ns. kypsät äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihreemamba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja viivin:
:wave: Minä myös.... 39 elokuussa tulee plakkariin :laugh: Miten ihmeessä, just täytyin 30-v :o Mihin tää aika on mennyt???

Meillä on kaksi prinsessaa (totta tosiaan), toinen täyttää maaliskuussa 4-v ja toine on just täyttänyt 3kk. Milekolla ainakin näytti sman ikäine olevan tuon nuorimman kanssa.

Miltäpä teistä on tuntunut alkaa (ekaa kertaa / uudestaan) äidiksi näin "kypsällä" iällä? Mulla kaverit ovat 30-v ja just heillä alkaa toinen kierros vauvoissa.

minusta ainakin mahtavalta.jotenkin olen osannut ottaa kaiken irti paremmin nyt kun välissä oli 11v siitä kun kaksoset syntyivät.en stressaa pienistä ja nautin ajasta jonka saan olla kotona pojun kanssa.tietty en jaksa samaan malliin kun 24v. mutta "elämänviisautta" on tullut enemmän
=)

Onhan se ihan erilaista kun melkein 13v sitten. Nyt osaa ottaa kaiken vähän rennommin, toisaalta jaksamisessa ois parantamisen varaa. Meillä näitä vauvoja on tullu niin tasaseen, et just miehen kanssa laskettiin, että pian on menny 6 vuotta, ettei oo kunnolla nukuttu. Toi meidän kolmonen ja nelonen kun on ollu tosi huonoja nukkujia.
Toisaalta haikeudella näistä vauvavuosista luovun tietäen et tää on se viimeinen.
Lapsenlapset on sitten seuraavat...

Alkuperäinen kirjoittaja mileko35:
Onhan se ihan erilaista kun melkein 13v sitten. Nyt osaa ottaa kaiken vähän rennommin, toisaalta jaksamisessa ois parantamisen varaa. Meillä näitä vauvoja on tullu niin tasaseen, et just miehen kanssa laskettiin, että pian on menny 6 vuotta, ettei oo kunnolla nukuttu. Toi meidän kolmonen ja nelonen kun on ollu tosi huonoja nukkujia.
Toisaalta haikeudella näistä vauvavuosista luovun tietäen et tää on se viimeinen.
Lapsenlapset on sitten seuraavat...

samaa mieltä milekon kanssa,nyt osaa ottaa ehkiis pikkusen rennommin ton "iltatähden" kanssa.minulla 13v edellisestä vauva ajasta..nyt tyttö vajaa 5kk..ite 35v.mihin ne vuodet onkaan hujahtaneet...ja itteä pitää kaksvitosena :o joka synttäri kyllä pitää miettiä et kuinkas paljon mie täytänkää :D

niinukka täällä samoin, 13v edellisestä vauva-ajasta ja meillä neiti tulee 5kk 26pv.

Kyllä sitä osaa ottaa paljon rennommin ja nauttii ihan eri tavalla tästä vauva-ajasta kuin silloin kun isot neidit oli vauvoja. Silloin sitä yritti olla "täydellinen" vaikka ei osannut :whistle:
Nyt käydään neitin kans 2xvkossa punttisalilla ja uimassa, silloin kun meidän ensimmäinen oli vauva ei olisi tullut mieleenkään mennä :o
Toistaseksi sitä on kuitenkin ihmeen hyvin jaksanut mutta katsotaan nyt sit jatkossa jos vielä saataisiin tälle kaveri, yritetään ainakin vaik tuntuu et aika loppuu koht kesken :ashamed:

Äiti vm70. Miten pikkuneidin sinne punttikselle otat mukaan? Pidätkö kopassa vai miten? Alkoi kiinnostaa kans jos kokeilisi ottaa neidin mukaan punttikselle voisi ainakin hetken juosta juoksumatolla tms.

Me käydään tään pikkuneidin kanssa vauvajumpassa ... enemmänkin sellaista äidin jumppaa ja vauva painona =)

Jeps kyllä täälläkin paljon rennommin on tään kakkosen kanssa otettu vaikkei tytöillä ikäeroä olekkaan kuin vajaa 4-v. Ekasta tuli kyllä tutkittua ja hutkittua joka nyppy. Ja ekat kirahdukset pää kolmantena jalkana juostua katsoamaan mikä hätänä. Nyt ei ihan pienistä sännätä.

Vanilaja joo tohon kypsyyteen... en ainakaan taida olla kypsä.... ehkä joskus sitten 100-v ;)

Neidillä tuntuu olevan kovasti tossa lattialla asiaa leikkikehälleen senverran kova selitys siellä kuuluu..... höööö, hör, näää...... mitä sitten tarkoittaakaan.

