niinpä...mitäs nyt?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kamika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kamika

Vieras
Tämä juttu ei kuulu tälle osastolle, mutta en ole kirjautunut käyttäjä, joten en voi kirjoittaa uusperheosioon...mutta kaipaisin kovasti mielipiteitä/kommentteja/kokemuksia asiasta!!
Perheeseemme kuuluu minä ja lapset 5 v ja 9 v, mieheni ja hänen lapsi 14 v sekä yhteinen lapsi kohta 8 kk.
Eilen kävimme keskustelua siitä, kuinka minusta tuntuu ettemme ole yhtenäinen perhe...meidän perheen "säännöt ja järjestys" puuttuu ja varmasti osaltaan siksi, ettei asiasta ole puhuttu perheen kesken, kellä mitäkin odotuksia ja tarpeita...mutta siitä keskustellaan seuraavan kerran kun kaikki yhdessä koossa :)
Toivoisin mieheni osallistuvan yhteisiin juttuihin ja lasten "kasvatukseen" siltä osin kun hän paikalla on ja asuu kuitenkin enemmän lasten kanssa, koska lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu....tästä mies ajattelee ettei hänen kuulu puuttua noihin asioihin, mutta hän osallistuu.
Meidän puolelta lasten olemiset ovat säännöllisiä, mutta miehen tyttö saa tulla ja mennä niinkuin itse haluaa, koska on jo sen ikäinen ajattelee mies...
Minua myös häiritsee ettei mieheni avoimesti puhu puheluistaan exän kanssa, harvemmin tietääkseni itse soittaa, mutta ex useamminkin. Asiat ovat sellaisia että hän pyytää miestä osallistumaan tytön harrastusmaksuihin tai antamaan lomareissuun rahaa, joista en todellisuutta tiedä onko mies osallistunut, kun ei asiasta puhu kanssani. Rahat meillä on yhteiset se maksaa kellä on rahaa... mutta omat tilit kuitenkin.
Ex ilmoittaa tulemiset ja menemiset tai yhtäkkiset muutokset miehelleni pienelläkin varoitusajalla, mutta minä saan kuulla vasta kun asia on tapahtumassa, "ai niin se lähtee nyt"..ajatteleeko mies ettei asia kuulu minulle koska en ole äiti....varmasti asia onkin näin, mutta mielestäni asia kuuluu myös minulle, koska se liittyy meidän perheen toimintaa ja menemisiin...
en kirjoita tähän nyt kaikkia asioita, niistä kyllä puhuttiin, mutta suurin ongelma varmaan on se ettei mies näe tässä mitään ongelmaa...!!
eli mitäs nyt?

Eli siis näyttää siltä, että ongelmasi on mustasukkaisuus miehesi exästä. Mielestäni se on tervettä ja oikeutettua, jopa väistämätöntä, uusperheiden kohdalla. Antaisin sinuna asioiden olla, kohtahan tyttö on niin iso että lähtee vähitellen enemmän ja enemmän omilleen.

Kannattaa pyytää mieheltä neuvoa ongelmaan "mikä auttaisi siihen että minua loukkaa meidän uusperheen elämän säätely minulta kysymättä". Eli et voi etkä haluakaan saada miehen entistä perhettä pois, ja totta kai hän hoitaa niitäkin velvollisuuksiaan. Mutta siihen mies voisi itse ottaa kantaa, miten voisi auttaa sinua olemaan loukkaantumatta. Ja korosta, että nimenomaan tiedonkulusta on kysymys.
Tuskin asia aukeaa yhdellä kerralla. Kokemukseni mukaan vuosien kärsivällinen omien toiveiden ja tarpeiden ilmaisu - perustellen - saattaa kuitenkin johtaa muutokseen. Eikä liian usein, ettei mene nalkuttamiseksi.

mutta onko kohtuutonta pyytää, että myös mieheni tyttären asioista puhuttaisiin meilläkin? ex myös saattaa soittaa, että tarvitsisi apua korjaamaan heidän tyttärensä tv:n tms. vaikka naisellakin on uusi perhe ja mies myös siellä taloudessa, mitä se uusi mies ajattelee....
taidan olla ihan höperö näiden ajatuksien kanssa... :(

Meillä osittain samaa ongelmaa, just noista miehen lasten tulemisista ja menemisistä. Mä kyllä haluan tietää etukäteen, monta suuta mulla on ruokapöydässä ruokittavana ja muutenkin tässä arjen pyörityksessä mukana. Musta se ei tosiaan oo mitään mustasukkaisuutta, vaan olen sen luontoinen ihminen, että tahdon vähän suunnitella päiväohjelmaa etukäteen. Meilläkään mies ei tajua kertoa ajoissa mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Peperoni:
Meillä osittain samaa ongelmaa, just noista miehen lasten tulemisista ja menemisistä. Mä kyllä haluan tietää etukäteen, monta suuta mulla on ruokapöydässä ruokittavana ja muutenkin tässä arjen pyörityksessä mukana. Musta se ei tosiaan oo mitään mustasukkaisuutta, vaan olen sen luontoinen ihminen, että tahdon vähän suunnitella päiväohjelmaa etukäteen. Meilläkään mies ei tajua kertoa ajoissa mulle.

tätä tarkoitan minäkin, olen suunnittelun ihminen "kaikessa" ja mielestäni se helpottaa huomattavasti arkea....

Mä kommentoin nyt ainoastaan tuota 14-vuotiasta. On ihan selvää, että kun lapsi tulee murkkuikään, hänellä alkaa olla omiakin suunnitelmia ja sen vuoksi voi käydä niin, että ne etävanhemman luona vierailut eivät enää olekaan juuri tiettyinä päivinä ja tiettyinä kellonaikoina. Voi olla seuraavalla viikolla kokeet, joihin pitää lukea, esitelmän teko, sovittu leffaan meno kavereiden kanssa tai vaikkapa sydäsuruja, jolloin mieluummin olisi vaan kotona eikä lähtisi yhtään minnekään.

Mun mielestä olisi tärkeää, että nuori edelleen kävisi myös etävanhempansa luona, mutta etävanhemman pitäisi silti ottaa huomioon se, että nuoren maailma on laajentunut ja niitä muita menoja ilmaantunut. Toki on tärkeää, että miehesi kertoo myös sinulle heti, kun saa tietää tyttärensä aikataulujen muutoksista ja luonnollisesti myös varmistaa, että ajankohta sopii myös sinulle.

Yhteistyössä