Niskapoimu-ultra väliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vakkari harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkään en ole koskaan käynyt, koska olen ajatellut että se laps otetaan kumminkin vastaan. mutta tässä vasta kuulin sellasta joka muutti vähän mielipidetta. Eräillä ihmisillä oli lapsi kuollut vähän synnytyksen jälkeen, koska sillä oli ollut jotain poikkeamaa. Sen lapsen äiti ei ollut käynyt np-ultrassa.
Lääkärit olivat sanoneet, että aina kannattaisi käydä, että lääkärit osaavat valmistautua ottaan lapsen oikealla tavalla vastaan kun etukäteen jo tiedetään että sillä voi jossain olla vikaa. Eli se voi jopa ehkä pelastaa lapsen hengen!

Alkuperäinen kirjoittaja tuulentupa:
Minäkään en ole koskaan käynyt, koska olen ajatellut että se laps otetaan kumminkin vastaan. mutta tässä vasta kuulin sellasta joka muutti vähän mielipidetta. Eräillä ihmisillä oli lapsi kuollut vähän synnytyksen jälkeen, koska sillä oli ollut jotain poikkeamaa. Sen lapsen äiti ei ollut käynyt np-ultrassa.
Lääkärit olivat sanoneet, että aina kannattaisi käydä, että lääkärit osaavat valmistautua ottaan lapsen oikealla tavalla vastaan kun etukäteen jo tiedetään että sillä voi jossain olla vikaa. Eli se voi jopa ehkä pelastaa lapsen hengen!

Tuon valmistautumisen takia olen käynyt rakenneultrassa jossa poikkeamat selviävät tarkemmin. Np-ultraviikoilla olisin halunnut mennä ultraan ilman tuota mittausta, mutta neuvolasta sanottiin ettei ultria tehdä huvikatselua varten joten jätin väliin.

Syy miksi en tuohon ultraan luota johtaa lähi-ihmisten kokemuksiin. Yhteen tuttuun perheeseen syntyi down-lapsi vaikka ultrassa ei turvotusta ollutkaan. Sitten on kaksi läheistä ihmistä jäänyt ultrassa kiinni ja menneet punktioon, toinen sai keskenmenon punktion jälkeen (terve lapsi) ja toisen lapsi syntyi terveenä. Ihan turhaa huolta vaan molemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumenneito:
Täällä Oulussa ei tarjota tota np-ultraa muuten kun jos on verikokeessa jotain epänormaalia mut mä en oo käyny missään seulonnoissa kummassakaan raskaudessa, enkä aio käydä tulevissakaan, jos vielä joskus raskaaksi tulen!
Jaa.. kyllä mulle vaan tarjottiin np-ultran mahdollisuus Oys:ssa.
Sama täällä,asuin Oulussa ja kävin kyllä np-tutkimuksessa Oysissa.

Esikoisen aikaan np- ultra oli niin uutta, joten virheitä mittauksissa sattui. Sen takia en silloin halunnut mennä. Veikan aikaan tulimme miehen kanssa samaan tulokseen, eli emme halua np- ultraa, kun kuitenkin rakenneultra oli rv 16 ja sielläkin nähdään poikkeamat, vaikka ne eivät olisi muuttaneet mitään, lapsen olisimme pitäneet joka tapauksessa. Lääkärille piti pariin kertaan perustella poisjääntiä, mutta mitään merkintää ei tulut äitiyskorttiin.

Yhteistyössä