Viikonloppuja :wave:

viivin Mulla on neiti sellaisella ohkaisella patjalla joita salilla yleensä on. Sit mulla on sille pari lelua mukana millä voi leikkiä. Ainoa et nyt sit alkanut liikkumaan eli vetää itteensä käsillä eteenpäin mut onneks iso sali ja laitteet seinillä ja meno hidasta (ikää siis 4,5kk) Alussa mulla neiti oli siinä kopassa punttisalilla ja on edelleenkin mun uintini ajan.
Emmaliina viihtyy yleensä sen 30-40min yksisteen siinä ja lopussa otan sit neitin syliini jos alkaa kitkaamaan ja tehdään jalkajutut yhdessä.
Ja ainahan tuola ainaskin on muita ihmisiä, pappoja kyl yleensä et käyvät sit ihmettelemäs meidän Emmaliinaa ja höpöttämäs sille niin siitähän neiti tykkää. Aloin käymään punttisalilla jälkitarkastuksen jälkeen eli neiti oli silloin 6vkonen.
Samoin uidessani on siinä altaan reunal siin autokopas et vuorostaan mammat käy sille höpöttää ja sit sil on kans siinä joku lelu mitä voi hypistellä. Noin 0,5h viihtyy siinä hyvin jollei sit nukahda niin ehdin uimaan pidempäänkin jos vain kunto kestää salitreenin päälle. Jos neiti ei ole nukahtanut niin käydään sit vaihtelee neitille uimavaippa ja ollaan hetki neitin kans altaalla.

Meilläkin ollaan käyty vauvajumpas. Se alkoi tammikuussa ja on 1xvkossa. Meilläkin samoin et enemmän äidit jumppaa vauvat ns. painoina. Se kestää sen 45min/ kerta. Mukavaa on ollut ja neitikin on viihtynyt.

:wave: Nosto =)

Täytyy mennä koklaamaan tota salilla käyntiä vaikka ensiviikolla.

Tää mamma on jotenkin venäyttänyt tai jotain ton alaselän oikealta puolelta, ihan säkenöi tohon alavatsaan asti. Täytyy katsoa jos ei tokene niin täytyy kävästä lääkärissä näytillä.

Mut eipäs tänne kummempia kuin :wave:

Täälläkin on hyvin kypsytty, ikää jo 38 v. Ja päinvastoin kuin useimmila teistä, meiän 3 kk poika on esikoinen. Siis ihan ylikypsä ensisynnyttäjäksi :D
Äiti vm70 mua rupes toi uintihomma kiinnostaan? Uimahalliin oon niin kaivannut ja vasta kaksi kertaa sinne päässyt. Oletteko olleet myös vauvauinnissa vai ihan omatoimisestiko lähdit neitiä veteen viemään? Mistä hommasit uintivaipan? Meillä oli tarkoitus ilmottautua vauvauintiin (tai siihen arvontaan edes, pääsekö vai ei). Kyttäsin tosi pitkään ennen synnytystä että koska tulee ilmottautuminen. Noh, ilmottautuminen kesti vain pari viikkoa ja mulla tuli sitten synnytys siihen saumaan, joten meni ohi ja nyt harmittaa vietävästi.

merikukka Ollaan ihan omatoimisesti opeteltu uimaan koska meille kävi tuon vauvauinnin suhteen kans niin et ensin ei ollut missään ilmoitusta ja lopulta kun tajusin kattoo uimalan nettisivuilta niin oli jo sulkeutunut tuo ilmoittautuminen ja ryhmät olivat olleet heti ensim. päivänä jo täysiä.

Uimavaippaa myydään lindexillä ja kappaalissa ja maksaa sen 6-7?. Ne on tavallaan muovitetut uimahousut joissa sisäpinnalla paksumpi imevä osuus. Ei siis kertakäyttöjuttuja. Silloin kun näin lindexillä niin kysyin ihan kassalta et onko tämä uintivaippa vaikka siinä selkeesti luki. Mä oon sen verran tyhmä et oli pakko varmistaa.
Olen kyllä kuullut et on olemassa niitä kertakäyttöisiäkin uintivaippoja mut en ole nähnyt missään ja tulevathan ne taas kalliimmiksikin.

