NP-ultran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulokset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vielä Max, Itse asiassa se ensimmäinen teksti ei näytä muuttuvan (oli positiivinen kaikilla turvotuksilla), ainoastaan se sydänosuus muutuu turvotuksen kasvaessa.

Kiitos kun jaksat tätä pohtia.

Eipä kestä, ei mulla tässä parempaakaan tekemistä ole. Paljonko sulla oli tuo pää-perämitta, jos minä kokeilen mitä saan tuosta laskurista? Mullakin se välillä jotenkin ""jumittuu"".

Minä saan noilla sinun lukemilla (käytin tuota isompaa np-arvoa eli 2 mm) negatiivisen tuloksen, eli ""Downin oireyhtymän suhteen riski on pieni"". Eiköhän kaikki ole siltä osin kunnossa ja huoletonta odotusta tästä eteenpäin :)

Pitää vielä lisätä, että olin laittanut epähuomiossa ei siihen nenäluu -kohtaan, vaikka sellaista ei oltu tutkittu. Kun jätin sen pois, tuli järkeviä tuloksia! ;-)

Ap:lle vielä,

samantyyppinen kysymys oli juuri Vernerin sivuilla (eli kehitysvamma-alan asiantuntijasivut, seuraan, koska itselläni oli veriseulan tulos ""riskirajalla, mikä jäi tietysti askarruttamaan):

Kysymys:
Kävin tänään niskapoimu tutkimuksessa Kajaanissa ja turvotus lukemaksi tuli 2mm. Täällä rajana on 2,5mm, jostain syystä kätilön käytöksestä jäi sellainen olo, kun meidän lukema olisi liian rajalla. Asia jäi vaivaamaan... Raskausviikot nyt 13+5 ja ikää minulla on 26v. Haluaisin mielipiteen, onko minulla syytä huoleen. Onko tuo arvo liian ""rajalla""?

Vastaus:
Terve,
Kaksi millimetriä niskaturvotusta raskausviikolla 13+5 (pääperämitta n 75mm) on täysin normaali eikä syytä ylimääräiseen huoleen ole. Sellaista käsitettä kuin ""liian rajalla"" ei ole, vaan raja-arvot on luotu sitä varten, että ne ylittävät arvot ovat vasta merkittäviä.

Terveisin,
Ansa Aitokallio-Tallberg
LKT, naistentautien, synnytysten ja perinatologian erikoislääkäri

Eli, minustakin voit olla huoletta, joko turvotus on yli rajan tai alle, ei ""liian rajalla"".

Onnellista odotusta sinulle!

Perjantai rv 22+1

Yhteistyössä