Niin kumpi meistä syö enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienestä ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienestä ärsyyntynyt

Vieras
Tämä on ihan turha asia, mutta aiheuttaa vääntöä aika ajoin minulle ja miesystävälleni.

Hänen mielestä minä syön paljon!

Ja joo syön, mutta kulutankin. Enkä syö mitä tahansa vaan kunnon ruokaa, en hiilarimättöä enkä kohtuuttomasti rasvaa. En ota keksiä tai pullaa kahvin kanssa.

Ja esim. iltaisin tämä kina yleensä kehittyykin aiheesta, koska mies ei suostu myöntämään tätä asiaa. Eli minulla tulee nälkä vielä illallakin ,vaikka syön lämpimän ruuan töiden jälkeenkin. Syön sen myös lounasaikaan. Hyvin harvoin tulee syötyä leipää iltapalaksi. Yleensä jotain kananmunia tai sitten jotain rahkaa tms. Mutta siis joka tapauksessa minä syön sitä iltapalaani ja mies saattaa juoda saunan päälle kaljan tai sitten ottaa vain kahvia. Ja höpöttää,että kun minä syön niin kauheesti. Ja samalla hän ohimennen syö itse 5-10 siivua juustoa. Eikä ole mielestään syönyt "mitään". Ei suostu uskomaan, että todellisuudessa energiamäärällisesti hän on siinä minun syömisiäni pävitellessä syönyt kuitenkin paljon enemmän kuin minä.

Aiheesta on kai turha vääntää hänen kanssaan ja vältänkin sitä, mutta välillä se tulee puheeksi.

Hölmö mies. Sä syöt munia ja rahkaa ja ukko vetää juustoa ja kaljaa. Voin kuvitella, että teidän olemuksetkin on aika erilaiset.

Miehellä ei ole ylipainoa, ehkä maksimissaan jonkun 3-5kg vois halutessaan pudottaa. Luulen. Mutta syö päivisin hirvittävän vähän verrattuna tosiaan vaikka minuun. Tai siihen paljonko mielestäni kuuluisi syödä sillä kulutuksella mitä hänelläkin jo työn puolesta on. Mutta sanoo ettei voi syödä, koska sitten paino alkaa nousta. Minä nääntyisin jo puoliltapäivin nälkään, jos söisin yhtä vähän mitä mies. Ja miehellä paino tippuisi varmaan itsestään, jos jättäisi pois ihan vain pelkästään tuon juuston napsimisen. Mutta jotenkin ei näe sitä minään. On aikoinaan pudottanut painoa ja sanoi sen onnistuneen, vaikka söi silloinkin sitä juustoa. Mutta kun ei se ole mitään oikeaa syötävää mistä ihmisen kuuluu energiansa saada. Se on kaikki turhaa energiaa.

Saatan minäkin joskus ottaa välipalana kiireessä kaksi juustosiivua niin, että rullaan kinkunsiivun sinne väliin. Mutta vain sen verran ja se korvaa minulla tosiaan jonkun oikean syömisen kiireessä. Ei ole ylimääräinen napostelu.

Mies saattaa syödä viikossa koko arkijuustokimpaleen. Väitän, että jos kuukaudeksi jättäisi sen pois niin paino tipahtaisi niin että heilahtaa. Mutta en saa miestä uskomaan asiaa, joten en saa häntä kokeilemaankaan asiaa. :(

Toivottavaahan olisi syödä viidesti päivässä.
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Näin painonhallintakin on helpointa kunhan annoskoot on sopivat. Ja tietysti vaikuttaa mitä sinne vatsaan upottaa.
Mutta suurimmalla osalla kai on riittävät tiedot siitä, mikä on ravitsevaa ja terveellistä..

Miehen puheille voi tuhauttaa piutpaut.

Mulla oli ex joka myös natkutti syömisistäni. Söin enemmän kuin hän.
Mutta mä kuljin työmatkat pyörällä, 10km suuntaansa. Ja työni oli fyysisesti raskasta. Iltaisin tein vielä koiran kanssa pitkän lenkin.
Hän kulki autolla paikasta toiseen ja työnsä oli kevyttä istumatyötä.
Eikä hänkään ymmärtänyt vaikka kuinka yritin selittää, että miksi syön enemmän kuin hän.

