No huh huh! Jätskimyyjän tuntipalkka 3,5 euroa!!

pelottava pontso

Aktiivinen jäsen
08.10.2006
10 493
2
36
http://www.esaimaa.fi/uutiset

Jäätelönmyyjän pienimmäksi tuntipalkaksi paljastui 3,5 euroa. Lappeenrannassa jäätelönmyyjälle maksetaan noin viisi euroa. Koululaisen minimipalkka työehtosopimuksessa on 7,23 euroa tunnilta.
KIRSI KERKKÄNEN

AMMATTILIITTO Pamin työpaikkatarkastuksissa Etelä-Karjalassa jäätelömyyjän pienimmäksi palkaksi paljastui eilen 3,5 euroa. Summa on alle puolet siitä, mitä kaupanalan työehtosopimuksessa on määritelty koululaisen palkaksi.

Jokaisessa Pamin käymässä jäätelökioskissa Etelä-Karjalan alueella myyjille maksettiin alle minimipalkkaa. Lappeenrannan kioskeissa myyjien ilmoittama tuntipalkka oli noin viisi, kuusi euroa.

- Laittoman pieni palkka on valitettavan yleistä juuri jäätelökioskeissa ja muissa myyntikojuissa, kertoo Pamin aluepäällikkö Leena Rantavuori.

POTKUJEN pelossa monet jäätelömyyjät eivät uskalla ottaa asiaa esille työnantajan kanssa, vaikka tietäisivätkin saavansa liian pientä palkkaa.

- Usein kehotamme potkuja pelkäävää nuorta ottamaan yhteyttä ammattiliittoon syksyllä, kun kesän työt ovat ohi. Alamme silloin hoitaa asiaa yhdessä, ja nuori ehtii vielä saada hänelle kuuluvat rahat, selvittää Rantavuori.

Rantavuoren mukaan 3,5 euron tuntipalkka on jo hälyttävän pieni. Hän toteaa, että liitto alkaa etsiä ratkaisuja, joilla vastaavat tapaukset voitaisiin estää tulevaisuudessa.

Ongelmana on työnantajien kirjavuus. Monet jäätelökioskien omistajat ovat esimerkiksi urheiluseurojen omistajia, eivätkä he kuulu mihinkään työnantajaliittoon.

KOLME jäätelökioskia Lappeenrannassa ja yhden Imatralla omistava Teppo Tiainen selittää pieniä palkkoja provisiolisällä.

- Meillä myyjät saavat valita normaalin ja provisiopalkan välillä. Provisiopalkan perustuntipalkka on viisi euroa, hän kertoo.

Normaali palkka on Tiaisen mukaan työehtosopimuksen mukainen. Provisiolisä määräytyy myynnin perusteella jälkikäteen.

- Provisiopalkka on tapa kannustaa työntekijää. Yleensä sillä tienaa kiinteää palkkaa paremmin, hän vakuuttaa.

Olin kymmenen vuotta sitten jäätelönmyyjänä kesän, ja siitä ilosta johtuen ranteeni kipeytyy vieläkin toisinaan. En suosittele kenellekään :/
Epäinhimilliset työolot (oli ainakin silloin); ei mahdollisuutta käydä vessassa päivän aikana jne.

"POTKUJEN pelossa monet jäätelömyyjät eivät uskalla ottaa asiaa esille työnantajan kanssa, vaikka tietäisivätkin saavansa liian pientä palkkaa. " :o

Jos palkka on 3,5? niin ei luulis potkuilla olevan paljon väliä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Olin kymmenen vuotta sitten jäätelönmyyjänä kesän, ja siitä ilosta johtuen ranteeni kipeytyy vieläkin toisinaan. En suosittele kenellekään :/
Epäinhimilliset työolot (oli ainakin silloin); ei mahdollisuutta käydä vessassa päivän aikana jne.

