NP-ultran yhteydessä otettava verikoe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Hei, voisiko joku ystävällisesti kertoa mulle että mitä tuossa np-ultran yhteydessä otettavan verikokeessa oikeen testataan? Olisiko jollakin tarkkaa tietoa asiastas?

Mun sikiöllä todettiin turvotusta niskan ja keskivartalon ympärillä ja nyt odotellaan noita verikokeen tuloksia... Mutta en tosiaan edes tiedä että mitä sieltä selviää... Istukkanäytettä ei ole voitu ottaa koska oli hankalasa paikassa jotenkin...

Olikos se niin että testin ottamisesta menee tuloksiin 2 viikkoa? Mulle ei kerrottu mitään ja olin niin sekaisin noista tuloksista etten ymmärtänyt kysyä...

Kiitos kaikista vastauksista.

Siinä testataan istukkaproteiinin (PAPP-A) ja istukkahormonin (hCG-?) seerumipitoisuuksia, riskiarviota laskiessa sitte huomioidaan niiden lisäksi niskaturvotus, sikiön koko ja äidin ikä ja jollain kimurantilla laskukaavalla saadaan tuo riskisuhde.

muoks: ärsyy, ei tuu beeta merkkiä tuon hcg:n perään vaan korvaa kysymysmerkillä :)

Viimeksi muokattu:
Siinä testataan istukkaproteiinin (PAPP-A) ja istukkahormonin (hCG-?) seerumipitoisuuksia, riskiarviota laskiessa sitte huomioidaan niiden lisäksi niskaturvotus, sikiön koko ja äidin ikä ja jollain kimurantilla laskukaavalla saadaan tuo riskisuhde.

Okei, antavatko ne stten jonkin suhdeluvun (esim 1/100?) minkä perusteella arvaillaan tuota onko sikiö terve? Pelkän turvotuksen perusteella sanovat että ois 70%mahdollisuus saada täysin terve lapsi, mutta noi nyt on siis ihan taulukoita vain...

[QUOTE="aloittaja";25997157]Okei, antavatko ne stten jonkin suhdeluvun (esim 1/100?) minkä perusteella arvaillaan tuota onko sikiö terve? Pelkän turvotuksen perusteella sanovat että ois 70%mahdollisuus saada täysin terve lapsi, mutta noi nyt on siis ihan taulukoita vain...[/QUOTE]

Jep, kun riskisuhde on suurempi kun joku raja x (en muista yhtään paljon se oli) niin yleensä ohjataan sitten jatkotutkimuksiin eli lapsivesipunktioon/istukkabiopsiaan tai tarkempaan ultraan/magneettiin. Toki jos siis vanhemmat näin haluavat, ei pakosta.

<No jatketaas tätä keskustelua sillä että jos TEILLE itsellenne tulisi kohdalle että tuo suhde olisi alle tuon 1/250 niin menisittekö lapsivesitutkimuksiin (mulla ainakin siinä vaiheessa kun tulokset tulee niin on jo liian myöhäistä istukkanäytteelle)?

Mä olen muutenkin niin rikki siitä että np-ultrassa edes löytyi mitään, ja nyt yritän vaan järkeillä ja pysyä järjissäni tän asian kanssa. Mun pitäisi odotella vastauksia vielä VIIKKO! Mä en kestä...

[QUOTE="aloittaja";25997294] jos TEILLE itsellenne tulisi kohdalle että tuo suhde olisi alle tuon 1/250 niin menisittekö lapsivesitutkimuksiin?
[/QUOTE]

Mä kävin lapsivesipunktiossa riskiluvulla 1:176, niskaturvotus tosin oli sallituissa rajoissa. Monen kuukauden epätietoisuus olisi ollut liian rankkaa. Siinä vaiheessa ei oltu vielä päätetty mitä tehdään jos jotain kromosomipoikkeamia löytyy. Testissä löytyi normaalit kromosomit ja muiltakin osin terve poika sitten syntyikin. Kakkosen kohdalla päätettiin jo etukäteen että en mene edes siihen verikokeeseen jos niskaturvotus on normaalin rajoissa.

Hieman kyllä huolestuttaa, että lapsellesi on turvotusta niskan lisäksi keskivartalossa. Se kun ei yleensä ole hyvä merkki. Toi seula ei välttämättä anna lisää tietoa (noiden trisomioiden lisäksi on liuta muitakin ongelmia, jotka tota turvotusta aiheuttaa). Itse haluaisin ainakin uuden ultran viikolla 16 ja näytteen sikiövedestä.

Yhteistyössä