Neuvolan ohjeet ennen ja nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lueskelin tuossa omaa neuvolakorttiani, ja minulle on kahden viikon ikäisenä suositeltu annettavaksi appelssiinimehua! Vuosi oli 1978, äitini ei muista miksi. Ja vielä olen hengissä eikä ole allergioita tmv. vaivoja. On se kyllä kummaa että nykypäivänä kiinteitäkään ei saisi antaa ennen 4 kuukauden ikää, kai se on sitten evoluutio mennyt niin paljon eteenpäin muutamassa kymmenessä vuodessa :D

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Ennen lapsille piti välttämättä antaa rasvaista maitoa ja nyt taas rasvatonta. Mammat ovat hädissään, jos kotona ei ole kuin vääränsorttista maitoa.

Ikinä en oo lapsilleni rasvatonta maitoa juottanut, vettä saa hanastakin..

Tosin tästä kyllä kuuntelin neuvolalääkärin huudot kerran, mutta väliäkös sillä. Samoin Oivariinin ja voin käytöstä, kasvimargariinia ois tarvinnut antaa.

Ikinä en oo lapsilleni rasvatonta maitoa juottanut, vettä saa hanastakin..

Tosin tästä kyllä kuuntelin neuvolalääkärin huudot kerran, mutta väliäkös sillä. Samoin Oivariinin ja voin käytöstä, kasvimargariinia ois tarvinnut antaa.
Ei niille kannata myöntää, että ei noudata suosituksia. Kysyttäessä sanoo vaikka vaan jotain ympäripyöreää. Nykyään neuvoloissa tehdään lakisääteisen ilmiantovelvollisuuden vuoksi ls-ilmoja paljon mitättömämmistäkin asioista, jolloin joutuu sossun silmätikuksi ja joutuu ramppaamaan kuulusteluissa ja ties missä rangaistustoimenpiteissä sosiaalitoimistolla.

No se nyt on ihan luonnollista, että kun tieto ja ymmärrys asioista lisääntyy niin ohjeet muuttuvat.
Sille on syynsä, miksi parin kk ikäinen juo ravinnokseen maitoa eikä vetele pihviä ja perunoita.
Äitiysneuvolan ruoka-ohjeet muuttuu tiuhaan tahtiin jo parissa vuodessa.
Esim.salmiakkia,lakua ei saisi syödä enää ollenkaan raskaana ollessa vaikka ennen sitä jopa suositeltiin matalasta verenpaineesta kärsiville.

Oikeasti aika jännä, että iso- ja isoisovanhempani ovat olleet suvun pitkäikäisimmät. Isoisomummo kuoli treveenä kuin pukki 98-vuoden iässä. Isoisä 87-vuotiaana ja terveenä vaikka keuhkoissa tönötti yhä sodan jäljiltä sirpale. Samainen pappa heitti voltin vielä kahdeksankymppisenä. Ja mummo täyttää justiinsa 95-vuotta. Vähän on kolotuksia ja naamasta kertaalleen leikattu luomi syöpäepäilyn vuoksi mutta muutoin mennä porhaltaa vauhdilla alennusmyynneissä.

Ja nää ovat olleet vauvoja aikaa ennen neuvolaa.

On tämä taas kummaa. Jos hoitaa ja kasvattaa lapsensa vaikka siihen malliin, niin kuin 60-luvulla tavattiin tehdä niin saa koko järjestäytyneen yhteiskunnan vastaansa, vaikka tosiasiassa käytännössä ihan yhtä terve lapsi siitä tulee kuin nykysuositustenkin mukaan toimiessa.

No se nyt on ihan luonnollista, että kun tieto ja ymmärrys asioista lisääntyy niin ohjeet muuttuvat.
Sille on syynsä, miksi parin kk ikäinen juo ravinnokseen maitoa eikä vetele pihviä ja perunoita.
Äitiysneuvolan ruoka-ohjeet muuttuu tiuhaan tahtiin jo parissa vuodessa.
Esim.salmiakkia,lakua ei saisi syödä enää ollenkaan raskaana ollessa vaikka ennen sitä jopa suositeltiin matalasta verenpaineesta kärsiville.

