Nukahtamis- ja nukkumisvaikeudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot menee

Vieras
Meillä on tyttö, joka on pian 10 kk. Hänet on aina nukutettu, koskaan ei ole nukahtanut niin, että olisi vain nukahtanut itsekseen sänkyynsä. Nyt ongelmat vain pahenevat... Enää varmaan kuukauteen, hän ei ole suostunut nukkumaan sisälle päiväunia. Vaunuihin nukahtaa 5 minuutissa, mutta sisällä olen jaksanut yrittää 1½ tuntia ja sitten olen vienyt ulos. Hän joko huutaa tai sitten säheltää niin paljon, ettei nukahda! Illalla sama juttu. Jossain vaiheessa nukahti melkein heti, kun pisti sänkyyn, mutta nyt ei menee vähintään ½ tuntia-1½ tuntia, että saa hänet yöunille. Yöt ovat olleet koko ajan lähes jatkuvaa heräilyä.

Päiväunet ovat lyhyitä, herää aina puolen tunnin päästä nukahtamisesta ja joskus nukahtaa uudelleen vielä vähäksi aikaa, joskus ei. Hän nukkuu edelleen kolmet päiväunet, koska unet ovat niin lyhyitä, ettei muuten jaksa päivää läpi mennä. Onneksi olen voinut jäädä kotiin, töihin en edes jaksaisi kuvitella meneväni, kun en saa nukuttua päivällä enkä yöllä!

Tytöllä kyllä temperamenttiakin löytyy, mutta mitähän tässä voisi tehdä? Alan olla melko väsynyt... Unikouluakin olemme yrittäneet, mutta jos tyttö alkaa huutaa tosissaan, ei hän rauhoitu ihan vähällä, joten mielellään käy hänen luonaan ennenkuin mahdoton huuto alkaa.

Olisiko myös mahdollisesti tällä hetkellä eroahdistusta? Parina iltana on alkanut huutaa illalla vähän aikaa nukuttuaan aivan älyttömästi, eikä isän seura kelpaa, vaan minun on mentävä tyynnyttelemään.

Meneeköhän tämä ohi vai pyörittääkö tyttö kohta tätä perhettä ihan tosissaan? Myös syömisen kanssa on viime aikoina ollut melkoista temppuamista. Miten pistää "rajat" noin pienelle lapselle, joka ei vielä puhetta kovin paljoa ymmärrä? Pitääkö antaa vain huutaa? Yrittää sinnikkäästi nukuttaa sisälle? Syöttää väkisin? Vai vain hyväksyä tilanne ja toivoa, että joskus helpottaa?

tuttua! Been there.
Meillä juuri tuollainen tenava. Tosin oli/on ollut huono nukkuja ihan vastasyntyneestä, en tiedä teidän tilannetta.
Mä yritin sisälle nukuttamista myös samoin tuloksin muutamia kertoja (iässä 5kk-10kk). Sitten vajaan vuoden iässä jotenkin tyttö jäikin tunnin taistelun jälkeen nukkumaan, ja nukkui tunnin. Siitä sitten lähti sisälle nukuttaminen, ja kyllä päiväunien pituus muuttui, kun tottui nukkumaan sisällä. Ulkona häiritsi varmaan nukkuminen selällään (ei nuku niin oikein koskaan sängyssään) ja melu, etenkin toisten lasten äänet. JA kaupungissa iltapäivällä niitä riitti. Nyt saattaa tyttö nukkua kaksiki tuntia putkeen (!!) mikä ei todella tuossa iässä ois ainakaan ulkona nukkuen tullut meillä kuuloonkaan.
Ehkä asiaa selittää ikä ja temperamentti, tai sitten jotkin vaivat. Meillä ainakin maha on aina ollut heikko kohta, ja kaikenlaisia masuvaivoja vähän väliä, niitä itkee unissaan edelleen öisin (esim. ilmavaivat). Ruoka-aineallergioitaki on epäilty, mutta ei mitän sitten muita oireita ole ja ei oo huomattu joidenkin tiettyjen aineiden altistavan.

Lueskelin juuri HUSin sivuilta uniongelmista.. mutta enpä tiedä mikä meille auttais - enkä siis sinänsä osaa auttaa sinuakaan, muuta kuin kertomalla että sama täällä öiden suhteen. Sen sijaan meidän 9kk lapsi ollut jo monta kuukautta sellainen että unet sujuu paremmin sisällä, koska tykkää kääntyillä paljon. Nyt on menty kaksilla unilla ihan sujuvasti. Mutta yöt..huoh. Mitään radiakaaleja unikouluja ei ole kokeiltu - tarkkailtu vain iltarutiineja. Olen vain ajatellut että jos joskus toinen lapsi tulee, täytyy sen kohdalla aloittaa jo alusta asti toisin. Ja sekin että uniongelmiin pitäisi tarttua jo aiemmin, nimittäin tosiaan tässä 9-10 kk iässä on se pahin eroahdistus, ja sanotaankin ettei silloin kannata mitään uutta ihmellistä opettaa.

Vauvoja on moneen junaan. meidän kuopus ei nuku ulos, vaan aina sisälle.Pienempänä nukkui 15-30min kerrallaan, nykyisin jopa 2h kerralla ja kahdet päivässä-heppuli on 11kk. Yöt hän nukkuu levottomasti ja haluaa syödä pari kertaa pulloa+muita heräilyjä.

Mulla kakkonen oli uskomattoman hyvä nukkuja heti laitokselta asti. Hän ei edes itkenyt nälkää, vaan maiskutteli suutaan ja heräsin antamaan rintaa. Ihan alusta asti hän nukkui vähintään 6h pätkiä yöllä.

Esikko oli huonoin nukkuja.Valvotti yli 2-vuotiaaksi ihan valtavasti.

Että eroja on, vaikka miten tekisi nukutushommat.

Yhteistyössä