Normaalia alkoholinkäyttöä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liian vanha koira?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käytiin eukon kanssa naapurissa saunassa. Juotiin naapurin ukon kanssa "salaa" kossupullo puokkiin miesten kylpyvuorolla. Pikkuisen naama punoitti ja vähän nauratikin saunan jälkeen. Ryppyotsainen voisi pitää meitä alkkiksina. Emme osanneet Eurooppalaisia juomatapoja. Emme trendikkäästi kilautelleet vaan pelkästään hörppäsimme. Jättäkää meidät siat! Juoskaa vielä kun ehditte...

Alkuperäinen kirjoittaja mitä kokeilisi seuraavaksi:
Vaikeaa on toimia asiassa kylmän rationaalisesti ja "tehdä loppu asiasta" tai "lähteä". On miehessä kuitenkin niin paljon hyviä puolia, rutkasti onkin. Siksi mietinkin, että voisiko nyt yhden paheen suoda ihmiselle. Tuskin itsekään olen täydellinen. Jos mies kuitenkin vannoo rakastavansa ja kunnioittavansa minua, niin huolehdinko turhaan?

Tiedän, että kuulostan ääliömäiseltä; paitsi jos olet itse ollut samanlaisessa tilanteessa. En ole valmis yhden puutteen vuoksi koko suhdetta roskiin heittämään. Kaipaisin vain vinkkejä siitä, miten asiassa voisi edetä.

Ratkaisuhan olisi helppo, jos kyseessä olisi paska äijä joka suhteessa; mutta kun ei ole. Vain tämä kohta mättää. Onko väärin haluta uskoa, että asiat voivat muuttua paremmaksi? Hölmö en ole, en aio alistua ja antaa vain itse periksi. Mutta haluaisin toivoa. Myötä- ja vastamäessä...

Tämä toivo miehen viinankäytön muuttumisesta on juuri se täky joka pitää naiset näissä suhteissa vuosikausia. Kun mies on muuten niin hyvä. Mutta ihminen on kokonainen pakkaus. Et voi saada vain niitä hyviä puolia, tulee ne kaikki kökköpuoletkin siinä mukana. Eihän kukaan ole pelkästään ihana vaan miinuksia on kaikissa. Joskus ne miinukset painaa - tai niitten kuuluisi painaa - enemmän kuin kaikki hyvät puolet, olipa niitä kuinka paljon hyvänsä. Alkoholismi on helvetin iso miinus, koska se vaikuttaa koko perheen elämään niin paljon ja neuraloi ne hyvätkin puolet kun on ryyppy päällä. Ja sehän on, vuosien mittaan aina vaan enemmän.

Sanot olevasi aika raittiista suvusta, joten oletan ettei sinulla ole juomareista aikaisempia omakohtaisia kokemuksia. Itse alkoholistiperheessä varttuneena, ja kaiken sen paskan läpikäyneenä ensimmäinen kriteerini jokaiselle miehelle on aina ollut että mies hallitsee alkonkäyttönsä. Absolutisti ei tarvitse olla, mutta jos viina alkaa viedä miestä niin siitä ei yleensä ole paluuta ja juoppo pilaa kaikkien lähimmäistensäkin elämän. Olen katkaissut muutaman suhteen ns. hyviin miehiin, joille viina maistui ihan liian hyvin. Arvasin mitä tulevaisuus toisi tullessaan.

Juopon lasten syytökset sinulle tiukkapipoisuudesta voi heittää suoralta kädeltä romukoppaan. He puolustelevat isänsä käytöstä, ettei tarvitsisi tunnustaa örvellystä siksi mitä se on - orastavaa alkoholismia - ja hävetä, tuttua, niin tuttua! Tee niin kuin muutama muu kirjoittaja jo neuvoi, hanki tietoa netistä ja tukiryhmien sivuilta. Ongelmakäyttö on siellä aika selvästi hahmotettu.

Viinapirun kanssa ei pysty olemaan kilpasilla. Itseään kannattaa kunnioittaa sen verran, että ei jää katsomaan jatkoa. Ex-vaimo tässä tapauksessa on varmaankin tilanteen tasalla ja lapset tietävät, mitä tehdä, kun ongelmatilanne tulee.

Anna rökäleen maata oksennuksessaan. Lähimmäisen rakkauteen riittä tuolloin se, että jos olet läsnä, käännät örisijän kylkiasentoon. Selällään se mokoma saattaisi todella tukehtua siihen oksennukseensa. Eiköhän se siitä tokene parhaiten, kun joutuu itse näkemään ja korjaamaan seuraukset.

Hyvä tässä on toista neuvoa, kun itse on tehnyt kaikki klassiset virheet hyysätessään juoppoa miestä. Sekin älysi vasta eron jälkeen ryhtyä kontrolloimaan itseään, kun palvelu loppui. Senpä tähden sanonkin kokemuksen syvällä rintaäänellä, että korjaa luusi muihin maisemiin ajoissa.

must ei oo mitää pahaa jos ottaa vaiks joka viikonloppu kännit.. kunhan katsoo ettei ole missää örvellyskunnossa eli oksentelee ja muisti menee.. itse juon usein joka viikonloppu mutta vain joku 10-15 siideriä..

ja onhan niitäkin vkl:ja jolloin ei tule juotua yhtään.. mutta siis jos menee pahoinvoinnin puolelle tai sammumisen niin silloin ei kyllä tunne omia rajojaan..

minusta on tyhmää ottaa vain se kaksi tai yksi pulloa.. silloin kun juodaan niin tottakai se on humalahakuista.. eihän sitten muuten kannattaisi ottaa edes sitä yhtä..

tää vaa mun mielipide mu jokaisella oma..

Alkuperäinen kirjoittaja maamuumii:
must ei oo mitää pahaa jos ottaa vaiks joka viikonloppu kännit.. kunhan katsoo ettei ole missää örvellyskunnossa eli oksentelee ja muisti menee.. itse juon usein joka viikonloppu mutta vain joku 10-15 siideriä..

ja onhan niitäkin vkl:ja jolloin ei tule juotua yhtään.. mutta siis jos menee pahoinvoinnin puolelle tai sammumisen niin silloin ei kyllä tunne omia rajojaan..

minusta on tyhmää ottaa vain se kaksi tai yksi pulloa.. silloin kun juodaan niin tottakai se on humalahakuista.. eihän sitten muuten kannattaisi ottaa edes sitä yhtä..

tää vaa mun mielipide mu jokaisella oma..

Ai vain 10 -15 siideriä?! Tämä on suomalaisten perusongelma. Ihan hillittömät viinamäärät. Ja sitten ne pitää niitä vähäisinä?! Ja "normaalia" on juoda kymmeniä drinkkejä ja kaljoja per ilta.!!! Sanoisin, että se on, kuin ulkomainen jääkiekkovalmentaja suomalaisista eli "tolkutonta ryyppäämistä." Se on meidän arkipäivää?!
Itselleni kaksi pulloa rentouttaa perin mukavasti...oon kevyt pieni ja juon harvoin ja vähän joten miksi kehittää sietokykyä!?!?

Uusimmat

Yhteistyössä