Normaalia????????

  • Viestiketjun aloittaja kokematon
  • Ensimmäinen viesti
kokematon
Mua on alkanut ihmetyttämään tyttömme (nyt 3 kk) liikkeet. En tiedä ovatko normaaleja, josko täältä saisi siis apua....Eli tyttö säpsyy edelleen tosi paljon, saattaa säpsyä useamman kerran peräkkäin, esim. syömisen jälkeen istuessaan sitterissä. Siis levittää kätensä useita kertoja peräkkäin, ikäänkuin edelleen säikkyisi jotain kauheasti. Myös herätessään kun esim. mennään vahtamaan vaippaa, säpsyy hoitopöydällä paljon. Muutenkin liikkeet ovat edelleen TOSI hallitsemattomia, heiluu ja heiluttelee käsiään ja jalkojaan aivan kaiken aikaa. Olin ajatellut, että liikkeet muuttuisivat tässä vaiheessa jotenkin rauhallisemmiksi.

Neuvolassa kiinnittivät huomiota, että tyttö säpsyy vielä tosi paljon ja sanoivat, että ennen kun nämä menevät ohi, ei opi esim. kääntyilemään ja muuta (ei minkään näköistä yritystä vielä). Mutta seuraava aika vasta kuukauden päästä neuvolassa ja tämä äiti huolesta sekaisin, pelkään että tytön hermostossa jotain vikaa. Muutenkin kiemurtelee aivan hirveästi ja unissaan heittää päätään taaksepäin ja vetää selkää kaarelle ""väärinpäin"". Myös syöttäessä vetää itseään jäykäksi ja saa toisinaan kauheita raivokohtauksia kun aletaan syömään tai kun yritetään nukahtaa. Huutaa aivan suoraa huutoa ja kakoo välissä kun ei meinaa saada henkeä.

Yöt ovat hirmu levottomia edelleen, tyttö yökkäilee ja pulauttelee paljon. Olen jotenkin ajatellut, että koska tyttö on niin kovin vatsavaivainen (ollut aina) johtuisi nämä vääntelyt ja säpsyt osaksi siitä....mutta en tiedä. Voi auttakaa kokeneemmat, onko normaalia!!!!!! Ja lisäksi tyttö muuten työntelee kaiken aikaa kieltänsä ulos ja katsoo edelleen välillä ihan kieroon...nämä voivat olla jonkun mielestä TOSI tyhmiä kysymyksiä, mutta mulla ei ole kokemusta yhdestäkään muustä tämän ikäisestä kuin tästä ja siksi kyselen. Kertokaa teidän samanikäisten vastaavista jutuista, jos sellaisia löytyy!

Tämä äiti tulee kohta hulluksi huolesta.....
 
aino
Kyseessä siis moro-heijaste joka toisilla häviää aikaisemmin ja toisilla myöhemmin. Ennen heijasteiden häviämistä ei lapsi opi heijasteita seuraavia taitoja.

Esim. askeltaminen taitaa hävitä noin puolta vuotta ennen kävelemään oppimista, siis vähintään puolta vuotta.

En kuitenkaan usko että lapsessasi on millään tapaa mitään vikaa. Tuo vipistely (säpsyt) on ihan normaalia ja johtuu hermoston kehittymättömyydestä. Useimmiten häviää neljään ikäkuukauteen mennessä mutta toisilla saattaa mennä vieläkin pidempään.

Sekä opistotonus (kaarelle veto), kielen ulostyöntäminen ja heijasteiden myöhäinen häviäminen VOIVAT kaikki viitata cp-vammaisuuteen. Huom. VOIVAT viitata. Eivät läheskään kaikissa tapauksissa viittaa siihen!!

