Nolo kysymys... mut kysytään silti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ei nimeä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ei nimeä"

Vieras
Eli mä oon nuori, vielä teini-ikänen ja kärsiny nyt ärtyneen suolen oireyhtymästä 3 vuotta. Yks niistä oireista on sellanen, et mulla saattaa välillä ( aika usein ) kertyä paljon ilmaa vatsaan ja sitten tulee myös ilmavaivoja... Yleensä mä en enää oo pidätelly pieruja, koska sitä ilmaa taitaa kertyä sen verran, et jos mä pidättelen enkä anna tulla ulos niin se rupeaa sitten sattumaan vatsaan. Aloin tässä kuitenkin miettimään, kun ei oo useempaan vuoteen tarvinnu oikein pidätellä missään ja pöräytellä vaan millon sattuu, niin voiko sellasesta mennä koko pierun pidätyskyky, ettei kykenekkään enää ikinä pidättämään pieruja normaalisti?

Tuntuis ihan älyttömältä, koska mä oon vielä näin nuorikin niin eihän mulla nyt vielä voi paikat sillä tavalla löystyä ja alkaa vanhenee jo, etten kykenis pidättelemään.

Eilen ja pari päivää sit pierasin pari ihan järkyttävän isoa ja äänekästä pierua ja mä tosi herkästi ylireagoin näihin, traumatisoiduin ehkä vähän ja aloin pelkäämään. Niin nyt mulla on menossa kokeilu kolmen päivän ajan että pystynkö pidättelemään enää pieruja...

Maha saattoi myös olla sen takia huonompana koska mulla oli kuukautiset, se aina reagoi niihin ja on niiden aikaan huonompana yleensä.

Ja mitään en oo koskaan peräaukkoon tunkenu tai harrastanu anaaliseksiä jotta se ois voinu löystyy siitä, ainut on että kakkaa joskus pidätellyt kun en oo kehannu mennä vessaan jos jompi kumpi vanhemmista on ollu siinä lähettyvillä kun halunnu rauhassa aina käydä. Voiks se jotenkin löystyttää peräaukon seutua ja siitä myöskin heikentyä kyky pidättää pieruja?

Asiallisia vastauksia toivotaan.

Luulen et kyse on vain treenaamisesta - lantionpohjalihasten. Googleta ohjeita ja aloita pidätteleminen... Ei semmoset lihakset voi olla hyvässä kunnossa joita ei koskaan käytetä ;)

Tämäkö ei ole provo? No ei sitten. Vastaus kysymykseesi: jos kykenet pidättelemään ulostetta, ei pierujen pidättäminen ole tehnyt hallaa peräaukon sulkijalihaksille.

[QUOTE="mievain";28753743]Luulen et kyse on vain treenaamisesta - lantionpohjalihasten. Googleta ohjeita ja aloita pidätteleminen... Ei semmoset lihakset voi olla hyvässä kunnossa joita ei koskaan käytetä ;)[/QUOTE]

Mut eiks lantionpohjalihakset kuulu enemmän virtsanpidätysongelmiin? että niitä pitäis ahkerasti treenata jos on sellasia ongelmia ja nyt mullahan ei oo kyse mistään sellasesta...

[QUOTE="ei nimeä";28753767]Mut eiks lantionpohjalihakset kuulu enemmän virtsanpidätysongelmiin? että niitä pitäis ahkerasti treenata jos on sellasia ongelmia ja nyt mullahan ei oo kyse mistään sellasesta...[/QUOTE]

Samaa laitetta se on kaikki siellä. :) mutta nuori kun oot, niin sulla ei semmosia ongelmia ole, eikä oo mitään järkevää syytä miksi piereskely löysyttäisi siellä mitään.

Tämäkö ei ole provo? No ei sitten. Vastaus kysymykseesi: jos kykenet pidättelemään ulostetta, ei pierujen pidättäminen ole tehnyt hallaa peräaukon sulkijalihaksille.

Miten sä voit luulla tätä ees provoksi? Etkö usko että ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia vatsavaivoja ja nuorillakin henkilöillä? Justhan mä koitin nolosta jutusta mahdollisimman asiallisesti kirjottaa, kun ei tosta kehtaa muuallakaan kysyä kun ehkä lääkärissä.. mut sieltäkään en oo kauheesti saanu apua tohon mun ärtyneeseen suoleen, sanottu vaan et pitää oppii elää sen kans.. mut ois tietty voinu kysyy erikseen sit siitä, et voiko se jos ei oo pidätelly enää pieruja niin vaikuttaa siihen pidättämiskykyyn ettei enää kykenekkään koskaan pidättelemään niitä

Ok, jos siis kykenen pidättelemään normaalisti ulostettakin niin mun peräaukon sulkijalihasten pitäis olla sillon kunnossa ja pystyä pidättelemään tarpeen tullen pierujakin? ymmärsinkö oikein?

