Nirsot aikuiset ovat TODELLA rasittavia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijakalskla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä pöytätavoista ja ruokailutottumuksista pystyy päätellä yllättävän paljon. Hauskaa että jengi vetää täällä hernettä nenään :D Se koira älähtää vai miten se meni.

Mä itse tunnen pari mieheni kaveria, jotka on tällaista "kebab-pizza-lihamureke muussilla" -markkuja, jotka nirsoilee vähänkin muka tuosta linjasta poikkeavasta safkasta. Siis että jos salaatissa on oliiveja tai risotossa herkkusieniä, niin jopa niiden eksoottisuus on näille tyypeille ihan omassa luokassaan :D "En syö" on vakiovastaus melkein kaikkeen.

No koitahan kutsua heitä viettämään vaikka iltaa niin että tarjoaisit heille ruokaa :D Ei onnistu niin millään. Parasta on kun lämmittää ranuja ja nakkeja uunissa niille samaan aikaan kun ne hakkaa pleikkaria.

Ja olen samaa mieltä että se kertoo ihmisestä paljonkin. Luuliko joku hetken aikaa että nämä "markut" olisi lääkäreitä, arkkitehteja, it-firman teknologiajohtajia tai vaikka nyt kardiologian tutkivia intendenttejä?! :D No yksi näistä on raksamies, toinen on varastomies ja kolmas tällä hetkellä pitkäaikaistyötön mutta koulutukseltaan lentokonekorjaaja.

Enkä itse ole tohtori tai edes maisteri. Mutta kyllä mä eri levelillä menen aika monessa asiassa. Vetäkäät siitä herne nenään, mutta jos ihminen juo juhlapöydässä maitoa... no jätän tämän tähän.

• Tykkää
Reactions: dechs
Miehen sisko haluaa olla gluteeniton, ei siis keliakiaa ole todettu mutta kokee voivansa paremmin, kun ei syö gluteenipitoista. Toisaalta jos kahvipöydässä on herkullisen näköinen normijauhoista leivottu kakku, ottaa sitä ison palasen kommentoiden "Antaa nyt tulla mahavaivoja, mutta minä otan tätä!". Hänen miehensä on sitten taas ihan oikeasti laktoosi-intolerantikko. Kun he vierailevat meillä, on tarjolla aina gluteenitonta ja laktoositonta ruokaa.

Minä olen äyriäisille allerginen. Esimerkiksi katkaravut saavat aikaan suun limakalvoilla pistelyä ja polttelua, ja huulet voivat turvota. Kun tässä juuri vierailimme tämän miehen siskon perheen luona, oli tarjolla rapuja ja paahtoleipää. Minulle ei ollut tarjolla muuta kuin sitä paahtoleipää.

No jaa, olen elämässäni nähnyt sen verran monta ruokailutapaa sen verran monessa maassa, että ihmisten jakaminen eri yhteiskuntaluokkiin ruokailutapojen perusteella tuntuu erittäin kapeakatseiselta länsimaiselta omannavantuijottelulta. Samoin ihmisten luokittelu sen perusteella, millaisesta ruoasta he sattuvat pitämään, on hieman naivia.

Aidosti sivistynyt ihminen syö tyytyväisenä mitä tahansa, kenen tahansa kanssa, ilman että kenellekään tulee epämukava olo, eikä kukaan tunne itseään huonommaksi kuin muut. Pöydässä elvistely on huono tapa sekin, vaikka monet tämän ketjun kirjoittajan tuntuvatkin pitävän sitä hyvänä asiana. Aidosti sivistynyt ihminen ei nyrpistä nokkaansa muiden pöytätavoille, vaan tekee parhaansa, että kaikilla olisi mukavaa. Aidosti sivistynyt ihminen ei luokittele ihmisiä kulttuurisidonnaisten asioiden perusteella.

Tunnetko aidosti sivistyneitä ihmisiä? Minä tunnen muutaman. Heidän kanssaan kaikki viihtyvät.

