Normaalia alkoholinkäyttöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nipottaja??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nipottaja??

Vieras
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä noin 15 vuotta. Nyt olen todella huolissani hänen alkoholinkäytöstä. Varmaankaan viimeiseen kolmeen vuoteen ei ole ollut viikonloppua jolloin hän ei olisi ottanut alkoholia. Ja määrät vain kasvavat. Normaali annos perjantai ja lauantai iltaisin on 6-8 olutta, pari lasia viiniä ja 1-2 lasillista konjakkia. Keskiviikkoisin on saunailta, jolloin menee noin 6 olutta. Ja lisäksi nykyään muina päivinä hän juo yhden oluen. Mielestäni määrät ovat suuria.

Olen yrittänyt puhua hänelle että, olen huolissani hänen alkoholin käytöstään. Hänen mielestään minä vain nipotan. Huomaan itsessäni inhottavan piirteen, lasken ja kyttään hänen juomiaan määriä. Ja huomaan että tulen huonolle tuulelle kun huomaan hänen ottavan olutta varsinkin arki-iltaisin.

Tykkään itsekin ottaa viikonloppuisin lasin tai kaksi viiniä. Joskun tulee otettua vähän enemmänkin. Mutta ei jokaviikonloppu eikä joka päivä. Huomaan että, mitä enemmän mieheni juo, sitä vähemmän minun tekee mieleni käyttää alkoholia.

En tiedä mitä voisin asialle tehdä. Olen kiukuspäissäni uhannut myös avioerolla, ei ehkä paras keino. Mutta mittani alkaa todella olla täynnä. Juhannuskin meni mukavasti ryypätessä...

Miehesi on alkava alkoholisti, mitäs sitä kaunistelemaan. Todennäköisesti alkolle perso mies valitsee viinapullon ennen sinua jos sellaisen valinnan eteen hänet pistät. Sellaiset ovat juopon prioriteetit. Heidän kanssaan voi ehkä elää jos oppii hyväksymään että jää aina kakkoseksi viinalle.

Edellä kirjoitettu on niin totta. Voit valita joko elämisen alkoholisoituvan miehen kanssa tai suhteen lopettamisen. Siinäpä ne vaihtoehdot, karua mutta totta. Viinan piru on niin voimakas että harvoin sen vastustamiseen kukaan yksin pystyy ja sinusta ei ole apua. Ellei asianosainen itse edes tiedosta ongelmaansa, vaan kieltää sen olemassaolon jopa itseltään, ei mitään ole tehtävissä. Voit yrittää kiristää, uhkailla tai lahjoa. Turhaan.

Tälläkin palstalla viinan kiroista on niin monta tarinaa. Lue ne ellet usko.

Edellä kirjoitettu on niin totta. Voit valita joko elämisen alkoholisoituvan miehen kanssa tai suhteen lopettamisen. Siinäpä ne vaihtoehdot, karua mutta totta. Viinan piru on niin voimakas että harvoin sen vastustamiseen kukaan yksin pystyy ja sinusta ei ole apua. Ellei asianosainen itse edes tiedosta ongelmaansa, vaan kieltää sen olemassaolon jopa itseltään, ei mitään ole tehtävissä. Voit yrittää kiristää, uhkailla tai lahjoa. Turhaan.

Tälläkin palstalla viinan kiroista on niin monta tarinaa. Lue ne ellet usko.

Ap, jos asutte Etelä Euroopassa, tuo on normaali viikoittainen alkoholimäärä ja se on vain sivistyksen merkki.

Viimeksi muokattu:
Ap, jos asutte Etelä Euroopassa, tuo on normaali viikoittainen alkoholimäärä ja se on vain sivistyksen merkki.

Ei ole normaali, eikä sivityksen merkki sielläkään. Pikaisesti laskien tuo antaa 28 annosta viikossa, ja jos annos = 2cl puhdasta niin se tekee 28 litraa puhtaana alkoholina vuodessa. Eli lähes 3 kertaa Suomen, ja myös Etelä-Euroopan keskiarvon verran. On ns "suurkuluttaja".

Siitä ei ole enää pitkä matka alkoholismiin. Mutta periaatteessa suunta voi kääntyä...

Viimeksi muokattu:
ikaisesti laskien tuo antaa 28 annosta viikossa, ja jos annos = 2cl puhdasta niin se tekee 28 litraa puhtaana alkoholina vuodessa. Eli lähes 3 kertaa Suomen, ja myös Etelä-Euroopan keskiarvon verran. On ns "suurkuluttaja".

Riskiraja siis ylittyy juuri ja juuri, miehillä riskiraja on 24 annosta viikossa.

