Nivelreumaa sairastavat! Työstä kysymys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nivelreumainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nivelreumainen

Vieras

Tulipa tuosta työketjusta mieleen, että millaista työtä reumaa sairastava voi tehdä?
Mulla nivelreuma puhkesi esikoisen syntymän jälkeen, 22-vuotiaana..sen jälkeen sain vielä toisenkin lapsen ja tällä hetkellä oon äitiyslomalla.
Seuraavaksi pitäis alkaa miettimään, että mitähän työtä pystyy tekemään, kun nivelet on etenkin aamuisin kipeät lääkkeistä huolimatta:(

Eli, reumaa sairastavat, mitä työtä teette?
Ja jos ootte kouluttautuneet vasta sairastuttuanne, ootteko olleet joillain kelan tms. kursseilla/koulutuksessa?( Jostain kuulin tämmöisestäkin.. )

Mulla diagnosoitiin nivelreuma vuonna 1996. Olin silloin 35 v ja ammatiltani sairaanhoitaja. Syksyllä 1999 lähdin opiskelemaan it-alaa (työllistyin jo heti opintojen alussa eli maaliskuussa 2000). Viimeiset 2,5 vuotta olen ollut it-alalla yrittäjänä.

Perhana kun tää jumii niin, ettei pysty muokkaamaan edellistä viestiään. Niiin, siis lisään.... tuo alan vaihto tapahtui ammattikorkeakoulussa. Eli ei ollut mikään Kelan kurssi.

Tuli vielä mieleeni sellanen juttu, että kaikissa it-alan työpaikoissani mulla on ollut mahdollisuus tehdä myös etätöitä. On ollut huippujuttu varsinkin silloin, kun jalat on aamulla olleet kuin kakkosneloset, mutta sormet vielä liikkuu. Eli ei ole tarvinnut lähteä tallustelemaan bussipysäkille ja töihin vaan on voinut vain avata kannettavansa ja laittaa töihin meiliä, että teen etätyöpäivän.

Mä olen kurssittamassa itseäni myyjäksi, mutta ihan yleisellä kurssilla enkä reumaatikoille tarkotetulla. Mutta olen tykänny hommasta, työpäivä kun ei ala ihan hirmu aikasin aamulla niin kerkee jäykkyydet haihtua.

Mulla tosin on reuma hyvin hoidossa, eli siitä ei kummemmin ole haittaa tai vaikutuksia elämässä. Ja mä olen sairastunu jo lapsena, joten tiedossa on aina ollut että työn valintaan vaikuttaa. Vaikka tuskin olisin muutenkaan hakeutunut raksa-alalle tms :whistle: :D

No mun isäpuolellani on ollut nivelreuma 20-vuotta, teki vielä pitkään diagnoosin jälkeen ihan normaalisti putkimiehen hommia kunnes viimevuosina reuma pahentunut niin ettei enää voi tehdä, eläkkeelle ei kuitenkaan päästetä..
Nyt on työkkärin uudelleenkoulutuksessa jossa otettu reuma huomioon. En kyllä tajua miks tuon ikästä uudelleen koulutetaan ku hänellä 4 eri reumalääkäriltä eläkelausunto mut kela aina hylkää.

Yhteistyössä