Jos huoli on hirmuinen, niin oman mielenrauhan vuoksi kannattaa käydä vaikka yksityisellä lääkärillä.
 
ap
Se askeltamis heijaste tytöltä oli jo hävinnyt. Mutta tämä toinen siis näkyy tosi vahvana kaiken aikaa. Olen pelännyt juuri, että kyseessä olisi esim. joku cp-vamma näiden outojen liikkeiden takia. Kielen työntämistä ulos tapahtuu aivan kaiken aikaa. Tytöllämme on kuitenkin todettu refluksitauti ja olen ajatellut, että työntelisi sitä kieltä sen takia ulos kaiken aikaa (siis kun jatkuvasti nousee niitä happoja kurkkuun).

Mitenhän sitä yksityisellä tutkitaan, onko tietoa? Siis tarkoitan, että ilmeneekö esim. aivojen ultrauksessa ja EEG:ssä, jos on jokin vakavampi juttu taustalla?
 
moro
Kun käsittelet vauvaa hoitopöydällä niin pidätkö aina vauvasta hellästi koko ajan kiinni etkä tee äkkinäisiä liikkeitä? Itse en osannut käsitellä vauvaa niin hitaasti ja rauhallisesti kun ""pitäisi"". Vauva helposti säikähtää kaikkea äkkinäistä, niin ääniä kuin liikkeitä ja se on ihan normaalia. Moro heijastehan käsittääkseni johtuu just siitä, että vauva säikähtää jotain. Vielä tuosta hoitopöydälle laitosta ja nostosta...Laitatko vauvan aina vuorotellen vasen ja oikea kylki edellä pöydälle ja ylös? Sitäkin vauva säikähtää helposti, jos laskee suoraan selkä edellä alaspäin. Hän luulee putoavansa. Ja toi kylki edellä lasku ja nosto auttaa myös vauvan kehon hallintaan oppimista.
 
Myy
Hei,

Minunkin vauvani pitää paljon kieltään ulkona ja kuolaa. En ole osannut olla asiasta huolissani. Vauvani (4kk) on oppinut jo kääntymään, hymyilee, nauraa ja juttelee. Ei vaikuta mielestäni mitenkään ""vammaiselle"" vaikka kieli usein onkin ulkona. Uskon, että kaikki vauvat pitävät jossain vaiheessa kieltään ulkona paljon, älä huoli. Vauvat kehittyy niin eri tahtiin. En usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi. Heijasteet häipyy pikkuhiljaa ekan vuoden aikana. Neuvolassa asiaa seurataan, mutta toki voit käydä yksityisellä lastenneurologilla tai lääkärillä jos asia kovasti painaa mieltäsi.
 
jaana
Kyllä tuo kuulostaa ihan normaalilta. Meidän vauvalla oli kanssa tosi voimakas tuo morotus, säpsähteli kaikkea mahdollista n 4 kk ikään asti - eikä tarvinnut olla edes kova ääni vaan joku liike tai muu. Sitten morot loppui tosi nopeasti ja oppi kääntymään yms. Älä huolestu :)

Neuvolassa yleensä kiinnitetään huomiota juuri siihen yhteen asiaan mikä vauvalla tuntuu olevan jotenkin hassusti (no niin tietysti pitääkin) mutta kuukauden aikana nuo asiat saavat ihan väärät mittasuhteet äidin mielessä. Siinäkin mielessä ihan normaalia :)
 
ap
Kiitos älyttömästi teille kaikille vastanneille!!! Todella lohdullista lukea, että voi olla ihan normaalia :) Ehkä kuitenkin käymme vielä neurologin juttusilla, että saamme mielenrauhan. Ehkä tämä on tätä tuoreen äidin huolta ja kokemattomuutta. Ja lasta odotimme todella kauan, siihen aikaan mahtui niin paljon epäonnistumisia, ehkä nekin vaikuttavat ja kaikkeen kiinnittää epätavallisen paljon huomiota. Edelleen otetaan kommentteja kuitenkin meilenkiinnolla vastaan!

Ja sinulle kuka puhuit lapsen oikeaoppiseta käsittelystä esim. hoitopöydälle laskettaessa, olen aina noudattunut juuri niitä ohjeita mistä sinäkin mainitsit. Lasken vauvan aina kylki edellä ja nostan jne....Toivottavasti nämä nyt vähitellen helpottavat ja ""normaali"" vauva-arki pääsee alkamaan...
 
