Neuvolat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hikeentynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hikeentynyt

Vieras
Mitä mieltä ylipäätään olette neuvoloista ja niiden ""tädeistä""? Itsellä on jo muutaman kerran jälkeen olo, että minua käsitellään siellä kuin tyhmää tai vähäjärkistä. Ihan kuin omilla aivoilla ei saisi ajatella ja toisaalta torutaan/puhutaan kuin lapselle!

Onko odottavat äidit jotain erikoisia otuksia vai mistä tämä ihmeellinen paapominen johtuu? Missään muualla lääkärissä, polilla, sairaalassa, tms. minua ei ole koskaan kohdeltu minkään asian varjolla (tai takia) eri tavalla kuin normaalisti. Mistä sikiävät neuvoloiden terkkarit, jotka tuntuvat olevan ihan oman lajinsa?!

Itse aloin oikein pelkäämään neuvolassa käyntiä juuri tällaisen paapomisen ja piilotuomitsevan käytöksen vuoksi, aina sai tuntea tehneensä jotain väärin. Sitten tajusin, etten minä heistä ole riippuvainen ja saavat ajatella mitä haluavat ja olen mennyt neuvolaan pää pystyssä ja puhunut suoraan mitään salaamatta.
Lapsen saatuani tunsin taas alemmuutta neuvolassa käydessäni, tuntui ettei minulle edes puhuttu vaan lääkäri ja th vain keskustelivat keskenään vauvasta. Jälleen tajusin paikkani, ajattelin että minä se äiti tässä olen ja kyllä minä lapseni tunnen. Minä lapseni kasvatan, ei neuvola.
PÄÄ PYSTYYN VAIN, ole tiukkana neuvolan tädeille.

Olen miettinyt ihan samaa. Olen selittänyt asian itselleni sillä, että odottavissa äideissä ikäjakauma on ~18-45 vuoden välillä, koulutuksen tasoissa on suuria eroja, ja osa asiakkaistahan on pieniä lapsia. Ehkä nämä neuvolatädit suhtautuvat kaikkiin sen hölmöimmän tason mukaan ja ovat luonteelta muutenkin paapovia kanaemoja, kun viihtyvä vauvojen parissa. Parempi olla ylihuolehtiva ja vääntää asiat rautalangasta - fiksummat äidit osaavat sulkea korvansa sopivassa vaiheessa.

Minulla meni usko koko järjestelmään, kun erittin vaikean synnytyksen jälkeen en saanut äitiysneuvolasta mitään apua, hysteerisestä itkusta huolimatta. Toiminta oli TODELLA välinpitämätöntä.

Laitoin kirjallisesti palautetta asiasta, vastausta en ole saanut. Aikaa palautteesta on n. kolme kuukautta. (Nimellä varustettuun palautteeseen pitäisi lain mukaan vastata kohtuullisessa ajassa, mikä lie se kohtuullinen sitten.)

Kertoo jotakin ko. neuvolan toiminnasta.

Ihan turha paikka. Jos joskus vielä uskallan raskautta hankita, otan hyvissä ajoin selvää yksityisen sektorin neuvolapalveluista.

Olen vähän ihmetellyt, kun neuvolan tätejä haukutaan niin paljon. Itselläni ei tosin ole vielä paljon kokemusta neuvoloista, kun raskaus on vielä niin alussa. Olen kuitenkin joutunut tekemisiin hoitajan kanssa vähän enemmän parin komplikaation tiimoilta ja saanut häneltä lähetteitä sairaalaan. Toistaiseksi neuvolantätini on ollut erittäin fiksu ja asiallinen. En ole huomannut koskaan mitään paapomista, mutta ehkä se johtuu terveistä elintavoistani ja siitä, ettei ole neuvottavaa esim. tupakan tai alkoholin suhteen.

