Np-ultra ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsivesitutkimus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsivesitutkimus

Vieras
Hei,

olen 37-vuotias toista lastaan odottava ja pähkäilen tässä noiden eri tutkimusten, joita minulle on ehdotettu, välillä. Periaatteessa minulla ei ole niitä vastaan mitään, mutta pelkään tolkuttomasti ajatusta pitkästä neulasta, jolla kokeet otetaan vatsapeitteen läpi. Pelkkä ajatus stressaa. Olenkin päättänyt jättää istukkatutkimuksen teettämättä... Olenko käsittänyt oikein, että jos np-ultrassa ilmenee epätavallisen suurta niskaturvotusta, niin sen jälkeen on mahdollisuus vielä tehdä lapsivesitutkimus?

Vaikka olen synnyttänyt ja kestän kyllä verikokeet, jos on pakko, niin pelkään todella noita toimenpiteitä jo etukäteen niin paljon, etten tiedä mitä tekisin. Toisaalta haluaisin tietää, onko tulevalla vauvalla kaikki hyvin, koska kuulun jo riski-ikään. Onko muita kohtalotovereita?

Miten ois se veriseula, jos et halua lapsivesitutkimusta? Veriseula otetaan siis ihan verikokeella ja meidän kunnassa tehdään kaikille. Sen jälkeen vasta lapsivesitutkimus, jos katsotaan olevan aihetta sille. Ite en myöskään haluais tota lapsivesitutkimusta, kun siinä on se 1% keskenmenoriski, koska mulla on takana useampia keskenmenoja...

Minulla tehtii np-ultra vasta viikko sitten ja otettiin samalla verikokeet..halusin vaan nähdä et masus kaikki hyvin,kun on keskenmeno takana..niskapoimu oli hyvä 1,1mm ja rajana pidetään keskimäärin sellasta 3mm saattaa olla vähä pienempiki,mut suurinpiirtein ja jos verikokeis jotain niin ne aikoivat soittaa 2 viikon sisällä..ikää on jo minullakin 33v ja en myös olisi halunnut mennä lapsivesitutkimukseen jo keskenmeno vaaran takia,mutta päätin kumminkin mennä np-ultraan,jotta sain kurkistaa et siel pärjätään..älä stressaa kyl kaikki hyvin sujuu,nuo tutkimukset on vapaaehtoisia ja pelkästään antaa vaan riskiluvun..luottavaisin mielin eteenpäin ja nautitaan raskaudesta

Itse kävin lapsivesitutkimuksessa maanantaina. Verikoe otettiin 15+3 ja siinä selvinneistä tuloksista kävi ilmi, että kuulun riskiryhmään, joten minut kutsuttiin lapsivesitutkimuksiin. Ne ovat vapaaehtoisia, mutta menimme kuitenkin mielenrauhan takia.

Se otettiin vatsanpeitteiden päältä ja tuntui suunnilleen samalta kuin verikokeen otto. Eli pieni pistos ihon läpi mennessä, mutta muuten se ei tuntunut yhtään. Sen jälkeen sai olla normaalisti. Pieni keskenmenon riski siinä on, jossa mulle sanottiin, että jos lapsivedet tulee, pitää ottaa yhteyttä päivystykseen. Mutta nyt on toimenpiteestä jo neljä päivää ja hyvin on mennyt. Sanoivat, että jos vedet tulee, ne tulee viikon sisällä. Ja riskihän on hyvin pieni.

Verikokeen perusteella kutsu tulee, jos riski down-lapseen ja muihinkin poikkeavuuksiin on suurempi kuin 1/350. Minulla tuo arvo oli 1/210. Ikää mulla on 30 v. Np-ultran tulos oli mulla pieni; 0,6 mm.

Hei,

jos siihen punktioon päädyt, älä tosiaan pelkää kipua. Niinkuin tuossa jo joku vastasikin, kipu ei ole todellakaan suuri. Mullakin toimenpide kesti vain hetken ja lähinnä tuntui epämiellyttävältä, mutta ei sattunut paljon.

Siitä veriseulasta vielä, kaikki kunnat eivät tarjoa sitä automaattisesti (esim. Helsinki ei tajoa). Mene ihmeessä yksityiselle, jos siihen mahdollisuus ellei kuntasi sitä tarjoa. Se yhditettynä np-ultraan antaa jo suht hyviä tuloksia (muistaakseni esim. 80% Downin syndroomista havaitaan näin). Ja nyt tietysti joku kommentoi, että miksi pitäisi seuloa, eikö ole oikeutta syntyä jne., niin tämä on tärkeä tieto mm. synnytyspaikan valinnan kannalta. Sikiötä osataan tarkkailla paremmin kohdussa ja varautua tuleviin toimenpiteisiin synnytyssairaalassa.

