Noista lapsettomuusjutuista kun jauhetaan niin mitä olette tästä mieltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse menetin ystävän, jolle minun raskauteni oli liian iso pala...

Tiesin että ystäväni potee vauvakuumetta, mutta hänen miehensä ei halunnut vielä lasta. Minä tulin raskaaksi vahingossa ehkäisyn pettäessä, mutta kertaakaan emme harkinneet muuta kuin lapsen pitämistä. Lapsi oli meille suuri lahja, vaikka ei ihan suunnitellusti syntynytkään enkä ehtinyt potea ennen häntä mitenkään erityistä vauvakuumetta.

Mutta yhden lapsen jälkeen aloimme mieheni kanssa toivoa toista lasta ja tulinkin pian uudestaan raskaaksi. Tässä vaiheessa ystäväni laottoi välit poikki, koska hänelle oli liian vaikea pala se, että me mieheni kanssa saimme kaksi lasta ja hänen miehensä ei vileäkään ollut valmis isyyteen. Lopulta tämä ystäväkin tuli raskaaksi, mutta minun kaksi lastani olivat hänelle kuin punainen vaate, eikä välejä saannut korjattua enää entiselleen... hänestä kai minä sain omat lapseni liian helpolla kun hän ehti kuumeilla vauvaa vuosia ennenkuin sitten tuli raskaaksi.

Ap:lle vielä: kuusi kuukautta on kuule lyhyt aika ja saat suhteellisuuden tajua tähän asiaan ajan mittaan. Niele siis katkeruutesi ja yritä iloita asiasta aidosti. En puolustele ystäväsi hyökkäystä asiast mutta mutta..

Onpas ap:lla nyt päässä pipi kohta. Itse olet valinnut miehen, joka ei lasta halua. Jos koet lapsettomuuden tuskaa, niin eroa hyvä nainen, ja hommaa se lapsi yksin tai toisen miehen kanssa. On kuitenkin ihan eri asia kokea lapsettomuutta siksi, että raskautuminen on fyysisesti vaikeaa kuin siksi, että on tehnyt typerän valinnan kumppaninsa suhteen. Ystäväsi oli ihan oikeassa olettaessaan ja odottaessaan, että suhtautuisit vähintäänkin kannustavasti hänen raskauteensa.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Ap:lle vielä: kuusi kuukautta on kuule lyhyt aika ja saat suhteellisuuden tajua tähän asiaan ajan mittaan. Niele siis katkeruutesi ja yritä iloita asiasta aidosti. En puolustele ystäväsi hyökkäystä asiast mutta mutta..

Jos luit kunnolla niin huomasit kyllä, että olen kirjoittanut moneen kohtaan, että se on lyhyt aika ja tiedän sen. Sinä tai kukaan muukaan ei silti voi tietää mitä minä tunsin sydämessäni.

Ja tämä on vanha asia. Tuli vain mieleeni noista muista ketjuista mitä aihetta liipaten on. Minulla on kolme lasta joista kaksi jälkimmäistä on saaneet alkunsa heti ekasta kierrosta.

Ja olemme ystäviä edelleen, tosin ystävyys on kyllä hiipunut siitä mitä se joskus oli. Ja vuosien varrella ystäväni on vähätellyt monet kerrat monia muitakin minun asioitani. Aina asettanut kaiken oman kokemansa minun kokemani edelle. Asia kuin asia niin kyllä hänellä vaan aina on niin paljon rankempaa kuin kellään muulla.

Alkuperäinen kirjoittaja H Armaa:
Onpas ap:lla nyt päässä pipi kohta. Itse olet valinnut miehen, joka ei lasta halua. Jos koet lapsettomuuden tuskaa, niin eroa hyvä nainen, ja hommaa se lapsi yksin tai toisen miehen kanssa. On kuitenkin ihan eri asia kokea lapsettomuutta siksi, että raskautuminen on fyysisesti vaikeaa kuin siksi, että on tehnyt typerän valinnan kumppaninsa suhteen. Ystäväsi oli ihan oikeassa olettaessaan ja odottaessaan, että suhtautuisit vähintäänkin kannustavasti hänen raskauteensa.

Sisälukutaito sullakin kohdallaan? :D

Ja naimisissa ollaan ja lapsia on kolme niin että kiitosta vaan sulle.

Ystäväni sen sijaan erosi miehestään aika pian tuon yhden lapsen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Uskomatonta. Ja vielä kehtaat vinkua lapsettomuudesta vaikka lapsia on jo kolme. Huh huh.

Ja vuosien varrella ystäväni on vähätellyt monet kerrat monia muitakin minun asioitani. Aina asettanut kaiken oman kokemansa minun kokemani edelle. Asia kuin asia niin kyllä hänellä vaan aina on niin paljon rankempaa kuin kellään muulla.

