Niin paha mieli tästä huoltajuus/elarikiistasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lilya

Aktiivinen jäsen
26.03.2008
3 285
2
36
Huoh :(
Olemme eronneet pojan isän kanssa jo vuosi sitten ja tämä vuosi on kulunut vaihdellen välillä hyvin, välillä niin että mies on uhkaillut ja jopa yrittänyt tappaa minut. En ole antanut epätasapainoisuuden vuoksi muita kuin valvotut tapaamiset (hän ei niitä ottanut kun maksavat) ja isä antoi erossa minulle yksinhuoltajuuden.
Nyt kun olen uudessa suhtessa, on isä päättänyt yhtäkkiä hakea oikeuksiaan. Elareita ei maksa ja nämä ilmeisesti täytyy ulosottoon laittaa, ja nyt haluaa yksinhuoltajuuden. Tämä siinä mielessä ristiriitaista että joka toinen päivä mies on lähdössä ulkomaille ja sanoo ettei aio enää koskaan tulla lastaan katsomaan.
Päivittäin tulee viestejä ja puheluita jatkuvasti jossa haukutaan minua huonoksi äidiksi, huoraksi ja vaikka miksi ja vannotaan että mies aikoo järjestää niin etten koskaan nää poikaani.
Enää mies ei lähettele viestejä jossa uhkaisi turvallisuuttamme, tietää että käytän niitä häntä vastaan.
Vuosi sitten otin ennaltaehkäisevään perhetyöhön ja sossuun yhteyden, jossa olivat sitä mieltä että niin kauan kun mies on tasapainoton, hän saa vain valvotut tapaamiset.
Huoh, olen niin väsynyt tähän ja aika-ajoin uskon itsekin miehen valheisiin. Hän on hyvin taitava valehtelija, hänessä myös vahvoja narsistin piirteitä.
Käyn terapiassa masennuksen takia johon minulla lääkitys ja vaikka asia onkin kunnossa ja terapiani pian päättymässä, mies aikoo kuulemma vedota mielenterveyteeni saadakseen poikamme itselleen.
Pelkään vain että entä jos häntä uskotaan, hänen valheitaan minusta?
Toisaalta tiedän että hän ei ole koskaan pitänyt lasta luonaan, joten hän ei ikipäivänä edes pärjäisi.

Voi kun asiat olisivat järjestyneet ilman riitaa!

No kaikki nämä mitä kuulet ja sulle soitot voit ilmoittaa päivystävälle lastenvalvojalle hän kirjaa ne ylös ja ovat käytettävissä tarvittaessa. Varaa aika sosiaaliviranomaiselle nii, että miehesikin saa kutsun sinne keskustelemaan lasta koskevista asiosita. Voit saada ja ottaa sinne mukaan esim. oikeusaputoimiston edustajan. Ja suoraan kannattaa sanoa, että montako lastensuojeluilmoitusta sun terapiakäynnit on poikineet. Ja pyydä sosiaalivirkailijan läsnäollessa miestäsi kertomaan mistä poika tykkää, mitä syö harrastaa, ketä kavereina minkä kokoinen jne.. Ne vastaukset aika paljon kertoo siitä mitä pojan kanssa aikoo tehdä ja onko kiinnostunut lapsesta vai sun piinaamisesta,

Lisään vielä, että voit hakea elatustuen kelalta ne kyllä perivät sen mieheltäsi takaisin. Sekin kyllä kertoo paljon mielenkiinnosta lapseen jos ei viitsi milläänlailla osallistua lapsen kustannuksiin..

Jos tuo häiriköinti on päivittäistä, kannattaa myös käydä paikallisen poliisin juttusilla asiasta ja tiedustella lähestymiskieltoa koska puhelinhäiriköintikin mm. tekstiviesteillä nykyään lasketaan häirinnäksi. Jos ei lähestymiskieltoa saakkaan, niin poliisit ovat ainakin tietoisia tilanteesta ja jatkossa jos tilanne vielä pahenee, on poliisilla jo tietoa asiasta lähestymiskiellon puoltamiseksi, saattavatpa myös ottaa exääsi yhteyttä ja varoitella seurauksista mitä häiriköinnin jatkaminen voi aiheuttaa. Muista myös säilyttää jokaikinen viesti jota exältäsi saat ja kirjaa puhelut ylös.

Pakko kysyä, onko exäsi maahanmuuttaja? (tekisi mieli heittää kaksi arvausta kansalaisuudestakin, mutten nyt viitsi)

Elarithan sä saat Kelalta jos mies ei niitä maksa. Ota uusi puhelinnumero, äläkä anna sitä miehelle.

Pakko kysyä, onko exäsi maahanmuuttaja? (tekisi mieli heittää kaksi arvausta kansalaisuudestakin, mutten nyt viitsi)

Elarithan sä saat Kelalta jos mies ei niitä maksa. Ota uusi puhelinnumero, äläkä anna sitä miehelle.

Kiitos neuvoista! Exäni on siis ihan suomalainen ja luulisin että käsittääkseni minulla on mahdollisuus hoitavalta lääkäriltä pyytää lausunto terveydentilastani joka todistaisi että olen kykenevä hoitamaan poikaa.
Nyt voisin tosiaan varmaan ottaa yhteyttä noihin paikkoihin joita mainitsitte.
Tiedättekö onko minulla oikeus estää isää puhumasta poikansa kanssapuhelimessa? Poika 3v. Isä välillä puheluissaan pyytää saada puhua poikansa kanssa, mutta olen tähän mennessä kieltänyt hänen mielentilaansa vedoten.

Voimia :hug: Mulla sama tilanne, käräjät tulossa. Mä yritän ajatella, että ex on sairas, mutta tosiaan voimat tässä loppuu, vaikka mitä yrittää. Ei vain jaksa riidellä. Meillä myös ex vetoaa masennukseen ym., mutta ainakin mun asianajaja sanoi, ettei voi käyttää sitä mua vastaan meidän tapauksessa. Voi tietenkin olla eri tilanteissa eri asia.