ninaTT:n haukkujat ja sormiruokinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Ei ois tullut mieleenkään antaa vauvalla 6 kk vanhana sormiruokaa... :ashamed: Anteeksi vaan. Tyyppi maisteli sosetta maaten sitterillä, ja siihen ois pitänyt peruna iskeä käteen kokonaisena? Aika... hmm, mielenkiintoinen ajatus. :whistle:

Niin onkin. Äläkä annakaan jos vauva makaa sitterissä. Ei kuulu syöttää makuuasennossa. Olis siinä aikuisellakin ihmettelemistä jos makuullaan pitäis perunansa syödä.

Mitä muita tapoja on, ellei lapsi osaa istua? :D

Alkuperäinen kirjoittaja DixieChick:
Mä olen myös joskus lukenut tästä sormiruokajutusta jostain lehdestä. Lapsen äiti siis täysimetti ja 6kk:n ikäisenä lapselle ruvettiin antamaan lisäksi sormiruokana pehmeäksi keitettynä esim. porkkanaa, perunaa ym. mitä ensisoseissa yleensä on ja hedelmistä banaania, keitettyä omenaa jne. Hyvin tuntui toimivan ja lapsi kasvoi ja oli terve niin kuin soseita syöneetkin lapset. Mun mielestä toi tavallaan kuulostaa ihan järkevältä, että lapsen annetaan itse "tutustua" syömäänsä ruokaan, eikä vaan lapata mössöä suuhun. Ei kai tuossa varsinaisesti tukehtumisvaaraa ole, kun on riittävän pehmeää ruokaa ja lapsi itse maiskuttelee ruoan mössöksi ennen nielemistä.

Komppaan ja vielä peesaan! :attn: :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Lyön kympin vetoa että ap on Nina.

Kukaan mukana vedossa?

Suotta häviät rahasi moisessa vedossa. Minä olen kolmen lapsen äiti, nuorin reilu 6kk ja juuri reilu viikko sitten aloittanut kiinteät päivälleen 6kk ikäisenä. En harrasta mitään vaipattomuutta kuten ninaTT enkä edes kestoja (en tiedä käyttääkö ninaTT niitä) vaan meillä mennään surutta kerttiksillä.

Ja ninaTT sanoo vasta aloittavansa kuten huomaat niin minä olen kertonut jo aloittaneeni ne ja antaneeni MYÖS niitä soseitakin, mutta huonolla menestyksellä.

Ei ois tullut mieleenkään antaa vauvalla 6 kk vanhana sormiruokaa... :ashamed: Anteeksi vaan. Tyyppi maisteli sosetta maaten sitterillä, ja siihen ois pitänyt peruna iskeä käteen kokonaisena? Aika... hmm, mielenkiintoinen ajatus. :whistle:

Niin onkin. Äläkä annakaan jos vauva makaa sitterissä. Ei kuulu syöttää makuuasennossa. Olis siinä aikuisellakin ihmettelemistä jos makuullaan pitäis perunansa syödä.

Mitä muita tapoja on, ellei lapsi osaa istua? :D

Aika outoa ajatella, että 6kk ikäistä ei saisi istuma-asentoon sitterissä tai esim bumbossa ja valtaosa voi istua syöttötuolissakin. Myös sylissään voi pitää vauvaa pystyasennossa vähän istuen, jos nyt ei mitenkään vauvaa voi oikein istumaan siihen syliin laittaa.

Se sormiruuan ja kiinteiden aloitushan nimenomaan piti aloittaa siihen että vauvalla hammas tai kaksi, osaa istua/voi istua ja osaa itse viedä ruokaa suuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
täysimetyksellä olevat aloittaa suosituksien mukaan kiinteet 6kk ikäswenä ja korvike 4kk ikäsenä.
näin mua ohjeistettiin neuvolassa.
sormiruoka on hyvä juttu,mun vauvani tykkäs paljon. aijon tälle seuraavallekin antaa.
toki myös soseutan ruokaa sille.

Meille lastenlääkäri sanoi, että puolivuotiaan ruokailun pitää olla siinä vaiheessa, että voi alkaa antaa lihaa! Eli pari viikko ennen pitää alkaa maistella, että osaa syödä. Ja tämä siksi, että rautavarastot ehtyvät ja sitä tarvitaan ruuasta.

Kukaan mukana vedossa?

Suotta häviät rahasi moisessa vedossa. Minä olen kolmen lapsen äiti, nuorin reilu 6kk ja juuri reilu viikko sitten aloittanut kiinteät päivälleen 6kk ikäisenä. En harrasta mitään vaipattomuutta kuten ninaTT enkä edes kestoja (en tiedä käyttääkö ninaTT niitä) vaan meillä mennään surutta kerttiksillä.