Piereminen ei löystytä pehvan sulkijalihaksia, kuten ei normaali kakkaaminenkaan.

Älä huoli. Liittyykö sulla toi ärtynyt suoli jotenkin stressaamiseen?

Se tuli sen seurauksena ja jäi sitten näköjään päälle jääneeks vaivaks eli ei parantunut enää itsestään pois...

Okei, mut säkin oot sit tota mieltä että piereneminen ei löysytä niitä sulkijalihaksia tai oo tehny sekään hallaa niille kun en oo pidätellyt vaan antanut tulla joten siitäkään ei oo menny niiden pierujen pidätyskyky joten sen pitäis olla ihan normaali?

Mikäs sit löysyttää sitä peräaukkoa ja sulkijalihaksia? Varmaan anaaliseksi? ja esineitten tunkeminen sinne mitkä ei kuulu? ja turhanpäivänen räpeltäminen?

Mä kun löysin joidenkin äiti ihmisten tekemän keskustelun siitä, et kuinka kun ne on nyt ollu kotiäiteinä esimerkiksi vuoden ajan ja on saanut vaan rauhassa kotona piereskellä, ei ole tarvinnut siis pidättää kuten esimerkiks töissä, niin jotkut sano et heillä on menny pidätyskyky pierujen suhteen ja ei pysty enää valihtee esim aikaa ja paikkaa et missä tulee tai pidättelemään...

Samaa laitetta se on kaikki siellä. :) mutta nuori kun oot, niin sulla ei semmosia ongelmia ole, eikä oo mitään järkevää syytä miksi piereskely löysyttäisi siellä mitään.

Aijaa. En tienykkään et lantionpohjalihakset vaikuttaa myös ulostamiseen ja pierujuttuihin... Luulin vaan että virtsanpidätysongelmiin jos niitä on niin kannattais treenailla sen osaston lihaksia tai jos haluaa parantaa omaa seksielämää ja etenkin odottavia/synnyttäneitä äitejähän neuvotaan treenaamaan lantionpohjalihaksia jotta kun synnytys ja raskaus rasittaa/ehkä venyttääkin? en tiedä? niin tuota virtsarakkoa niin lantionpohjalihasten treenillä voitais pitää se hyvässä kunnossa ja virtsanpidätysongelmat poissa raskauden ja synnytyksen jälkeenkin ja pimppikin kirenisi raskauden/synnytyksen jälkeen sen treenin avulla jotta seksikin ois parempaa.

Mut voiks ne lantionpohjalihakset olla tämmösellä teini-ikäsellä, kohta parikymppisellä mimmillä jo huonossa kunnossa ilman treenejäkin tai mitään synnytyksiä?

[QUOTE="ei nimeä";28753836]Se tuli sen seurauksena ja jäi sitten näköjään päälle jääneeks vaivaks eli ei parantunut enää itsestään pois...

Okei, mut säkin oot sit tota mieltä että piereneminen ei löysytä niitä sulkijalihaksia tai oo tehny sekään hallaa niille kun en oo pidätellyt vaan antanut tulla joten siitäkään ei oo menny niiden pierujen pidätyskyky joten sen pitäis olla ihan normaali?

Mikäs sit löysyttää sitä peräaukkoa ja sulkijalihaksia? Varmaan anaaliseksi? ja esineitten tunkeminen sinne mitkä ei kuulu? ja turhanpäivänen räpeltäminen?

Mä kun löysin joidenkin äiti ihmisten tekemän keskustelun siitä, et kuinka kun ne on nyt ollu kotiäiteinä esimerkiksi vuoden ajan ja on saanut vaan rauhassa kotona piereskellä, ei ole tarvinnut siis pidättää kuten esimerkiks töissä, niin jotkut sano et heillä on menny pidätyskyky pierujen suhteen ja ei pysty enää valihtee esim aikaa ja paikkaa et missä tulee tai pidättelemään...[/QUOTE]

No ihan raskaus ja synnytys heikentää niitä lihaksia, raskaus nyt etupäässä, kun on paljon painoa lantionpohjan lihasten kannatettavana. Sen takia synnyttäneet naiset aina jumppaa niitä. Mutta niitä voi jumpata ihan muutenkin, jos haluaa. Ihan jännittämällä.

[QUOTE="mievain";28753827]Samaa lant.pohj.lihasta koko alaosasto - löytyisköhän googlesta kuvaa?[/QUOTE]

Mä en oo ees koskaan treenannut mun lantionpohjalihaksia... Tuskin ees tiedostan missä päin mun kehoa ne on... ja jos nyt alkaisin treenaamaan, niin pelkäisin että tekisin jotain väärin ja aiheuttaisin sillä ennemmin hallaa kuin mitään hyvää. Tarviis varmaan jonkun ammattilaisen apua sitten siinä et löytäis ne lihakset ja se opettais miten niitä oikea oppisesti treenataan ja kuinka paljon jne....

