Nolotusta lapsukaiseni vaatteista...turhaa lie...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nolonuuka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nolonuuka

Vieras
Mutta kun mua on alkanu nolottaman ehkä hävettämään lapseni vaatetus.
Olen sitä mieltä että ainokaiselle ( muita ei tule ) on ihan järkevää hankkia käytettyjä vaatteita ja laittaa mieluummin rahaa pojan pankkiin.
Lapseni vaatteet ovat aina puhtaita ja ehjiä, mutta tietty eivät viimeistä huutoa.
No tietysti uuttakin ostan, esim ulkoilupuvut ym kvalle käytölle joutuvat.
Mutta, mutta...aamulla päiväkodissa mua ihan nolotti kun katselin mussukkani kumisaappaita muiden rivissä.
Meillä naapurin pojan vanhat Nokiat, muilla mitä hienoimpia kuvallisia kumppareita !
Kyllä mulla varaa on, mutta tuntuu niin hölmöltä ostaa esim nyt ne saappaat 25:lla eurolla koska jo moiset on.
Aaattelen myös että vanhat saappaat ois jalassa kivemmat kuin uudet jäykät.
Huokaus...valaiskaa mua. Hölmöähän tämä on...mutta mietityttää.

Kengät kannattaa kyllä hankkia uusina! Sillä edellisellä käyttäjällä kun todennäköisesti on erilainen jalanmalli kuin toisella käyttäjällä ja ne kengät ovat muotoutuneet sen ekan jalan mukaan.

Ostan popot AINA uusina pl kumpparrit. Olen luullut ettei niillä ole niin väliä...Ja nyt tuntuis turhalata hankkia kumppiksia syksyksi. UUDET lämpökumpparit on odottamassa ja ne vois ottaa käyttöön viimeistään lokakuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kengät kannattaa kyllä hankkia uusina! Sillä edellisellä käyttäjällä kun todennäköisesti on erilainen jalanmalli kuin toisella käyttäjällä ja ne kengät ovat muotoutuneet sen ekan jalan mukaan.

Saapas ei mukadu juur mitenkään jalan mukaan,ostaa hyvät pohjalliset niihin.Ja nokialaiset kyllä kestää!

Mutta ehkä sellanen keskitie olis hyvä,ostat jotain uutta ja jotain vanhaa.Sais poikakin joskus uutta, mutta osais arvostaa käytettyjäkin.

No meillä valtaosa vaatteista kirppareilta mutta eipä sitä mitenkään huomaa,siellä kun on niin hyviä ja siistejä vaatteita,ei sieltä tosiaan tarvitse valita niitä kasarirytkyjä vaikka niitäkin siellä on.

Minäkin ostin ennen aina kumpparit kirppikseltä. Ei niitä niin paljoa käytetä kuin peruskenkiä, että ne ehtisivät kenenkään jalkoja pilata. Meillä lapsella yliliikkuvuutta nivelissä, ja tuli kumppareille ehdoton käyttökielto. Nyt sitten pitää laskeskella, milloin on varaa ostaa goretexit ja milloin sisökengät (mitkään tarhatossut eivät käy) ja milloin varrelliset kävelykengät. Kaikki pakko ostaa uutena, ja jokainen 50 - 100 euroa/laaki. Huh huh.

Mutta muuten ostan kyllä käytettyjä, ulkovaatteitakin. Tai teen itse.

Olen melko varma siitä, että kukaan muu ei ole kiinnittänyt minkäänlaista huomiota siihen, millaiset kumpparit kenelläkin hoidossa on :)

Mun tytön hienot kuvalliset kumisaappaat on ostettu eurolla kirppikseltä :D. Ja pojalla on ne perityt Nokiat.

Älä yhtään noloile. Musta tuo kuulostaa järkevältä. Kumisaappaita (ja juhlakenkiä) on meilläkin käytetty toisten vanhoja, muut jalkineet ehkä kannattaa olla uudet.

Meillä ollaan nuukia ihan käytännön syistä, lapsia on monta. Vaatteet kierrätetään. Kengät todellakin menee usein hajalle tai linttaan, joten niitä harvoin kumppareita lukuunottamatta kierrätetään. Mutta vaatetuksen suhteen pienemmät lapset eivät ole uusimman trendin mukaan. Murkkuikäiset on. Heille kun ei enää kelpaa käytetty ja muodista pois menneet vaatteet.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Olen melko varma siitä, että kukaan muu ei ole kiinnittänyt minkäänlaista huomiota siihen, millaiset kumpparit kenelläkin hoidossa on :)

Mun tytön hienot kuvalliset kumisaappaat on ostettu eurolla kirppikseltä :D. Ja pojalla on ne perityt Nokiat.

KIITOOOOOS
Tätä tarvitsin. Olen kai niin ylikriittinen kun olen yh ja ajattelen että muut ajattelee köyhän yh:n pukevan penskansa ryysyihin...
Ei pitäis ajatella mitä muut ajattelee = )))
pimee oon !

Mullakin tuli samanlainen fiilis, esikoinen aloitti eskarin eilen. Aina kulkenut "perintö" ja kirppis- vaatteissa..Nyt tuntuu, että kaikilla tenavilla uutta ja kallista päällä..Sitten alkaa pelottaa, että nyt sitä kiusataan kun vanhoissa vaatteissa kulkee..On se hankalaa..

Kamalaa. Mä olen ostanut uutena kaupasta lapselleni sitä perusnokiaa. Nyt joku luulee, että ostan lapseni vaatteet kirpputorilta. :headwall:

Onneksi olin tunnollinen äiti ja ostin ekat kuviosaappaat tänä keväänä. Että ensi keväänä tulee kirpparille myyntiin yhdet palomiesaappaat muillekin.