Niin ja ylipainoa mulla ei ole koskaan ollut.

Toivottavaahan olisi syödä viidesti päivässä.
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Näin painonhallintakin on helpointa kunhan annoskoot on sopivat. Ja tietysti vaikuttaa mitä sinne vatsaan upottaa.
Mutta suurimmalla osalla kai on riittävät tiedot siitä, mikä on ravitsevaa ja terveellistä..

Miehen puheille voi tuhauttaa piutpaut.

Mulla oli ex joka myös natkutti syömisistäni. Söin enemmän kuin hän.
Mutta mä kuljin työmatkat pyörällä, 10km suuntaansa. Ja työni oli fyysisesti raskasta. Iltaisin tein vielä koiran kanssa pitkän lenkin.
Hän kulki autolla paikasta toiseen ja työnsä oli kevyttä istumatyötä.
Eikä hänkään ymmärtänyt vaikka kuinka yritin selittää, että miksi syön enemmän kuin hän.

Niin ja ylipainoa mulla ei ole koskaan ollut.

Nämä keskustelut menee aina enemmän tai vähemmän riidan puolelle. Mies hokee, että sillä ei ole merkitystä mitä syö vaan sillä määrällä. Eli että saa syödä kermassa uitettua ruokaa kunhan ei syö liikaa. No tottakai saa joo. Mutta jos syö sellaista niin annoskoko pitäisi olla ihan minimaalinen, jotta voisi syödä sen viisi kertaa päivässä. Ja minä todella tarvitsen sen viisi kertaa päivässä ruokaa. Enkä halua syödä kerran kermamättöä ja sitten napsia juustonsiivuja jossain välissä.

Ei mies ymmärrä sitäkään miten paljon poikani syö. Hän pitää sitä rehvasteluna. Poika on kasvavassa iässä ja urheilee päivittäin ja tavoitteellisesti. On ohut kuin pajunvitsa ja ruokahalu on valtava. Mielestäni sen kuuluukin olla. Sen ikäisen kasvavan nuoren energiantarve on valtava verrattuna aikuiseen lähes keski-ikäiseen mieheen.

Itsekin tosiaan olen aina ollut laiha ja aina olen syönyt valtavasti.

Mitä hemmetin väliä sillä on kumpi syö "enemmän"? Miksi miehen pitää huomauttaa sun ruokamääristä, oli se sitten enemmän tai vähemmän kuin hänellä? Oikeasti, mitä merkitystä? Kuulostaa ihan tyhjänpäiväiseltä aiheelta kinastella - mies on hyvä ja lopettaa huomauttelun koska syömisesi eivät kuulu hänelle pätkän vertaa, ja sinä lopetat ärtymisen siitä että mies ei ymmärrä mitään ravitsemuksesta. Problem solved.

Miksi tällaisesta asiasta pitää riidellä? Maksaako mies sinun syömisesi ja on pihi? Vaikka olisi näin, niin en siltikään ymmärrä sitä, että toisen normaaliin ruokavalioon pitää puuttua.

Minä en ainakaan suostuisi kuuntelemaan jatkuvasti tuollaista turhaa natkutusta asiasta, joka ei toiselle millään tavalla kuulu.

Kyllä tässä asiassa vaan on todella suuria yksilöllisiä eroja. Ei kaikki voi syödä valtavasti ja olla silti laihoja, ei edes vaikka syöty ruoka olisi terveellistä. Sanooko mies sitten asiasta jotenkin pahantahtoisesti vai hämmästeleekö vain vilpittömästi asiaa?