[QUOTE="ei nimeä";28753871]Mä en oo ees koskaan treenannut mun lantionpohjalihaksia... Tuskin ees tiedostan missä päin mun kehoa ne on... ja jos nyt alkaisin treenaamaan, niin pelkäisin että tekisin jotain väärin ja aiheuttaisin sillä ennemmin hallaa kuin mitään hyvää. Tarviis varmaan jonkun ammattilaisen apua sitten siinä et löytäis ne lihakset ja se opettais miten niitä oikea oppisesti treenataan ja kuinka paljon jne....[/QUOTE]

Niitä ei oo mahdollista treenata väärin. Kyseessä on sama lihas, mikä toimii, kun oot ollu pissalla ja kun oot valmis, oot lopettamassa ja alapää sulkee hanat. Sen tuntee kun siellä silleen menee kiinni. Se tuntuu semmoselta muljahtelulta vähän, kun niitä supistelee. Aluksi niitä voi olla vaikea hallita.

Alkuperäinen kirjoittaja käytäthän;28753860:
Visibliniä? Tuli vaan mieleen :) Omalla perheellä se auttaa :)

En käytä mitään lääkkeitä tällä hetkellä ja kun mulla vatsa toimii muuten ihan hyvin, jopa joskus useamman kerran kun kerran päivässä... eli ummetus ei oo mulla se ongelma. Mut oikeestaan kaikki muu on... Onneksi oma ärtynyt suoleni on kuitenkin suht lievä tapaus

No ihan raskaus ja synnytys heikentää niitä lihaksia, raskaus nyt etupäässä, kun on paljon painoa lantionpohjan lihasten kannatettavana. Sen takia synnyttäneet naiset aina jumppaa niitä. Mutta niitä voi jumpata ihan muutenkin, jos haluaa. Ihan jännittämällä.

No kiva kun ees tietäis missä ne lihakset on niin osais jotenkin oikealla tavalla jännittää niitä...

Okei, mut voiks niitä löysyttää mikään muu kuin raskaus ja synnytys? Varmaan olennaisesti ikääntyminen löysyttää kaikkea... mut niinku 19-vuotiaalla mimmillä?

Tuskin mulla vielä kehon vanheneminenkaan on voinut alkaa, vaikka mä oon ollu tosi aikasin kehittynyttä sorttia...

Ja ihan tarkennuksena, niin ei oo mitään erityistä syytä miksi alkaisit teeenailka niitä lihaksia, vaikka siitä ei haittaakaan ole. Yritä nyt olla huolestumatta tälläsestä ihan turhasta.

Niitä ei oo mahdollista treenata väärin. Kyseessä on sama lihas, mikä toimii, kun oot ollu pissalla ja kun oot valmis, oot lopettamassa ja alapää sulkee hanat. Sen tuntee kun siellä silleen menee kiinni. Se tuntuu semmoselta muljahtelulta vähän, kun niitä supistelee. Aluksi niitä voi olla vaikea hallita.

Okei... Oon mä sitten saattanu joskus epähuomiossa tollasta kokeilla ja tuntu et oli aika vaikeeta hallita. Mut jospa niitäkin oppis joskus treenaa ja pystyis pitää kehonsa mahdollisimman hyvässä kunnossa.

[QUOTE="ei nimeä";28753908]No kiva kun ees tietäis missä ne lihakset on niin osais jotenkin oikealla tavalla jännittää niitä...

Okei, mut voiks niitä löysyttää mikään muu kuin raskaus ja synnytys? Varmaan olennaisesti ikääntyminen löysyttää kaikkea... mut niinku 19-vuotiaalla mimmillä?

Tuskin mulla vielä kehon vanheneminenkaan on voinut alkaa, vaikka mä oon ollu tosi aikasin kehittynyttä sorttia...[/QUOTE]

No tietty se semmonen että jos sitä rööriä venyttelee, eli ei kandee sinne tosiaan mitään laittaa, se on luotu toimimaan niin että tavaraa tulee ulospäin.

Aikaisin kypsyminen ei mitenkään liity mihinkään rappeutumiseen. Ja kaikilla tulee jiskus pieru, jota vaan ei pysty pidättään. Huolestua kannattaa jos pökäleet ei pysy sisällä tai jos pissailee housuun.

[QUOTE="ei nimeä";28753931]No tuskin se tietää...

Kun ikinä ollu mikään sen tyyppinen et ois mitään treenaillu eli en. Koska ei se osais neuvoo, sen verran mä osaan sanoo...[/QUOTE]

Naisille opetetaan synnärillä niistä lihaksista.;)

Ikävää että sinulla on itseäsi haittaava tila. Älä murehdi turhia. Ethän sinä sille mitään voi että asiat on noin. Annat vaan tulla, ei se vatsakipuisen elämä herkkua ole jos alituiseen sitä joutuu kärsimään.

Yhteistyössä