Niin epätoivoinen vauvan uniongelmista,että itken!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja nyt

Vieras
Miksi meidän kuopus 9kk ei opi nukkumaan?Isosisarukset nukkuivat paljon paremmin tuossa iässä..Olen ihan puhki.Illat yhtä säätämistä,maitopulloa,pystyyn nousemista jne.Ja huutoa.Huutaa heti,jos en sinne mene.Enkä jaksa sitä huutoa.Pelkään,että isosirauksetkin kärsii,eivät saa nukuttua.Ja rivarissa kun asutaan ni on sosiaalisiakin paineita..Jos kova itku kuuluu naapuriin.

Yöllä herää 2-3 kertaa,joskus enemmänkin ja silloin sama homma jatkuu.Ei saa itse unen päästä kiinni vaan valittaa,kunnes sorrun siihen maitopulloon:(

Tiedän,unikoulu varmaan oisi tarpeen,mutta kuten sanottu,en jaksa sitä huudattamista.Ja ottavatko unikouluun kodin ulkopuolella,jos ei kuitenkaan ihan koko yötä kuku valveilla?

Auttakaa,antakaa neuvoja?!Pitäisikö vain olla antamatta maitoa ja huudattaa,jos siihen edes pystyn..Tuntuu,että aina meinaan mut sit luovutan yöllä,kun olen vain niin väsynyt etten jaksa valvomista,josta ei tiedä kuinka pitkälle se jatkuu..
 
kohtalotoveri :hug:

eidän keskimmäinen oli/on älyttömän huono nukkuja. juuri tuos 9kk tietämillä saattoi huutaa 30min välein :| ei siinä auttanut kuin pulloo,tuttia tarjota vuoronperään,että sai joskus itsekkin nukuttua,edes hetken. oletko kokeillut maidon sijaan pulloon vettä? meillä joskus sain huijattua sillä.
 
Jos et todellakaan jaksa nyt mitään unikoulun tyyppistä järjestää, niin nukkukaa perhepedissä. Sitten kun taas jaksat niin opetatte vauvan omaan sänkyyn parissa päivässä.
 
Me laitettiin vaunuihin ja työnnettiin ees-taas olohuoneessa kunnes nukahti. Joku kissaverkon tapainen sitten siihen päälle, niin ei pääse putoomaan (valjaat olis kurjat kun ei pääse unissaan kääntämään kylkeä).

Eli illalla omaan sänkyyn nukkumaan, ja jos alkoi kovasti itkemään (ihan pienestä ei välitetty, vähän kovemmalla mentiin taputtaan peppua) niin nostettiin vaunuihin ja jompikumpi työnteli, pimeässä. Aika äkkiä nukahti. Joskus nostettiin takas omaan sänkyyn, joskus ei. Viikko suunnilleen meni, ja lapsi nukku koko yön omassa sängyssään!

Olkaa jämptit ja määrätietoiset, jos joka ilta muutatte nukutustapaa tai hermostutte, niin lapsi tuntee olonsa turvattomaksi ja huutaa siksi. Jos oot varma, ettei lapsella ole illalla nälkä, niin maitopulloo ei tarvita, eikä varsinkaan yöllä (helteellä toki saattaa olla jano, joten vettä voi tarjota pikkuhuikan, mutta ei pullollista), saa siitä vaan enemmän energiaa valvomiseen.
 
Ei ole muuta tietä, kun huudattaminen. Lopeta yöpalvelut, kerrasta. Vajaassa viikossa lapsi oppii, voit lohduttaa häntä makoilemalla vieressä ja silittämällä.

Takuulla jälkikäteen ihmettelet, mikset tehnyt yövieroittamista jo aikaisemmin ;) t: eräs, joka ollut samassa tilanteessa
 
Meillä oli täsmälleen sama tilanne viime keväänä. Hei koita ajatella asia niin, että jaksat pitää unikoulua viikon, katsot miten tilanne edistynyt(koska se edistyy!!!) ja viikon jälkeen mietit uudestaan, tarviiko hakea apua esim. sairaalan unikoulusta. Minä ajattelin tuossa tilanteessa että koska herään joka tapauksessa syöttämään/hyssyttämään vauvaa useamman kerran yössä, voin aivan yhtä hyvin valvoa ne muutamat yöt pitääkseni unikoulua. Ei se sitten lopulta ollutkaan niin kauheaa kun olin etukäteen ajatellut. Tsemppiä!!!
 
http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php?dir=/hoivaan_ja_kasvatan/uni

Tässä vielä linkki MLL:n unikoulu ohjeisiin. (olen tuo viimeisin vieras)
 
Kohtalotoveri!

Meidän kuopus oli/ on aivan samanlainen.
Sitten n. 1 v päätin jättää yöpullot pois. Ekana yönä huusi pari tuntia, toisena 15 minuuttia ja kolmantena muutamia minuutteja.

N yt vajaan puolen vuoden päästä ollaan uudessa kierteessä.
Poika ei vaadi ruokaa, mutta huutaa aamuyöllä kuin villieläin ellen ota meidän viereen.
Ja vaihtoehtoja ei juuri ole kun nukkuu esikoisen kanssa samassa huoneessa.
Tai vaihtoehto on että mä istun sängyn vieressä silmät ristissä ja hyppään siellä puolen tunnin välein klo 02-05. Sitten vasta rauhoittuu...silloin kun jaksan tehdä ton rumban.

Joten kun just päästiin siitä, ettei esikoinen tuu meidän väliin yöllä ( teki sitä 2vuotta ) niin tuo pikkunakki röhnöttää siellä.
Mutta kun se on niin pieni vielä ettei muuta raaski... :heart:

Ehkä sitten kun pojat menee armeijaan niin saadaan oma sänky takaisin
;)
 
Ota tuoli viereen ja istu siihen lukemaan vaikka kirjaa tai lehteä ääneen. Mitä tylsempää kuultavaa niin helpommin nukahtaa. Lue vaikka kuiskaten. Tai sitten laula hiljalleen lasten lauluja mitä osaat. Pian se vaavi varmasti nukahtaa ääneesi.
Tää auttoi meillä esikoisen kanssa joka valvotti vuoden. Kuopus taas opetettiin vaavista asti iltarutiiniin ja toiminut hyvin tähän asti (4v).
 

Yhteistyössä