neuvolantäti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja velleistä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
moi!
ootpa saanut taas kivoja vastauksia. no älä näistä välitä. kokeile maissisosetta ja laimenna sitä maidolla. itse annoin maissisosetta laimentamattomana, tyttö oli tosin silloin jo yli 3 kk. perunaa ei tosiaan enää nykyään suositella ensiruoaksi. mun kaveri antoi kans maissisosetta 2½ kk ikäiselle kun olisi kans ollut kokoajan tissi/pullo suussa.

Juu, näitä riittää (siis iloisia ihmisiä ;) .. Eli ette usko, että näistä kivennäisaineista tai vitamiineista on haittaa?

Joku sanoi tuosta, että itse voi tehdä maissisoseen jauhoista. Nolona poropeukalona kysyn että kuinka sen teen ja paljon laitan maidon sekaan? Meillä kun on tuo mies kokki niin tulee itse käytettyä aika vähän aikaa keittiössä ;) Pelkään että vielä myrkytän meidät kaikki näillä keittotaidoilla ;D

Peruna on suomalaisen peruselintarvike...
Mistä lähtien ei enää suositella ensiruuaksi? Kyllä meidän neuvola ainakin suosittelee...
Tuo mistä kukakin menee 'tukkoon' on kyllä NIIN yksilöllistä, toinen tukkiutuu yhdestä jos toisestakin asiasta ja jollain suoli toimii aina ;)
MUTTA asiaan, maissi on varmaan ihan neutraali aloitukseen. Kaupan velli käy varmasti siinä missä maissijauhosta sekoitettukin, tuskin siihen mitään sen kummempaa on lisätty kuin korvikkeeseenkaan.

Peruna tekee monelle masuvaivoja, siksi mm. bataattia suositellaan ennen perunaa, vaikka se kuinka olis suomalaisen peruselintarvike.

Ei me kaikki perunalla eletä aikuisenakaan, meillä ainaskin sitä syödään ihan samaa tahtia kuin riisiä, papuja tai muita juureksia vaihdellen ruoan lisukkeena, ei todellakaan perunaa joka aterialla meillä.

minä annan vauvalle (melkein 4kk) maissivelliä illalla 2dl..koska poika syö niin paljon korviketta..

älä noista typeristä vastauksista välitä.mä en kyllä kokeilis tota itse tehyä maissivelliä.mä olen niin poro peukalo et polttaisin koko tienoon..

Niin kaipa tuo on NIIN yksilöllistä. Kaikkihan on yksilöllistä. JOPA tuo kuinka paljon äidinmaitoa tai korviketta ylipäätään syö! Jos söisi alle litran, koko propleemaa ei ap:llä olisikaan.

Itse vain kerroin juuri että miten meillä, kun sama propleema aikanaa oli...

Taidan olla herkkänahkainen mutta alkoi nyppiä vain tuo kommentti..

minäkin olen antanut kaupan maissivelliä hieman alle 3 kk ikäisenä kummallekin lapselle. 3 kk iässä aloin totuttaa soseisiin. esikoisen aikaan se oli ihan suositusikä ja arvelin saman sopivan kuopuksellekin nyt ""hivenen"" myöhemmin.

mä en edes laimentanu sitä velliä. esikoinen tykkäs maissivellistä, mut kuopus oli enempi peruna-porkkanavellin ystävä.
enkä ole ikinä ajatellu, että jostain lisätyistä vitamiineista vois haittaa olla. ei kai ne niihin mitään myrkkyjä lisää - vauvanruokiin.

ihan kiva jos täältä saa asiallisia neuvoja ""kotiruoan"" tekoon, mutta asiattomat voi jättää kyllä omaan arvoonsa. Mun lapset on ainakin kasvaneet ihan hyvin (ja ilman allergioita!) kaupan eväilläkin. vasta n. 9-10 kk iästä ovat alkaneet saada sitä kotiruokaa, siinä vaiheessa kun on alkanu maistua samat eväät kuin isommillakin. Musta tänne maailmaan mahtuu niin itse tekeviä kuin kaupasta ostaviakin. voi kun aina ei tehtäis näistä sellasta vastakkainasettelua. suvaitsevaisuutta peliin siskot! kenenkään tapa ei ole se ainoa oikea!

minä alotin maissivellin iltaisin 2.kk n.180mm menee.... nukkuu paremmin, on paljon tyytyväisempi päivisinkin. aamuisin annan muutaman lusikallisen luumusosetta. Käskivät niin antaa kun masu on ollut kovalla aina, ennen maissivelliäkin. Hän tykkää maissivellistä kovasti!! Maissivelli menee ihan normaalista pulloreijästä, ei kannata laittaa vellituttia, tulee turhan paljon kerralla näin pienelle kun minun lapseni on.

minkä kokoinen lapsesi on? Itselläni pieni vauva joka syö enemmän kuin mahaan mahtuisi (tosin vielä ei mene ihan litraa päivässä) ja ikää se 2,5 kk. Ymmärrän kyllä, että isommat vauvat syövät enemmän ja näin ollen myös oma järkeni (ei ehkä paras mahdollinen) sanoisi että ""kiinteät""+ vellit voisi aloittaa aiemmin kuin 4kk...kun tarvekin on suurempi. Mutta, mutta...haluaisin itsekin aloittaa kiinteät jo 3 kk kieppeillä hiljakseen. Onkohan pienemmille vauvoille jotain haittaa aiemmasta kiinteiden aloituksesta? Miten pituuskasvu tai painon kehitys? Entä mahan toiminta? Meillä kun on muutenkin kakka välillä kovan työn alla...
kokemuksia siis kyselisin?

oolrait, kokeillaan siis maissivelliä.
poika tosiaan on kasvanu huimasti, synt.52cm ja 3830g, nyt yli 64cm ja 7700g! Huh. Samaa tahtia on menny paino ja pituus, joten se on hyvä. Ajattelin siis ihan samaa, kun on jo ""vanhemman vauvan kokonen""niin luulis tarvitsevan jotain muutakin? Ihan vaan senkin takia kun tuota maitoa tosiaan menee puoli litraa päivässä liikaa..=/..
Noh, pojua haikailee mummu tänään kylään, joten huomena kokeillaan velliä. Ostettiin vellitutit mutta jätetään ne sitten säästöön :) Kiitos vinkeistä!!

