Nukahtamis ongelmia 2 kk ikäisellä vauvalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sondee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oppiihan ne aikanaan, mut vaunussakin voi nukkua, jos tuot ne sisälle.

Sondee, sinulle yritin kirjoittaa, mutta olen jo mummo, joten tiedän asioista pidemmällä aikavälillä, mutta sen kätilön kanssa tarkistelin niitä asioita muutama vuosi sitten. Koko junamatka meni mukavasti ja olen tosi iloinen siitä sattumasta. Ei hänkään mitään mahda, jos ei oppeja haluta kuunnella. Tarkista, ettei teillä ole haujusteita missään, saattaa myös auttaa nukkumiseen - siis kaikki hajut pois:-)
Juu ja samantien voit ap tarkistaa ettei sun vauvalla ole prosenttiakaan keinokuituja, että kuu on neljännessä kolmanneksessa ja vuorovedet myös tulvii, sit kannattaa varmistua että itse syöt kuusen oksalla kasvatettua luomuparsaa joka uutetaan kuusenkerkkien ja piharatamon kanssa.

Nuo neuvot auttavat vauvan ilmavaivoihin, lisäksi ne auttavat työllistymiseen, talon rakentamiseen ja ihmissuhteisiin. Tilille rapsahtaa heti 10 000 euroa ja masennuskin on tiessään.

No sulla on omat ongelmas enkä ikinä ole kuvitellut, että niissä voisin auttaa.. Paitsi että kannattaa katsoa yleARKISTOSTA se fosfat i maten. Mut sitähän et tee. Miksi et?

Mut mulla ei ole kokemusta masennuksesta, eikä lääkkeistäkään. Vauvoista näkee pian, mikä mättää. Sondee, sori. Kysy toiste, jos sattuis niin, ettei tuo kaiku ole paikalla. Kerro, auttoiko mikään. Esimerkikisi rintamaidossa sellainen paahtoleivässä oleva aine, mikä mukamas häviää kuumennettaessa, tekee vauvalle karmeat mahakivut, kun äiti syö sitä leipää paahtamatta. No kun se on sallittu vain PAAHTOleipiin, täytyy sellainen leipä AINA paahtaa. Enkä ole niitä pykäliä ollut väsäämässä. Karmeaa, jos kaiku olis?
En syö parsaa, kun se pitäisi itse kasvattaa. Luomuna meillä on käytössä espanjalainen kukkakaali ja se on luomua. Banaanit myös jne. Omat luomuperunat Rosamundaa jne.

No sulla on omat ongelmas enkä ikinä ole kuvitellut, että niissä voisin auttaa.. Paitsi että kannattaa katsoa yleARKISTOSTA se fosfat i maten. Mut sitähän et tee. Miksi et?

Mut mulla ei ole kokemusta masennuksesta, eikä lääkkeistäkään. Vauvoista näkee pian, mikä mättää. Sondee, sori. Kysy toiste, jos sattuis niin, ettei tuo kaiku ole paikalla. Kerro, auttoiko mikään. Esimerkikisi rintamaidossa sellainen paahtoleivässä oleva aine, mikä mukamas häviää kuumennettaessa, tekee vauvalle mahakivut, kun äiti syö sitä leipää paahtamatta. No kun se on sallittu vain PAAHTOleipiin, täytyy sellainen leipä AINA paahtaa. Enkä ole niitä pykäliä ollut väsäämässä. Karmeaa, jos kaiku olis?
En syö parsaa, kun se pitäisi itse kasvattaa. Luomuna meillä on käytössä espanjalainen kukkakaali ja se on luomua. Banaanit myös jne. Omat luomuperunat Rosamundaa jne.
Sä olet v-mäinen ja pistät hirmuisen taakan toisen hartioille. Väsyneen äidin pitäisi hommata nurkkiinsa luomuvuohi ja tarkistaa kaikki fosfaatit.

Sulla on pakko aina, joka keskustelussa tunkea se lisäaineettomuus ketjuun. Sulla on pakkomielle, tajuatko?
Voisin mäkin tunkea joka ketjuun neuvoksi että "rukoile", mutta en tunge. Eikä mun tuntemat luomuihmiset vaahtoa joka toisessa lauseessa omia oppejaan.

Sä olet v-mäinen ja pistät hirmuisen taakan toisen hartioille. Väsyneen äidin pitäisi hommata nurkkiinsa luomuvuohi ja tarkistaa kaikki fosfaatit.