Mattimyöhänen
Moi,

en tiedä seuraako ap enää palstaa, mutta en ehtinyt vastata aikaisemmin...

Siis, tekstisi oli suurelta osin ihan kuin meidän 5kk pojasta kirjoitettu. Ensinnäkin moro oli tosi voimakas vajaaseen 4kk asti. Sitten se tosi nopeasti hiipui ja on musta nyt loppunut kokonaan. Toiseksi meillä heilutaan, potkitaan ja huidotaan ihan älyttömästi. Pinnis ja hoitopöytä vaan huojuu, kun poju heiluu. Olen kanssa miettinyt, että onko tää normaalia! Lisäksi lyö usein selällään käsiään tosi voimalla vatsaan. Tästä olikin just joku ketju, jonka mukaan olisi suht' yleistä. Opistotonusta eli kaarelle vetämistä on myös. Ja mitäs vielä.. niin, saa ihan järkkyjä huuto/itkukohtauksia aivan tuntemattomista syistä. Kiljuu ja huutaa ihan hysteerisen kuuloisesti. Melu loppuu yleensä, kun ottaa syliin, mutta alkaa hetken kulutta mysterisesti uudestaan.

Poika kuolaa älyttömästi, mutta kieli ei kyllä ole ulkona. Niin, ja oppi kääntymään 2,5kk iässä, eli ilmeisesti tuo moro ei ole ylivoimainen este kääntymiselle.

Mutta muuten ihan normaalin oloinen poika, uskokaa pois ;) Meille kanssa esikoinen, joten on vaikea tietää, mikä on normaalia ja mikä ei. Mutta huojentavaa lukea, että tosiaan ihan samalta kuullostaa teilläkin, joten eiköhän nämä meidän lapset jotakuinkin normaaleja ole! Meillä myös tehtiin poikaa toooosi pitkään ja raskaus oli supervaikea, joten siitäkin syystä taidan olla vähän hysteerinen. Mutta eiköhän tämä tästä... Jos viitsit, niin kirjoittelepa, mitä se lääkäri sanoi.

Aurinkoista kesää teille!
 
mutta jos kuitenkin...
kaikki vastaavat älä huoli,mutta minä vastaan,että kannattaa tutkituttaa ajoissa ei siitä haittaa ole!
eikä nuo säpsähtelyt kuulosta kyllä yhtään normaaleilta,ellei kyse tosiaan ole moronheijasteesta mitä ap ei viestissään sanonut vaan muut vaan veikkasivat!
me käytiin tytön 5kk kanssa just neurologilla tutkimuksissa ja jopa pään ultrasivat varmuuden vuoksi ja meillä lähete tuli vain ja ainoastaan jäykkyyden takia(tonusta siis)..mitään eivät löytäneet mutta voin sanoa että huoli tippui 50% alemmas..saatiin jumppari joka tällä hetkellä tyttöä käy hoitamassa ja onnellinen olen,että asiaan puututtiin ajoissa,myöhemmin se olisi ollut jo liian vaikeaa!!

joten rohkeasti vaan kysymään neuvolasta saisitteko lähetteen neurologian polikilinikalle ja selität huolesi!!
mitä aiemmin sen parempi ja omakin mieli paranee <3
 
allergiaa?
Tässä meidän stoori:

Meillä oli samantapaisia ""oireita"" tytöllä heti syntymästä alkaen. Eli tuota säpsähtelyä/säikkymistä (ja sitä on muuten vieläkin, ei tosin enää moron refleksiä), yöllä mahdotonta vääntelemistä/jalkojen patjaan paukuttamista yms., tuttelia syödessä veti itseään kaarelle ja venkoili sylissä ihan mahdottomasti jopa tuttipullo lensi kun tyttö vääntelehti, pulauttelua/oksentelua oli myös. Ensimmäiset 2kk ajattelimme että noh, tämä on tälläistä koliikkia ja vähän hankalampi tapaus, käytimme vyöhyketerapiassa ja hieroimme tyttöä yms.

Sitten 3kk iässä rupesi tulemaan vähän ihottumaa jonka neuvola lääkäri totesi atooppiseksi ihottumaksi. Muut oireet vain tuntuivat olevan edelleen eli syöminen oli ihan todella hirveää ja kauheat mahavaivat yms. jatkuivat. Saimme vihdoin lähetteen lastenpolille jossa asiat rupesivatkin selviäämään eli tytöllämme todettiin 4kk iässä iho- ja suolisto oireinen maitoallergia! Siitä johtui nuo oireet ja kuulemma tuo tavallista enemmän säpsähtely/säikkyiminen on allergisilla lapsilla normaalia.

Nyt tyttömme on reilu 7kk ja ravintona ainoastaan erikoiskorvike, mitään sopivaa kiinteää ei ole vielä löydetty. Kun maito vaihtui sopivaksi ovat oireetkin kadonneet. Nyt kokeillemme eri ruokia ja heti huomaa jos kokeiltava ruoka ei ole sopiva alkavat nuo samat oireet+ihottuma.

Että näin meillä, toki voihan olla että teillä ei suinkaan ole kyse allergiasta mutta ajattelin että kannataa sekin vaihtoehto ottaa huomioon.
 
o-ou!
Meiltä löytyy myös nuo kaikki ""cp-vammaisuuden oireet"", mutta muuten tyttö on kyllä kehittynyt ikäänsä vastaavasti ja joissain jutuissa vielä nopeamminkin..silloin ei kai ole syytä huoleen, vai onko? Kai olisi huomattu neuvolassa jos olisi jotain hämminkiä????
 
täh?
Siis mitä, voiko vauvalla olla cp-vamma ilman, että sitä on huomattu heti synnytyksen jälkeen? Tai ainakin pian neuvolassa?

Mitkä ovat ""kaikki nuo cp-vammaisuuden oireet"", mitä joku mainitsi? Onko ne tuon moro-refleksin lisäksi juuri sätkiminen? Ja mikä muu? Meillä nimittäin aivan älyttömän sätkiväinen kaveri, ikää 3kk. Ja morottaakin kyllä vielä. Alkoi ihmetyttää (tää on just sama juttu, kuin lääkärikirjaa lukiessa...)
 
Nopsaa vastailen...
Moi,

pikaisesti, cp-vamma havaitaan vain harvoin (vakavimmat) heti syntymän jälkeen. Useimmin vasta tuossa 4-8kk iässä, tai huomattavasti myöhemminkin, jopa muutaman vuoden ikäisenä. Diagnoosi on vaikea tehdä, sen tekee neurologi tms.

Mutta se on siis liikuntaelinvamma, eli siihen liittyy siis se, että vauva ei esim. käänny, ryömi, nouse, istu ja kävele normaalissa tahdissa. cp-liiton sivuilla lisää.

Olen kanssa jo itse diagnosoinut tämän(kin) meidän vauvalle... Tarvis varmaan äidin pää tutkituttaa ihan ekaks ;)

 
tyhmä
Taidan olla todella tyhmä,mutta eikös kaikilla vammaisilla ole vinot,vääntyvät silmät? eikö sen lapsen siitä huomaa,onko se vammainen... en minä ainakaan ole ikinä nähnyt ihmistä,joka on vammainen,mutta jolla olisi normaalin näköiset silmät... ja uskoisi sen nyt heti vauvana näkevän minkälaiset silmät lapsella on...?!
 
no ei tosiaan
Ei kyllä näe silmistä! Down-lapsien silmät ovat kai tyypillisesti sellaiset vinot ja ylöspäin suuntautuneet, mutta vammaisuutta on montaa lajia, että ei pysty kyllä silmistä päättelemään. Ja ihan on totta tuo mitä aiemmin kirjoitettiin, että esim. cp-vamma voidaan diagnosoida vasta myöhemmin, toki mitä vakavampi vamma, sitä nopeammin diagnoosi syntyy.
 