Siskoltani olen kuullut myös ainoastaan myönteistä palautetta neuvolan tädeistä, jotka ovat olleet tervejärkisiä ja asiallisia tyyppejä. Sen sijaan neuvolan (mies)lääkäri vaikuttaa täysidiootilta. Kuulemieni juttujen perusteella en edes viitsinyt mennä hänen vastaanotolleen, kun olen päässyt oikeiden erikoislääkäreiden hoitoon muuta kautta. Jopa hyvän arviointikyvyn omaava neuvolan täti totesi, ettei neuvolan lääkäristä ole minulle varmaan mitään hyötyä.

kyllä täälä ainakin tuskaillaan neuvolan kanssa, äitiysneuvolassa just koko ajan saat tuntea olevasi syyllinen johonkin, erityisesti alkuraskaudessa tuntuu että pidetään idioottina ja sellaisena että MIKÄ VAIN voi mennä pieleen (no niinhän voi mutta miksi sitä höpöttää koko ajan), itellä erinomainen alkuraskaus ja neuvolantäti koko ajan nyreissään kun kuuli ettei ole ongelmia. Vaan kun sai ensimmäiset korkeat verenpainelukemat ni johan terästyi silmät ja kuului että TÄTÄ TÄYTYY TARKKAILLA!. No niinhän sitä täytyy mutta kun asiasta tehdään iso numero ja syyllistetään ja pelotellaan äiti puolikuoliaaksi esim. RR seuraamuksista ni voi olla varma ettei verenpaine ainakaan laske. Kun raskausviikot oli sitten jotain 38, verenpaine alko huolestuttaan muakin jo ni sitten neuvolan täti sanoi hymyillen että kyllä tämä tästä menee, nyt olet äitipolin asiakas...höh. Siis silloin en saanut tukea kun ite aloin olla hätääntynyt.

Luulin että olen ite vaan neuvolavastainen mutta kaveripiirissä toistuu tänä vuonna sama juttu, yksi liikkuu liikaa (ei tuu painoa tarpeeksi) toinen liikkuu liian vähän, kolmas tekee kaiken ihan väärin...siis oikeita asioita mutta tapa millä asiat hoidetaan on hirveän syyllistävä.

NO lastenneuvolassa sitten ei saa MITÄÄN ohjeita vaikka kuinka kysyy. Ihan itsekseen pitää opetella kiinteidne antamsiet, imetyksen lopettamiset ja muut. Ei saa neuvolasta apua.

Minulla on ollut jo kolme eri ""neuvolantätiä"" ja kaikki ovat olleet ihan täyspäisen oloisia ja kohdelleet minuakin sellaisena :) Eli eipä ole mitään valittamista heidän toiminnastaan. Kaikkiin kysymyksiin on vastattu, asiallisesti on neuvottu, mutta mitään paapomista tai aliarviointia en ole havainnut. Tosin en itsekään ole enää mikään ihan juniori tulevaksi äidiksi ja elämäntavat ovat terveelliset, joten en tiedä vaikuttaako se jotenkin suhtautumiseen.

Sen sijaan meilläkin neuvolalääkärin kanssa on enemmän ongelmia, neuvoja ei tahdo saada kiskomallakaan ja lääkärin pätevyyteen ja huolellisuuteen en kyllä isommin luota. Onneksi kaikki on mennyt hyvin ja jos ei mene, pitää varmaan hakeutua muualle lääkäriin :)

Joku epäili täyspäisyyttäni tai ikääni. Olen 34-vuotias ja varsin terveet elämäntavat omaana _aikuinen_ nainen. En polta enkä raskauden aikana tietenkään juo. Olen tottunut kantamaan vastuun itsestäni jo 16 vuoden ajan, joten en ymmärrä tätä lapsen tasolle taantumista neuvolatätien silmissä.

Mulla ei ole mitään valittamista ""neuvolantädeistä"", ihan asiallaisia ovat molemmat kohdalleni osuneet olleet.

Kuitenkin minua ihmetyttää enemmänkin käyntien vähäisyys. Mulla on menossa rv 25 ja takana 3 käyntiä. Ekan lääkärikäynnin korvasin menemällä yksityiselle gynekologille, kun en kerta kaikkiaan saanut sopivaa aikaa terveyskeskuksesta. Ensi viikolla on toinen lääkärikäynti eli siis ensimmäinen terveyskeskuksessa. Sitä ennen tapaa ""neuvolantädin"" neljännen kerran. Täällä yhdessä keskusteluss jotkut kirjoittivat, että alussa neuvolassa käydään n. 4 - 5 viikon välein ja sitten käynnit tihenevät.

meillä taas on noi neuvolalääkärit (mullakin oli joka kerta eri) toppuutelleet ja rauhotelleet terveydenhoitajan vauhkoamisia. NIin mäkin olen jo? 29 vuotias, erittäin liikunnallinen, alkoholiton ja tupakaton.

