No kumpi on lapselle parempi kasvuympäristö, kaupunki vai maaseutu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Butterfly85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Butterfly85

Jäsen
24.05.2010
182
0
16
Mun mielestä ehkä maaseutu. Pienemmät koulut, jossa lapsi saa yksilöllisempää opetusta. Sitten maalla on jotenkin tyrvallisempaa asua, enemmän tilaa, ja lähellä luontoa.. Siinä muutama perustelu.

Mitä mieltä te?

Njaa...maalla voi olla pitkät koulumatkat ja yksi suuri keskuskoulu jonne on vaikea saada opettajia. Kaupungissa on myös pieniä kouluja. Kaupungissa, jos ei ihan keskustassa asu, on myös tilaa ja luontoa.

Sanon, että kaupunki. Paremmat palvelut (lääkärit, vaihtoehtoja päivähoidon ja koulujen suhteen, varaa valita harrastuksista) ja etäisyydet lyhyempiä.

Mä äänestän maaseudun puolesta, ja vain siksi että ite tykkään asua täällä.
Pienet koulut alkaa olla musito vain, niitä lakkautetaan yhtenään ja tenavat ahdetaan täälläkin koulukeskuksiin aika paljolti.

Mutta elikkojen pito ja kasvimat sun muut 'luomujutut' 'takaisin luontoon' jutut on helpompia toteuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Njaa...maalla voi olla pitkät koulumatkat ja yksi suuri keskuskoulu jonne on vaikea saada opettajia. Kaupungissa on myös pieniä kouluja. Kaupungissa, jos ei ihan keskustassa asu, on myös tilaa ja luontoa.

Sanon, että kaupunki. Paremmat palvelut (lääkärit, vaihtoehtoja päivähoidon ja koulujen suhteen, varaa valita harrastuksista) ja etäisyydet lyhyempiä.

No tosta lääkäriasiasta oon samaa mieltä, täällä nimittäin pelaa hyvinhuonosti kunnallinen terveydenhuolto.

Meillä lähimpään alakouluun on puoli km, ja yläkouluun 5km, jonne pääsee linja-autolla

Saa olla lähellä luontoa ja elää rauhassa varsinkin, jos on kotihoidossa. Ei pienen lapsen tarvisi kokea aikuisten kiirettä ja aikataulutettua elämää. Elämä kaupungissa on lapsille liian hektistä.

Alkuperäinen kirjoittaja MAALLA:
Saa olla lähellä luontoa ja elää rauhassa varsinkin, jos on kotihoidossa. Ei pienen lapsen tarvisi kokea aikuisten kiirettä ja aikataulutettua elämää. Elämä kaupungissa on lapsille liian hektistä.

pah... ei se ihan noin mee se elämä täällä ;) mutta luule mitä haluat...:)

meillä esikko kasvoi useamman vuoden kaupungissa, ennen maalle muuttoa. nuoremmat ovat maalle syntyneet. esikon mielestä tää nykyinen paikka on PALJON mukavampi, vaikka kavereille onkin pidempi matka. itse pidän maalla asumista parempana juuri sen takia et täällä on "turvallisempaa", rauhallisempaa, enemmän tilaa ja luonto lähellä. lasten koulussa on kuitenkin jopa sata oppilasta, kuusi eri luokkaa, joka luokalla omat opettajat, eli ei mikään ihan pieni koulu.

Ehdottomasti kaupungissa! Mahdollisuuksia kouluttautua ja tehdä töitä. Maalla pienet paikkakunnat liian sovinistisia, ja miehenmalli viinaan menevä. Ja toivoisin, että lapseni saisi elämässään tehdä kunnon töitä, eikä joutuisi kortistossa makaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehdottomasti kaupungissa! Mahdollisuuksia kouluttautua ja tehdä töitä. Maalla pienet paikkakunnat liian sovinistisia, ja miehenmalli viinaan menevä. Ja toivoisin, että lapseni saisi elämässään tehdä kunnon töitä, eikä joutuisi kortistossa makaamaan.

Tuota kouluttautumisjuttua jään nyt kyllä pohtimaan, harva sellainen paikkakunta, siis kaupunki, jossa kaikki hoituu...
Ja viinaanmenevää miehenmallia löytyy tasan sekä maalta että kaupungista.

Ei ei, mä olen ihan eri mieltä näihin kommentteihin.

viinaan menevä miehenmalli on kyllä aika uskomaton väite... Enemmän mä kaupungissa niitä juoppoja näin. Mä sanoisin, että kummassakin on puolensa. Itse olen tyytyväinen tähän maaseudun valintaan.

