Niin ottaa päähän miehen työnantaja.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Hain netin kautta asumistukea ja siihenhän pitää lähettää kahden viikon kuluessa liitteet Kelaan, tänään on viimeinen päivä (eli joudun viemään ne sinne itse ennen sulkemisaikaa) ja miksikö venytetään näin pitkään? Mies pyysi työnantajaltaan silloin 2 viikkoa sitten tulotodistusta (viime vuoden ja tämän vuoden tuloista) mutta työnantaja ei ole sitä vieläkään tehnyt... Ikinä ei tule mitään palkkakuitteja, eikä niitä niin olla tarvittukaan ennen. Pomo oli sanonut miehelle vaan että hänellä on vuoden loppuun aikaa ilmoittaa verottajalle ettei hän ala mitään lappuja nyt tekemään, johon mies oli vastannut että hänellä olisi oikeus saada ko. lappu 26 kertaa vuodessa (tili tulee 2 viikon välein)...
Mutta siis voinko mä sinne Kelaan toimittaa noi muut liitteet ja laittaa yhdeksi liitteeksi miehen työnantajan puhelinnumeron ja selvityksen ettei pyynnöstä huolimatta ole tulotodistuksia/palkkakuitteja saatu?

tee just niin.
eli siis yhdeksi liitteeksi se numero ja ja selvitys. Kelalta kun soittelevat työnantajalle niin saattaa alkaa tajuaan et niitä lappuja tosiaan pitäis lähetellä, saattaa tarvita johonnkin

Ihan sama mitä sä sinne toimitat, ei ne käsittele hakemusta ennen kun kaikki tarvittava on siellä.

Se kaksi viikkoa vaan nyt menee umpeen. Teet vaikka uuden hakemuksen kun saatte sen paperin.

Ihan sama mitä sä sinne toimitat, ei ne käsittele hakemusta ennen kun kaikki tarvittava on siellä.

Se kaksi viikkoa vaan nyt menee umpeen. Teet vaikka uuden hakemuksen kun saatte sen paperin.

Jos se tee sitä niin mistä ap sen ottaa??

tee ap noin ja vie henk kohtaisesti ne luukulle ja sano vielä virkailijalle että mitä tehdään tässä tilanteessa=/

[QUOTE="aapee";22924134]Mutta kun voi ihan hyvin olla ettei saada sitä koskaan, siltä alkaa tuntua :([/QUOTE]

Ja kuvittelet, että Kela tekee päätöksen ihan vaan sen mukaan mitä sinne itse ilomoittaa? Älä nyt unta näe.

Käske miehen ottaa yhteys liittoon tms. Kyllä palkkanauha PITÄÄ saada.

[QUOTE="aapee";22924213]No en kuvittele en, ajattelin että josko se työnantaja lähettäisi ne tiedot Kelaan jos joku täti sieltä soittaa ja kysyy.

Ja mies ei kuulu liittoon.[/QUOTE]

Ei ne ala Kelasta soittelemaan miehen työnantajalle. Ei kuulu niiden tehtäviin.

Miehen pitää nyt ihan itse hoitaa homma tavalla tai toisella.

Jos ei kuulu liittoon niin sano, että soittaa työsuojeluhallinton. Mm. heidän sivuillaa lukee näin;

Palkkalaskelman antamatta jättäminen pyynnöstä huolimatta on rangaistava teko (työsopimuslaki 13 luku 11 § 2 mom.).

[QUOTE="aapee";22924213]No en kuvittele en, ajattelin että josko se työnantaja lähettäisi ne tiedot Kelaan jos joku täti sieltä soittaa ja kysyy.

Ja mies ei kuulu liittoon.[/QUOTE]

Jos ei kuulu liittoon niin sitten yhteys työsuojelupiiriin. Se palkkanauha KUULUU saada ennen palkanmaksupäivää. En kyllä henk.koht. olisi hetkeäkään töissä tuollaisessa yrityksessä, joka hoitaa lain mukaiset velvoitteensa noin leväperäisesti. Mistä tiedätte, että mies on saanut oikein maksettua palkkaa?!?

Suosittelisin kyllä miehelle liittymistä liittoon, vaikka heti huomenna. Tuollaisen työnantajan kanssa voi tulla hyvin jotain muutakin ongelmaa ja liitosta voi olla korvaamaton apu.