Itse kiinnitin huomiota tuohon, että ottaa jotakin joka päivä vähintään sen yhden. Olisi varmasti ihan terveyden kannalta hyvä antaa elimistön välillä levätä. Vaan mitäpä asialle voisi tehdä? Ei ehkä oikein mitään, sillä ihminen, joka haluaa juoda, juo. Vähentämisen tai lopettamisen on tultava omasta halusta. Ehkä voisit ottaa yhteyttä johonkin alkoholistien omaisille tarkoitettuun tukiryhmään, vaikkei miehesi nyt (vielä?) alkoholisti olekaan.

Viimeksi muokattu:
Ei ole normaali, eikä sivityksen merkki sielläkään. Pikaisesti laskien tuo antaa 28 annosta viikossa, ja jos annos = 2cl puhdasta niin se tekee 28 litraa puhtaana alkoholina vuodessa. Eli lähes 3 kertaa Suomen, ja myös Etelä-Euroopan keskiarvon verran. On ns "suurkuluttaja".

Siitä ei ole enää pitkä matka alkoholismiin. Mutta periaatteessa suunta voi kääntyä...

alkoholiannos on kylläkin 4 cl Suomessa. Jenkkilässä 5 cl.

Viimeksi muokattu:
Jos mies ei ole kolmeen vuoteen nähnyt yhtään selvää viikonloppua niin aika selvä tapaus. Alamäki senkun jatkuu ja jyrkkenee. Lapsillekin varmaan kivaa kun isi on alkkis. Jos tuo olisi minun mieheni niin eipä olisi paljon mietittävää enää. En edes yrittäisi puhua miestä raitistumaan, koska se on täyttä ajan haaskausta, kuten itsekin olet nyt huomannut.

Jos otat eron ja jätät miehen kuin nallin kalliolle se saattaa olla se shokki joka pistää oikeasti ajattelemaan ja raitistumaan. Mutta sekin on epävarmaa, suurin osa suomalaismiehistä saa siitä vaan uuden loistavan tekosyyn yltyvään ryyppäämiseen kun muijakin kerran jätti eikä ymmärtänyt. Harvalla miehellä on selkärankaa uhmata Kuningas Alkoholia ja sen vaatimuksia.

Alkoholisti sieltä on nousemassa, ellei ole jo. Jokapäivinen juominen ja kasvavassa määrin. Se vaan on totuus, vaikka miehesi ei sitä myönnäkään.

Mielestäni siinä ei ole mitään vikaa, vaikka joka vkloppu joisikin ne saunakaljat, kai sitä keskiviikkonakin voi yhden juoda. Eri asia, vetääkö känniin asti eli sen juomisen määrä ja laatu. Jos jo päivällä miettii, että illalla otan alkoholia, ei hyvä.

Ja sitten se, että ensin juodaan miedompia ja sitten mennään kohti väkevämpiä... Eli ne miedot ei riitä enää, vaan haetaan sitä samaa vaikutusta väkevämmillä siinä vaiheessa kun veressä on jo promilleja kuin mitä miedot antaa selvälle. Ja kännin taso vaan kovenee. Homma loppuu sitten juomien loppumiseen tai sammumiseen.

Harmi vain, että mikään muu ei alkoholistia voi saada lopettamaan juomista kuin hän itse. Uhkailut, riitelyt, anelut, mitkään niistä ei auta. Toki keskustella voi, ja kertoa mitä mieltä on, se laittaa ajattelemaan asioita niin, että alkoholisti ymmärtää tilanteensa, mutta ei silti välttämättä lopeta juomista. Tiedän itse, olen ollut sekä alkoholistin läheisen että alkoholistin roolissa.

Sinun täytyy sopeutua ja kannattaa hankkia itsellesi vertaistukea esim. aa:sta tai sitten lähdet. Et voi tehdä mitään miehesi auttamiseksi, ainoastaan itsesi.

Mitta vaan tuli täyteen. Oikein kuulin kun se ratkaisu ropisi päässäni 20 vuoden jälkeen. Tajusin, että jään aina toiseksi pullolle ja alkoholisairauden oireitakin jo on.
Hankin oman asunnon ja muutin pois. Eroa en ole hankkinut, tapaan häntä selvänä jomman kumman kodissa tai missä tahansa.
Minun ei tarvitse katsella humalaista, ei haistella viinan hirveitä huuruja, ei pelätä tulipaloa tai vastaavaa. Kun hän ei aina ole silmissä, ei tarvitse koko ajan ajatella yhtä ja samaa. Pelkokin on lievittynyt. En tiedä miten tästä eteenpäin Mutta kuka muukaan tietää? Tulkaa tulevat päivät.