Noudattaako isovanhemmat teidän perheen sääntöjä ollessaan lastenne kanssa tekemisissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Matma

Aktiivinen jäsen
03.04.2008
1 134
0
36
Meillä on alle 1,5-vuotias poika, jolla on jo nyt hyvin voimakas tahto. Meillä pärjätään kyllä, kun säännöistä pidetään kiinni. Ongelmana on lähinnä tuo äitini, joka on (ihanaa kyllä) todella innokas isoäiti ja lapsen kanssa tekemisissä viikottain. Hän antaa pojan tehdä kaikkea, mitä ei normaalisti saa ja syödä ihan mitä haluaa. Haluaa olla mukava mummu. En vaadikaan, että kaikkia kodin sääntöjä pitäisi noudattaa mummun luona, mutta edes tärkeimpiä?!? Näistä asioista on vaikea neuvotella äitini kanssa, sillä hän loukkaantuu hyvin herkästi. Muutenkin ammattikasvattajana mielestään tietää kaiken parhaiten (on luokanopettaja - ei asiantuntija taaperoiden kasvatuksessa).

Oltiin taas viikonloppuna kyläilemässä mummun luona ja taas arkeen paluu on hankalaa. Poika kun siellä sai esimerkiksi aina parempaa syötävää jos tarjottu ei maistunut. Kotona oli iso kiukku jo aamulla, kun ei tarjottukaan puuroa parempaa (ei tietysti voinut syödä) ja nälkä oli.

Arvostan äitini intoa olla mummu, mutta mielestäni hänen toimintansa hankaloittaa turhaan meidän (ja erityisesti tuon pikkumiehen) elämää, kun aina vierailun jälkeen pitää "tapella" vanhat säännöt käyttöön. Kertokaahan, miten saan äitini arvostamaan meidän käytäntöjämme ja sääntöjämme. Riidellä en haluaisi.

kyllä noudattaa,mutta kuitenkin mummulassa on vapaampaa.
miehenpuolella on joku kamala syöttämis vimma,varsinkin miehen mummu (joka asuu mieheni vanhemiilla) ja ne haluaa antaa kaikkia herkkuja kokoajan. poika on 1v3kk.
siitä en tykkää.
toistaseks kuitenkaan poika ei mitenkään kotona vaadi herkkuja.
kuitenkin pidemmällä tähtäimellä tollanen karkin,jäätelön ja pullan antaminen on huono,jos vaikka joskus reissuun menisimme ja lapset olisivat siellä pidempään.
asiasta on puhuttu,mutta varsinkin isomummu on isomummu =)

Itsellä suurinpiirteinen sama ongelma anopin kanssa. Olen kyllä sanonut asiasta että kun lellii ja nukuttaa sylissä (!) niin että meillä on sitten kotona ongelmia kun haluaa samaa kohtelua. Eipä ole auttanut....

sinnikkäästi vaan pidät kiinni omista säännöistäsi kotioloissa. hyvin pian lapset oppii ja huomaa eron ja tekevät mummolla näin ja kotona on sitte eri säännöt.. onko se sitte huono jos mummilla saa ola erilailla?? mun mielestä ei. meillä oli tuo sama ongelma aluks mutta sitte totesin että antaa olla näin.. kaikki on sujunu sit hyvin. aluksi kyllä oli aika rankkaa kotona käydä kaikki taas läpi.. kyllä se siitä! *halaus*

meillä ei nyt niinkään oo sovittu mitään erityis sääntöjä. syödä saa mitä mummu tarjoaa mut makeesta ei niin paljoo mitä sais siellä...
jos kyse on siitä että puuroa syödään kotona joka aamu ja mummulla saa leipää ja jugurttia tyyliin niiin entä sitten. voit aina sanoa että sitten kun mummulla taas niin saa syödä mitä siellä on.
toki jos siellä tarjotaan vaan karkkia vanukasta ja pullaa niin voisin sanoa vastaan..

Meillä nelivuotias tyttö ja kahdet isovanhemmat, he eivät pahemmin meidän sääntöjämme noudata, koska haluavat hemmotella ainoaa lastenlastaan.. Todella ärsyttävää, onneksi tyttö osaa nyt jo itsekin sanoa mitä haluaa ja mitä ei !

vanhemman lapsen kohdalla toimi ja nyt nuoremman kanssa myös oli jotain vuoden ku meni hoitoon ja siellä on vielä kolmannet säännöt ;) eikä se silti vaikuta sekasin niistä olevan sanookin joskus että siellä saa tehä näin ja mummilla ollaan noin.. kotona ei saa :D

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
sinnikkäästi vaan pidät kiinni omista säännöistäsi kotioloissa. hyvin pian lapset oppii ja huomaa eron ja tekevät mummolla näin ja kotona on sitte eri säännöt.. onko se sitte huono jos mummilla saa ola erilailla?? mun mielestä ei. meillä oli tuo sama ongelma aluks mutta sitte totesin että antaa olla näin.. kaikki on sujunu sit hyvin. aluksi kyllä oli aika rankkaa kotona käydä kaikki taas läpi.. kyllä se siitä! *halaus*
Meilläkin sujunut ihan hyvin. Tosin lapset vasta 22 ja 16 v :D Mutta ihan hyvähän se on oppia, että eri paikoissa toimitaan eri tavalla. Itsekin laitan joskus telkkaria katsoessani jalkani sohvapöydälle, mutta en kyllä tee sitä koskaan kyläpaikassa. En edes vanhempieni luona.

meillä on toistaseksi sujunut hyvin. Vaarin puheista päätellen (karkit ja muut) niin tulevaisuus voi olla toista. Tai sitten kiusaavat mua kun tietää että oon tarkka.