Moi,
tietääkö kukaan, kuuluuko veriseulonta Espoossa automaattisesti?

Mulla on NP-ultra varattuna, silloin ei siitä ollut mitään mainintaa, samoin neuvola ei maininnut mitään.

Onko jotain hyvää linkkiä, missä tutkimukset olisi hyvin selitettynä?

Mullakin ikää 35-v. sitten synnytyksen aikoihin. Nyt tosin vasta 8+ viikolla.

ainakin googlen kautta kun laitat hakusanaksi niskapoimu-ultran niin löytyy tietoo ja sit oli www.tekay.fi,sielt kyl löytyy ihan laskurit,joista voi laskee oman tuloksen kun tietää sen,käypäs katsomassa!

Hei,

voisiko joku kertoa, millä viikoilla tuo veriseula tehdään ja mitä kaikkea se paljastaa?

Kävin np-ssä pari päivää sitten ja ei ollut turvotusta. Ikää on alle 30, joten kannattaako mennä veriseulaan?

Järeämpiin testeihin en aio mennä, pelottaa tuo keskenmenon vaara.

Mulla tehtii samalla kertaa kun otettiin np-ultra siis sen jälkeen heti..siinä 12 raskausviikon paikkeilla on hyvä ja olikohan se niin,ettei enää 13 tai 14 viikon jälkeen tehdä..mut se ois ollu hyvä siin samalla kun otettiin ultraki,eiks sult ees kysytty??se pitäis ainaki tääl pohjoisessa kuulua automaattisesti siihen..

Hei Viviella,

kiitti tiedosta. Juu, eipä kysytty, enkä itse tiennyt kysyä... Helsingissä siis kävin ultrassa.

No, pitänee soittaa maanantaina neuvolaan, ja kysyä, vieläkö ehtisi mennä. Mutta väkisinkin aikaero ultraan tulee olemaan n. viikko, joten tuleekohan vääriä tuloksia...

Hei!
Olen myös 37-vuotias, ja kolmatta odotan. Kävin viikolla 11 niskapoimu-ultrassa (0,9) sekä veriseerumissa. Näistä yhteistuloksena sain omaksi ""riskiluvukseni"" 1:3087. Eli riski on matala, mutta silti äitiyspolilla minulle sanottiin, että luvuthan ovat vain suuntaa-antavia ja ikäni vuoksi minulla on mahdollisuus lapsivesitutkimukseen. Oman mielenrauhani vuoksi ja täysin riskit tuntien ja tietäen päädyin tilaamaan ajan kyseiseen tutkimukseen. Toivottavasti kaikki menee hyvin, sillä myönnettävä on,että jännittää...
Onnellista odotusta kaikille ja viisaita päätöksiä pähkäilyihinne!

Hei, Olen itse 34 v. ja sain esikoiseni tänä vuonna. Meillä NP-ultran jälkeen arvot vaihtelivat eri mittausten jälkeen 1,9-2,9 mm:iin. Meille tehtiin tuo pelkäämäsi koe neulalla vatsapeitteiden läpi naistenklinikalla. Koe ei koskenut yhtään eikä sitä kannata pelätä, kesti 2 minuuttia. Mielestäni suurempi pelko iski vasta sen jälkeen, kun tuloksia odoteltiin 2 viikkoa. Terve lapsi syntyi, niin kuin useasti. Toisaaalta oli hyväkin tuloksen jälkeen, että tiesin, että lapseni on ainakin kromosomien puolesta terve ja tältä osin se rauhoitti minua kovasti....ystävistämme (myös vanhempia synnyttäiä) useat ovat olleet peloissaan koko raskauden ajan...ja vielä salissa ensimmäisenä ovat paniikissa pelänneet, että lapsella on kromosomipoikkeavuus. (vauvojen turvoksissa olevien vinojen silmien takia) En siis sinuna pelkäsi ainakaan kokeen takia, toinen asia on tietysti keskenmenovaara (joka pieni, mutta kuitenkin olemassa). Olemme pian yrittämästä toista lasta ja ikäni vuoksi olen ajatellut joka tapauksessa mennä uudelleen kromosomitutkimukseen eli ei kannata pelätä!