Sanotaanko, että saatavilla oleva tieto ei johda ymmärrykseen monessakaan asiassa.
Se pätee myös neuvolan ohjeistuksiin.
Nämä kaikki rasvatonmaito, margariini ym. on ihan hevokukkua. Syö d- vitamiinia ämpärillinen päivässä. Jos syöt raskausaikana salmiakin tai lakun, niin kaikki kuolee ja tuhoat lapsesi on kyllä semmosta tiedon väärinymmärrystä, ettei mitään järkeä.
Jos juot puolikkaan lasin kuoharia raskausaikana, niin lapsellesi tulee aivovamma.
Seuraavaksi ne kertoo, että jos sylkäiset vasemman olan yli raskausaikana, lapsesta tulee noita.

• Tykkää
Reactions: .....
Oikeasti aika jännä, että iso- ja isoisovanhempani ovat olleet suvun pitkäikäisimmät. Isoisomummo kuoli treveenä kuin pukki 98-vuoden iässä. Isoisä 87-vuotiaana ja terveenä vaikka keuhkoissa tönötti yhä sodan jäljiltä sirpale. Samainen pappa heitti voltin vielä kahdeksankymppisenä. Ja mummo täyttää justiinsa 95-vuotta. Vähän on kolotuksia ja naamasta kertaalleen leikattu luomi syöpäepäilyn vuoksi mutta muutoin mennä porhaltaa vauhdilla alennusmyynneissä.

Ja nää ovat olleet vauvoja aikaa ennen neuvolaa.

Joo ja indonesialainen Mbah Gotho on 145-vuotias ja ei ole ollut lääkäreitä apuna. Lääkärit hirteen ja annetaan ihmisten vain olla. Sillee ne elää pisimmälle.

Sanotaanko, että saatavilla oleva tieto ei johda ymmärrykseen monessakaan asiassa.
Se pätee myös neuvolan ohjeistuksiin.
Nämä kaikki rasvatonmaito, margariini ym. on ihan hevokukkua. Syö d- vitamiinia ämpärillinen päivässä. Jos syöt raskausaikana salmiakin tai lakun, niin kaikki kuolee ja tuhoat lapsesi on kyllä semmosta tiedon väärinymmärrystä, ettei mitään järkeä.
Jos juot puolikkaan lasin kuoharia raskausaikana, niin lapsellesi tulee aivovamma.
Seuraavaksi ne kertoo, että jos sylkäiset vasemman olan yli raskausaikana, lapsesta tulee noita.

Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa vähän pitemmästi, mutta en jaksanut.
Ärsyttävät nämä jotka huutelevat että esim.turvavöiden käyttö on turhaa, koska silloin seiskytluvullakin naapurin Pertti selvisi hengissä hirvikolarista vaikka vyötä ei ollutkaan.
Perustelevat siis hyvin riskialtista toimintaa parhain päin vain siksi, että joku ei riskeistä huolimatta kuollut tai vammautunut.
Tasan yhtäpaljon ärsyttävät myös ihmiset, jotka eivät käytä minkäänlaista omaa harkintaa.
Minä olen syönyt lakritsiakin silloin tällöin nyk.suosituksista huolimatta ja on muuten auttanut matalasta verenpaineesta johtuvaan pahaan huimaukseen.
Mitään kevyttuotteita ja kasvimargariineja meillä ei käytetä, neuvolan kanta asiaan pelottaa jo valmiiksi..

• Tykkää
Se on se rasvakammo juurrutettu todella syvälle ihmisiin. Virallisterveelliset ruokasuositukset pitäisi jo viimein laittaa uusiin puihin. Eiku, hetkinen...Sitten ei enää olisi rypsipeltojakaan missään. Eikä viljaa kasvatettaisi...

