Noniih, oliskohan palstalaisilla antaa mulle täydellisen pullataikinan ohjetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J.

Vieras
Oon tehnyt monilla eri resepteillä pullaa ja aina noudattanut ohjetta tarkkaan, mutta ikinä en oo saanut tehtyä niin hyvää ja pehmeetä pullaa kuin kaupoissa, leipomoissa ja kahviloissa myydään. Haluisin tarkan ohjeen, jolla tulee täydellisen pehmeetä ja suussa sulavaa pullaa, olisko kellään?

Alkuperäinen kirjoittaja nams:
laita tarpeeksi rasvaa, vaivaa tarpeeksi, älä paista liikaa.

hmmm, eipä tästä kauheesti oo apua, valitettavasti. Rasvaa laitan aina ohjeen mukaan ja samoin paistoajankin oon katsonut ohjeesta. Se pulla vaan on aina alussa lämpimänä ihan ok mut sit jäähtyessään kuivaa eikä kovin hyvää enää.

no sitte sun täytyy ostaa niitä kahviloiden ja kauppojen pullia! kyllä minä saan pehmeetä ja suussa sulavaa pullaa,mutta se jalotaito taitaa kulkee äidiltä minulle!

Pehmeä taikina, tarpeeksi rasvaa, oikeat lämpötilat paistaessa ja kohottaessa.. Mut eipä kotikonstein samanlaista oikein saa kuin teolliset pullat on :) Eikä pulla olekaan hyvää enää seuraavana päivänä vaikka ois kuinka pehmeää ekana päivänä, minun mielestäni.

Ai niin ja onhan sulla oikea lämpö nesteessä? Ja raaka-aineet huoneenlämpöisiä muuten?

käytä suolaista voita, ei siis margariinia. Punaista maitoa ja tosiaan huoneenlämpöiset raaka-aineet. Jauhoja voit jättää aavistuksen vähemmäksi jos tuntuu että ohjeillasi tulee kovia pullia. Ja sitkosta käsin käännellen, älä koneella, saattaa tulla liian tiivistä.

Höh, kai mun täytyy sit vaan hyväksyä etten vaan osaa leipoa pullaa. Muistan vaan, että yhden ystäväni äiti teki aivan mahtavia pullia, parempia kuin mitkään kaupan ja olivat hyviä vielä seuraavanakin päivänä. En kuitenkaan ole nähnyt kyseistä ystävää enää yli 10 vuoteen niin en ole voinut kysyä jos saisi reseptiä/jotain vinkkiä :/ Olisi ollut kiva leipoa omille lapsille yhtä hyviä pullia.

Olisi, vaan en jaksa lähteä etsimään sitä. Vuosiin en ole enää pullaa leiponut, sillä kulutusmaitoa ei saa laktoosittomana. Voita nykyisin saa, mutta se ei yksin riitä.

Pitää vaivata tarpeeksi mutta ei liikaa. Pikkupullataikina saa jäädä aika pehmeäksi,itse laitan niin vähän jauhoja kuin mahdollista. Kohota hyvin (mutta älä liian kauan, silloin hiiva käyttää taikinasta sokerin ravinnokseen ja pullista tulee mauttomampia). Pakasta heti kun ovat jäähtyneet, sit mikron kautta pöytään ja maistuu hyvältä. Huoneenlämmössä säilytettynä mikään pulla ei maistu enää kovin hyvältä seuraavana päivänä..

5dl
maitoa

50g
hiivaa

1-2tl
suolaa

2dl
sokeria

1rkl
kardemummaa ja hassista

1muna

n. 15dl
Puolikarkea Vehnäjauhoja (n. 1 kg)

n. 150g
hamppuöljyä

Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon. Sekoita joukkoon suola, sokeri, kardemumma hassis ja muna. Lisää jauhot vähitellen, aluksi vatkaten, jotta ilmaa sitoutuu taikinaan. Alusta taikina hyvin vaivaten. Lisää pehmeä rasva alustamisen loppupuolella. Laita taikina peitettynä kohoamaan lämpimään, vedottomaan paikkaan.
Kun taikina on kohonnut kaksinkertaiseksi, ota se leivinpöydälle ja vaivaa taikinasta ilmakuplat pois. Leivo taikinasta haluamasi muotoisia pullia. Kohota pullat kaksinkertaisiksi, voitele ne munalla ja koristele raesokerilla ennen paistamista.
Paista pikkupullat ja pienet leivonnaiset n. 225-asteisen uunin keskitasolla 5-10 min.

5dl
maitoa

50g
hiivaa

1-2tl
suolaa

2dl
sokeria

1rkl
kardemummaa ja hassista

1muna

n. 15dl
Puolikarkea Vehnäjauhoja (n. 1 kg)

n. 150g
hamppuöljyä

Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon. Sekoita joukkoon suola, sokeri, kardemumma hassis ja muna. Lisää jauhot vähitellen, aluksi vatkaten, jotta ilmaa sitoutuu taikinaan. Alusta taikina hyvin vaivaten. Lisää pehmeä rasva alustamisen loppupuolella. Laita taikina peitettynä kohoamaan lämpimään, vedottomaan paikkaan.
Kun taikina on kohonnut kaksinkertaiseksi, ota se leivinpöydälle ja vaivaa taikinasta ilmakuplat pois. Leivo taikinasta haluamasi muotoisia pullia. Kohota pullat kaksinkertaisiksi, voitele ne munalla ja koristele raesokerilla ennen paistamista.
Paista pikkupullat ja pienet leivonnaiset n. 225-asteisen uunin keskitasolla 5-10 min.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teethän taikinan käsin?

Teen, meillä ei ole mitään yleiskonetta. Oon kokeillut kuivahiivasta ja tuoreesta, veteen, maitoon, puoliksi vettä ja puoliksi maitoa (maito ollut aina kevytmaitoa), käyttänyt margariinia, käyttänyt voita. Ikinä ei vaan ole sellanen täydellinen pulla tullut ja kun oon sellaista kaverilla syönyt monesti ja nähnyt kaverin äidin niitä leipovan niin pakkohan sellainen on olla mahdollista tehdä mutta en vaan osaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Teen, meillä ei ole mitään yleiskonetta. Oon kokeillut kuivahiivasta ja tuoreesta, veteen, maitoon, puoliksi vettä ja puoliksi maitoa (maito ollut aina kevytmaitoa), käyttänyt margariinia, käyttänyt voita. Ikinä ei vaan ole sellanen täydellinen pulla tullut ja kun oon sellaista kaverilla syönyt monesti ja nähnyt kaverin äidin niitä leipovan niin pakkohan sellainen on olla mahdollista tehdä mutta en vaan osaa :(
Käsin, tuorehiiva, kulutusmaito, voi, riittävän löysä taikina ja tarpeeksi pitkä taikinan alustus sekä kohotus.