Ihan samaahan harrastat itsekin. Kyllä tuosta sun ekasta viestistä voi lukea, että vähättelet ystäväsi lapsettomuus hoitoa koska a) he menivät hoitoihin alle vuodne yrittämisne jälkeen ja b) hän tapasi miehensäkin vasta paljon myöhemmin kuin sinä, joten sinun olisi kuulunut saada lapsikin ensin.

Siis olet saannut kolme lasta hyvin helpolla ja ystäväsi ainokainen on syntynyt lapsettomuushoitojen seurauksena, ja silti olet katkera ystävällesi?

Eiköhän ystäväsi suhtautuminen johdu nimenoman siitä, että hänelle se yksi ainoa lapsi on suuri rikkaus, kun ei ihan itsestään selvyytenä häntä saannut ja siksikin toivoo lapselleen vain parasta maailmassa? Eikö hän sinusta saisi?

Uskomatonta. Ja vielä kehtaat vinkua lapsettomuudesta vaikka lapsia on jo kolme. Huh huh.

Kirjoitin avaukseeni:

En tiedä miten tilanne olisi edennyt ellen olisi itse tullut heti samantien seuraavassa kuussa raskaaksi. Mutta vielä vuosien jälkeenkin joskus tullut tuo mieleen, kyllä se loukkasi.

Tuosta on jäänyt sellainen olo, että lapsettomat tai siis lapsettomuushoidoissa käyvät/käyneet nostavat itseään jonnekin jalustalle. He ja heidän raskautensa ovat tärkeämpiä kuin toisten raskaudet.

--

Minä en siis VINGU lapsettomuudesta vaan tuo juttu vain tuli mieleeni nyt. Ja minä EN asettanut kummankaan tunteita ja surua viivalle tai mitään, mutta minua loukkasi se että hän lyttäsi minun tuntemukseni täysin koska hänellä sentään oli rankempaa kuin minulla. Eli koska hänellä oli rankkaa niin ne joilla on vähemmän rankkaa hänen mielestään niin heidän ei sovi tuntea surua siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Osasitko olla tukena?

Kamalan empatiakyvyttömältä ap kuulostaa, jos on katkera ystävälleen, jolle elämä ei ilmeisesti ole ollut helppoa, taustalla lapsettomuushoidot ja karille mennyt avioliitto. Ei ihme, että tämä lapsi on ystävälleen kaikki kaikessa.

Okei tuli selväksi. Lapsettomuudesta kärsineet ovat siis kaikkien muiden tuntemusten ja surujen yläpuolella. Heidän surunsa on tärkein, suurin ja mahtavin ja he tietävät, että muiden tunteet ovat mitättömämpiä. Tämä tuli erittäin selväksi. Kiitän selonteostanne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Osasitko olla tukena?

Kamalan empatiakyvyttömältä ap kuulostaa, jos on katkera ystävälleen, jolle elämä ei ilmeisesti ole ollut helppoa, taustalla lapsettomuushoidot ja karille mennyt avioliitto. Ei ihme, että tämä lapsi on ystävälleen kaikki kaikessa.

No jos ihan viivalle kaikki laitetaan niin täytyy sanoa, että kyllä minä tuon kisan "voitan" jos siitä kerran on kyse. Eli kaikenkaikkiaan minun elämäni on kyllä ollut paljon rankempaa kuin hänen. En ole koskaan kuitenkaan lytännyt päin näköä hänen tunteitaan ja kokemuksiaan. Mutta kyllä olen kokenut paljon isompaa kuin avioero.

Voittekin siis nyt lopettaa pohdintanne. Kantanne tuli selväksi. Ja asia oli tosiaan vanha. Esikoisenikin on jo pian 10v eli ei ole kyse ajankohtasesti aiheesta, tulipa vain tosiaan mieleen noista päivän avauksista.

Minä en siis VINGU lapsettomuudesta vaan tuo juttu vain tuli mieleeni nyt. Ja minä EN asettanut kummankaan tunteita ja surua viivalle tai mitään, mutta minua loukkasi se että hän lyttäsi minun tuntemukseni täysin koska hänellä sentään oli rankempaa kuin minulla. Eli koska hänellä oli rankkaa niin ne joilla on vähemmän rankkaa hänen mielestään niin heidän ei sovi tuntea surua siitä.

Mikä sinusta on tehnyt näin katkeran, että jaksat muistella vanhoja "loukkauksia" vielä vuosienkin päästä vaikka olet paljon hyvää omaan elämääsi saannut?

Miksi et vain iloitse siitä ja ole ystäväsi tukena, hänellä on varmasti ollut vaikeaa avioeronkin takia ja toivoisi sinulta ehkä enemmän tukea.

Et kuulosta tosiystävältä kun täällä netissä tuntemattomille purat sydäntäsi ja koet tulleesi loukatuksi tilanteessa, jossa itse olet ollut paljon onnekkaampi kuin ystäväsi.