Ja ninaTT sanoo vasta aloittavansa kuten huomaat niin minä olen kertonut jo aloittaneeni ne ja antaneeni MYÖS niitä soseitakin, mutta huonolla menestyksellä.

Nyt ei kyllä uskottavuuspisteitä herunu :D

Mutta kiva että oot noin kiinnostunu Ninan elämästä. :D

No minulla on kokemusta sekä sormiruokailleesta vauvasta että soseita syöneistä... Molemmat ovat ihan yhtä hyviä tapoja... Mutta lapsen mukaan on mentävä, ei vanhempien tahdon. Joistain vauvasta ei ole sormiruokailijoiksi ja joistain ei soseiden syöjiksi. Etukäteen on siis turha päättää vauvan ruokailutapaa tai olla kokonaan totuttamatta häntä ruokailuvälineillä syöntiin. Osan ruuasta voi syödä sormin ja osan lusikasta. ;)

Peesaan ap:ta ja ninaTT:tä, montako henkilöä siinä sitten lieneekään ;)

Tuossa muutama linkki alkuun lapsentahtisesta sormiruokinnasta. Ensin tutkitaan, sitten vasta hutkitaan =)

http://groups.yahoo.com/group/sormiruokinta/

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/engels.html

http://www.babybanana.biz/page7.htm

Se sormiruuan ja kiinteiden aloitushan nimenomaan piti aloittaa siihen että vauvalla hammas tai kaksi, osaa istua/voi istua ja osaa itse viedä ruokaa suuhun.

Kiinteiden aloitus ei hampaiden tuloon ole yhteydessä. Joillakin kun ensimmäiset hampaat tulevat aika myöhään... Kyllä kiinteät on aloitettava puolen vuoden iässä viimeistään.

Ai, onko siinä sormiruuassa jotain erikoista? Me on annettu alusta asti lapsen syödä itse. Tietysti pääasiassa soseita on syöty, mutta aika hyvin kaikkea muutakin. Siis mie olen luullut, että siinä ei ole mitää erikoista ja että kaikki niin tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
täysimetyksellä olevat aloittaa suosituksien mukaan kiinteet 6kk ikäswenä ja korvike 4kk ikäsenä.
näin mua ohjeistettiin neuvolassa.
sormiruoka on hyvä juttu,mun vauvani tykkäs paljon. aijon tälle seuraavallekin antaa.
toki myös soseutan ruokaa sille.

Meille lastenlääkäri sanoi, että puolivuotiaan ruokailun pitää olla siinä vaiheessa, että voi alkaa antaa lihaa! Eli pari viikko ennen pitää alkaa maistella, että osaa syödä. Ja tämä siksi, että rautavarastot ehtyvät ja sitä tarvitaan ruuasta.

Niin varmasti. On paljon lääkäreitä ja neuvolan terveydenhoitajia, jotka eivät tajua että täysimetyssuositus on 6kk ikään asti eikä todellakaan tarvitse aloittaa kiinteitä päivääkään aiemin eikä ole mikään kiire niillä lihoilla. Rintamaitokin muuten sisältää pieniä määriä rautaa by the way. Mutta siis en yhtään ylläty, vaikka joku lääkäri sanoo noin. Yllättyisin melkein enemmän, jos joku lääkäri suosittelisi täysimetystä 6kk asti. Ne ei asiasta tiedä. Onneksi meillä on ihana imetysmyönteinen mieslääkäri neuvolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jee:

Kukaan mukana vedossa?

Ai olen NOIN kiinnostunut? Tiesin että harrastaa vaipattomuutta. Siihen tarvitaankin ihan tasan yksi aloitus minkä muistan hänen tekemänä lukeneen. Kestovaipoista en tiennyt, mutta siis oletin tuon vaipattomuusjutun perusteella niin.

Että niin kiinnostunut olen. En tiedä naisen ikää enkä lapsen ikää mutta se on varmaan siinä 2-3kk.

Kukaan mukana vedossa?

Ai olen NOIN kiinnostunut? Tiesin että harrastaa vaipattomuutta. Siihen tarvitaankin ihan tasan yksi aloitus minkä muistan hänen tekemänä lukeneen. Kestovaipoista en tiennyt, mutta siis oletin tuon vaipattomuusjutun perusteella niin.

Että niin kiinnostunut olen. En tiedä naisen ikää enkä lapsen ikää mutta se on varmaan siinä 2-3kk.
Oikeasti oot sitä mieltä että ton tyylinen vakuuttelu jotenkin lisää sun uskottavuutta?

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:

Kukaan mukana vedossa?

Oikeasti oot sitä mieltä että ton tyylinen vakuuttelu jotenkin lisää sun uskottavuutta?

Edelleen - avain sama. Minä lähden nyt noiden kolmen lapseni kanssa ulos. Sinä saat itse miettiä menenkö sinne mielikuvituslasten kanssa vai oikeiden.