Ensimmäisen kerran kun vein neidin uimaan niin ensimmäinen itku tuli suihkussa! Enhän mä ollut kotona muuta kuin käyttänyt kylvyssä eikä ollut mieleenikään käyttää suihkua ja uimalassa kun se vesi tulee sieltä paineella. On siellä onneks yks säädettä ja on jo niin tottunut et osaa sulkea silmät ajoissa ennenkuin vesi valuu.

äiti vm70.... kysymyksiä vielä siitä uinnista. Miten totutit vauvan sinne veteen ja mitä hänen kanssaan siellä teet ja koska veit ekan kerran?

Tänään ollan isomman tytön kanssa menossa uimaan =) .

Vitsi kun on katkonainen yö takana.... pikkuiselle ehkä tulossa flunssaa tai sitten tää on sitä 3 kk tankkaus vaihetta. Ollaan nimittäin nukuttu yöt ihan läpeensä tähän asti (1kk - 3kk) |O . Kyllä on rankkaa niillä ketkä ovat vauvojensa kanssa yksin ja vauvat valvottaa. Itse iha loppu muka kun vauvalla kaksi huonoa takana ja ukko yövuorossa :ashamed: On se kumma kun eka kanssa valvotti (siis oikeesti), vaikkei koliikkia ollutkaan, niin ei sitä muista kunnolla oliko silloin loppu vai mitä? Nyt ihan kunnon yöunien jälkeenkin ajatus tuntuu karkaavan jopa kesken lauseen. Monet kerran olen kanssa joutunut palaamaan lähtöpisteeseen kun olen esim. löytänyt itseni pesuhuoneesta ja mietin mitä pitikään siellä tehdä ;) . No joo laho pää mikä laho :snotty:

Mitenkäs muuten täällä onko kestoilijoita? Itse olen sellainen laiskakestoilija eli toisina päivinä menee ja tosiina kun muka lemppari vaipat ovat pesussa niin ei tule laitetua "huonompia"' vaan laiskana laitan tavallisen. Ukon jäljiltä tuntuu olevan aina nuo tavalliset vaipat vaikka kuinka olen näyttänyt että ne kestot ovat ihan helppoja.

Onkos jotain hyviä kikkoja taipeiden punotuksen hoitoon kun sinne viitsisti kortisoniakaan ajaa ja tuntuu että noit tav. rasvat ei ainakaan auta.

Jaahas täällä alkoi taas aika komentelut tolle isosiskolle. Tää pikkuneiti komentelee mielellään isosiskoa ja sisko kiireesti sitten viihdyttämään neitiä. Jaahas viihdytysjoukko sai kunnon hymyt ja naurut.... on tää ihanaa seurata :D

Miten muuten teillä muilla on isommat suhtaututneet tulokaaseen?

Vein neidin ekan kerran uimaan kun oli 3kk täysi ja ihan eka pidin sylissä ja laskin siitä altaaseen niin kuin oltais kylpyyn menty. Sit laitan käden leuan ja kainaloon niin et pää on ylhäällä ja toinen käsi masun alla niin et neiti on vaaka-asennossa ja ainoastaan tuo pää jää veden päälle. Ihan jo ekalla kerralla osasi potkia jaloillaan ja käsillään räpiköi. Ihan puhtaasti vauva-allas on niin matala et itselle ainakin hankalaa niin ollaan oltu lastenaltaalla. Muutaman kerran ollaan otettu nopea sukellus. Sit me ns. pompitaan ylös-alas. Yleensä meidän allasaika on 10min kun sit alkaa tulee jo kylmäkin.

Meillä kun tuli 3kk täyteen niin välittömästi alkoi yöheräilyt 2xyössä, sitä ennen kerta yössä.
Meillä kyllä mennään edelleen täysimetyksellä et siinäkin voi olla oma vaikutus.

Meillä ei kestoilla kun tuntuu et tuota pyykkiä on jo uutenkin vaik kuinka. Nuo meidän murrosikäset tuntuu pitävän siitä huolen et pesukone ei turhaan seiso nurkassa.

Toivottavasti saatte jotain tolkkua tuosta uimis selityksestä ja kyselkää ihmeessä. Ei aina huomaa kaikkea kertoo :wave:

:wave: Nosto taasen.... äkkiä nää tippuu tonne kakkossivulle.

Missäs muut luuraa... :snotty: Täällä kun taas tuntuu että ei omaa elämää olekkaan vaan notkun tässä koneella. No neiti vetelee sellaisia 4 tunnin päikkäreitä ja isompi potee kuumeta tossa sohvalla, joten hiljaista on kuin huopatossutehtaassa tänään vielä täällä meillä. Noh neljän hujakoissa ampastaan sitten vauvajumppaan.

