nopea painon nousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katya

Vieras
Kyselisin muilta äideiltä vauvan nopeasta painon noususta. Meidän poika, joka nyt on reilut yhdeksän viikkoinen painoi syntyessään alle kolme kiloa, nyt hän painaa reilut 6,5 kiloa. Kuukaudessa hänelle oli tullut painoa 2kg, kun neuvolan mukaan suositus olisi kilo. Poika on täysimetyksellä. Nyt minua huolettaa tämä älytön painon nousu, miten se vaikuttaa hänen muuhun kehitykseensä jne. Onko muiden lapsilla ollut samanlaista huimaa kasvua ja kuinka se on jatkoon vaikuttanut... Maitoa minulta tulee ihan liikaakin, kärsin niin sanoituista suihkutisseistä ja tämän lisäksi poika kärsii pahoista ilmavaivoista, joihin olemme kokeilleet kaikki mahdolliset keinot apua niistä saamatta. Kuulisin mielelläni omakohtaisia kokemuksia ja vinkkejä mitä tehdä, jotta maitoa ei tulisi ihan niin älyttömästi, kuin nyt tulee. Imettää kyllä haluan.

Vauvat syövät yleensä just sen verran, kuin on tarpeen:) siis ei hätää. Painonnousu tasoittuu kyllä ja välillä tulee ns. kasvupyrähdyksiä. Meillä kolmas kasvoi kans vauhdilla rintamaidolla, jota siis piisasi. (""lihoi"" myös 2kg kuukaudessa). Ei vaikuttanut mitenkään negatiivisesti kehittymiseen. Hoikistui huomattavasti, kun lähti liikkeelle. Nykyisin 10v ja hoikka.
En osaa auttaa suihkutissiasiassa. Itse aikanaan heruttelin etumaidot ennen imettämistä pakastusta varten, jolloin vauvalle ei tullut niin ""paineella"" maitoa. auttoi ehkä hiukan ilmavaivoihin.

joo, mä neuvoisin myös, kuten edellinen kirjoittaja, et herutat tai lypsät rintoja tyhjemmiksi ennen syöttöä. Meillä se auttoi pahimmassa vaiheessa ilman kertymiseen.

mulla oli kans suihkutissit, maito lensi jopa puolen metrin päähän! (vauva oli syntyessään 3590 ja 2kk 6655...)

itse lypsin (=suihkutin) maitoa ennen imetystä tuttipulloon n. 50ml, josta vauva ensin joi ja sitten sen jälkeen annoin tissistä. tuo auttoi ainakin meillä sekä tuohon suihkuamiseen, joka hieman rauhoittui että myös niihin ilmavaivoihin, kun vauvan ei enää tarvinnut hotkia. jos ensin heruttelet pakkaseen, jatkuu se älytön maidontuotanto samanlaisena...

Nyt alkoi tyhmyys vaivaamaan.
Mikä ero on ottaa ensin 50ml pulloon(lypsää, suihkuttaa), kuin laittaa esim. sama määrä pakkaseen (heruttaa, lypsää, suihkuttaa+pakastaa)??
Joo- o, en vetäny hernettä nenääni, en vain ymmärrä eroa.
Jos pakastaa, voi sen käyttää myöhemmin esim. soseen seassa.

Imetyksesta saitkin mukavat neuvot jo,eli mulle jää painosta puhuminen...
Tässä mun pojan painon ja pituuden kehitys...terve pullukka poika :)

synt-----3870g 51cm
1kk------5390g 56,5cm
2kk------6790g 60cm
3kk------7820g 63cm
5kk------10,8kg 70cm

Tuo viimeinen on totta :) En varmasti ylisyöttänyt missään vaiheessa.Terveenä on pysynyt ja paino jo tasoittunut.Koliikki vain vaivasi ihan vauvana.Imetin 10kk.Kiinteitäkän ei mennyt 5kk iässä ku aamupuuro ja kasvis-sose...muuten rintaa ja noin hyvin kasvoi.
Poika nyt 1v6kk.

Hienoahan se on,että noin hienosti sinunkin vauvasi kasvaa! :)

ei herneitä sieraimissa mullakaan. :)

selitystä:
siis kun syöttää lapselle sen maidon, mitä tissistä tulee (eikä siis laita siitä osaa pakkaseen), niin loppujenlopuksi maidontuotanto tasaantuu siihen ns. ""lapsen kysyntään"". jos puolestaan lypsää ensin pakkaseen ja vasta sitten syöttää lastaan, tulee maitoa jatkuvasti siis tarvittua määrää enemmän ja suhkuaminen senkus jatkuu.

näin homma toimi mulla, muista en voi tiedä. :)

Poika oli syntyessään 3830g 52cm, sairaalasta lähtiessä reilu 3700g. Nyt kävi neuvolan täti kotona, katsoi painon ym. Poika oli 3viikkonen ja 5KG... Että sillä tavalla :) .. Ja paljon syö.

Ihan normaalia tuollainen painonnousu täysimetyksellä! Meidän kundilla myös alkuun tuli painoa pari kiloa/kk, nyt vauhti vähän tasaantunut, kuitenkin 4kk neuvolassa 9.7kg ja 66cm. :) Terve ja reipas poika kaikin puolin!

haluisin vaan sanoa, et älä ota turhaa stressiä lapsesi painosta! kun lapsi voi hyvin, niin kyllä kaikki sillon on ok. meillä oli lapsi syntyessään 3 kg, ja paino nousi puoleen vuoteen mennessä 9 kg:n. sit olikin 8 kk:n ikäisenä taas sen 9kg, ja siitäpä painon nousu tasoittui. sanon ihan vaan siks, ku itellä otti tosissaan päähän, kun lasta aina oltiin arvostelemassa liian lihavaksi. silloin ei tietenkään osannut ottaa asiaa 'ohi korvien'-tyylillä, vaan asia suretti ja mietitytti kovasti (ja kun vielä ensimmäinen lapsi kyseessä...). muistan jonkun sanoneen täällä palstallakin, että ei ole ihme, kun suomessa on niin paljon ylipainoisia kun vauvanakin ollaan jo noin lihavia.... lasta tuskin voi painoindeksillä mitata, ja vauvana saa sitä lihaa ollakin erilailla luitten ympärillä kuin aikuisella.

Kiitos kovasti rohkaisusta ja kannustuksesta. Kovasti on asia mietityttänyt ja se juuri ärsyttää, kun kaikki aina vain pojan kokoa kommentoivat. Miksi muka vauvoja saa avoimesti arvostella, mutta annahan jos jollekin aikuiselle meet sanomaan, että "" kylläpä oot syöneen näköinen"". Joo ja aika kauheaa on kun jo pitäis ihan syntymästä asti olla tietyn kokoinen, että pitää olla laiha jne. Aika pinnallista välillä maailman meno. Pitää yrittää olla murehtimatta liikaa ja nauttia elosta...

Yhteistyössä