Sulla on pakko aina, joka keskustelussa tunkea se lisäaineettomuus ketjuun. Sulla on pakkomielle, tajuatko?
Voisin mäkin tunkea joka ketjuun neuvoksi että "rukoile", mutta en tunge. Eikä mun tuntemat luomuihmiset vaahtoa joka toisessa lauseessa omia oppejaan.
Mutta minä en ole ne, en onneksi! Eikä tässä ole mistään rukoilemisesta kysymys! Sulla vaan on sellainen ymmärrys, etten ala sun kans edes keskustelemaan.
Mutta onneksi Sondee osaa toki ajatella itsekin. Katsos----!
Eihän mulla omia oppeja ole, vaan ihan sitä samaa, mitä kouluissa ennenmuinoin on opetettu!

Hyvin tod.näk. vaan kuuluu ikään. Vauvat on tuossa iässä itkuisimmillaan. Liittyy siihen että alkavat hahmottaa maailmaa paremmin jne. Osalla on myös masuvaivaa koska suolisto ei ole vielä täysin kehittynyt. Toki jotkut voi saada apua esim äidin imetysdieetistä, mutta sun vauva kuulostaa muuten tosi tyytyväiseltä ja hyvin nukkuvalta, ns helpolta, että tuskin on semmoisista nyt kyse. Meillä kuopus sai kovat mahavaivat mun cokiksen juonnista,mutta se ajoittui sitten yhteen sen colan juonnin kanssa ja erottui iltakätinöistä. Koliikkivauvat taas yleensä huutaa selkä kaarella ja piiiitkään, esikoinen kärsi koliikista ja huusi 5-6 h illassa, lopun aikaa kitisi.

Aika auttaa.

Itse olen omiani kantanut liinassa kun ei selkä kestä. Joka ilta tunnin-pari tuota kesti parisen kuukautta. Tai sit laittaa sitteriin ja keikuttaa siinä tai lähtee vaunuttelemaan. Jotkut vauvat rauhoittuu hyvin myös autossa.

Mutta noita vaiheitahan useimmilla vauvoilla riittää, valitettavasti. Kun yhdestä pääsee ja jonkun rutiinin oppii niin sit heittää taas ihan häränpyllyä..

• Tykkää
Reactions: Echo
Hyvin tod.näk. vaan kuuluu ikään. Vauvat on tuossa iässä itkuisimmillaan. Liittyy siihen että alkavat hahmottaa maailmaa paremmin jne. Osalla on myös masuvaivaa koska suolisto ei ole vielä täysin kehittynyt. Toki jotkut voi saada apua esim äidin imetysdieetistä, mutta sun vauva kuulostaa muuten tosi tyytyväiseltä ja hyvin nukkuvalta, ns helpolta, että tuskin on semmoisista nyt kyse. Meillä kuopus sai kovat mahavaivat mun cokiksen juonnista,mutta se ajoittui sitten yhteen sen colan juonnin kanssa ja erottui iltakätinöistä. Koliikkivauvat taas yleensä huutaa selkä kaarella ja piiiitkään, esikoinen kärsi koliikista ja huusi 5-6 h illassa, lopun aikaa kitisi.

Aika auttaa.

Itse olen omiani kantanut liinassa kun ei selkä kestä. Joka ilta tunnin-pari tuota kesti parisen kuukautta. Tai sit laittaa sitteriin ja keikuttaa siinä tai lähtee vaunuttelemaan. Jotkut vauvat rauhoittuu hyvin myös autossa.

Mutta noita vaiheitahan useimmilla vauvoilla riittää, valitettavasti. Kun yhdestä pääsee ja jonkun rutiinin oppii niin sit heittää taas ihan häränpyllyä..
Jep. :thumbsup:

Eihän mulla omia oppeja ole, vaan ihan sitä samaa, mitä kouluissa ennenmuinoin on opetettu!
Mun äiti on ollut kansakoulussa 40- ja 50-luvuilla ja puhettakaan ei ollut mistään vuorovesistä. Sen sijaan vauvaa piti huudattaa jotta keuhkot vahvistuisi, sit vaan alle nelikuiselle jotain kauralimaa syöttämään.

Taatusti kokeilivat vuohet ja pässit. Mutta äiti kertoi että ennen aikaan lapset vaan huusivat, eikä siihen kiinnitetty huomiota.

Sä luulet että ennen vanhaan vauvat olivat masuvaivoista vapaita. Eivät olleet.