Ihan fiksuja normaaleja ihmisiä kasvaa niin maaseudulla kuin kaupungissakin. Riippuu tietysti mitä tarkoitat kaupungilla, Suomessa kun on aika pieniäkin kaupunkeja... Ja kaupungeissa on maaseutua myös. Itse olen kasvanut pienessä kaupungissa, joka on ison kaupungin vieressä. Kasvuympäristönä siis molemmat, tosin ei varsinaista maaseutua.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Tuota kouluttautumisjuttua jään nyt kyllä pohtimaan, harva sellainen paikkakunta, siis kaupunki, jossa kaikki hoituu...

Samoin minä. Ja ite oon sitä mieltä et maalla lapset oppii tekeen töitä, kaupungissa taas kulutetaan vapaa-aikaa pelikonsolien ääressä enimmäkseen

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Alkuperäinen kirjoittaja MAALLA:

pah... ei se ihan noin mee se elämä täällä ;) mutta luule mitä haluat...:)

Itse asuin kaupungissa lapsena 7 vanhaksi asti ja voin sanoa että koin elämän kovin stressaavaksi. Aikaset aamut, tarhaan monien monien muiden lasten sekaan taistelemaan huomiosta, ikävän tylsät pihat ja ynseät ihmiset ja se meteli. Olen todella tyytyväinen että lapseni saavat asua maalla.

Esim. yliopistokaupungit on niitä, joissa nuorilla on mistä valita koulutuspaikkoja. Sovinistisuus varmaan vaihtelee perheittäinkin, mutta huomattavasti yleisempää maalla kuin kaupungissa. Ja kaupungissa ei ole "miehet juo nurkan takana lämmintä kossua" meininkiä. Ehkä kunnon alkoholisteilla, muttei normaaleilla ihmisillä.

Kyllä se on ehdottomasti kaupunki missä mä haluan lapseni kasvattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Butterfly85:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Samoin minä. Ja ite oon sitä mieltä et maalla lapset oppii tekeen töitä, kaupungissa taas kulutetaan vapaa-aikaa pelikonsolien ääressä enimmäkseen

Miten ne niitä töitä tekee, jos ei ole mistä tehdä?

Kaupungissa on enemmän kerhoja, leikkipuistoja yms. Metsää ja luontoa löytyy kaupungista ja yleensä esim. kaupunkimetsät on kivempiä, kun eivät ole semmosta ryteikköä, vaan siellä voi mukavasti liikkuakin. Toki maalla on vielä enemmän luonnon iloja, kuten hyttysiä ja kyitä, mutta niitä voi kaupungissa katsella kirjoista. Palvelut ja urheilukentät yms. on yleensä lähellä, joten niihin pääsee kävellen. Eli ulkoilu on muutakin kuin autossa istumista.

Maalla on kiva käydä parin päivän visiitillä, mutta sitten pitääkin jo päästä sivistyksen pariin :D

Ja todellakin toi että maalla saa tehdä töitä, meillä käy välillä kaupunkilaislapsia ja voi h*lvetti sanon minä. Siis eihän ne ku marise ja vetelehdi jaloissa ku omat menee ja tekee ja mikä ihaninta leikeissään käyttää mielikuvitusta. Meillä ei ole pelikonsoleja, kaupunkilaiset marisee siitäkin aina.

Meidän lapsille ehdottomasti maaseutu.

Jollekin muulle varmasti kaupunki.

Mikä ihmeen joko-tai-tappelu täällä tällaisestakin asiasta saadaan aikaan? Eiköhän se riipu aika paljon enemmän perheen muista intresseistä, asunnon koosta ja sijainnista muutenkin kuin onko kaupungissa vai maalla yms.

Voisi taas vaan ihmetellä, kuinka puusilmäistä porukkaa täällä pyörii, mutta ei sitä enää kannata edes ihmetellä... :whistle:

Tuskin tähän on mitään mustavalkoista joko-tai ratkaisua, kaupungeissa kuten maallakin on niin paljon erilaisia paikkoja, miksi pitää alkaa kinastelemaan asiasta koska kumpi tahansa olisikin parempi ratkaisu, se ei kuitenkaan käy millään muotoa kaikille suomen lapsiperheille vaihtoehdoksi. Me kaikki kaupunkilaiset emme voj muuttaa maalle eikä maaseutua voi muuttaa kaupungiksi.

Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Ja niin paljon riippuu perheen arvoista, tavoista ja suvustakin, miten asiat hoituu ja koetaan. Kiirettä on ihmisillä myös maalla yhtälailla kuin kaupungissa, en näe sitä sidoksissa enemmän kaupunkiin.

Maalla voi yllättävää kyllä, harrastaa aikalailla monipuolisesti myös ;) täällä missään takapajulassa silti eletä :o

Yhteistyössä