Olipa silmiä avaavaa lukea teidän kirjoituksianne. Aijon ottaa niistä opikseni. Sitten kun joskus olen ammatissani, niin yritän muistaa nämä mielipiteet.

Se todella vie terveydenhoitajalta uskottavuuden, jos odottava äiti kokee itsensä vastaanotolla vähä-älyiseksi tai muuten epämukavaksi.

Minäkin tulevana th:na kyllä panen nuo sanat korvani taakse.
Ja minä erityisesti tahdon vielä neuvolaan terkkariksi.

On kyllä todella tylsää, jos tuollainen kuva neuvolan th:sta tulee ensimmäisenä mieleen...:/

Minulla on erittäin ihana neuvolan terkka!! Olen suht nuori tuleva äiti, 26v, ja ensimmäistani odottelen. Täti minua ainakin 20 vuotta vanhempi, mutta suhtautuu minuun kuin toiseen aikuiseen, kuuntelee, antaa kysellä tyhmiäkin ja vastaa aina asiallisesti. Toivottavasti sama täti pysyy vielä synnytyksen jälkeenkin.

Mulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Mulla on ollut jo neljä (!) eri neuvolatätiä, joista yksi juuri valmistunut tyttö joka oli äärettömän tarkka joka asiasta (kielsi esim porkkanan syönnin kaiken varalta). ""Oma"" terkkarini taas on sellainen kolmekymppinen lässyttäjä, joka voivottelee joka asiaa (esim jos sanon kärsiväni supistuksista niin kovasti sanoo ""voi voi no sehän ikävää"" mutta ei osaa antaa neuvoja ""no varmaan tiedät itse miltä sinusta tuntuu, tee sen mukaisesti""). Kaksi terkkaria taas olleet aivan mahtavia, keski-ikäisiä, ammattitaitoisia ja mukavia muttei yliempaattisia naisia.

Täytyy sanoa, että eniten on tosiaan miellyttänyt sellainen suhtautuminen, että kannetaan huolta, mutta ei paapota eikä toisaalta lykätä vastuuta kokonaan minulle. Ja että asiat selitetään asiallisesti. Näyttää myös siltä, että ikä tuo mukanaan sekä oikean asenteen että osaamisen:) Ainakin tämän otannan perusteella.

Mulla taas on nuori ja oikein mukava neuvolantäti! Mitään paapomista ei ole tullut, ja minun arvostelukykyyni luotetaan, toisaalta kysymyksiä ja huolia saa esittää ja ne otetaan vakavasti. Ihan kummastuttaa lukea muiden kommentteja, ilmeisesti mulla on sitten käynyt erityisen hyvä säkä!

Itse olen tavannut tähän mennessä 3 eri ""tätiä"" ja kaikki ovat olleet mukavia, asiansa osaavia ja asiallisia. Ehkäpä ne negatiiviset kokemukset tuodaan paremmin esiin keskusteluissa.

Alkuperäiselle haluaisin hieman tarkentaa, ettei jää väärä kuva. Eli tarkoitin, että minulla on kohdalleni osuneista neuvolan tädeistä vain hyviä kokemuksia ja minua on kohdeltu kuin täyspäistä ihmistä :) Ja pohdinnallani tarkoitin, että tietysti samatkin terkat voivat suhtautua eri tavoin eri ihmisiin - ihmisiähän hekin ovat ja toki henkilökemiatkin vaikuttavat.

Mutta en siis missään tapauksessa tarkoittanut epäillä niiden henkilöiden ikää tai täyspäisyyttä, jotka ovat törmänneet toisenlaisiin terkkoihin eli rauha vaan :)

Uusimmat

Yhteistyössä