Neuvolassa käyty ja selvyys tuli (jatkoa...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Januliittus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vasta nelikuisen vauvan suolisto alkaa olla tarpeeksi kehittynyt sulattamaan yhtään mitään muuta kuin äidinmaitoa tai äidinmaidonkorviketta. tuossa vaiheessa kun lykkää vellejä menemään, olivatpa sitten kaura-, maissi-, tahi mitä tahansa muuta, niin suolisto vaan saattaa joutua koville, kun ei ole vielä biologista valmiutta sulattaa sellaista. vatsanväänteitä, kipua, mahtavaa huutoa...

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Tuo painohan on noussut hyvin, siis ei mitään järkeä neuvolan ohjeissa :o Sinuna kyllä jättäisin vellit aloittamatta ja tihentäisin mieluummin rinnallaolovälejä.

Siis paino on noussut aikaisemmin hyvin ja nyt nousu on hidastunut. Silloin on syytä epäillä, että jossakin on jotakin vikaa, kuten ravinnonsaannissa.

Mä en antaisi velliä vaan lusikalla jotakin vihannes- tai hedelmäsosetta.

No eihän ne lapset koko ajan samalla tavalla kasva! Esim. kuopus kasvoi ekat 2 kk kilon-puolitoista kuussa, nyt "vain" 700 g, mutta pituutta tuli 3cm. Kunhan painoa tulee, eikä ole laskusuunnassa, en olisi huolissani - näin myös terkkarin mielipide täälläpäin.

Muoks. ja meillä ainakin painontulo on selvästi hidastunut kiinteiden myötä, koska ei niissä hedelmä/kasvissoseissa ole paljoa kaloreita.

JanuLiitus: et ole harkinnut sellaista, että tehostaisit imetystä niin, että imetysvälit olisivat maksimissaan kolme tuntia, mielellään 2 tuntia, ja näin etenisit viikon, jonka jälkeen kävisit neuvolassa välipunnituksella? Jos imetysvälit teillä pitenevät entisestään vellien aloittamisen myötä, niin maidon riittäminen vain vaikeutuu. Rinnathan toimivat niin, että mitä enemmän rintoja tyhjentää, sitä enemmän maitoa muodostuu. Homma toimii vielä niin, että rinnan ollessa "tyhjä", uutta maitoa tulee vauhdilla.
Nämä luvut eivät ihan täysin pidä paikkaansa (koska rinnan tilavuutta ei voida mitata :) ), mutta jotain suuntaa tämä antaa:
Imetyksen jälkeen ensimmäisen tunnin aikana rinta tekee 50ml maitoa, toisen tunnin aikana 40ml ja kolmannen tunnin aikana enää 20ml. Jos vauva käy rinnalla kolmen tunnin välein, hän saa yhdellä imetyskerralla 50+40+20ml= 110ml maitoa per imetys. Jos vauva käy rinnalla kahdenkin tunnin välein, hän saa maitoa 50+40ml= 90ml/imeytyskerta. Jos vuorokaudessa on imetyskertoja 6 ja ne ovat n. kolmen tunnin välein, vauva saa keskimäärin 6 x 110ml= 660ml maitoa, kun taas jos vauva käy rinnalla kahden tunnin välein ja imetyskertoja tulee kymmenen, vauvan vuorokaudessa saama maitomäärä on 10 x 90ml= 900ml. Eli lähes kolmanneksen suurempi! Ja kun kaloreita on desissä äidinmaitoa n. 70, vauvan saama kalorimääräkin kasvaa selvästi.

Ikävä sanoa, mutta terveydenhoitajasi kehoitus vellille osoittaa tietämättömyyttä imetyksen mekanismeista semminkin kun vauvasi on kuitenkin kasvanut. Ensin pitäisi tällaisessa tapauksessa kehottaa tehostamaan imetystä sekä pyytää vauva välipunnitukselle n. viikon kuluttua edellisestä punnituksesta. Jos tehostettu imetys ei ole tuottanut toivottua tulosta, on lisäruuan antaminen perusteltua.

