Neuvolassa suositeltiin luopumaan perhepedistä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja törkeää!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

törkeää!!

Vieras
Meillä 4 kk ikäinen vauva, joka on nukutettu perhepedissä tissille ihan alusta asti. Vauva syö aika usein yöllä, ja heräilee muutenkin paljon, lisäksi meillä on leveä kaksimetrinen sänky, mahdumme kaikki kolme, ja olemme ihan tyytyväisiä kun pikkuinen nukkuu meidän kanssa. Seksielämä ei ole kärsinyt tästä, hoidamme ne jutut muulloin ja muualla.

Kuitenkin nyt 4 kk neuvolassa suositeltiin luopumaan perhepedistä mahdollisimman pian, terkka oli tyrmistynyt kun kerroimme ettei meillä edes ole vauvalle muuta sänkyä. Se kuulemma tekee hallaa vauvan kehitykselle, ja että pitäisi mahdollisimman pian opettaa nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn, ettei se viivästy. Tissille ei varsinkaan saisi nukuttaa.

Meinaan vaihtaa terveydenhoitajaa. Minusta jokaisella on oikeus nukuttaa vauvansa niinkuin itse parhaaksi näkee. Jos jossain kirjassa lukee että perhepeti ja tissille nukutus ei ole hyvä, niin ei se ole mikään yksi ainoa totuus. Törkeää minusta tuollainen. Joka neuvolakäynnillä ovat inttäneet samaa, ja nyt viime kerralla jo suorastaan vaatineet. :-(

No etkö voi naurahtaa tuollaiselle ja jättää omaan arvoonsa. Ne terkat latelee usein omia mielipiteitään asioista. En mä ainakaan pidä mun terkkaa mitenkään erityisen pätevänä muuta kuin rutiinijuttuihin.

Olisit ollut yhtä tyrmistynyt asiasta terkalle ja nostanut siellä sen haloon.

Höh, no ei se elämä ja kunnon ihmiseksi kasvaminen nyt siitä saa olla kiinni nukkuuko lapsi omassa sängyssään vauvasta asti...
Tehkää ihmeessä niin kuin koette parhaimmaksi teille ja sano se myös terkkarillekin.

Meillä oli aikanaan sellainen 8kk neuvolalääkäri, joka oli huolissaan siitä, että imetin edelleen. Jäi vain mietityttämään, miten se sai ahdettua samaan puheeseen kommentit "Rautavarastosi tyhjenevät" ja "Eihän tuon ikäinen saa maidosta edes rautaa"

Jokainen tekee kuten tahtoo, törkeä tuo kommentti.
Meillä kuopus nukkui perhepedissä 11kk ikään asti, kunnes vieroitin tissistä ja siirsin pinnasänkyyn. Nukutin aina tissille ja imetin useasti yön aikana. Pakko myöntää mutta uskon tuon hidastaneen monien asioiden oppimista, mut silti en tekis mitään toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
No etkö voi naurahtaa tuollaiselle ja jättää omaan arvoonsa. Ne terkat latelee usein omia mielipiteitään asioista. En mä ainakaan pidä mun terkkaa mitenkään erityisen pätevänä muuta kuin rutiinijuttuihin.

Olisit ollut yhtä tyrmistynyt asiasta terkalle ja nostanut siellä sen haloon.

Mä myös jätän yleensä terkkarin neuvot omaan arvoonsa. Esimerkiksi jos nukuttamisessa/imettämisessä tms. on ongelmia, selvitän ongelmani muuta kautta kuin kysymällä neuvolasta apuja.
Tietenkin nuo rutiinijutut on sitten asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen todennut molempien lasten kanssa, että neuvolan ohjeisiin kannattaa suhtautua kriittisesti. Monet neuvot ovat vuosikymmenten takaisia ja tietoa puuttuu.
Juuri näin. Lisäksi neuvolan terveydenhoitajat tuovat esille omia mielipiteitään ja saman neuvolan kahdelta eri terkalta voit saada jostain asiasta täysin erilaiset ohjeet.

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
No mä kyllä ihmettelen tuollaista kommenttia.... Mahtaisinko kehdata ite ees kertoa, että meillä 3,5v poika nukkuu vielä meidän kanssa samassa sängyssä... :ashamed:

Meillä nukkuu 2,5-vuotias vieläkin perhepedissä, vauvasta saakkaa on nukkunut. 2-vuotistarkastuksessa erehdyin mainitsemaan, että poika nukkuu meidän kanssa ja terveydenhoitaja näytti tyrmistyneeltä ja kyseli heti, että miksi näin. Meille tämä järjestely on paras kaikkien kannalta, ja näin aiomme jatkaa niin kauan kuin se kaikille sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja törkeää!!:
Meillä 4 kk ikäinen vauva, joka on nukutettu perhepedissä tissille ihan alusta asti. Vauva syö aika usein yöllä, ja heräilee muutenkin paljon, lisäksi meillä on leveä kaksimetrinen sänky, mahdumme kaikki kolme, ja olemme ihan tyytyväisiä kun pikkuinen nukkuu meidän kanssa. Seksielämä ei ole kärsinyt tästä, hoidamme ne jutut muulloin ja muualla.

