M
Mä en tajua
Vieras
Minä en siis aivan oikeasti tajua näitä nimien ällistely- ja pällistelyketjuja. Malliin "miten siis joku voi!" Ihan kuin nimi olisi sen nimen antajan ominaisuus jotenkin. No tokihan se vanhempien mieltymyksistä tai perinteistä tai mistälie lähtee, mutta se nimi tulee sen lapsen ominaisuudeksi. Sitä ajatuslinjaa kulkien mulle on myös täysin käsittämätöntä, että joku voi jälkikäteen harmitella omalle lapselleen antamaansa nimeä. Jos mun lapsen nimeksi olisi tullut jostakin oikusta LuuPää, niin se olisi mun mielestä tällä hetkellä maailman kaunein sana tai nimi, koska kantajansa olisi sen sellaiseksi tehnyt. Miettikääpä tutuista nimistä niitä joista ette suuremmin pidä: usein taustalta löytyy joku henkilö josta se mielleyhtymä tulee. Ja kääntäen, jollakin uudella tuttavuudella voi olla miten outo nimi vain mutta kun ollaan oltu 20 vuotta parhaat kaverit niin eipä sitä enää pohdi.
Ja kansainvälistyvässä maailmassa niitä erikoisia ja jopa suorastaan huvittavia nimiä tulee yhä enemmän vastaan. Niin että: aloittakaapa nimien parantelukampanja tekemällä omista nimistänne (ja nimimerkeistänne!) ihailua, kunnioitusta ja positiivisia mielleyhtymiä herättäviä ja lopettakaa se rätviminen ja kaakatus. Näin on.
Ja kansainvälistyvässä maailmassa niitä erikoisia ja jopa suorastaan huvittavia nimiä tulee yhä enemmän vastaan. Niin että: aloittakaapa nimien parantelukampanja tekemällä omista nimistänne (ja nimimerkeistänne!) ihailua, kunnioitusta ja positiivisia mielleyhtymiä herättäviä ja lopettakaa se rätviminen ja kaakatus. Näin on.