Mutta äitinä sinä tietysti teet päätökset vauvasi ruokinnasta.

Tsemppiä, oli valintasi sitten mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Tuo painohan on noussut hyvin, siis ei mitään järkeä neuvolan ohjeissa :o Sinuna kyllä jättäisin vellit aloittamatta ja tihentäisin mieluummin rinnallaolovälejä.

Siis paino on noussut aikaisemmin hyvin ja nyt nousu on hidastunut. Silloin on syytä epäillä, että jossakin on jotakin vikaa, kuten ravinnonsaannissa.

Mä en antaisi velliä vaan lusikalla jotakin vihannes- tai hedelmäsosetta.

Juu, mutta siis nyt on vaan kerran mitattu, eli voi olla vaan yksi notkahdus.
Ja ei se paino samalla tavalla voikaan nousta kokoaikaa, muuten se vauva painais aikas hurjan paljon esim 2-vuotiaana....

Alkuperäinen kirjoittaja milka:
JanuLiitus: et ole harkinnut sellaista, että tehostaisit imetystä niin, että imetysvälit olisivat maksimissaan kolme tuntia, mielellään 2 tuntia

Minä olen ehdottomasti tuota mieltä myös ja kirjoitinkin eilen tuosta, mutta ilmeisesti ehdotus ei ottanut tuulta alleen....Lisäksi kirjoitin siitä, että yölläkin kannattaa herätellä pari kertaa syömään, vaikka kuinka tekisi pahaa nukkuvaa herätellä. Se on on JanuLiitus kuintekin vain ja ainoastaan sinun tyttövauvasi parhaaksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
JanuLiitus: et ole harkinnut sellaista, että tehostaisit imetystä niin, että imetysvälit olisivat maksimissaan kolme tuntia, mielellään 2 tuntia

Minä olen ehdottomasti tuota mieltä myös ja kirjoitinkin eilen tuosta, mutta ilmeisesti ehdotus ei ottanut tuulta alleen....Lisäksi kirjoitin siitä, että yölläkin kannattaa herätellä pari kertaa syömään, vaikka kuinka tekisi pahaa nukkuvaa herätellä. Se on on JanuLiitus kuintekin vain ja ainoastaan sinun tyttövauvasi parhaaksi :)

En ole antanut velliä ja välejä on tihennetty, mutta ei se aina maistu jos yritän tyrkyttää...

Me aloitimme molemmille tytöille antamaan kiinteitä 3kk iässä koska paino ei nossut kunnolla.Siis ihan kiinteitä ei velliä näin sanottiin myös neuvolassa että ei velliä koska ne ovat aika turhia.
Lukuin nuo painon lisäykset voi näyttää hyviltä mutta käyrällä taas välttämättä ei eli sekin pitää ottaa huomioon.

Niin kuin näkyy, suositukset vaihtelee kovasti neuvola/lääkäri kohtaisesti. kannattanee varmaan muistaa sekin seikka että esim kun minä olen ollut vauva kiinteitä/puuroja alettiin syöttää jo 3kk vauvalle...olempa jopa appelsiinimehuakin silloin saannut. Ja hengissä olen selvinnyt, ilman ruoka-aine allergioita tai muita sairauksia. Joten tippa maalaisjärkeäkin mukaan eiks juu. Nykyään kun kaikki pitäis olla kirjallisena ohjeena paperilla ja sitä pitä sit seurata kuin raamattua.

Alkuperäinen kirjoittaja keskosen äiti:
Niin kuin näkyy, suositukset vaihtelee kovasti neuvola/lääkäri kohtaisesti. kannattanee varmaan muistaa sekin seikka että esim kun minä olen ollut vauva kiinteitä/puuroja alettiin syöttää jo 3kk vauvalle...olempa jopa appelsiinimehuakin silloin saannut. Ja hengissä olen selvinnyt, ilman ruoka-aine allergioita tai muita sairauksia. Joten tippa maalaisjärkeäkin mukaan eiks juu. Nykyään kun kaikki pitäis olla kirjallisena ohjeena paperilla ja sitä pitä sit seurata kuin raamattua.