Alkuperäinen kirjoittaja fanaatikko:
Peesi aloittajalle ja tsemppiä ninaTT:lle. =)

Ihmetellä pitää, miten ihmiskunta on näinkin pitkälle selvinnyt, eipä ollut tehosekoittimia sun muita sosemiksereitä vielä 50 vuotta sitten. Puhumattakaan jostain kivikauden esiäideistä.

Ja ne neuvolan ohjeethan on vaan SUOSITUKSIA, ei mitään jumalan sanaa. Suositukset perustuvat aina keskiarvoihin, ei niitä ole tarkoitettukaan kirjaimellisesti noudatettavaksi. Jokainen lapsi ja perhe on erilainen, mikä sopii toiselle ei sovi kaikille. Järjen käyttö (jos sellaista on) on sallittua ja jopa toivottavaa...

Juu niin, sillonhan sitä pureskeltiin omassa suussa, vauvan suuhun sopivaa mössöö..

Meillä kyllä pienimies saanut esim maissinaksua ite maiskutella, mutta on varsinainen "hienokurkku" vaikka samoin olen toiminut kuin tyttöjen kanssa, tälle herralle kun koittaa antaa 5kk soseita tai itse tekemää niin leikkii tukehtuvansa siihen paikkaan, kakoo ja köhii ja kun koitan vaan jatkaa niin sitten jo oksentaa yrittää..

Lapset todellakin on yksilöitä, ennalta ei voi tietää mikä käy kenellekin ja millä tavalla..

mä myös luin sen ketjun ja ihmettelin

a) kuinka ihmiset ei ole koskaan kuulleetkaan sormiruokailusta, itse olen kanssa pitänyt sitä ihan normaalina käytäntönä ja

b) miksi ihmeessä pitää heti olla epäilevällä kannalla ja vähätellä toista, jos hän toimii eri tavalla? siunailla puutostaudeilla sun muilla? ettekö usko että täysi-ikäinen aikuinen ihminen osaa hoitaa lapsensa niin, että se säilyy hengissä ja terveenä?

mutta tämä taitaa olla palstan yleinen käytäntö: ensin hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan. ja vielä kertaalleen ketjun lukaistuani: ninaTT ei haukkunut tai arvostellut ketään, kyseenalaisti vain normaalina pidettyä ruokintatapaa. muut siinä ketjussa arvostelivat ninaTT:tä.

Alkuperäinen kirjoittaja veera:
mä myös luin sen ketjun ja ihmettelin

a) kuinka ihmiset ei ole koskaan kuulleetkaan sormiruokailusta, itse olen kanssa pitänyt sitä ihan normaalina käytäntönä ja

b) miksi ihmeessä pitää heti olla epäilevällä kannalla ja vähätellä toista, jos hän toimii eri tavalla? siunailla puutostaudeilla sun muilla? ettekö usko että täysi-ikäinen aikuinen ihminen osaa hoitaa lapsensa niin, että se säilyy hengissä ja terveenä?

mutta tämä taitaa olla palstan yleinen käytäntö: ensin hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan. ja vielä kertaalleen ketjun lukaistuani: ninaTT ei haukkunut tai arvostellut ketään, kyseenalaisti vain normaalina pidettyä ruokintatapaa. muut siinä ketjussa arvostelivat ninaTT:tä.

Kuka siinä ketjussa ei ollut kuullut sormiruokinnasta? Kyllä se minulle ainakin on ollut ihan tuttua touhua niin kauan, kuin talossamme on vauvaikäisiä ollut.... Että ei se mikään uusi juttu ole. Ja mitä tuohon haukkumiseen tulee... Esim. minulle hän sanoi, että oletko vähän vajaa ym., joka on aika kyseenalaista kielenkäyttöä, jos haluaa asiallisena pysyä. Sen sijaan se, että ei ole jonkun kanssa samaa mieltä tai että kyseenalaistaa toisen näkökantaa Ei ole haukkumista.

mahtavaketju :)
kauhea tappelu taas.

entäs minä sitten,ekan kanssa korvikkeella ja vellit aloitettiin 3kk,soseet 4kk.
keskimmäinen rintamaidolla ekat 6kk,sitten korviketta ja sosetta (olin raskaana,en voinut imettää enää) ja pienin rintamaidolla 6kk, sitten lähes rintamaidolla vuoden ikään kun ei suostunut syömään mitään muuta. Hyvin kasvoi jne,maisteli kyllä soseita mutta ei syönyt nälkäänsä.

ja tosiaan,kaikki nämä ovat sormiruokaa saaneet :),kuka enemmän,kuka vähemmän,ja ihan terveitä ja ihania lapsia ovat!

Yhteistyössä