Miten se vaate muuttuu yhdessä yössä uudesta vanhaksi ja virttyneeksi, jos käyttäjä vain vaihtuu :)

Työn puolesta olen nähnyt sitä paljon, että vanhemmilla on ties mitä Burberryn ja Bossin vaatteita, mutta lapsi kulkee ikivanhoissa joltain perityissä vaatteissa jotka ovat jo ehkä pari numeroo liian pieniä tai ihan risoja vaan SIKSI, että lapsi kasvaa eikä ole järkevää ostaa kaupasta uusia. Nähty sitäkin, että ohuilla lapasilla pitäis talvipakkasilla olla, kun ei ole järkevää satsata kasvavan lapsen vaatetukseen. Hohhoijaa joskus kannattaisi ajatella sitä lastakin, kun äiti shoppaa ítselleen useita kassillisia vaatteita sieltä Hugo Bossin putiikista. En tarkoita nyt ap:tä, mutta ihan noin yleisesti mua on alkanut etomaan tuo, kun sitä on niin usein nähny.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Nokia saappaat on tosi kalliit noita kuvallisia saa halpahalleista 5-10 eurolla ;)

Ja Nokian saappaat kestää käyttöäkin. Meillä on ollut muutaman kerran noita "halpissaappaita" ja yhdet Reiman kumpparit ja tosi nopeesti on saumoista ratkennut ja alkanut vuotamaan. Enää ei muuta ostetakaan kun Nokian, ne menee vielä kuopuksellekin.

Mulla kanssa samantapainen systeemi. En oo kyllä kirppareille jaksanut lähteä, mutta paljon on serkuilta perintönä saatua. Ulkoilutamineet olen esikoiselle ostanut uutena, nekin sitten käytetään toiseen kertaan kuopuksella, jos vaan kestävät. Kengät molemmille uutena, mutta kumpparit toki kierrätetyt. Sisävaatteissa muiden vanhoja niin paljon kuin riittää. Toki aina jotain tarvii hankkia uusiakin.

Mutta musta tuntuu, että päiväkodissa ovat vaan tyytyväisiä, ettei oo ihan viimeisintä huutoa arvokkaita tamineita lapsilla. Saa sitten myös noilla myllertää, eikä oo niin kauheeta, jos menee rikki tms.

Mulle lasten arkivaatteissa tärkein ominaisuus on käytännöllisyys, sitten vasta ulkonäkö.

Alkuperäinen kirjoittaja :
No meillä valtaosa vaatteista kirppareilta mutta eipä sitä mitenkään huomaa,siellä kun on niin hyviä ja siistejä vaatteita,ei sieltä tosiaan tarvitse valita niitä kasarirytkyjä vaikka niitäkin siellä on.

Ja olen ostanut myös käyettyjä kenkiäkin, nyt 2v tytölle. Lähinnä kumpparit/talvikengät/julhakengät, sellaiset mitkä on priimoja ja vähän käytettyjä. Laskin että ekat välikausikengät, uutena ostetut, oli meillä alle 2kk käytössä, tunnin päivässä, eli ei todellakaan olleet kuluneet. Nyt kun lapsi on yli 2v, kenkäkin joutuu kovalle koetukselle, olen ostanut lähinnä uutena. Mutta äkkiäkös sinne kaappiin jää uusiakin pitämättömiä kenkiä, meilläkin toiset sandaalit, jotka joku saa ensi kesänä halvalla kirpparilta.

MEille ainkin sanottiin päiväkodiss aetä hyvä että teilä ei ole nitä hienmpia täällä päiväkodissa, saa lapset kunolla leikkiä eitä tarvitse pelätä likaantumista. MEillä oli usianvaihtopukukin mukana joten ne käytety nvähän rumememat menoi päiväkotiin. Meilä oli joskua jopa kotoan omat saappaa tja pävikodissa omat.

meidän naapuri on perhepäivä-hoitaja ollut vuosikymmeniä, on ollut kyllä kamala seurata kun vanhemmat ei osta asianmukaisia vaatteita/kenkiä lapsilleen. viimme talvena yksi tyttö oli hoidossa lenkkareilla kun äitillä ei mukamas ole varaa ostaa talvikenkiä, hoitaja joutu rajottaan kaikkien ulkoilua kun yksi ei tarjennut olla kauaa, kunnes yks päivä kyllästy ja haki halpamarketista omilla rahoillaan talvikengät sille lapselle, joo meni vähän avauksen vierestä

meillä lähti keskimmäinen tänään kouluun viime keväisillä farkuilla ja minulla tuli ihan samanlainen pistos, olenko huono äiti. Esikoisen farkut oli pahasti puhki ja hän sai uudet, mutta keskimmäisen housut oli ok ja lähti niillä. keskimmäinen sai uuden koulupaidan. minusta on vain järkevää miettiä mihin rahansa käyttää vaikka joskus tuleekin näitä hetkiä, että kelpaako näillä vanhoilla mennä. lapsi itse oli ihan onnessaan paidasta.

Mä en häpeä vaan olen ylpeä kierrätystaidoistani. Mun mielestäni on ne kuvalliset max yhden kesän kestävä on nolot, koska ne tuhlaa luontoa ja täyttää kaatopaikkoja. Olen myös kasvattanut lapseni ajattelemaan samoin... ja vaikka ei kivoja prinsessa- tai lohikäärmesaappaita lapsillamme ole, he ovat yleensä kauniisti puettuna ettei heidän tarvitse hävetä vaatteitaan.

Yhteistyössä