Nuhjaantuneiden vaatteiden kohtalo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bea**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bea**

Vieras
Erottelin juuri kirppikselle vietävistä vauvanvaatteista pois ne hieman tahraiset ja nyppyyntyneet vaatteet pois ja ihmettelen, mitäs niille nyt tehdään? Ihan käypää käyttövaatetta, mutta ottaako esim. UFF tai Pelastusarmeija sellaisia vastaan? Epäilen!

Mitä te olette niille tehneet, jos ei ole lähipiirissäkään ketään kelle antaa? Kai niitä joku saattaa tarvita, kun itsellekin on kelvanneet ei-niin-priimasta ulkoasusta huolimatta...

Kyllä mä olen kiikuttanut ne UFF:lle tai Fidalle. En kyllä tosiaan tiedä mitä ne niillä tekevät... Kun kyseessä on sellainen tavara, jota ei missään tapauksessa kehtaa kavereilleen riesaksi antaa.

Laita ilmoitus jonnekin myyntipalstalle tyyliin 'Annetaan remuvaatetta'. Meillä juurikin on mummolassa (maatila) rymyrytkyinä sellaisia vaatteita jotka ovat ihan käytettäviä mutta muutoin karseita.. ;-)

Mikset laittaisi kiprrikselle niitä "poistolaariin" ja hinnoittelet ne pilkkahintaan esim. 5-10 senttiä/kpl. Kyllä ne varmnasti jollekin "kotirymyvaatteiksi" kelpaa. Itsekin olen ostanut vaatteita kotikäyttöön kirpparilta eivätkä ne kaikki tosiaankaan mitään kovin kummoisia ole, kunhan vain on hinnat kohdillaan kun myy....

Tämä menee ehkä vähän ohi ap:n kysymyksestä mutta laitanpa kuitenkin: googlettakaa Karjalan apu R.Y. luotettavan tuntuinen avustusjärjestö. Itse olen kertaalleen jo laittanut lapseni vaatteita, vuodevaatteita ja kenkiä tuonne. Tännehän nimenomaan ei saa laittaa kirppisylijäämiä eli vaatteiden pitää olla ehjiä ja puhtaita. Itse laitan mielummin tänne pienksi jääneet vaatteet kun myyn ne 20 snt kirppiksellä.
Itse olen jo palannut töihin ja sain pomoni aika helposti ylipuhuttua avustamaan postimaksun verran. Eli olen saanut isot paketit liikkelle ja hyvän mielen siihen päälle.

joku sanoi et uffin omistaa joku plösö isokiho, olen luullut et kun kiikutan uffiin myös kaikkea uutta vastaavaakin kampetta kun en ite käytä, niin nytkö joku rikas P***a myy mun vaatteet ja ottaa rahat kun mä hyvää hyvyyttäni oon niitä sinne uffiin roudannut säkkitolkulla et köyhät yms saa vaatetta niskaan ja hyvän mielen ja ilmaseks..???!!!

No jos ne karjalan lastenkotien lapset saavat joskus harvoin jotain, niin pitäiskö niiden saada olla ihan lumppukamaa? Miksi lastenkodin lapsen pitäisi joutua pukeutumaan nuhjuisesti? Tai toimia roskiksen sijaan huonojen vaatteiden kaatopaikkana? Mieluummin annan sinne jotain sellaista, mistä voi saaja olla oikeasti mielissään...

^ Just näin! Jos kerran lastenkodin lasta ei saisi haitata tahra muuten ehjässä paidassa, miksi se haittaisi omia lapsiasikaan, ainakaan jos ihan kotosalla pidätte noita nuhjuvaatteita? Lapset ovat samanlaisia kaikkialla ja heidän kuuluisi myös olla samanarvoisia.

Vaatekeräyksissä avun määrä ei varmasti ole niinkään siitä kiinni, kuinka paljon vaatteita lahjoitetaan, vaan siitä paljonko niitä on varaa kerätä, säilyttää ja kuljettaa ja löytyykö tarpeeksi vapaaehtoisia lajittelemaan tms. vaatteita. Vaatteiden kuljettaminen ulkomaille tai suomen sisälläkään kun ei ole ilmaista tai edes halpaa, täytyy miettiä minkä kuntoisia vaatteita kannattaa lähteä kuljettamaan. Suurimmassa osassa Suomea avustusjärjestöillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä kaatopaikalle liian huonokuntoiset vaatteet ja maksaa niistä kalliit jätemaksut. Lumppua ei oteta vastaan juuri missään tällä hetkellä. Tämäkin raha on pois avun tarvitsijoilta ja esim. kuljetuksista. Samoin huonojen vaatteiden poislajitteluun kuluu työntekijöiden aikaa.

Hivenen OT, mutta kuitenkin: peskää hyvät ihmiset vaatteet nurinpäin käännettyinä, niin eivät nyppäänny. Meillä ei ole yksikään alle 1,5-vuotiaan vaate ehtinyt nyppyyntyä ennen kuin on jäänyt pieneksi.

Yhteistyössä