Okei tuli selväksi. Lapsettomuudesta kärsineet ovat siis kaikkien muiden tuntemusten ja surujen yläpuolella. Heidän surunsa on tärkein, suurin ja mahtavin ja he tietävät, että muiden tunteet ovat mitättömämpiä. Tämä tuli erittäin selväksi. Kiitän selonteostanne.

Ei, vaan selväksi tuli, että sinä olet katkera ihminen, joka ei osaa iloita ystävänsä onnesta. On vaikeaa ymmärtää, kuinka kolmen lapsen äiti voi ajatella, että hänen itsensä olisi tärkeämpää saada se lapsi kuin oikeasti ja aidosti lapsettomuudesta kärsivän ihmisen.

Ei, vaan selväksi tuli, että sinä olet katkera ihminen, joka ei osaa iloita ystävänsä onnesta. On vaikeaa ymmärtää, kuinka kolmen lapsen äiti voi ajatella, että hänen itsensä olisi tärkeämpää saada se lapsi kuin oikeasti ja aidosti lapsettomuudesta kärsivän ihmisen.

Täysin samaa mieltä. Ja itsekin olen kolmen lapsen äiti, lapset saannut luomusti vaikka ei nyt ekasta kierrosta. Lapsettomuushoitoja läheltä seuranneena sanon, että kyllä se suru ja tuska on monin vertaista sen rinnalla että lasta ei saa ihan heti ensi yrittämällä. En kehtaisi samalla omaa tärppäämättömyyttä valittaa, jos tiedän että toinen raskautunut hoitojen avulla, vaan iloitsisin täysin rinnoin hänen puolestaan. Surra voisin sitten omissa oloissani ja mieheni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Osasitko olla tukena?

No jos ihan viivalle kaikki laitetaan niin täytyy sanoa, että kyllä minä tuon kisan "voitan" jos siitä kerran on kyse. Eli kaikenkaikkiaan minun elämäni on kyllä ollut paljon rankempaa kuin hänen. En ole koskaan kuitenkaan lytännyt päin näköä hänen tunteitaan ja kokemuksiaan. Mutta kyllä olen kokenut paljon isompaa kuin avioero.

No ihan varmasti voitat, ethän näe syitä itsessäsi vaan ainoastaan muissa. Kuulostat todella itsekeskeiseltä ihmiseltä.

Ap: laitoithan säkin oman lapsenkaipuusi toisen onnen edelle kun et selvästikään osannut iloita ystäväsi raskaudesta. Tuskin hän tyhjästä suuttui. Eli lukeudut itse niihin lapsettomiin jotka pitävät omaa kohtaloaan etusijalla!

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Ap: laitoithan säkin oman lapsenkaipuusi toisen onnen edelle kun et selvästikään osannut iloita ystäväsi raskaudesta. Tuskin hän tyhjästä suuttui. Eli lukeudut itse niihin lapsettomiin jotka pitävät omaa kohtaloaan etusijalla!

Niin ja tossa vaiheessa ap oli vielä puoli vela, koska mies ei halunnut lapsia. Siihen voi aina vaikuttaa itsekin, vaikkapa vaihtamalla miestä.

Ja taas uusi ketju jossa lapsettomuudesta kärsineet keskustelevat "asiallisesti". Alkaa pahasti vaikuttamaan siltä että lapsettomuus todellakin on kytköksissä epatiakyvyn puutteeseen. Itse olen saanut "parhaat" neuvot lapsen kasvatuksesta juuri lapsettomuudesta kärsivältä henkilöltä joka on paremmin tiennyt kuinka meidän lapset tulisi kasvattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jääenkeli:
Ja taas uusi ketju jossa lapsettomuudesta kärsineet keskustelevat "asiallisesti". Alkaa pahasti vaikuttamaan siltä että lapsettomuus todellakin on kytköksissä epatiakyvyn puutteeseen. Itse olen saanut "parhaat" neuvot lapsen kasvatuksesta juuri lapsettomuudesta kärsivältä henkilöltä joka on paremmin tiennyt kuinka meidän lapset tulisi kasvattaa.

Ei kai täs ny ollu puhe mistään lasten kasvattamisesta, vaan siitä, et ap on vieläkin katkera siitä, että hänen ystävänsä sai lapsen ennen häntä, eikä ollut vuotta lapsettomuushoitojonossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja jääenkeli:

Ei kai täs ny ollu puhe mistään lasten kasvattamisesta, vaan siitä, et ap on vieläkin katkera siitä, että hänen ystävänsä sai lapsen ennen häntä, eikä ollut vuotta lapsettomuushoitojonossa.

Tässäkin ketjussa oli lähinnä kyse siitä että lapsettomuudesta kärsineet eivät osaa tulkita sitä lukemaansa.
Mutta jatkakaa vääntämistä. Mua alkaa jo riepomaan että naiset pumpataan täyteen hormooneja joilla ilmiselvästi ei ole hyviä vaikutuksia heidän mielelleen ja keholleen :/

Yhteistyössä