Minä ja siskoni saatiin vauvana appelsiinimehua ja molemmat lapsena saatiin siitä ihottumaa. Nykyäänkin pystyn syömään sitrushedelmiä vain vähän. Uskon, että vauvana saadulla melulle on siihen osuutensa.

Onhan noi neuvolan ohjeet muuttuneet jo omiensa lasten aikana. Jo sekin muuttui joka kerran, miten päin vauvaa nukutetaan.

Siijen aikaan oli vallalla teoria että kätjytkuolemat johtuu c-vitamiinin puuttesta kun sitä on äidinmaidossa vain vähän. sitä en ymmärrä miksi sitä c-vitamiinia ei annettu vaikka jauheena tai tippoina niinkuin d.

Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa vähän pitemmästi, mutta en jaksanut.
Ärsyttävät nämä jotka huutelevat että esim.turvavöiden käyttö on turhaa, koska silloin seiskytluvullakin naapurin Pertti selvisi hengissä hirvikolarista vaikka vyötä ei ollutkaan.
Perustelevat siis hyvin riskialtista toimintaa parhain päin vain siksi, että joku ei riskeistä huolimatta kuollut tai vammautunut.
Tasan yhtäpaljon ärsyttävät myös ihmiset, jotka eivät käytä minkäänlaista omaa harkintaa.
Minä olen syönyt lakritsiakin silloin tällöin nyk.suosituksista huolimatta ja on muuten auttanut matalasta verenpaineesta johtuvaan pahaan huimaukseen.
Mitään kevyttuotteita ja kasvimargariineja meillä ei käytetä, neuvolan kanta asiaan pelottaa jo valmiiksi..

Se että yksi yksilö on selvinnyt eri tavalla kuin tutkimuksien mukaan enemmistö selviää, ei vielä tarkoita, että yksilö olisi oikeassa.... vaikka sitä varsin usein mammapalstoilla käytetään pätevänä argumenttina.

Samoin itsekin olen ihmetellyt sitä, mite varsin monikin kuuntelee neuvolan ja muiden tahojen ohjeistuksia kun jumalallisia totuuksia, vaikka ne ovat monin osin jotain ihan muuta.

• Tykkää
Se on se rasvakammo juurrutettu todella syvälle ihmisiin. Virallisterveelliset ruokasuositukset pitäisi jo viimein laittaa uusiin puihin. Eiku, hetkinen...Sitten ei enää olisi rypsipeltojakaan missään. Eikä viljaa kasvatettaisi...

Eihän rypsiöljyssä mitään vikaa ole. Se on ihan hyvää kamaa omaan käyttöönsä, mutta yleensä noi margariinit on niin loppuun prosessoituja tuotteita, että niissä ei voi olla mitään hyvää.

Minulle on myös annettu vauvan appelssiinimehua minkä 'ansiosta' olen yliherkkä kaikille sitrushedelmille: vähän voin syödä mutta jos yhtään liikaa niin tulee ihottumaa suun ympärille...

Minulle on myös annettu vauvan appelssiinimehua minkä 'ansiosta' olen yliherkkä kaikille sitrushedelmille: vähän voin syödä mutta jos yhtään liikaa niin tulee ihottumaa suun ympärille...

Varmaan suurimmalle osalle 70- luvulla syntyneille on annettu appelsiinimehua vauvana ja suurin osa ei ole allerginen sitrushedelmille. Jotenkin voisin kuvitella, ettei sitrushedelmäherkkyytesi johdu tästä.

Viimeksi muokattu:
Tänä päivänä pysyy terveenä välttämällä lääkäriä ja virallisia suosituksia.
Koululaisten kolesterolinmittaustulosten ja verenpaineen jälkeen jokainen lääkäri on kysynyt mitä me syömme, kun arvot ovat niin alhaalla ja kun sanon, että syömme voita, merisuolaa ja vaihtevaa tuoretta, melkein keskivruokavaliota lisä,-ja säilöntäaineettomasti, on lääkäri ollut sen jälkeen ihan hiljaa ja todennut, että hyvä niin.