Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
no sulla on hyvä tili itselläsi jos hoitomaksu on maksimi. voit kuvitella että hoito on ilmainen kun saat exltäs sen summan. ja koulus olohan ei sitten maksa mitään..
mies opiskelee ja minä olen kotihoidon tuella kotona kolmen lapsen kanssa. mies käy iltaisin tekemässä muutamia myyntihommia että sais lisä tienestiä, joten periaatteessa olen yksinhoultaja kun miestä ei näy puitkillä suorillakaan. ei mulle silti tule ovista ja ikkunoista dollareita, ei yhteiskunnalta edes.
No kuuleppas köyhä, minulla on hyvä tili itselläni. Mutta se ei poista mihinkään sitä faktaa, että talouden tulot romahtavat, kun ero tulee.
Lisäksi hyvätuloisena en ollut oikeutettu tuettuihin vuokra-asuntoihin, enkä asumistukeen. Joten asumiseen meni puolet kuukausituloistani, iso osa päivähoitomaksuihin, loput ruokaan, sähköön, puhelimeen, työmatkakuluihin ja vakuutuksiin yms. pakollisiin maksuihin.
Yh:na minulla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lastani kotihoidon tuella.
Joten itseasiassa sinä köyhä olet rikas, jos siihen kykenet. Ja töihin menemällä ne tulot vain paranevat. Olette kuitenkin oikeutettuja esim. asumistukeen, yksinhuoltajan yhteiskunnalta saama ainut tuki on lapsilisän yh-korotus, todella pieni raha, ja elatusmaksu, jos lapsen isä ei tukea maksa. Kaikkiin muihin tukiin on kaikilla oikeutus, jos tulot ovat riittävän pienet.
Itse voit miettiä myös miten toimit seuraavissa tilanteissa: Kaadut kotona rappusissa, satutat itsesi, lapsi on kotona, mutta ei osaa avata ulko-ovea, eikä osaa soittaa puhelimella, kännykkää ei ole, ja kukaan ei kaipaa ennen kuin seuraavana aamuna työpaikalla ja päiväkodissa.
Yksinhuoltajan elämä on haasteita täynnä, kun pitää yksin selvitä mitä moninaisimmista tilanteista. Itse en kyllä yksinhuoltajien tukia kadehtisi.
Minun exäni oli laivalla töissä, silloin poissa joka toisen viikon. Silti se tilanne erosi valtavasti elämästäni kaksin lapsen kanssa.