Juu juu, ollaan kaikki selvitty hengissä vaikka olla oltu ilman turvaistuimia jne jne. Ja jotkut teki duunia asbestin kanssa, koska eihän se ollu yhtään vaarallista.
Meneekö jakeluun että nykyisin asioita on tutkittu nykyisin hivenen enempi, ja jos ihmisellä on enempi tietoa, niin tuskin hän ns "ottaa riskiä" asiasta...
Eikä se sulje pois sitä, ettei olis maalaisjärkeä, tai ettei osais mitään tehdä ilman kirjallisia ohjeita

Alkuperäinen kirjoittaja enni:
Alkuperäinen kirjoittaja JanuLiitus:
Alkuperäinen kirjoittaja enni:
Koska sulla on seuraava neuvola?

Lääkärineuvola 4kk ikäisenä

No tästä vois sitten jo päätellä että eivät ne kauhian huolissaan ole, koska eiköhän muuten olis tosiaan sinne vkon - kahden päähän annettu painokontrolliaika...

Ei meilläkään ylimääräsiä neuvola lääkäreitä ollu vaik tytön paino ei noussukaan vaan aina kattoivat neuvolassa painon. 8kk neuvola lääkäri laittoi vasta lähetteen lastenlääkärille keskus-sairaalaan..Eli he voivat seurata tilannetta pidemmänkin aikaa..ja meillä paino oli laskussa alusta asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Lili:
Lukuin nuo painon lisäykset voi näyttää hyviltä mutta käyrällä taas välttämättä ei eli sekin pitää ottaa huomioon.

Itse asiassa käyrät ovat vain apuvälineitä, kasvuseuloja. Vaikka ne vetäisivät siksakkia, ei yleensä ole aihetta huoleen. Tutkimusta vaatii periaatteessa vain se, jos käyrät (useamman mittauskerran välillä ) nousevat tai laskevat jyrkästi (enemmän kuin 2 mittayksikköä ), esim. käyrä putoaa kahden kuukauden aikana +1 -käyrältä -2 -käyrälle.

Noin pienen vauvan kanssa tärkeämpää on vielä se absoluuttinen painonnousu, eli se, mitä vaaka näyttää. Etenkin suhteellinen pituuspainokäyrä voi tehdä mitä sattuu, kun pituuden mittaaminen noilta pieniltä on huomattavasti enemmän sattumankauppaa kuin painon punnitseminen.

JanuLiinus: kerroit, että et viitsi tyrkyttää. Ei tarvitsekaan :) Kolmikuista voi huijata rinnalle mm. ihokontaktia käyttämällä. Ja se todellakin tarkoittaa ihokontaktia, ei vain vierekkäin makoilua. Jos menee tyrkyttämisen (tai pakottamisen) puolelle, niin sekään ei ole hyvä juttu. Vähän niin kuin kiinteiden kanssa: vanhemman tehtävänä on tarjota terveellistä ruokaa riittävän usein, vauvan tehtäväksi jää sitten syödä silloin, kun hänellä on nälkä :)

Toisaalta, on ihan mahdollista, että teitpä sitten mitä tahansa, vauvasi ei kasva tuon vauhdikkaammin. Toiset ovat luonnostaan pienikasvuisempia, ja se pitää vain hyväksyä. (Vaikka vauva ei neuvolan th:n mielestä sitten kasvakaan niin kuin vauvan pitäisi.)

Toisaalta, on ihan mahdollista, että teitpä sitten mitä tahansa, vauvasi ei kasva tuon vauhdikkaammin. Toiset ovat luonnostaan pienikasvuisempia, ja se pitää vain hyväksyä. (Vaikka vauva ei neuvolan th:n mielestä sitten kasvakaan niin kuin vauvan pitäisi.)

Meillä on ollut näin.