Kuitenkin nyt 4 kk neuvolassa suositeltiin luopumaan perhepedistä mahdollisimman pian, terkka oli tyrmistynyt kun kerroimme ettei meillä edes ole vauvalle muuta sänkyä. Se kuulemma tekee hallaa vauvan kehitykselle, ja että pitäisi mahdollisimman pian opettaa nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn, ettei se viivästy. Tissille ei varsinkaan saisi nukuttaa.

Meinaan vaihtaa terveydenhoitajaa. Minusta jokaisella on oikeus nukuttaa vauvansa niinkuin itse parhaaksi näkee. Jos jossain kirjassa lukee että perhepeti ja tissille nukutus ei ole hyvä, niin ei se ole mikään yksi ainoa totuus. Törkeää minusta tuollainen. Joka neuvolakäynnillä ovat inttäneet samaa, ja nyt viime kerralla jo suorastaan vaatineet. :-(

Olkaa te vaan perhepedissä jos se on se toimiva systeemi. Mun muksu nukku kanssa vieressä ja kehittyny+tasapainoinen lapsi joka oppi kyllä omaan sänkyynsä jne. Korvia on kaksi jotta toisesta voi päästää ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Ja se terveydenhoitajako on joku Jumala, jonka sanaa sun on PAKKO uskoa?

Käytä nyt ihmeessä omaakin järkeä.

No ilman muuta käytänkin, enkä ole sanonut että olisin uskonut terveydenhoitajaa. Minusta on vaan törkeää mennä tuollaista neuvomaan, ja ihmetyttää että opetetaanko jossain koulussa tuollaista. Tämä oli nimittäin aika nuori terkka.

Meillä myös vauva nukkui alkuun perhepedissä, tai oikestaan vaan mun "sylissä" (minä selällään ja vauva masun päällä mahallaan). Syötin myös öisin sängyssä. Neuvolan terkalla meinas silmät pudota päästä ja alaleuka loksahtaa paikaltaan kun tästä kerroin ja sanoi, että heti pitäis moinen lopettaa, että vauva ei koskaan opi omaan sänkyyn. No niin vaan on oppinut. Pikkuhijaa alkoi nukkumaan vieressä ja sitten nukuhati jo omaan sänkyyn ja vaan osan yöstä nukkui vieressä . Nykyään (7kk) nukkuu koko yön omassa sängyssä, ei puhettakaan että viereen nukahtais. Ja tätä ei ole sen kummemin harjoteltu vaan ns. vauvantahtisesti menty.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No toiset th:t on..erikoisia :D
Tuollaiset neuvot voi laittaa suoraan siitä toisesta korvast ulos.

Toisaalta kannattaa myös pohtia sitä, mikä pointti th:n sanomassa oli. Että ei automaattisesti tuomitse, kyllä niissä sanomisissa yleensä JOKU järki on... siihen sitten voi peilata omia näkemyksiään ja päättää, mikä omalle lapselle ja omassa perheessä on toimivinta.

No 4kk ikäinen vielä vois nukkua,mutta en voi yli 2v pitää perhepedissä. Ensinnäkin potkii ja liikkuu yöllä niin paljon ettei ite saa nukutuksi ja toisekseen mä haluan kyllä nukkua mieheni kainalossa niin ettei mun tarvi kokoajan varoa et missä se neiti nyt mahtaa olla. Ja oikeesti kyllä mä haluan seksiä harrastaa sängyssäkin,yöllä. En aina suihkussa tai saunassa. Mut kyllä sen huomaa et vierottaminen omaan sänkyyn/huoneeseen on sitä vaikeempaa mitäå myöhempään sen jättää.

No 4kk ikäinen vielä vois nukkua,mutta en voi yli 2v pitää perhepedissä. Ensinnäkin potkii ja liikkuu yöllä niin paljon ettei ite saa nukutuksi ja toisekseen mä haluan kyllä nukkua mieheni kainalossa niin ettei mun tarvi kokoajan varoa et missä se neiti nyt mahtaa olla. Ja oikeesti kyllä mä haluan seksiä harrastaa sängyssäkin,yöllä. En aina suihkussa tai saunassa. Mut kyllä sen huomaa et vierottaminen omaan sänkyyn/huoneeseen on sitä vaikeempaa mitäå myöhempään sen jättää.

Yhteistyössä