Totta kai mummolassa mummon säännöt ja kotona koti säännöt. MUTTA ei voi heittää ihan päälaelleen kaikkea. Joku järki pitää olla, varsinkin jos arkeen on vaikea palautua niin silloin on liian erilaiset säännöt.

Mun mielestä voit hyvin sanoa että arkeen palaaminen on niin hankalaa, että mitä hän on mieltä jos keskustelisitte yhdessä säännöistä. Jos mummulla vois olla hiukka löysempää ja lellitään mutta että ei ihan yli mene touhu.
rohkeesti vaan puhumaan.

no kyllä meidän lasten mummo ainakin noudatti niitä ehdottomia sääntöjä mitä oli. mä en kyllä ole ikinä jaksanut nipottaa siitä asiasta, että jos mummo on halunnut antaa karkkia, niin sittenhän on antanut silläkin uhalla, että ruoka on jäänyt syömättä tai että se ruoka on ollut jotenkin parempaa lapsesta, ei ehkä niin terveellistä siellä mummolassa. ne on niitä lapsen hemmottelujuttuja isovanhemmilta. itse olen nyt mummo. ja pyrin kyllä noujdattamaan niitä ohjeita ja sääntöjä mitä vanhemmat sanoo

Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
no kyllä meidän lasten mummo ainakin noudatti niitä ehdottomia sääntöjä mitä oli. mä en kyllä ole ikinä jaksanut nipottaa siitä asiasta, että jos mummo on halunnut antaa karkkia, niin sittenhän on antanut silläkin uhalla, että ruoka on jäänyt syömättä tai että se ruoka on ollut jotenkin parempaa lapsesta, ei ehkä niin terveellistä siellä mummolassa. ne on niitä lapsen hemmottelujuttuja isovanhemmilta. itse olen nyt mummo. ja pyrin kyllä noujdattamaan niitä ohjeita ja sääntöjä mitä vanhemmat sanoo

Woi mikä nikki sulla....IHANA!!!!! :hug: :flower:

Näin kai se usein tosiaan on. Isommat lapset ymmärtää varmaan eron, mutta tuon pikkumiehen kanssa kun vielä kotonakin on jatkuvaa opettelua, että mitä saa tehdä ja mitä ei... Ikävää siinä on se, että ei yhtä lailla huvita vierailla mummun luona, kun se tietää taisteluja kotona.

Valitettavasti EI, varsinkaan kun emme ole paikalla.
Kyseessä siis minun äitini.
Miehen vanhemmmat kai noudattavat tai ainakin heillä on järkevämmät säännöt jos eivät AIVAN samt kuin meillä, tosin asuvat ulkomailla ja ovat harvoin yksin lastemme kanssa.
Äitini säännöt ovat toisaalta hyvin vapaat esim. ruoka-aikoja ei varsinaisesti ole välipaloja saa KOKOajan ja ihan niin paljon kuin haluaa.. ylensä suklaavanukkaita, muroja ym. ym.
Toisaalta jos äitini on hermostunut (hyvin usein) syystä tai toisesta.. ylensä lapsista tai meistä riippumattomasta asiasta niin komennuksia, käskyjä ja kysymyksiä satelee lapsille ja meillekkin sellaiseen tahtiin että ei ehdi edes henkeä vetää vastatakseen tai tehdäkseen sen mitä pyydetään.
Erittäin epäloogisa pyyntöjä ym.
Ja ei, emme tule kovinkaan hyvin toimeen äitini kanssa.
Ärsyttävää on myös se. että jos olemme hänellä esim. kylässä ja mamma tarjoaa TAAS pullaa, piparia, suklaavanukasta, karkkia , muroja tai jotain ja me vanhempina vastaamme lapsen puolesta että ei kiitos menemme vaikka pian kotiin syömään perunoita tms.
Mamma suutahtaa meille.. lasten kuullen.. kun ei saa antaa.
Muistakin pikkuasioista suutuu kuin lapsi ja saattaa vaikka pamauttaa tuolin lattiaan ym.
Mamma on myös kuuluvasti ja näkyvästi lähes aina lasten "puolella" jos me emme anna jotain asiaa lapsille periksi.
Että joskus on kyllä aika hankalaa yhdessä oloa..

Juu kyllä ne noudattaa sitä kaavaa mitä näkevät munkin noudattavan eli jos kiellän jotain niin kieltävät kans samat asiat. Tietty ei mummot ihan täsmälleen yhtä tiukkoja kaikkien asioiden kanssa ole.

Yhteistyössä