No joo kait täytyis jaksaa kanssa tota pyykkiä laittaa koneeseen, kun jotenkin tuntuu sitä kanssa riittävän. Vaipat tekee osan asiansa.

:wave:

Täälläkin yksi kypsä, siis noin niinku fyysisesti. Meillä lapset 9, 2½ ja ½ -vuotta.

Itse koen että näiden kahden viimeisen kanssa on ollut helpompi antautua äitiyteen kuin silloin hieman nuorempana. Tosin nyt kun on kaksi pientä niin aika ei tahdo millään riittää...

:attn: Nosto ettei tipahda kokonaan uppeluksiin

Meillä pikkuneiti ei tiedä mitään lomasta et lomalla voisi nukkua pidempään. Tänään taas herätty normiaikaan eli ennen kuutta |O
Meidän murkut kyllä nukkuis niin pitkään kuin sais. Mä olen sen verran ilkee äiti et herätän neidit viim. 9 maissa vaik nuorempi kyl yleensä herää ennen sitä. Ensviikol sit taas niin hankalaa kouluunherääminen muuten.

Tänään menemme Aulangolle kylpylään polskimaan et jotain edes tässä lomalla kun tuota lunta ei edelleenkään ole :'( Eilen oltiin 2,5h kävelylenkillä melkein koko perhe koiran kera kun oli niin ihana keväinen ilma. Meidän keskimmäinen oli naapurissa 9v.tytön seuraneitinä ja vanhempi menee huomenna. Isä on yksinhuoltaja ja joutuu olee töissä niin tytöllä tulee aika pitkäks niin sit meidän neidit on päivän leikkimässä barbeilla, oikeat unelmaleikit kohta 14 ja 16vuotiaille :laugh: :laugh:

Eilen siivosin pimun vaatekaapin. Voi kun tuntui haikeelta pakata niitä pieniä vaatteita laatikkoon jos vaik meil ei enää tuukkaan pientä joka niitä viel käyttää :ashamed:
Joka tapaukses aattelin säästää ne jos vaik joskus tulevaisuudessa ehkä 10v. sisään vois olla jo isoilla tytöillä tarvetta noille vauvan vaatteille. Olinhan itsekkin silloin 21v. kun aloin odottaa meidän esikoista. Apua, miten tämä aika menee näin nopeest..... :o

Kaikille mukavaa päivänjatkoa :wave:

:wave: Moi

Me näköjään äiti vm70 kanssa kisaa kirjoitellaan tänne =) Hei muutkin mukaan vaan.

Joo meilläkin noita pikkusia vaatteita olen pakkaillut pois. Meillä on jäänyt unholaan jo 56,62 cm vaatteet ja jopa muutamia 68 cm ollan jouduttu pistämään liian pienenä pois. Itse aion säästää vain muutamia söpöjä tytöille tulevisuuteen ja jotain pieniä vaatteita jätän heidän leikkeihinsä. Loput lähtee sitten kavereille kiertoon. Meille kun lapsiluku jää näihin kahteen tyttöön =) .... 0,4% todennäköisyys että tulen raskaaksi enää. No meidän tuurilla näinkin voi käydä. Ekasta kun aloitimme puhumaan niin en ehtinyt edes pilleireitä lopettamaan kun huomasin olevani raskaana =) . Toinen olikin sitten mutkikkaampi juttu, mutta luomuna kyllä hänenkin raskaus alkoi... oli yksi km siinä välissä :'( ja sane jälkeen sitten n. runsas 1v yritettiin ja kun sanoin että nyt riittää yritys etten enää jaksa yrittää niin johan tyttö ilmoitti tulostaan =) . Raskaus sitten häne kohdallaan olikin aikaste jännää aikaa kun supistelut alkoivat viikolla 12 , mutta sitten jossain rv20 todettiin ettei ne ole huolestuttavia kun ei paikat olleet pehmenneet. Todettiin että kohtu oli vaan supisteluherkkä , mitä sitten tarkkoittikaan?! Jeps et näin meillä.

Jaahas pikkuneiti taitaa haluta päikkäreille ja vaipanvaihtoon. :wave:

Nosto jälleen....