Minä olen ollut ihan ihmeissäni, kun meillä on alkanut kyläilemään säännöllisesti kaksi lasta, jotka tuntuvat syövän valtavasti. Meillä on itsellämme samaa ikäluokkaa oleva lapsi, joka on vieläpä selvästi isokokoisempi, mutta syö todella paljon vähemmän. Kyläilevät lapset syövät usein tuplamäärän ja ovat parin-kolmen tunnin päästä taas nälkäisiä. Meidän lapsellemme ei oikein ruoka maistu viittä kertaa päivässä, normaalisti olemmekin jättäneet iltapäivän välipalan pois. Mutta kun nämä toisen perheen lapset on kylässä, ei oikein viisikään kertaa tunnu heille riittävän, vaan usein tarvitsee tarjota vielä joku ylimääräinenkin välipala. Ihan samaa ruokaa lapset tietysti syövät, mutta määrissä suuri ero.

Kyllä tässä asiassa vaan on todella suuria yksilöllisiä eroja. Ei kaikki voi syödä valtavasti ja olla silti laihoja, ei edes vaikka syöty ruoka olisi terveellistä. Sanooko mies sitten asiasta jotenkin pahantahtoisesti vai hämmästeleekö vain vilpittömästi asiaa?

Minä olen ollut ihan ihmeissäni, kun meillä on alkanut kyläilemään säännöllisesti kaksi lasta, jotka tuntuvat syövän valtavasti. Meillä on itsellämme samaa ikäluokkaa oleva lapsi, joka on vieläpä selvästi isokokoisempi, mutta syö todella paljon vähemmän. Kyläilevät lapset syövät usein tuplamäärän ja ovat parin-kolmen tunnin päästä taas nälkäisiä. Meidän lapsellemme ei oikein ruoka maistu viittä kertaa päivässä, normaalisti olemmekin jättäneet iltapäivän välipalan pois. Mutta kun nämä toisen perheen lapset on kylässä, ei oikein viisikään kertaa tunnu heille riittävän, vaan usein tarvitsee tarjota vielä joku ylimääräinenkin välipala. Ihan samaa ruokaa lapset tietysti syövät, mutta määrissä suuri ero.

Tottakai noissa asioissa on eroja. Itse olen aina saanut syödä mitä vaan ilman, että se näkyy missään. Samoin sisarukseni. Lasteni isä on samanlainen.Voi syödä vaikka lehmän päivässä ja kaksi parhaassa eikä se näy missään. Ex mieheni tosin on hyvin tarkka siitä,että syö terveellisesti ja jättää ne kermat ja pullat pois. Mutta hyvää ruokaa syö uskomattomia määriä. Ruokalaskuni on sama kuin meidän silloisessa viisihenkisessä perheessä mitä nyt, kun on uusi mies ja hänen kaksi lastaan. Syövät niin vähän.

Nykyisen mieheni lapset myös saavat herkästi lisäkiloja itseensä, mutta ruokailutottumuksissakin kyllä tietysti se sama selvä ero. Esim. iso kulhollinen muroja aamuisin ja kaksi leipää päälle niin onhan siinä isosti kaikkea mitä ihminen ei tarvitse ja mikä kasvattaa vain vatsaa, jos se kerran on kasvaakseen.

Eli todellisuudessa ap:n miestä ärsyttää se, että ap voi syödä paljon ja pysyy hoikkana. Jos itse on laihduttanut eikä voi syödä paljoa, niin tuossapa se syy luultavimmin. Eikä mies itse välttämättä sitä edes tiedä. Noin muuten turhaa nipotusta. Jokainen syö mitä syö.

Niin kauan kun paino on normaalin rajoissa, eikä ole kehittynyt mitään kaljamahoja, on ihan se ja sama kuinka paljon syö. Joidenkin ruoansulatus on tehokkaamp i ja ottaa ravinnosta kaiken irti, jolloin ruokaa kuluu vähemmän. Joidenkin ruoansulatus on heikompi, ja ruokaa pitää syödä paljon ennen kuin kroppa saa kaiken tarvitsemansa. Tuolle ei itse mahda mitään.

Sinähän syöt juuri oikeaoppisesti. Passita miehesi ravintoterapeutille. Itse syön aamupalan, lounaan, päivällisen, iltapalan ja siihen päälle sen kilon juustoa per viikko.

Yhteistyössä