Suosittelin sitä luomuvalmistetta ja selitin miksi. Sun päässä ne asiat muuttuu muuksi. Nykyään pääsee helpommalla, kun tilaa postitse, tajusitko? On siellä vuohenmaitovalmistekin myynnissä, jäi tosin sanomatta:-)
Mutta se taakka pienenee niin hellpoilla konsteilla, tajuatko?

Loppuuko tuo maanjäristys sun rukouksella? Vai mitä yrität selittää? Sillä kun ei ole mitään tekemistä Sondeen asian kanssa. Sulla on se lähetyskäsky, jota yrität vääntää joka paikassa.

Ja entisaikaankin oli allergioita. Lapsella naama kukki mutta siitä ei välitetty.

Suosittelin sitä luomuvalmistetta ja selitin miksi. Sun päässä ne asiat muuttuu muuksi. Nykyään pääsee helpommalla, kun tilaa postitse, tajusitko? On siellä vuohenmaitovalmistekin myynnissä, jäi tosin sanomatta:-)
Mutta se taakka pienenee niin hellpoilla konsteilla, tajuatko?

Loppuuko tuo maanjäristys sun rukouksella? Vai mitä yrität selittää? Sillä kun ei ole mitään tekemistä Sondeen asian kanssa. Sulla on se lähetyskäsky, jota yrität vääntää joka paikassa.
Sun kans on ihan turha kirjottaa kun sisälukutaito puuttuu.
Mä en väännä kristinuskon juttuja joka ketjuun. Sä laitat omat ituhorinasi joka ketjuun, niihinkin joihin ei ruokavaliot kuulu.

Monella ihmisellä on omat mielenkiinnon kohteensa. Mutta ihmiset ei toitota niitä joka paikassa kuten sä.

Ja entisaikaankin oli allergioita. Lapsella naama kukki mutta siitä ei välitetty.
Ai kuka ei välittänyt? Totta ihmeessä kotona välitettiin, mutta ei kai neuvoloissa sitten?

Koe-eläimillehän ne allergiat aiheutetaan alumiinihydroksidilla, ja siitä on tullut parikin dokumenttia. Kannattais katsoa. Mut maat on jo myrkyillä pilattu, joten ei ole kohta sellaista ruokaa, mistä ei tulis kipeäksi:
http://yle.fi/uutiset/tutkimus_kolm...n_tuhottu__kiireisia_toimia_tarvitaan/8509630

Mun äiti on ollut kansakoulussa 40- ja 50-luvuilla ja puhettakaan ei ollut mistään vuorovesistä. Sen sijaan vauvaa piti huudattaa jotta keuhkot vahvistuisi, ---.
Jotain outoa lahkoa taitaa olla sun äitis? Ei todellakaan huudatettu koskaan! Syytä äitiäsi sitten, äläkä muita!

Sondeelle tiedoksi, että joitakin asioita olen oppinut kirjoista, esimerkiksi tämä:
"Koska Britannian pohjoisosissa on paljon vähemmän aurinkoa kuin Välimerellä ja jopa parhaiden aurinkokellojen varjot ovat epätarkat ja epämääräiset monta kuukautta vuodessa, Beda etsi luonnosta muita aikamerkkejä ja keksi vuoroveden. Pitkillä kävelyilläänNorthumbrian hiekkaisilla ja kivisillä rannoilla hän näyttää pitäneen tieteellisen tarkasti silmällä valtameren vuoksea ja luodetta. Loppulta hän oivalsi, miten vuoroveden avulla voi mitata kuun vaiheita ja kiertorataa. Niistä hän kehitti kaavan, jolla voi laskea Kuun tietyn vaiheen eläinradan merkin." Kirjasta Kalenteri, Dawid Ewing Duncan

Suosittelen, sillä se täytyisi olla kouluissa oppikirjana kaikille:-)

Sun kans on ihan turha kirjottaa kun sisälukutaito puuttuu.
Mä en väännä kristinuskon juttuja joka ketjuun. Sä laitat omat ituhorinasi joka ketjuun, niihinkin joihin ei ruokavaliot kuulu.