Itse asiassa käyrät ovat vain apuvälineitä, kasvuseuloja. Vaikka ne vetäisivät siksakkia, ei yleensä ole aihetta huoleen. Tutkimusta vaatii periaatteessa vain se, jos käyrät (useamman mittauskerran välillä ) nousevat tai laskevat jyrkästi (enemmän kuin 2 mittayksikköä ), esim. käyrä putoaa kahden kuukauden aikana +1 -käyrältä -2 -käyrälle.

Noin pienen vauvan kanssa tärkeämpää on vielä se absoluuttinen painonnousu, eli se, mitä vaaka näyttää. Etenkin suhteellinen pituuspainokäyrä voi tehdä mitä sattuu, kun pituuden mittaaminen noilta pieniltä on huomattavasti enemmän sattumankauppaa kuin painon punnitseminen.

JanuLiinus: kerroit, että et viitsi tyrkyttää. Ei tarvitsekaan :) Kolmikuista voi huijata rinnalle mm. ihokontaktia käyttämällä. Ja se todellakin tarkoittaa ihokontaktia, ei vain vierekkäin makoilua. Jos menee tyrkyttämisen (tai pakottamisen) puolelle, niin sekään ei ole hyvä juttu. Vähän niin kuin kiinteiden kanssa: vanhemman tehtävänä on tarjota terveellistä ruokaa riittävän usein, vauvan tehtäväksi jää sitten syödä silloin, kun hänellä on nälkä :)

no jos tuo äitiinsä tulee niin ei ihmekää ettei kasva :D ja minun mielestä tuo on just hyvänkokoinen ( jaksanpahan kantaa :D )

Täytyy yrittää tuota ihokontaktia, jos se auttais edes hiukan. Ku itsekin mielelläni aloittaisin vasta 4kuukauden iässä vellin ja kiinteiden annon

Suositukset taitavat vaihdella ihan antajan mukaan - ja sen mukaan, mitä tutkimuksia kukakin suosittelija on lukenut ja mihin niistä uskoo, millä luennoilla käynyt , ja kenties, minkä ikäinen ja minkämuotoisen koulutuksen (siis milloin käynyt koulunsa) saanut.
Olen silti vakuuttunut, että sillä ei ole juurikaan eroa vauvan hyvinvoinnin tai tulevaisuuden kannalta, aloitatko vellillä, puurolla, hedelmäsoseella vai kasviksilla. Takuulla kaikki noista on ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja. Ja silläkään tuskin on eroa, aloitatko vellin antamisen kolmekuiselle vai nelikuiselle. Pääasia, että vauvan paino nousee ja hän pysyy terveenä ja hyvinvoivana!
Nykyisen puolen vuoden täysimetyssuosituksen mukaan tuo meidänkin esikoinen on kai pilalla, kun hänelle sai antaa kiinteitä jo 4 kk iässä! Kolmen vuoden sisällä siis suositukset muuttuivat -kun kuopus syntyi, kiinteiden suositusaloitus oli 6kk... Mitäköhän ne ovat parin vuoden päästä????

Ihmetyttää kovasti. Mutta kai sun ap on uskominen oman lääkärin ja neuvolatädin ohjeisiin. Kuetn näet, niin täällä moni muukin uskoo vahvasti juuri itse saamiinsa suosituksiin.

Tosin: ihan totta, että meillekin jo 04 sanottiin ettei vellejä nykyään suositella. Vauvan syntyi kuukauden etuaikaisena, eikä koskaan käsketty aiemmin syöttää. Tosin kasvoi huimasti rintamaidolla. ja keskosillahan pitäis vielä käyttää ns. korjattua aikaa, eli hyvin voi sen lasketun ajan ja syntymän erotuksen vähentää pienellä todellisesta iästä. Selitin sekavsti mutta ehkä ymmärsit.

Vaikka tota 1kk kokoa kun aattelee, niin tuskin teiän vauva on keskonen ollut?

