Nexplanon,kontrollikäynti ja kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Otin Nexplanon-ehkäisyimplantaatin vähän yli vuosi sitten,vauvan ollessa silloin n 3kk ikäinen. Lääkäri sitten sanoi,että 3 kuukauden kuluttua "asennuksesta" voisin tulla kontrolliin,mutta "jos sitä on vaikea järjestää eikä ole mitään ihmeellistä tai kysyttävää niin ei se mikään tärkeä ole". Koska lääkäri ei pitänyt kontrollikäyntiä tärkeänä eikä kapselista ollut aiheutunut mitään "ihmeellistä" eikä mulla ollut kysyttävää,jätin kontrollin käymättä. Imetin lasta vielä vuoden ajan ja kuukautiset pysyivät poissa,aivan kuten edellisenkin imetyksen ajan jolloin olin syönyt minipillereitä. Melko tarkkaan kuukausi siitä kun olin lopettanut imetyksen,tulivat kuukautiset - ja jatkuvat yhä,kolmatta viikkoa! Argh. Muilla oll tällasta?? Kauanko kesti ja kauanko kesti ennen kun kierto normalisoitui? Mitä siellä kontrollikäynnillä olis tehty? Tosiaan imetin vielä sillon joten kuukautisia ei ollu.. Minipillereillä mulla on ollu joko tosi niukat kuukautiset tai välillä ei lainkaan,ja tästä kapselista olin kuullu samantyyppistä.

Kontrollikäynti olisi varmaankin ollut ihan tavallinen gynekologinen tutkimus ja implanttien laittokohdan tarkastus eli sillä käynnillä ei nykyiseen vuotoon olisi ollut mitään vaikutusta. Jospa tuo vuoto vielä tasoittuisi, jos kerta minipillerit ovat sulle hyvin sopineet! Jos nyt menet lääkäriin, niin kysy voiko implantin lisäksi syödä lyhyen kuurin jotain keltarauhashormonia vuodon lopettamiseksi. Ainakin hormonikierukan kanssa voi tarvittaessa niin tehdä, sanoi mulle gyne.

Jos ne alkuhankaluudet tulee nyt vasta :/ Jos vuoto jatkuu vielä viikonkin niin ottaisin yhteyttä lääkäriin että saisin hormonikuurin.
Itsellä ensimmäisen kapselin kanssa vuoti puoli vuotta niukasti muttta melko jatkuvasti. Nuori kun olin niin en kehdannut ottaa läkäriin yhteyttä.