np ja rakenne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ultra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ultra

Vieras
Osaako joku kertoa näkyykö rakenneultrassa niska-poimuturvotus jos se tehdään viikolla 12-13?

On nimittäin sellainen tilanne, että olen ensi viikolla menossa toiseen ultraan (ekassa kävin yksityisellä rv:lla 6 ja risat) ja olin käsittänyt että se on np-ultra (se on terveyskeskuksen, ei yksityisen). Mutta luin netistä ettei paikkakunnallani järjestetä muutakuin rakenneultra neuvolan puolesta, eli ilmeisesti muut ultrat pitää itse järjestää yksityisen kautta. Vähän ottaa päästä kun eivät tuota minulle neuvolassa kertoneet!!!!

Tarkkaan ei tiedetä missä vaiheessa raskauteni on, sillä minulla oli todella pitkä kierto pillereiden lopettamisen jälkeen. Omien laskujeni ja alkuraskauden ultran mukaan nyt olisi rv 12, eli juuri np-ultran aika. Eli nyt sitten kun menen sinne ja jos se onkin rakenneultra, niin näkeekö siitä niskan turvotuksen?

Soitan kyllä heti maanantaina kyllä neuvolaankin, mutta ajattelin ensin kysyä teiltä...

Nuo ovat kyllä sopivat viikot np-ultralle mutta liian aikaiset rakenneultralle. Kaikki elimet eivät ole vielä kehittyneet niin että niiden rakenteista saataisiin selvää. Tottakai siellä ultrassa voidaan katsoa niskaturvotus kun noilla viikoilla menet, mutta silloin kyseessä on seulontatutkimus ja ultraajankin täytyy olla todella hyvin perillä mittauksesta. Kai ne sentään kysyivät että millä viikolla olet, kun tilasit aikaa ultraan? Varsinainen rakenneultra nimittäin tehdään rv 18-22 aikoihin, ei juurikaan aiemmin. Soita toki ja kysy että mistä ultrasta nyt on kyse.

kyllä tossa 13-14 viikoilla näkee jo aika pitkälti samat asiat kuin rakenneultrassakin, kävin itse niillä tienoilla viime raskaudessa np-ultrassa, ja samalla tehtiin tietynlainen ""rakenneultra"", koska silloisessa kotikunnassani ei tarjottu muuta ultraa kuin np. kyseessä oli yksi tampereen seudun parhaista raskausajan ultria tekevistä lääkäreistä, ja oli todellakin tuolloin sitä mieltä, että mitään rakenneultraa ei enää erikseen tarvittu.

ja siis niskaturvotus voidaan katsoa tossa 13 viikon kieppeilla, oli ultra sitten millä nimellä tahansa, se nähdään ihan normaalissa ultraääni tutkimuksessa.

Noilla viikoilla näkee niskaturvotuksen jos sitä on, ja mulle lääkäri näytti missä sitä olisi jos olisi ja sen voi nähdä maalikkokin silmällä jos tietää missä se mahdollisesti olisi.

Noilla viikoilla myös nähdään aika hyvin jo aivojen ja sydämen rakenne. Keuhkoja ei, koska eivät ole vielä kehittyneet mutta esim. vatsan rakenne voidaan jo nähdä.

Sukupuolta ei vielä tuossa vaiheessa nää mutta ei kai kukaan sitä halua tietääkään;)

Kiitos kaikille vastauksista. :-)

Tuo ultra-aika varattiin jo ekalla neuvolakäynnillä ja ovat kyllä neuvolassa tietoisia siitä että oikeasti raskauteni ei ole niin pitkällä kuin he laskevat. He laskevat viimeisistä kuukautisista, jotka minulla oli maaliskuussa, mutta koska kiertoni oli erittäin pitkä, ei se laskettuaika pidä paikkaansa. Todennäköisesti menen sitten muutamaa viikkoa myöhemmin vielä siihen varsinaiseen rakenneultraan. Pitää kuitenkin vielä soittaa neuvolaan ja varmistaa asia.

Yhteistyössä