NP-ultran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulokset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulokset

Vieras
Hei,

kävin juuri np-ultrassa (11+6): ultrattiin sekä ala- että yläkautta ja lääkäri sai kaksi tulosta: 1,5 ja 2! Mitenköhän tulokset voivat näin heittää? Tuolla kakkosella ollaan kuulemma ylärajalla normiarvoissa, 2,2 olisi yläraja. Jotenkin koko hommasta jäi epämääräinen maku. Mutta kai normirajojen ylärajalla voi olla rauhallisin mielin?

Tiedän, olen hysteerinen, mutta olisi mukava kuulla toisten kokemuksia. Lääkärien käyttämä kieli on niin mystistä...

ihan rauhallisesti vaan:) Muistaakseni se yläraja oli peräti 3 (vai oisko ollu 2,5) eli ihan normaali on! Ja vaikka olis ollu yli rajankin niin se vasta tarkoittaa kohonnutta riskiä, ei sitä että lapsella olisi automaattisesti jokin vialla. Suurin osa noista jotka menee yli rajankin ovat ihan terveitä lapsia:)

Kiitos rauhoittamisesta!

Jotenkin lääkäreiden selostuksita jää usein rauhaton olo, kun he vain puhuvat normirajojen ylärajoista jne. eivätkä voi oikeastaan sanoa suoraan mitään. Ja kun olen lukenut näitä palstoja, tuntui suurimmalla osalla turvotukset olleen paljon pienemmät...

Mutta nyt rauhoitutaan... :-)

Minulle sanottiin riskirajaksi 2,2. Sehän vaihtelee raskausviikkojen mukaan. Minua vaivaakin lähinnä ihan typerä ajatus siitä, että miksi turvotusta sitten on kuitenkin melkein normaalin ylärajalla ja toisaalta, miksi sama lääkäri saa samalla kertaa kaksi eri tulosta?

Tämä oli yksityisellä.

Mittauksen tarkkuus riippuu vauvan asennosta, joten aina ei saa tarkinta mahdollista tulosta.
Ja kuten jo sanottu, riskirajan ylittäväkin tulos voi tulla terveeltä lapselta, joten ihan vaan rennosti nyt.

Vielä palaan aiheeseen.

Minulle ei jostain syystä puhuttu mistään veriseulasta, mutta olen lukenut että se kuuluisi tähän seulontaan. Onko näin, ovatko muut tehneet molemmat: np-ultran ja veriseulan?

Edelleenkin olen vähän huolissani. Tuo 2 mm:n turvotus kun kuitenkin on turvotusta, toisin kuin jotkut 0,8 lukemat, joita ihmiset tuntuvat järjestään saavan. En voi olla miettimättä onko jokin vialla. Olenkohan sitten täysin yliherkkä, mutta minulla tuo np-ultra vain lisäsi pelkoja....

Tuo 3 mm on kylläkin vanhentunut arvio, nykyisin mitataan raskausviikkojen mukaan. Ja kuten mainitsin, oma riskirajani oli 2,2, jonka ylitettyä jo ohjaisivat jatkotutkimuksiin.

En myöskään oikein ymmärrä miksi turvotuksen määrällä ei olisi väliä. Tokihan jokin normialue pitää olla, mutta ilman muuta sen ylärajalla liikutaan jo lähempänä riskejä kuin alarajan tuntumassa. Onkohan kenellekään lääkäri selittänyt oikein perinpohaisesti näitä?

Se raja on ollut pakko johonkin laittaa, otannan tuloksena, ja sen alapuolella kaikki lukemat on suht samanarvoisia, kohonneetkaan lukemat ei todellakaan automaattisesti merkkaa jotakin sairautta!
Siis otahan huomioon mittauksen tarkkuus, ei ne vauvat todellakaan aina sustu asettumaan poseerausasentoon mittausta varten, omma vauva vaan halus nukkua koko ajan mittauksen kannalta mahdottomassa asennossa. Sit se piti vaudilla mitata kun sopiva tilaisuus tuli.

Miksi ihmeessä takerrut johonkin lukemaan??? Eikö sinulle riitä lääkärin ammattitaito tulkita tulosta? Mieti nyt itsekin, millainen ero mitassa on, on se sitten 0,8 mm tai 2,2 mm. Lääkäri vetää tietokoneen näytöllä mittaviivan siihen turvotusalueelle eli virhemarginaalia saattaa todellakin tulla vajaa milli ja tämä todellakin voi myös selittää toisistaan poikkeavat tulokset! Ihan pointtina vaan heitän, että oletkos loppuun asti edes miettinyt, mitä tekisit, jos lapsellasi olisi kohonnut riski kromosomipoikkeavuuteen tai myöhemmin sellainen jopa todettaisi?

Kuten moni aikaisemmin vastannnut on kirjoittanut, np-ultra ja veriseulakin ovat vain suuntaa-antavia eli niiden perusteella ei voi taata, että lapsi olisi terve tai sairas.

Minä kävin eilen siinä niskapussiturvotus ultrassa (1.1mm), ja viikolla 9 kävin veriseulassa. Minun käsittääkseni se veriseula pitää tehdä viikkojen 9-12 aikana, ja se ei automaattisesti kuulu tarkistuksiin.
Meillä ainakin terveydenhoitaja kysyi haluanko mahdollisesti mennä sellaiseen. Tulokset tästä veriseulasta tulevat vasta sen jälkeen, kunhan ovat saaneet tiedon tuosta turvotusmitasta.