Tämä oli tosi hyvä. Monin paikoin todella totta. Itse löydän jotain sekä keski- että yläkuokasta. Iso kiinnostus erilaisia ruokia kohtaan löytyy, ravun syönti onnistuu, puikot pysyy hyvin kätösissä, viinit laajemmin jo hallussa mutta viskit ja konjakit vieraita. Toisaalta pidän myös alemman keskiluokan lihapullista.

Paljastat kuitenkin itsesi kirjoittamalla "puikot pysyy," kun olisi oikein sanoa "puikot pysyvät." Tuo "yläkuokasta" on sen sijaan vain harmittava virhe (ns. typo). Lisäisin vielä että lihapullia kyllä syödään jopa aatelisissa perheissä.

Meillä on niin paljon noita oikeitakin allergioita, ettei tarvitse nirsoilla. Jotkut kuitenkin sitkeästi pitävät nirsona yliherkkyyksiä, joista välittämättä jättäminen johtaisi hengenlähtöön.

Itseä ei häiritse muiden ruokamieltykset.
Leikkimielisenä poikkeutena paras kaveri, jona olen haastanut vuosien varrella kokeilemaan kymmeniä hänelle uusia ruoka-aineita.

Miehen sisko haluaa olla gluteeniton, ei siis keliakiaa ole todettu mutta kokee voivansa paremmin, kun ei syö gluteenipitoista. Toisaalta jos kahvipöydässä on herkullisen näköinen normijauhoista leivottu kakku, ottaa sitä ison palasen kommentoiden "Antaa nyt tulla mahavaivoja, mutta minä otan tätä!". Hänen miehensä on sitten taas ihan oikeasti laktoosi-intolerantikko. Kun he vierailevat meillä, on tarjolla aina gluteenitonta ja laktoositonta ruokaa.

Minä olen äyriäisille allerginen. Esimerkiksi katkaravut saavat aikaan suun limakalvoilla pistelyä ja polttelua, ja huulet voivat turvota. Kun tässä juuri vierailimme tämän miehen siskon perheen luona, oli tarjolla rapuja ja paahtoleipää. Minulle ei ollut tarjolla muuta kuin sitä paahtoleipää.
Yleensä ihmiset pyrkivät välttämään mahavaivoista puhumista ruokapöydässä.. Tai ainakin pitäisi. Ylipäänsä lääketieteellisistä vaivoista. Siksi vanhempien sukulaisrouvien kylässä syöminen on niin epämiellyttävää, jos niitä sattuu useampi paikalle. Ihan oikeasti en välittäis kuulla mikä kaikki nyt on kropassa rempallaan, mitä kaikkea lääkäri on tutkinut, ja miten. Erityisesti en syödessäni.

tää oli jotenkin hauska ketju :) yleensä kun olen ollut jossain hienommissa juhlissa. Valittu puna viini ei ole stemmanut ruuan kanssa liian hapanta ;).

tykkää maistaa uusia ruokia aina pitää maistaa uutta mutta oon nähnyt kun ihan kirurgilla tulee laatta refleksi maistettuaan ruotsalaista hapan kalaa ja päähän hyi saatana kommentia :) noh kaikilla samansuuntasta kommentointia.

ostereista en pidä oliks niissä se että jos kuori kiinni ovat pilalla ja niistä sai helposti ruokamyrkytyksen? mä juon yleensä ruuan kanssa vettä ei täytä niin ;).

kiitos ruuasta kuuluu kaikille ja vaikka vettä kaadettaessa ainakin täällä päin.

dechsi oli oikeessa mäkin muistan noita juttui kohjuista jnee ni elkää helkatissa puhuko niistä ruokaillessa.

muuten tohon keskusteluun ruokapöydässä se riippuu kenen kanssa syödään.

muutaman tutun kanssa katellaan menoa ympärillä ja välillä vaihdetaan sananen ja se tuntuu luonnolliselta ruuan jälkeen eri juttu. toiselta kysyminen on ihan hyvä tykkää puhua kun syö vai ei?

