Nimipohdintaa tytölle, mielipiteitä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maarit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maarit"

Vieras
Meillä on ihana pieni tyttövauva, joka on vielä nimeä vailla. Ellat, Venlat, Iidat ja Aadat jne. tuntuu liian persoonattomilta, hajuttomilta ja "mauttomilta".

Tykätään tän tyylisistä nimistä:
Hertta
Inkeri
Lotta
Reeta
Kiira, Kira
Katri
Minttu
Mari
Meri

Mitäs mieltä olette näistä ja lisääkin voi ehdottaa! :) Ja niitä toisia nimiä myös!!!
Ei tahdota mitään yleistä inhokkia antaa kuten joku Jessica jossain vaiheessa oli joten kertokaa jos joku noista on sellainen mistä ei yleensä pidetä.
 
Hertta viittaa korttipeliin, Inkeri ja Lotta taas Suomen sotaan. Reeta on väärin kirjoitettu Reetta, Kiira taasen huomionhakuinen luistelija ja Kira siitä muunnos sisältäen typon. Loput nimet niin kulahtaneita ja jo nähtyjä.
 
Periaattessa kaikki ihan kivoja. Inkeri nyt ehkä ainoa sellainen jota en heti ensimmäisenää olisi itse henk.kohtaisesti antamassa, myöskin Mari ja Meri jäisi multa tuosta listasta pois.

Kiia voisin ehdotaa tuohon jatkoksi.
 
Kiitän. Eevi ja Irene menee harkintalistalle, muut ei oikein nappaa.
Mietinnässä muuten myös Meeri kahdella eellä ja Reetta kahdella teellä. Mm.
Kauhean vaikee valita.
 
Hei,
Mielipiteitähän kysyit, joten tässä omani:

Hertta: kiva,
Inkeri :pidän
Lotta,: ihan kiva tämäkin, ehkä vähän "mauton", siis ettei siinä ole niin paljoa särmää, mutta kiva kuitenkin:)
Reeta: ei kolahda, tulee mieleen se tenavatähti joka lauloi sen "sinisiä punasia ruusunkukkia":D
Kiira, Kira: Näitä en antaisi,
Katri: En osaa kuvitella pienellä lapsella, kun omaan makuun vähän "tätimäinen", mutta voishan toimiakin?
Minttu: Tämä on mielestäni jo ylikaluttu nimi, siis vähän samaa mennen talven lumen meininkiä kun Netta, Nenna, Jenna...
Mari: Liian 70-lukua, mutta toisaalta vois taas olla ihan suloinen nimi uudella sukupolvella?
Meri: En antaisi tuota nimeä.

Omat lisäykset ehdotuksiin on: Kerttu, Matilda, Olivia
 
[QUOTE="Kenguru";22785172]Hei,
Mielipiteitähän kysyit, joten tässä omani:

Hertta: kiva,
Inkeri :pidän
Lotta,: ihan kiva tämäkin, ehkä vähän "mauton", siis ettei siinä ole niin paljoa särmää, mutta kiva kuitenkin:)
Reeta: ei kolahda, tulee mieleen se tenavatähti joka lauloi sen "sinisiä punasia ruusunkukkia":D
Kiira, Kira: Näitä en antaisi,
Katri: En osaa kuvitella pienellä lapsella, kun omaan makuun vähän "tätimäinen", mutta voishan toimiakin?
Minttu: Tämä on mielestäni jo ylikaluttu nimi, siis vähän samaa mennen talven lumen meininkiä kun Netta, Nenna, Jenna...
Mari: Liian 70-lukua, mutta toisaalta vois taas olla ihan suloinen nimi uudella sukupolvella?
Meri: En antaisi tuota nimeä.

Omat lisäykset ehdotuksiin on: Kerttu, Matilda, Olivia[/QUOTE]

No ei ollut tarkoitus laittaa tuota kieltä näyttävää hymiötä, vaan kirjain P:D
 
Itselleni on ollut tärkeää ajatella myös lasta nimen kantajana. Itse olisin kokenut vaikeaksi esim. nimen Reeta. Sitä saa ja saisi olla selittämässä joka paikkaan mihin soittaa tai esitelee itsensä/ lapsensa. "Joo, niinkuin Reetta mutta vain yhdellä T:llä. Ei, ei D:llä vaan T:llä niin kuin Tauno." Lisäksi suvussamme on myös paljon puhehäiriöisiä joten ehdoton ei tuolle R-kirjaimelle olisi tullut sitäkin kautta.