Samma här, ranne kipeytyi kun päivät pitkät väänsin palloa. Pahin oli muutes Mövenpickin hasselpähkinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
"POTKUJEN pelossa monet jäätelömyyjät eivät uskalla ottaa asiaa esille työnantajan kanssa, vaikka tietäisivätkin saavansa liian pientä palkkaa. " :o

Jos palkka on 3,5? niin ei luulis potkuilla olevan paljon väliä!!

Just tätä minäkin aattelin kun aamulla luin lehen. Meinas mennä kahvit väärään kurkkuun.

niin,kaikki on suhteellista.toimin perhepäivähoitajana.tuntipalkkani on sama,sama 3,5?.vastuukin on kuitenkin hieman toista kuin jäätelömyyjällä.en kuitenkaan valita,itsepä olen alani valinnut ja sopii tähän elämäntilanteeseen.lapsista pidän yli kaiken ja sehän se sitten antaakin paljon.=).

Oho, siis eli täysillä päivillä tehtynä(muokkaan laskuvirheeni, jota ihmettelin hieman itsekin): 560e/kk

Jos ois oma lapsi työssä tuollaisessa, niin sanoisin kyllä, että menee sanomaan työnantajalle, että palkka tes:n mukaiseksi tai sitten lähtee duunipaikasta, eihän tuollanen opeta lapselle mitään muuta kuin, että työntekijä täytyy alistua kohtaloonsa, oli se mikä tahansa :/

Mun sisko tulee meille tänne huomenna ja aloittaa sunnuntaina työt jätskikiskalla (joka on mun työkaverin omistuksessa). Hänellä tuntipalkka 7? ja sunnuntai tupla. Eipä tuo kaksinen ole, mutta toisaalta itsellä ekassa työpaikassa tuntipalkka oli 22 mk. Ja teinpä Jazzeilla hommia (ponintalutusta ja muuta) 10 mk:n tuntipalkalla...

Ja sitten vielä kehtaa pyytää parista jätskipallosta monta euroa. Ei hyvää päivää.

Ja Rötväles, jos kyse on alaikäisitä, niin vastuu kuuluu kyllä olla sillä aikuisella. Eli tässä tapauksessa työnantajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Tulipa tosta koululaisten minimipalkasta mieleen, että sairaanhoitajatkaan ei kovin paljo tota enempää saa.. :o (mitä se oli vähä alle 8 euroa)

Jaa, kyllä ainakin Espoon kaupungin vapaissa työpaikoissa, sairaanhoitajien tuntipalkka ihan perustuntipalkka, ilman ikälisiä on liki 14 euroa. Melkoinen ero siis ilmoittamaasi summaan.

Viisi kesää olin 90-luvulla jäätelönmyyjänä. Silloin tuntipalkka oli 28mk ja oli ihan taulukkopalkka. Viidentenä kesänä sitten sain korotuksen ja se nousi 32 markkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin,kaikki on suhteellista.toimin perhepäivähoitajana.tuntipalkkani on sama,sama 3,5?.vastuukin on kuitenkin hieman toista kuin jäätelömyyjällä.en kuitenkaan valita,itsepä olen alani valinnut ja sopii tähän elämäntilanteeseen.lapsista pidän yli kaiken ja sehän se sitten antaakin paljon.=).

Siis kerroppa vähän tarkemmin - miten aikuisen ihmisen tuntipalkka voi muka olla tuo??

Siis kerroppa vähän tarkemmin - miten aikuisen ihmisen tuntipalkka voi muka olla tuo??

Sitä minäkin. Nyt on kyse brutosta, ei netosta. Nettohan on henkilökohtainen juttu...

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Tulipa tosta koululaisten minimipalkasta mieleen, että sairaanhoitajatkaan ei kovin paljo tota enempää saa.. :o (mitä se oli vähä alle 8 euroa)

Puhut vähän mutta paskaa. Näytä yksikin työpaikkailmoitus, jossa etsitään sairaanhoitajaa 3,5 ? tuntipalkalla. Haloo.

Yhteistyössä