Älä anna velliä, jos et halua iltapullo, vellipullo-kierrettä. Mitä voi helposti jatkua tuonne neljään ikävuoteen...

Keitä perunaa, laita korviketta sekaan ja anna lusikalla. Näin lapsi oppii lusikalle ja ei tarvitse antaa hillitöntä määrää kun vatsa täytyy ja soseiden syönti alkaa sujumaan heti kun lusikka on tuttu juttu:)

Älä anna velliä, jos et halua iltapullo, vellipullo-kierrettä. Mitä voi helposti jatkua tuonne neljään ikävuoteen...

Keitä perunaa, laita korviketta sekaan ja anna lusikalla. Näin lapsi oppii lusikalle ja ei tarvitse antaa hillitöntä määrää kun vatsa täytyy ja soseiden syönti alkaa sujumaan heti kun lusikka on tuttu juttu:)

niin noista velleistä vielä sen verran; että niiden ravintoarvopitoisuus on sama kuin maidossa, ei siis pidä nälkää juurikaan pidempään.

Kokeile vaikka bataattia löysänä soseena, kyllä maistuu ja ei tarvi niin usein syödä:)

No kai sitä voi tulla vaikka iltapuuro-kierrekkin!?

Sama homma se on kaikkien ""nukahtamisvärkkien"" kanssa.

Oli se sitten tissi, pullo, tutti, riepu, uninalle jne jne..

Kaikista noista pitää vierottaa, jos ei lapsi ajan kuluessa vieroita itse itseään.

niin paitsi kyllä mun mielestä saa lapsella uninalle olla vielä vaikka ala-asteellakin jos niikseen tulee.. mutta ikävää jos joutuu ekaluokkalaiselle antamaan velliä pullossa..;)

Mitä tuolla ravintoarvolla tarkoitit?

Ilmeisesti ei kaloreita/ravintosisältöä/ravintoarvoa tarkoiteta tuossa. Kun purkeissa tuon ravintoarvot on aika samat.

Nälkä taas on vähän eri juttu, kun kalorit ja ravintoarvot. Kuten laihduttajat ja suklaata ja sipsejä syövät herkkusuut ainakin tietävät

Kun tässä vähän purkkien kyljestä infoa..

Nan 280 kj/100g
Riisivelli 310 kj/100g
Kauravelli 300 kj/100g

Sose 300 kj/100g
Kasvis-naudanlihapata 1-3 vuotiaille....

No voihan velli!

Tuskimpa velliä suostuu tuossa iässä enää syömäänkään.

Mutta jos vanhemmat tai lapsi ei itse raaski pullosta vieroittaa!! Niin pitäköön uninallena sitten tuttipulloa, jos itse tuossa iässä kehtaa!

ravintoarvolla tarkoitin sitä, ettei sisällä sen enempää ""nälkääpitäviä ainesosia"" kuin korvikekkaan..
Ei nyt ollut kyse energiasisällöstä.

Mutta Jeps, en jaksa tapella kanssasi. Tee se jossain toisessa ketjussa=)

En todellakaan tappele! En tässä enkä muissakaan ketjuissa.

Mutta nuo ""nälkää pitävät ainesosat"" ovat lähes samat korvikkeessa, velleissä, ja jopa 3 vuotiaan soseissa!

Ei tarvitse vetää hernettä nenään, jos joku tietää toisin ja laittaa faktatietoa asiasta.

Niin ei tuosta ota selvää. Samat ainesosat, kalorimäärä, ravontoarvo jne.

Kysy ravitsemusterapeutilta. Miten tuo on ylipäätään selitettävissä tuo ""nälän pitäminen"". Kun noita ""nälän pitäviä ainesosia on sama määrä.

Ehkä kyse on siitä, että jotkut sulavat hitaammin ja luovuttavat ainesosia hitaammin..

Nälän pitäminen taitaa myös olla NIIN yksilöllistä ;)

Kun jos itse vetäisisin sipseissä olevat rasvat ja perunamäärän keittona hmm verrattuna siihen että vedän ne sipseinä. Voisi sipseistä tulla enemmän täyteen. Kummasta sitten nopeammin nälkä.

Menee nyt korkeamman matematiikan puolelle. Mutta anivai. juttu lähti vain tuosta ravintoarvoista. Joista lähdin alunperin kirjoittamaan.

no, puhuimme siis eri asiasta.

Tarkoitin kuitenkin sitä, tiedoksi vielä ap:lle, että muussattu peruna tai bataatti on varmasti nälkääpitävämpää kuin velli.
Ja jos ei olisi ravinnollisesti eroa niin sittenhän sitä voisi elää vellillä koko elämänsä..

Mutta minun pointtini on nyt varmaan tullut selväksi.

Ihanaa aurinokoista talvipäivää kaikille mammoille!

Yhteistyössä