Kannattaa myös miettiä miten se nimi arjessa käyttäytyy. Juna matkalainen pieni Alvar olisi ollut itselle kauhea floppi. Sitä nimeä kun saa olla "karjumassa" vähän väliä kun lapsi sen verran kasvaa että alkaa tehdä pahuuksiaan. "Alvar, aalvar, arval!!!" Nimi kannattaa siis myös ajaa sisään niin että sitä huutelee pakkasilla posken jäässä ja hokee kymmenen kertaa peräkanaa nopeasti :) Oma kieli ei ihan kaikkiin kivoihin nimiin taivu.

Mutta tsemppiä nimen valintaan pienelle tytöllesi!
 
Ehdotan kirjojen, suomalaisten, selaamista kirjadtossa. Meidän tytön nimi on kaunis vanha suomalainen nimi, joka löytyi niin. Niitä alle 60 kpl, mutta yllättäen tänä vuonna on annettu jo 5 vaikka 10 vuoteen ei ollut annettu kuin alle 18 :) niin be nimet tulee uudestaan. Myönnän, hiukan harmittaa kun se yleistyy.
 
Ehdotan kirjojen, suomalaisten, selaamista kirjadtossa. Meidän tytön nimi on kaunis vanha suomalainen nimi, joka löytyi niin. Niitä alle 60 kpl, mutta yllättäen tänä vuonna on annettu jo 5 vaikka 10 vuoteen ei ollut annettu kuin alle 18 :) niin be nimet tulee uudestaan. Myönnän, hiukan harmittaa kun se yleistyy.

Nimikirjoja on tullut selailtua, mutta tahdon myös kuulla yleisiä mielipiteitä nimistä, jos itseltä jää joku asia hoksaamatta. Nimikirjoissahan ei nimistä pahaa sanaa sanota, joten keskustelupalsta on myös hyvä apu.

Iiris on kiva. Tosin tuleeko mieleen silmän iiris? Kukkaahan se tarkoittaa myös.

ap
 
Laitanpa tässä aikani kuluksi mielipiteitä nimistä:

Hertta - ihan kiva, mutta miellän ns. "muotinimeksi"
Inkeri - ihan kiva
Lotta - tykkään
Reeta - tykkään
Kiira, Kira - en tykkää, kylmiä
Katri - ihan kiva
Minttu - tykkään
Mari - tykkään
Meri - en tykkää

Ehdotuksia: Anna, Amanda, Elina, Katriina, Klaara, Peppi, Jenny :)
 
Onko muuten tuo Reeta/Reetta miten nykyään käytössä? Minkä ikäisiä kantajia on? Itse tiedän yhden nyt 9v Reetta-tytön sekä noin 60v Reetta-nimisen, yhtään Reeta-nimistä en tiedä/tunne. Itse ajattelin, että olisi suht ajaton nimi, kuten ajattelin Mari, Meri, Lotta, Inkeri, Kiira, Minttu -nimistäkin nyt ainakin. Tahdottais nimenomaan sellanen suht ajaton, ei mitään hittinimee mutta ei mitään keski-ikäistenkään nimeä.
 
[QUOTE="Maarit";22785340]Onko muuten tuo Reeta/Reetta miten nykyään käytössä? Minkä ikäisiä kantajia on? Itse tiedän yhden nyt 9v Reetta-tytön sekä noin 60v Reetta-nimisen, yhtään Reeta-nimistä en tiedä/tunne. Itse ajattelin, että olisi suht ajaton nimi, kuten ajattelin Mari, Meri, Lotta, Inkeri, Kiira, Minttu -nimistäkin nyt ainakin. Tahdottais nimenomaan sellanen suht ajaton, ei mitään hittinimee mutta ei mitään keski-ikäistenkään nimeä.[/QUOTE]
Mä tunnen vain yhden Reetan (30v), en yhtään Reettaa :)
 

Similar threads

Ä
Viestiä
2
Luettu
825
V
Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä