Noro-virus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jo_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jo_

Vieras
Nyt kun on tuo noro-virus liikkeellä ja lähipiirin ihmisistä muutama on sen saanut sekä mieheni työpaikalla moni sairastunut, ajattelin kysellä teiltä kokeneemmilta, onko vauvanne joskus sairastanut kyseistä tautia tai muuta virusperäistä vatsatautia? Vauvani on 2,5 kuukauden ikäinen, ja jännittää, millaisena tuo tauti noin pienellä oikein sitten ilmenisi.

Millainen tauti on vauvallanne ollut? Miten olette hoitaneet vauvaa? Olitteko itse samaan aikaan kipeä? Joutuiko vauva sairaalaan?

Sairastin juuri flunssan ensimmäisen kerran moneen vuoteen, joten pelkäämpä, että oma vastustuskykyni on vielä synnytyksen ja raskauden jäljiltä heikentynyt. Vauvani ei kuitenkaan sairastunut flunssaan.

Voiko imetys suojata vauvaa myös virustaudeilta, vai miten ne vasta-aineet oikein lapsen elimistöön vaikuttavat?

Jos äiti sairastuu esim flunssaan, saa vauva äidinmaidossa valmiit vasta-aineet ko. flunssaa vastaan. Jos äiti ei sairastu on todennäköisempää että vauva sairastuu.

Tuon enempää en noista tiedä, mutta nuo olen itsekin käytännössä kokenut.

Miun tyttöllä oli vatsatauti joulukuussa, adeno-virus. Oli sillon ikää 11kk. Raukka vaan oksensi ja ripuloi kaiken minkä suusta alas meni ja kuumettakin oli 39. Yhden päivän oli kotihoidossa, mut sit kun vaan jatku niin vein päivystykseen ja ottivat osastolle kun oli kuivunut. Viisi päivää oli tiputuksessa. Sitten pääsi toipilaana kotiin.

Itse en ollut kipeänä, mutta vatsatauti oli miehellä ja kävi läpi vissiin puolet suvusta.

Mun 14kk tytöllä oli myös vatsatauti (luult noro) ja sairasti paljon lievempänä kuin me aikuiset. Oksenteli pari tuntia ja ripuloi noin vuorokauden. Isommat ihmiset oksentivat vuorokauden ja vesiripulilla oltiin 2 vuorokautta. Kuumetta oli kaikilla. Annoin paljon juotavaa, myös silloin kun oksensi. Ruokaakin tarjosin heti oksentelun loputtua. Ripuloivillehan nykyisin suositellaan syömistä.

Noin pieni vauva kuin sinulla on kuivuu nopeasti ja sitä pitää tarkkailla jos vatsatauti tulee. (pissaa pitää tulla, aukile ei saa olla kuopalla, ei saa veltostua jne)

Kuulostaa juuri niin pahalta kuin ajattelinkin. No, nyt ei auta kuin odottaa ja toivoa, että pienokainen ei sairastu, ja jos sairastuu, niin sitten eletään sen mukaan ja viedään tarvittaessa lääkärille.

Helsingissä on ainakin Noro-epidemia. Sairaalojen vuodeosastot ovat taudin kourissa ja työntekijöistä pulaa, kun hoitajatkin ovat saaneet taudin. Eräs lääkäri sanoi, että näin voimakasta epidemiaa ei ole taas pariin vuoteen ollut. Pääkaupunkiseudulla tautia on siis kaikkialla ja se on tosi tarttuvaa...No, eiköhän se kohta hellitä ja sitten alkaakin jyllätä se rota-virus, kevättalvihan on vatsatautien "kulta-aikaa". Toivotaan, että vauvat pysyy terveinä.

Yhteistyössä