Monella ihmisellä on omat mielenkiinnon kohteensa. Mutta ihmiset ei toitota niitä joka paikassa kuten sä.
Ituhorinoita???? Iurata oli siinä sun tekemässä ketjussa, mutta moni mieltää ne syötäviksi iduiksi. En idätä enkä syö niitä, vaikka joku muu syökin. En osaa enkä tykkää varmaan niin paljon, että viitsisin värkätä ituruokaa. Mutta vilja onkin mun mielestä lintujen ruokaa, jos et ole sitä vielä käsittänyt. Ihminen selviää - ja on selvinnyt kautta aikojen syömällä lintuen munia, mutta ne tosiaan on aina ollut meillä luomua, koska niitä saa rahalla. Voisin toki itsekin tuottaa, mutta sitten ei menisi kaupaksi ne muiden tuottamat - ymmärsitkö? Sun itukaverit on eri asia, enkä tunne (onneksi) niitäkään.

Mutta ruokavalio tosiaan on olennainen osa odottavan äidin ja imettävän äidin ruokavaliota. Ohjeet laahaavat jäljessä, enkä sille mitään voi. Lääkejäämiä ei ollut mun lapsuudessa juomavedessä, mutta nyt on - onhan siinä suuri ero - ympäristössä. Ja siitä tosiaan olen aikoinaan suorittanut appron, joten voi olla, ettei asia ole klaikille ihan yhtä selvää? Outoa, jos sellaiset asiat eivät yllä lasten hyvinvointiin, eikö?
http://tieku.fi/menneisyys/historia/tieteen-historia/maailman-ensimmainen-tietokone-osasi-ennustaa
Eikä tuosta ole kaikki kuullut vieläkään, vaikka on maailman ensimmäinen tietokone - sellaista huonompaa versiota sinäkin varmaan käytät -luulisin. Naiset meitä ennen ovat toki tunteneet kuukierron paremmin kuin me, joilla sen määrää pilleriteollisuus?

Sori, Sondee. Aina ei ole aikaa vastailla, mutta nyt oli. Harmi, ettei siitä sulle ollut mitään apua - paitsi jos kertoisit tästä päivästä, miten meni?
En käytä nikkiä enää, kun Echo aina krakkeroi ne itselleen. Siksi p@ula- nikillä olevat viestit ovat nykyään törkyä, mutta ne vanhat oli mun kirjoittamia. Mut kun ei tälle nykyiselle kulttuurille mitään voi, näillä mennään. Kirjoitan osan asioista itselleni talteen tänne.

Kai olet ap tieto
Moro!

Mulla on nyt 2 kk ikäinen vauva jolla on alkanut tällainen " huono kausi " eli iltaisin vaan kiukuttelee ja kitisee koska väsyttää eikä halua nukahtaa syliin yms. muualle. Nyt myös päivällä ollut samoja ongelmia. Vauva nukkuu päivällä aamupäivä unet 3-4h putkeen ja sitten herää syömään (joskus nukahtaa uudestaan ja nukkuu 2-3h putkeen).
- onko mitään hyvää keinoa miten saisin vauvan nukkumaan/nukahtamaan illalla paremmin ja nopeammin? :) vauva nukahtaa yleensä syliin tuttipullon avulla, mutta kun nostaa sen olkapäälle niin tajuaa heti ja sit on pirteä kun peipponen taas! Sylissä en pysty kantamaan kun noin 30 min koska selkä ei vain kestä (vikaa selässä) ja kädet puutuu.

Nyt hyviä keinoja kiitos!

Kai olet ap tietoinen, että vauva alkaa erottamaan päivän ja yön vasta ollessaan 3-4kk ja silloinkin voi alkaa opettelemaan yö ja päivä rytmiä! Sun on vaan elettävä pienen vauvan rytmin mukaan, ei auta Silloin kun vauva alkaa saavuttamaan tuon 3-4kk iän, niin selkeät rutiinit auttavat hahmottamaan rytmiä.

Kai olet ap tieto

Kai olet ap tietoinen, että vauva alkaa erottamaan päivän ja yön vasta ollessaan 3-4kk ja silloinkin voi alkaa opettelemaan yö ja päivä rytmiä! Sun on vaan elettävä pienen vauvan rytmin mukaan, ei auta Silloin kun vauva alkaa saavuttamaan tuon 3-4kk iän, niin selkeät rutiinit auttavat hahmottamaan rytmiä.

Näin juuri! Vasta n. 4kk iässä saa alkaa muokkaamaan lapsen unirytmiä.