Mun mielestä pöytätavat todellakin kertoo ihmisestä paljon! Mutta se ei kuitenkaan kerro koulutuksesta tai ulospäin näkyvästä asemasta. Mua ei haittaa nirsot ihmiset kunhan eivät vaadi muita tekemään juuri itselleen sopivaa ruokaa. Tunnen pari nirsoa eivätkä he tee siitä mitään numeroa, he syövät mitä syövät ja ovat hiljaa. Rasittavaa sen sijaan oli eräs entinen työkaveri kun mietimme minne menisimme koulutusreissulla porukalla syömään. Itse ehdotin kiinalaista ja hän huusi suureen ääneen " EI MITÄÄN KIINALAISTA EIKÄ MITÄÄN MUUTAKAAN IHMEELLISTÄ!"
Mistä lähtien kiinalainen ruoka on ollut ihmeellistä?? :D

Minä olen huomannut että vähän hienommissa tilaisuuksissa kouluttautuneet tarjoavat alkoholittomankin vaihtoehdon kyselemättä juhlapöydässä, kun taas "olevinaan hienot" päivittelevät alkoholittomuutta ja usein epäilevät piilevää alkoholismiakin.

Kyllä mä ihan ensimmäisenä ihmettelen, että mikä ap:tä vaivaa, jos se jaksaa palvella nirsoa äijää 12 vuotta? Mä olisin ilmottanut sille ensimmäisen viikon jälkeen, että tee itse ruokasi, mä syön justiinsa sitä, mitä laitan.

Mitä tulee nirsoihin ihmisiin, niin kyllä, todella rasittavaa.

Minä olen huomannut että vähän hienommissa tilaisuuksissa kouluttautuneet tarjoavat alkoholittomankin vaihtoehdon kyselemättä juhlapöydässä, kun taas "olevinaan hienot" päivittelevät alkoholittomuutta ja usein epäilevät piilevää alkoholismiakin.
Samaten, jos näissä "olevinaan hienoissa" on joukossa joku alkoholittoman vaihtoehdon haluaja, niin hän kailottaa kovaa ääneen alkumaljasta puhuessa, että hänelle pitää olla alkoholiton vaihtoehto. Hän ei siis odota edes siihen saakka, että hänelle tarjottaisiin ja sanottaisiin, että tarjottimen tuon reunan laseissa on alkoholiton vaihtoehto (jota tarjotaan myös lapsille).

Samaten, jos näissä "olevinaan hienoissa" on joukossa joku alkoholittoman vaihtoehdon haluaja, niin hän kailottaa kovaa ääneen alkumaljasta puhuessa, että hänelle pitää olla alkoholiton vaihtoehto. Hän ei siis odota edes siihen saakka, että hänelle tarjottaisiin ja sanottaisiin, että tarjottimen tuon reunan laseissa on alkoholiton vaihtoehto (jota tarjotaan myös lapsille).

Tuohon en ole törmännyt, mutta monesti siihen että ruokajuomaksi tarjotaan vaan niitä hienoja viinejä ja sitten kun siitä kieltäytyy niin katsotaan nenänvartta pitkin.

Yleensä ihmiset pyrkivät välttämään mahavaivoista puhumista ruokapöydässä.. Tai ainakin pitäisi. Ylipäänsä lääketieteellisistä vaivoista. Siksi vanhempien sukulaisrouvien kylässä syöminen on niin epämiellyttävää, jos niitä sattuu useampi paikalle. Ihan oikeasti en välittäis kuulla mikä kaikki nyt on kropassa rempallaan, mitä kaikkea lääkäri on tutkinut, ja miten. Erityisesti en syödessäni.

jaa ei meillä vaan vältetä! :ROFLMAO: Kaikki krempat kerrotaan jo alkusalaattien aikana. Jälkiruokiin mennessä kaikki ruokailijat ovat ehtineet kuulla käytetyn ruuan koostumuksesta jne.:rolleyes:

Miksi sä teet gluteenitonta sille, jos sillä ei oikeesti mikään vaivaa? Mäkin haluan olla gluteeniton ja olenkin, omassa kotonani, mutta koska mulla ei oo keliakiaa, en voisi ikinä odottaa että mulle on joka paikassa gluteeniton vaihtoehto. Itseasiassa missään ei ole. Enkä missään tapauksessa haluaisi, että äitini tai siskoni pitäisi alkaa semmoisia valmistamaan täysin terveelle ihmiselle. Se olis heidän pompottamista.