AIVAN IHANA tuo kuva sun profiilissa!!! :heart:
Mä en ihan ymmärrä, jos vauva on tyytyväinen, niin miksi siellä neuvolassa on joku ongelma...?!
Sinuna koittaisin sitä tissiä vaan tarjoilla oikein urakalla ja kiinteiden aloitus sit lähempänä 4kk. Tsemppiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suositukset taitavat vaihdella ihan antajan mukaan - ja sen mukaan, mitä tutkimuksia kukakin suosittelija on lukenut ja mihin niistä uskoo, millä luennoilla käynyt , ja kenties, minkä ikäinen ja minkämuotoisen koulutuksen (siis milloin käynyt koulunsa) saanut.
/--/
Pääasia, että vauvan paino nousee ja hän pysyy terveenä ja hyvinvoivana!

Jännää, miten nämä vauvojenruokintasuositukset vaihtelevat noin paljon. Kun kaikki muut suositukset ovat sellaisia, että niissä ei vaihtelua juuri ole: suositellaan pyöräilykypärän käyttöä, suositellaan ns. lautasmallia aterioilla, suositellaan kasvirasvan käyttöä, suositellaan syötävän kalaa kaksi kertaa viikossa, suositellaan ruokajuomaksi vettä, suositellaan tupakoinnin välttämistä sisätiloissa... Vain vauvojen ruokinnan kohdalla kaikki hyväksyvät sen, että suositukset vaihtuvat suosittelijasta riippuen. Erittäin mielenkiintoista.

Ja ketjun aloittajan vauva on käsittääkseni kyllä kasvanut, pysynyt terveenä ja hyvinvoivana. Kasvu on tosin viime mittauksen perusteella hieman hidastunut, mutta ei todellakaan pysähtynyt tai kääntynyt laskuun. Mikään hengenhätä ei siis sen suhteen ole, vauva ei ole kuivumassa tai nääntymässä nälkään.
Mutta koska vauva ei kasva nollakäyrällä (mikä ei siis ole tavoite vaan keskiarvo), täytyy th:n mielestä asialle tehdä jotain, ja se jotain on vellien aloittaminen. Ei puhettakaan mistään muusta. Voisin jopa epäillä, että th ei tiedä mitään muuta keinoa tsempata vauvan painonnousua (joka vähän hidastuneena voi hyvinkin olla vauvan yksilöllinen tapa kasvaa: välillä tulee enemmän pituutta ja välillä vähän enemmän painoa). Eivätkä ne lääkäritkään kaikkea tiedä. Lääkiksessä opiskelevat rintatulehdukseen määrättävät antibiootit, mutta se on pääasiassa kaikki, mitä imetyksestä oppivat.

Aika oudolta kuulostaa munkin korvaan toi vellijuttu - oma laps kyllä sai vellejä 4kk iästä, mutta suositus on ettei niitä välttämättä tarvitsisi antaakaan. Eli rinnalla menee, pulloa huonommin? Pulloon vois laittaa teelusikallisen ruokaöljyä/pv, siten kaloreita ja rasvaa tulis enemmän.

Mulla ei oo kotona käyriä, joten en ota mitään kantaa painokäyrään, mut jos sairaalassa asti ootte käynyt, niin ehkä se paino on mennyt vähän alakanttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Aika oudolta kuulostaa munkin korvaan toi vellijuttu - oma laps kyllä sai vellejä 4kk iästä, mutta suositus on ettei niitä välttämättä tarvitsisi antaakaan. Eli rinnalla menee, pulloa huonommin? Pulloon vois laittaa teelusikallisen ruokaöljyä/pv, siten kaloreita ja rasvaa tulis enemmän.

Mulla ei oo kotona käyriä, joten en ota mitään kantaa painokäyrään, mut jos sairaalassa asti ootte käynyt, niin ehkä se paino on mennyt vähän alakanttiin.

Sairaalassa käydään siis siksi että seuraavat hänen kehitystään. Hänellä kun oli niin rankka alku :( Ja yhdessä vaiheessa päänymäpärys oli ihan liian pieni.. 5-6kuukauden iässä taas sairaalaan.