Np-ultra ja nenäluu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jerina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jerina

Vieras
Hei!

Olin np-ultrassa viikolla 12+0. Tällöin sikiön koko vastasi viikkoja ja niskaturvotus oli vain 0,7 mm. Kätilö kertoi että kaikki on juuri niin kuin pitääkin ja että hyvältä näyttää. Hän ei kuitenkaan sanallakaan maininnut että olisi katsonut mahdollista nenäluun näkymistä, enkä itse tajunnut siitä kysyä. Sitten jälkeen päin sain kotiin yhteenvetokirjeen ko. tutkimuksesta, johon tämä kätilö olo lisännyt että nenäluu ei profiloidu. Pitääkö nyt siis pelätä mahdollista downia, vai voiko olla niin että vauvan asennon vuoksi se ei esim. olisi näkynyt?? Onko siis yleistä, että nenäluu ei np-ultrassa ole näkynyt ja silti kaikki olisi kunnossa?

Enpä kyllä muista, että kätilö olisi maininnut meille nenäluusta mitään silloin.... Kannattaa kuitenkin puhua asiasta vaikka neuvolassa, niin saa itse ainakin mielenrauhan. Tsemppiä!

Hei "jerina"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Ultraäänessä katsotaan aina myös sikiön rakenteita, joihin nenäluukin kuuluu ja sen tarkastaminen liittyy myös Down-syndroman riskin arviointiin. Nenäluu näkyy down-sikiöillä selvästi harvemmin kuin normaalit kromosomit omaavilla, mutta ei tarkoita sitä, että sen näkyminen poistaisi täysin mahdollisuuden kromosomipoikkeavuuteen.
Niskaturvotusultraääni yhdistettynä mahdolliseen veriseulaan seuloo n. 90 % Down-syndromasikiöistä, mutta positiivinenkin seula kertoo vain kohonneesta riskistä ko. syndromaan, joten sekään ei aina tarkoita varmasti, että sikiöllä olisi Down syndroma.
Tämä saattaa olla vaikea asia ymmärtää eikä sitä koskaan halua raskaudessa kuulla mitään mikä lisää jotain riskiä, mutta se, että kohdallasi niskaturvotus on ollut noinkin pieni on oikein hvyä asia. Uskoisin, että voit jatkaa odotusta rauhallisin mielin!
Onnea odotukselle!

Yhteistyössä