Vammaisiakin on kuule erilaisia...
Hei,

sulle nimim. ""tyhmä"", eli ihan totta, että joihinkin vammoihin liittyy tuo silmien erikoinen muoto, mutta ei missään nimessä kaikkiin eikä kaiketi edes suurimpaan osaan. Kromosomipoikkeavuuksissa (esim. down) se on usein ominaispiirre, mutta ei niissäkään kaikissa sitä ole mukana. Ja ihan kaikkia down-lapsiakaan ei heti syntymän jälkeen tunnisteta ulkonäköpiirteistä, varsinkaan jos vamma on tosi lievä.

 
  • Tykkää
Reactions: idaleine
ap
Vielä oli tämä ketju ""hengissä"". Eli me nyt sitten pääsemme/joudumme tarkempiin tutkimuksiin näiden säpsyjen ja muiden takia (mm. pää ultrataan ja otetaan EEG). Mä olen aivan kauhuissani. Eli ehkä tää ei sittenkään ole normaalia. Päässä vaan pyörii kaiken aikaa, että mites sitten jatketaan eteenpäin kun saadaan joku ""tuomio"". Lastenlääkäri lohdutteli, että näkee kyllä yleensä päällepäin, jos jotain on vialla, mutta parempi kuitenkin tutkia nämäkin asiat.
 
toivoton
Meidän tyttä morottaa vieläkin. Olen täällä itkenyt monta päivää, peläten, että tyttö on cp-vammanen. Lääkäri huomasi tuon moron, että on vieläkin vahva. Kaikki muut neurologiseen kehitykseen liittyvät asiat kunnossa, mutta moro jyrää. Koko ajan vain mielessä, että tyttö on vammanen.
Onko täällä ketään muuta kenen vauva morottaa vielä 4kk ja 1vkon vanhana?
Kääntyä tyttö on osannut jo 3,5kk asti.

 
Jeps vanhempi
Älä nyt ihmeessä huoli aihetta! (ainakaan vielä). Meidänkin typyllä oli morotus lähemmäs 6kk ikää. Ilmeisesti aika yleistäkin jopa.

Mikäli suurempia propleemia olisi, varmasti olisi jo nytkin näkyvissä myös muita ongelmia.

Jos kaikki ""muut"" asiat on kunnossa ja ok. Niin ei pelkästään tuo morottaminen ole mikään ongelma. Kun todella usein tuo morotus voi olla vielä lähempänä 6kk ikääkin vielä.

Meillä tosiaan myös moroteltiin lähemmäs tuota 6kk ikää, nyt terve ja ""normaali"" taapero, ikää 1v 8kk.
 
Sella
Hei,

äläpä nyt missään nimessä vaivu epätoivoon siellä!! Siis epäilikö lääkäri sitä CP-vammaa, vai sinä itse?

Ensinnäkin, jos kaikki muu on kunnossa, tuskinpa CP-vammasta (tai mistään vakavasta vammasta ylipäänsä) on kysymys. Pään ultra ja EEG:kin siis olivat normaaleja, eikö.

Ja, JOS nyt jostain syystä kyse olisi CP-vammasta, se olisi varmasti tosi lievä. Eikä tuo vamma muutenkaan mikään maailmanloppu ole, kuntoutuksellakin tehdään ihmeitä. Kysehän on liikuntaelinvammasta, johon ei automaattisesti liity henkistä jälkeenjääneisyyttä tms.

Mutta vaikea uskoa, että oireena olisi pelkkä morotus, jos vamma olisi vakavampi!

Pää pystyyn siis!
 
ellie
Minä en ole 100% varma, mutta tietääkseni moron pitäisi viimeistään häipyä 6kk iässä, että kyllä se vielä ehtii häipyä. Ei kannata antaa peloille liian suurta valtaa etukäteen. Muutenhan teillä on kehitys mennyt hyvin eteenpäin!
 

Yhteistyössä