Palkkalaskelma ja palkan oikaisupyyntö

Työnantajan on palkan maksamisen yhteydessä annettava työntekijälle laskelma, josta käyvät ilmi palkan suuruus ja sen määräytymisperusteet. Palkkalaskelma on välttämätön apuväline selvittää palkan laskemisessa mahdollisesti tapahtuneet laskuvirheet tai muut erehdykset. Jos työnantaja ei anna palkkalaskelmaa, työntekijän tulee viipymättä huomauttaa häntä tästä. Jos työntekijä ei mielestään ole saanut työnantajalta kaikkia hänelle kuuluvia palkkoja, hänen on pyydettävä työnantajaltaan palkanmaksun oikaisua.
Palkkalaskelma (pdf-tiedosto).

Palkkalaskelman antamatta jättäminen pyynnöstä huolimatta on rangaistava teko (työsopimuslaki 13 luku 11 § 2 mom.).

Ei taida työnantajalla olla ihan puhtaat jauhot pussissa. Saattaa olla tarkoituksena tehdä kohta konkurssi ja jättää kaikki verot maksamatta. Silloin ei huvittaisi tehdä viranomaisille selvityksiä työntekijän palkoista.

Sinuna minä menisin Kelan luukulle ja selittäisin tilanteen.
Sen jälkeen kehottaisin miestä liittymään liittoon josta saa apua juuri tällaisissa tilanteissa.
Eikä tosiaan kuulosta hyvältä työnantajalta.

Mies on ollut samassa paikassa töissä jo 5v ja kyllä palkkaa aina on tullut oikea määrä, täyttää itse tuntilaput ja osaa jo etuunkäteenkin aina katsoa että mitä tulee tilille. Ja tosiaan ei olla aikaisemmin niitä tulotietoja tarvittu kuin kerran ja silloin lappu tuli pomolta parissa päivässä.
Liittoon ei ole meidän perheessä liittymässä kukaan...

Höpö höpö etteikö Kela soittelis työnantajalle perään. Kyllä on mulle paljon soiteltu, lisätietoja ym päätöksiin vaikuttavia seikkoja ne kyselee sieltä puhelimitse tai kirjeitse. (Eikä sen aina tartte olla sitä että sinne ei oltais toimitettu vaan että kaipaa tarkennuksia ym)
Mutta kyllä kannattaa muut tositteet toimittaa Kelaan tänään ja kertoa syy puuttuviin tietoihin.
Kyllä siellä Kelassa on ihmisiä töissä vaikka ne joutuu byrokratiaa noudattaa...

[QUOTE="aapee";22924374]Mies on ollut samassa paikassa töissä jo 5v ja kyllä palkkaa aina on tullut oikea määrä, täyttää itse tuntilaput ja osaa jo etuunkäteenkin aina katsoa että mitä tulee tilille. Ja tosiaan ei olla aikaisemmin niitä tulotietoja tarvittu kuin kerran ja silloin lappu tuli pomolta parissa päivässä.
Liittoon ei ole meidän perheessä liittymässä kukaan...[/QUOTE]

No sitten hoidatte asiat itseksenne, oma valinta

[QUOTE="aapee";22924374]Mies on ollut samassa paikassa töissä jo 5v ja kyllä palkkaa aina on tullut oikea määrä, täyttää itse tuntilaput ja osaa jo etuunkäteenkin aina katsoa että mitä tulee tilille. Ja tosiaan ei olla aikaisemmin niitä tulotietoja tarvittu kuin kerran ja silloin lappu tuli pomolta parissa päivässä.
Liittoon ei ole meidän perheessä liittymässä kukaan...[/QUOTE]

Jos työnantaja ei anna palkkalaskelmaa, työntekijän tulee viipymättä huomauttaa häntä tästä.

Korostaisin tätä kohtaa, koska myös työntekijällä on tässä asiassa velvollisuuksia, ja velvollisuuksien laiminlyömisestä tulee aina seuraamuksia. Sitä paitsi jos työnantaja ei satu olemaan palkanlaskennan ammattilainen, miten voitte tietää, että esim. Tel-maksut ja lomarahat on maksettu oikein? Mitä jos työnantaja jää kiinni?

Yhteistyössä