Eilen oltiin siis Aulangolla, olipas rentouttavaa. Aluks aattelin uida matkaa mut meidän neiti oli suht heti eri mieltä kun aivan outo paikka eikä totuttuun tapaan äiti ollutkaan kokoaikaa näköyhteydessä niin itkuhan siinä pääsee :'(
Ei siin mitään, käytiin vaihtaa uimavaippahousut jalkaan ja muutakuin altaalle. Aivan mahtavan lämmintä vettä, vauva-altaas 35 ja toises oli 37 missä sit loikoiltiinkin sen reilun tunnin verran. Neiti näytti välillä isälleen ja siskolleen uinti ja sukellustaitojaan tai sit löhöiltiin ja kateltiin mitä muut lapset teki. Oppi neiti sit kädellään vettä läpsimään, sehän vasta olikin mukavaa neitin mielestä =)
Suosittelen kyllä kaikille lämpöisesti jos vähääkään miettii kylpylään menoa niin siellä parhaiten pystyy olemaan vauvan kanssa.

viivin Niinhän meilläkin piti olla laps luku täysi jo 13v. sitten, mutta kuinkas sitten kävikään.... kaikkea kun ei aina suunnittele ja aivan mahtavaa tämä on ollut ja tosiaan haaveissa kaveri meidän pikkuneidille.

Tulihan meille sit pieni kerros lunta...siis huomiseen asti kunnes se vesisade taas tulee ja vie senkin vähäisen pois :/ Tää on ollut tosi kurja talvi. Mä muutan kohta pohjoiseen |O

Nyt tarttee taas mennä ;)
:attn: Toivottavasti tänne nyt oikeest jaksais kirjoitella muutkin kuin minä ja viivin
Mukavaa päivänjatkoa kaikille :wave:

:attn: Täällä taas :laugh:

Joo minäkin taidan muuttaa pohjoiseen. Sukset taitaa ruostua tuolla tallissa kun ei pääse hiihtämään.... hiihtoputkeakaan ei tässä lähellä ole. Lumilautakin saa ihan rauhassa olla tuolla yläkerrassa kun ei täällä rinteissäkään mitään lunta löydy. Ja meidän isompi neiti kun viimetalvena oppi laskettelemaan suksilla ja haluaisi kovasti mennä mäkeen, mutta ukkoa arvelluttaa lähteä pohjoiseen laskettelemaan tuon pikkuneidin kanssa. No ensi talvena sitten päästään =) jälleen. On se kumma kun on totuttu käymään kerran talvessa "lapissa" niin tuntuu iohan oudolta olla vaan täällä etelässä lumettomassa maassa :(

Vanhempi neitikin on parantuntu ja lähti tarhaan.... oikein halusi sinne ja varmisteli eilisen illan että varmaan pääsee kavereita katsomaan..... tylsä äiti varmaan.

Äiti vm70 joo niin sitä meili muuttuu ajan kuluessa. Jos joku olisi sanonut mulle vielä 7-v sitten että paljonko lapsia haluan niin lukumäärä olisi ollut silloin nolla. Ei sen aikasen ukon kanssa olisi tullut mieleenkään hankkia perheenlisäystä. No sitten tuli ero ja meinasin että jäänkin sitten suosiolla vanhaksi piiaksi, niin eikös törmätty tään nykyisen ukon kanssa. Hällä oli heti selvät sävelet .... halusi kyllä lapsia neljä :x , mut neuvoteltiine t jos koitettas ihan ekaks yhtäkin =) ja nyt sitten on tää pikkukakkonen. Mut nyt ei kyllä enää me saada pikkuisia.... hiukan oon haikee, mutta ratksu on tehty ja hyvä näin.

Joo tosiaan kirjoitelkaa nyt ihmeessä muutkin,vaikka mikäs ettei sun kuulumisia ole kiva lueskella äiti vm70.... mietin vaan että täytyisikö perustaa kerho?

Mulla on mollut muutaman päivän ajan elämä, enkä oo ehtinyt koneelle. =)
Meillä ei oo vielä oikein suunnitelmia, yritetäänkä pikkukakkosta vai ei. Kun tuon pojankin tekemisessä meni niin monta vuotta. Jos yhtä monta vuotta menis niin olisin sit jo niin vanha, että käännytäisivät mut synnäriltä kotiin :laugh: Poika sai alkunsa kolmannella IVF-hoidolla, pakkaseen tosin jäi viisi alkiota odottamaan, eli voihan se olla että sittenkin... Olen kuitenkin päättänyt että en hirveesti haikaile toisen perään, ollaan onnellisia kun saatiin tuo päivänsäde tänne :heart:

Kiitos äiti vm70 tuosta uintiin liittyvästä selostuksesta. Ehkä mekin vielä tästä rohkenemme, kun vaan olis aikaa, vois lähtee tuota kylpylää kokeileen ihan koko perheenä.

Yhteistyössä