempää. ja kun se sattui sitten vielä tälle vuodelle (sitähän siinä monesti kysyttiin, että kuluneen vuoden aikana ) niin pisteitä tuli 9 ja mun pitäisi tarkistaa juomistottumuksiani. no, tarkistanhan minä ja juon taas seuraavan kerran itseni humalaan n. 10 vuoden kuluttua... ;)

Olipas lääkäri, huh huh...

Mutta osataan sitä varsin nipoja olla muuallakin. Mä en oo neuvolaan tota varsinaista pisteytettyä alkotestiä tehnyt, mutta muuten vastannut joihinkin alkoholinkäyttöön liittyviin kysymyksiin. Ja vastasin, että mies käyttää 2-4 krtaa kuussa yhden annoksen kerrallaan alkoholia (kaljaa), siis lauantaisin YHDEN saunakaljan! Siitäpä rupesi silloin neuvolassa ollut sijainen märisemään, et pitäisi lopettaa sekin käyttö, ja kyseli muuttuuko mies väkivaltaiseksi ym RYYPÄTESSÄÄN?? Tuo yksi saunakalja siis 2-4krt kuussa on ryyppäämistä, jonka seurauksena pitäisi heti ruveta hakkaamaan.... :o Sanoin kyllä silloin pari valittua sanaa sille akalle.

Oli muutenkin aika outo tapaus se terkka. Valitti mm. kun mulla ylipainoisella ihmisellä oli sillä neuvolareissulla sattumoisin paino noussut noin 80g/vko, vaikka siihen asti paino oli yhteensä pudonnut raskauden alkupainosta jo melkeen 10kg!

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

Mutta osataan sitä varsin nipoja olla muuallakin. Mä en oo neuvolaan tota varsinaista pisteytettyä alkotestiä tehnyt, mutta muuten vastannut joihinkin alkoholinkäyttöön liittyviin kysymyksiin. Ja vastasin, että mies käyttää 2-4 krtaa kuussa yhden annoksen kerrallaan alkoholia (kaljaa), siis lauantaisin YHDEN saunakaljan! Siitäpä rupesi silloin neuvolassa ollut sijainen märisemään, et pitäisi lopettaa sekin käyttö, ja kyseli muuttuuko mies väkivaltaiseksi ym RYYPÄTESSÄÄN?? Tuo yksi saunakalja siis 2-4krt kuussa on ryyppäämistä, jonka seurauksena pitäisi heti ruveta hakkaamaan.... :o Sanoin kyllä silloin pari valittua sanaa sille akalle.

Oli muutenkin aika outo tapaus se terkka. Valitti mm. kun mulla ylipainoisella ihmisellä oli sillä neuvolareissulla sattumoisin paino noussut noin 80g/vko, vaikka siihen asti paino oli yhteensä pudonnut raskauden alkupainosta jo melkeen 10kg!

Jaa ei nuo miehelle valittaneet mitään, kun tämä sanoi juovansa joka päivä yhden annoksen. Tosin taitaa olla peremmin perillä tieteestä kuin nuo neuvolan tädit. Tosin mies vaihtoi vaalean suklaan tummaan yli 80% suklaaseen, kun se on terveellisempää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jaa ei nuo miehelle valittaneet mitään, kun tämä sanoi juovansa joka päivä yhden annoksen. Tosin taitaa olla peremmin perillä tieteestä kuin nuo neuvolan tädit. Tosin mies vaihtoi vaalean suklaan tummaan yli 80% suklaaseen, kun se on terveellisempää.

Juu ei varmaan kukaan normaali neuvolantäti sanokaan mitään pienestä käytöstä, mutta tässä olikin puhe, et noita kohtuuttomia nipottajia löytyy muualtakin kuin ap:n neuvolasta....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juuri tein hänelle audit-testin, niin sai 8 pistettä. Eli joku muu on valittanut alkoholin käytöstä (eivät tiedä terveyshyödyistä, kun itse juovat vain humaltuakseen) ja kerran menettänyt muistinsa (nuorena polttareissaan).

Alkuperäinen kirjoittaja L-oora:
Pakko kysyä sulta, että kai olet kuullut passiivisesta tupakoinnista? Ei kannattaisi istua nuotion ympärillä savua hengittämässä tai toisten tupakoivien seurassa raskaana ollessa. Tai edes seisoa...

Lääkärin käytöstä en kommentoi.

ja liika vauhkoominen on persiistä!!

Noi testit on aivan anaalista. Vaihtoehtoja on liian vähän, eikä siitä saa selvää kuvaa mitenkään päin.
Kaikkein viisainta olis vaan omin sanoin kertoa juomistottumuksistaan ja joku päihdeihminen vois siitä sitten päätellä miten asiat on. Eikä siis mikään perseeseen ammuttu lääkäri.

:o Mä sain ekan lapseni 17v ja ukko oli sillon 20, eikä mulle oo koskaan edes ehdotettu tuollaisia silloinn. Eikä edes sillon kun kakkonen syntyi ite olin19 ja ukko 22.

Eli kaikille, noita ei todellakaan tehdä sen takia että on nuori!!