Nokkosihottumaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvalla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvalla?

Vieras
Onko muita vauvoja joilla on nokkosihottumaa? 11kk- vauvalle ilmestyy iholle silloin tällöin pieniä ""paukamia"", vaaleita, aivan kuin hyttysen pistoja. Luulen että kyseessä on jonkin sortin nokkosihottuma. Onkohan syytä huoleen?

Voi olla mahdollista, mutta en ole kyllä osannut yhdistää mihinkään ruoka-aineeseen. Lisäksi pojalla on ollut useamman päivän ajan vatsa löysällä. Tiedätkö mitkä ruoka-aineet ovat herkästi allergisoivia?

Meillä iho-oireinen allergia tytöllä maidolle (maitoproteiini) ja kananmunalle. Eli ei muita oireita niistä tule kuin että iholle niihin kohtiin, johon ko. ainetta koskettaa, nousee nokkosihottuma. Siksipä kävimmekin allergiatesteissa 5kk ikäisenä ja siitä asti maidon on korvannut apteekin soijamaito.
Äkkiähän teet ""kotitestin"" eli sipaise maitoa tai munaa otsalle ja siihen nousee n. 5-10 minuutissa punainen läntti, jossa paukamia, jos iho oireilee noille ruoille. Tai voithan koettaa muillakin ruoka-aineilla tuota testiä.
Ja jos johonkin reagoi, niin kannattaa viedä lapsi oikeisiin allergiatesteihin.

Kyllähän allergia voi puhjeta milloin vain. Jos on maitoallergia, niin silloin on allerginen maitoproteiinille eli myös Tuttelille. Kokeile sitä tuttelia sipaista hiukan lapsen otsalle ja seuraa että tuleeko siitä ihottumaläntti. Jos tulee, niin kipinkapin lääkärille ja allergiatesteihin.

Vuoden iässä, viiden vuoden iässä, kolmenkymmen vuoden iässä voi allergisoitua, allergisoituminen ei katso ikää. Itse allergisoiduin pähkinöiolle ja mantelille ollessani 26 vuotias ja sitä ennen olin syönyt niitä koko ikäni.

Pikkulasten yleisimmät allergian aiheuttajat ovatkin jo mainitut maito ja muna ja niiden jälkeen tulevat kotimaiset viljat. Mutta valitettava totuus on, että ihan mille tahansa voi olla allerginen, oikeasti myös esim. suolalle tai sokerille. Tuo on kuitenkin harvinaista.

Jos maito, muna tai vilja ei ole allergian aiheuttaja, niin sitten katseeni kääntyisi hedelmäosastolle, esim. mango on aika allergisoiva. Itse olen allerginen myös banaanille, joten eksoottisten hedelmien allergia ei ole kovinkaan harvinaista.

Myös kumiallergia on mahdollista eli olisiko lapsellasi joku tietty lelu minkä käsittelyn jälkeen paukamat nousevat? Voi olla ihan kosketusallergiaakin jostakin mikä koskettaa vauvan ihoa.

Vaihtoehtojen lista on oikeasti tavattoman pitkä, mutta toivottavasti syyllinen löytyy! :-)

Meillä poikaan tuli nokkosihottuma ilmeisesti ulkomaalaisesta suklaasta (söi pääsiäismunan) Tähän saakka on syöty kaikkia ruokia ja myös suklaata ja nyt vasta oireili. Poika nyt 2v.

Yhteistyössä