No niin, miten toimia esikoisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallu -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tallu -

Aktiivinen jäsen
01.09.2004
31 123
2
36
Esikoinen kohta 13v suihkautti dödöänsä tytyn 9v päälle. Minä tyhmä ostin suihkepullossa dödöä pojalle joululahjaksi :headwall: Asiasta on ollut aiemminkin puhetta, ettei sitä suihkutella muiden päälle. Mä takavarikoin pullon ja pudotin kuukausirahaa 10?. Poju lukkiintui huoneeseensa, siirsi pöydän niin, ettei huoneeseen nyt pääse. Annoin mahdollisuuden tulla pois huoneesta ja mennä suihkuun, mutta ovi pysyi kiinni. Sanoin, että ovipa saa nyt olla sitten kiinni, koska ensi kerralla kun se aukeaa, niin ovi lähtee varastoon. Nyt ollaan siis tässä tilanteessa.

Voi paska tuota teini-ikää :headwall:

Huu, oven irrottaminen on kyllä tosi julmaa. Onneksi mun vanhemmille ei tullut mieleen, olisin TODELLAKIN muuttanut pois kotoa.

Ja sori, en tosiaankaan osaa neuvoa mitään vaikka olen olevinani ammattikasvattaja. Koulussa kaikki on yksinkertaisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
toi oven irrottaminen on julmaa lapsen rääkkäystä!!!! |O |O hyi sua!

nimim. ei koskaan enää paukuta ovea. :headwall:

No miten tästä sitten jatketaan? :)

klassinen on jos lapsella on semmoset isot stereot, joista voi irrottaa kaijuttimet. seuraavalla suihkasulla lähtee yks, sitte toinen...jos ei sitte toimi niin sit pitää antaa olla :D

Niih... alusta tämä taas alkaa. Kun lapset olivat pieniä, niin piti opetella tulemaan heidän kanssaan toimeen ja kasvattaa kärsivällisyyttä - se ei koskaan ole ollut mun vahva puoleni. Nyt on tottunut jo jonkin aikaa näihin helppoihin vuosiin, kun lapset ovat kuin muovailuvahaa, heitä voi muokata mieleiseksensä. Nyt pitää opetella kaikki taas uudestaan ja miettiä keinot tilanteiden hoitamiseen. Muistaa pysyä aikuisena, eikä mennä mukaan siihen kiukutteluun.

*menee jutskaamaan pojun kanssa oven läpi*

*huoh*

Jos sinä uhkasit viedä oven pois seuraavan kerran, kun se aukeaa, niin eikö se silloin pidä myös toteuttaa? Johdonmukaisuus, se on tärkein. Sen vuoksi pitäisikin meistä itse kunkin harkita sanojaan, ettei tule sellaisia sammakoita suusta, joita ei halua toteuttaa.

Niin ja minun mielestäni se suihkedödö olisi pitänyt jo heti alkuunsa ottaa pois ja se olisi riittänyt rangaistukseksi näin alkuun. Eli ensimmäisen kerran kun suihkautti sisartaan, niin siitä rangaistuksena keskustelu ja perustelu miksi niin ei saa tehdä ja uhkaus, että jos vielä tekee, niin pullot pois ja tilalle taas sellaiset dödöt joita kolmetoistavuotisa osaa oikeaoppisesti käyttää. Sen jälkeen sitten anteeksipyyntö sisarelta. Ja jos hän toistamiseen suihkauttelee toisia päin, niin pullot pois ja niitä otetaan käyttöön vasta sitten, kun poika tietää miten niitä kuuluu käyttää.

Voihan sen oven ottaa muutamaksi päiväksi pois ja keskustella siitä, että huoneeseen ei lukittauduta, koska jos siellä vaikka tapahtuisi jokin onnettomuus tms. kukaan ei pääse/tiedä tulla auttamaan.

Eikös sillä pojalla ole oikeus olla omassa huoneessaan rauhassa, vaikka sitten oven telkeämällä. Siitä ei mun mielestä pidä rankaista. Mutta jos se suihkuttelu on kielletty ja asiasta sanottu miljoona kertaa, niin siinä kohtaa ihan oikein takavarikoida puteli ja vähentää kuukausirahaa.

Niinpä, sanojaan pitäisi harkita, mutta kiivastuksissaan harva meistä siihen kykenee.

Juteltiin siis. Kysyin miksi suihkautti, eikä poika osannut siihen vastata, sanoi, ettei tiedä. Ovi jäi nyt paikoilleen ja selitin uhkaustani juuri noin, että sanoin sen pikaistuksissani, ihan kuten hänkin päähänpistonsa vuoksi suihkautti dödöä.

Asia on kunnossa, onneksi poika on fiksu - kun vain aina muistaisin sen, että juttelu ja hyvään käytökseen kannustaminen tehoaa paremmin kuin mikään uhkaus.

Yhteistyössä