Eikö sinulle laskettu mitään riskilukua (21-trisomia) riski siellä ultrassa? Oma riskilukuni oli pelkän iän perusteella 1:441 (olen 32 vuotta) ja sitten kun niskaturvotus oli mitattu (1,6 mm) laskettiin uusi riskiluku, joka oli 1:2190. Sinuna olisin ihan rauhallisin mielin ja jatkaisin odotustani iloisena! Itsekin kyllä olen tullut miettineeksi kaikkea mahdollista mistä vaan voi huolestua. Kysyin lääkäriltä että onko se 2,5 joku raja-arvo, mutta hän painotti nimenomaan tuota riskilukua, jossa otettiin huomioon äidin ikä ja niskaturvotus milleissä. Sitä en tiedä vaikuttaako sikiön ikä lukuun jotenkin.

Pointti,

tämä on nyt jostain selittämättömästä syystä hankala asia minulle ja olen itsekin tietoinen yliherkkyydestäni. Mutta ei sekään auta, että vastaat noin kovaan tyyliin.

Kyllä, minulle riittää lääkärin ammattitaito. Nyt vaan oli niin, että hän hyvin lyhyesti ja neutraalisti selitti, että olemme normialueen ylärajalla. Mitä maallikkona teen tällä tiedolla, mikäli se ei merkitse mitään eli jos on aivan yhdentekevää, mikä luku on (kuten täällä eräät sanovat) asteikolla 0-2,2? Minun maalaisjärkeni vain sanoo, että turvotusta kuitenkin on. Lähinnä huolehdin siitä, mikä testin merkitys on ilman verikoetta jota minulle ei tarjottu.

Olen myös tietoinen siitä, että testi on vain suuntaa-antava. Olen ottanut asioista selvää juuri siksi, että minulle tästä jäi jotenkin epämääräinen olo.

Olet aivan oikeassa, mittavirheitä voi sattua. Siihen viittaa sekin, että sain kaksi tulosta.

Ei, en ole loppun asti pohtinut kohonnutta riskiä. Nythän nimen omaan pohdin sitä, kuinka kohonnut riski edes voidaan selvittää, jos tämä oli ainoa seula. Tämän kokemuksen vuoksihan juuri kovasti mietin ja huolehdin lapsen terveydentilasta, eikä huolta, en suinkaan ilman moraalia.

Kiitos teille, jotka vastasivat asiallisesti omasta kokemuksestaan!

Sitä juuri ihmettelen, ettei mitään riskilukua laskettu eikä esimerkiksi iästäni ollut mitään puhetta. Tätä aloin pohtia vasta ultran jälkeen kotona.

Olen muuten ulkomailla, joten käytännöt ovat ehkä erilaiset kuin Suomessa.

Oletko tutkinut sivua www.tekay.fi ? Siellä on paljon tietoa seulonnoista sekä muutama laskuri mihin voit syöttää nämä np-ultran tiedot ja tarkastella omaa riskilukuasi.

Mulle tehtiin yhtä aikaa np-mittaus sekä tuo veriseula. Kuulemma ultra yksin löytää 50-70% down-sikiöistä, yhdistettynä tähän veriseulaan niissä ""jää kiinni"" 95%.

Jos ehdottomasti haluat lisää tietoa, niin ainoa vaihtoehto on sitten viikoilla 15-16 lapsivesipunktio.
Itse en tuon perusteella punktioon lähtisi, mutta menen sinne iän vuoksi.
Punktio kuitenkin kohottaa noiden viikkojen 1-2% keskenmenoriskiä ylimääräisellä puolella prossalla, joten ei sinne kannata rynnätä. Ja jos olet nuori, ja todellista kohonnutta riskiä kun ei ollut, niin itse joudut maksamaan.
Muista myos että mitkään tutkimukset eivät voi taata, etta lapsesta tulee terve.

Hei,

kävin tekayn sivuilla jo eilen, mutta totesin, että tulos on aina sama mitä tahansa turvotuksia sinne syötän. Onkohan laskuri vialla? Toimiiko muilla (jos siis laitatte välillä väriä tietoja)?

Kyllä mulla toimii. Siis jos käytät tuota laskuria ""nt-tulkinta"", niin siinähän se luku on vaan ikään perustuva riski (ei muutu vaikka nsikaturvotus muuttuu), mutta sitten siihen tulee teksti että onko tulos negatiivinen vai positiivinen. Sitten siinä on myös se toinen laskuri, eli ""niskaturvotus"", missä voit sijoittaa sen oman lukusi taulukkoon.

No nyt se toimi. Ainoastaan syntymävuosi tuntuu muuttavan lukuja, turvotus ei.

Sain tulokseksi 1:726 (alkuraskaus) ja 1:1079 (loppuraskaus). Mitähän tällä tarkoitetaan eli miksi tämä suhde muuttuu raskauden vaiheissa?

Sori lukuisat kysymykset...

Suhdeluku kasvaa kun raskaus etenee ja se johtuu siitä että aika suuri osa vammaisista sikiöistä kuolee raskauden aikana.

Huomasithan tuota laskuria käyttäessäsi, että niskaturvotuslukemaa muuttaessasi se teksti tuon luvun alla muuttuu, eli siinä on se teksti onko antamallasi np-mitalla positiivinen vai negatiivinen tulos. Laskuri siis vertaa np-mittaa tuohon pää-perämittaan ja sanoo onko ""syytä huoleen vai ei"".

Yhteistyössä