Sori, Sondee. Aina ei ole aikaa vastailla, mutta nyt oli. Harmi, ettei siitä sulle ollut mitään apua - paitsi jos kertoisit tästä päivästä, miten meni?
En käytä nikkiä enää, kun Echo aina krakkeroi ne itselleen. Siksi p@ula- nikillä olevat viestit ovat nykyään törkyä, mutta ne vanhat oli mun kirjoittamia. Mut kun ei tälle nykyiselle kulttuurille mitään voi, näillä mennään. Kirjoitan osan asioista itselleni talteen tänne.
Sä olet vainoharhainenkin vielä. Mä en sun nikkeihisi ole koskaan koskenut;olen sen sanonut sulle ennenkin mutta ei mene sun paksuun kaaliin (äläkä ala luennoida lehtikaalista ja keräkaalista).

Äitini on ei-uskova ev.lut. Ja tuo että vauvoja huudatettiin, oli ihan tavallinen käytäntö ympäri Suomea. Ei kaikki entisaikainen ole hyvää. Mutta nyt lähden tästä.

Viimeksi muokattu:
Mä en sun nikkeihisi ole koskaan koskenut;
Äitini on ei-uskova ev.lut. Ja tuo että vauvoja huudatettiin, oli ihan tavallinen käytäntö ympäri Suomea. Ei kaikki entisaikainen ole hyvää. Mutta nyt lähden tästä.
Täytyyhän tuo muillekin kertoa, kun ihan valehtelemaan alat, mutta ei tämä nyt Sondeen vauvaa auta yhtään. No ei ole meilläpäin huudatettu vauvoja eikä kauralimojakaan annettu:-)
Tällä asialla ei ole mitään tekemistä kenekään uskonnon kanssa, onneksi!

Osaathan piekkoäidin kehtolaulun? Sitä kun hyräilee, lpsi nukahtaa pian - kummallinen laulu:-) Se kannattaa laulaa hitaasti. Aikoinaan Jyrki Seppä lauloi sitä, oli paras versio. Trollmors väggsong ruotsiksi, jos et sitä löydä.
Ikävää, että jouduit välikapulaksi tähän sotkuun, mutta nykyään mihinkään ei ole luottamista, kuten tätäkään en ole kirjoittanut koskaan. Miten teidän päivä on nyt mennyt?

Täytyyhän tuo muillekin kertoa, kun ihan valehtelemaan alat, mutta ei tämä nyt Sondeen vauvaa auta yhtään. No ei ole meilläpäin huudatettu vauvoja eikä kauralimojakaan annettu:-)
Tällä asialla ei ole mitään tekemistä kenekään uskonnon kanssa, onneksi!
Onko sulla puutteita ymmärtämisessä?? Ei kukaan muu ole tajunnut tuota viestiäni väärin kuten sä.
Sä käännät aina kaiken toisinpäin. Jos sanon että en ole tehnyt tätä enkä tuota, niin käännät sen just päinvastaiseksi.

Mun alakoululainen lapsenikin tajuaisi että mä tuossa ketjussa ihmettelin että kuka viitsii rekkautua pölliäkseen toisen nikin.
->suomeksi, mä en ollut se rekkautuja!

Jos joku päivittelee toisen käytöstä niin ehkäpä hän ei harrasta sitä samaa, haloo?

Viimeksi muokattu:
---ja tarkistaa kaikki fosfaatit.

Kun kerran itse vedit ne tähän, täytyy kerrata muille se asia, mikä on hirvittävä mätäpaise meidän yhteiskunnassa, siis ruoassa. Fosfat i maten- ohjelmassa on yksi kohta, jota ei tekstattu suomennokseen:
"Tutkimustuloksista ei ole tehty sellaista yhteenvetoa, että voisi sanoa jotain varmaa. Kun katsoo kuitenkin yksittäisiä tutkimuksia viime vuosilta, fosfaattien vahingollisuus käy ilmi."
(Det är skadligt, kuului taustalta, ei tekstattu suoraan)

"Suomi haluaa poikkeuksen joulukinkuille, sillä olemme tottuneet siihen, että joulukinkkuun ruiskutetaan suolaliuosta, jossa on fosfaatteja. "
Lopussa teksti: "Viranomaisemme eivät vielä vaadi asetuksen noudattamista. Mitä mieltä olet siitä?" kysyy toimittaja.
"Sekin on outoa. Kenen puolella he ovat? Teollisuuden vai kuluttajan?"

"Eviran ylitarkastaja Kirsi-Helena Kanninen:
Hän sanoo, että ala odottaa uusia poikkeuslupia EU:lta.
Raakalihavalmisteiden fosfaatit halutaan korvata uusilla lisäaineilla".

Yhteistyössä