nukahtamisvaikeuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annukka

Vieras
Apua!!!!!!!!!! Meidän kohta 8 kk poju ei suostu nukahtamaan sänkyyn vieläkään. Hän olipienenä kauhean itkunen ja jouduttiin hänen kaa paljon lenkkeilee joten tottu nukahtamaan vaunuihin. Alussa se vaati pitkiä lenkkejä mut nyt melkee nukahtaa ku talon kiertää...se onhyvä. Mutta millä ihmeellä hänet saisi nukahtaa sänkyyn. Illalla laitetaan hänet vaunuhin nukkuu ja sit kymmenen jälissä siirretään varovasti sänkyyn, sillon jää sinne. Paitsi joskus haluaa maidon ennenkuin nukahtaa. Tää on aika rasittavaa. Sänkyyn kun laittaa ni itku tulee! Joskus vahingossa voi nukahtaa, jos osuu ihan oikeaan aikaan laittamaan, mut se tapahtuu ehkä kerran kuussa...... Ja nyt on ilmeisesti yöunen tarve vähentynyt niin paljon että herää viiden jälis tai viimestää kuudelta...ei kiva. Ja iltanukkumista ei oikeen saa siirretty myöhäsempään kun on sitten jo ihan väsy seittemän aikaan. Siis apua....mä nyt odotan että jos toi tuleva kellonsiirtäminen auttaisi jotain, mutta muutenkin tässä nyt vinkkejä kaivattaisi. Neuvolan ohjeet tuntuu mahdottomilta, että puolen tunnin päikkärit kolmen aikaa ja siitä pitäs valvoo ysiin asti. Ei onnistu meillä. Poju alkaa väsyä jo 2-3 tunnin jälkeen totaalisesti. Yösyömisestä kans koitetaan eroon ja joinakin öinä se onnistuukin, mut tänäänki heräs 4.50 aamulla ni mielellään siin antaa maidon ja toivoo et nukahtaisi viel hetkeksi. Yön itsessään hän kyl nukkuu sit aika rauhallisesti yleensä.

Kylläpä taisin sekasvasti selittää mutta jos joku ymmärsi ja osaa auttaa, olen kiitollinen.

Pikku hiljaa vaan yrität nukuttaa illalla sänkyyn. Ensin vaikka nukutat syliin ja laitat sänkyyn tai sinne vaunuihin ja sitten sänkyyn. Sit vaan vähitellen laitat nopeammin sinne sänkyyn. Menee aikaa, mutta kyllä se siitä. Voit myös totuttaa päivällä vauvaa siihen sänkyyn. Ihan siksi, ettei koe sitä pahaksi paikaksi vaan näkee, että on turvallinen paikka. Onko teillä unilelua tai vastaavaa? Voisit kokeilla jotain nallea tai riepua, jossa olisi sinun tuttu tuoksusi. Meilläkin oli tuossa iässä yksinkertaisesti silloin viiden maissa nälkä ja tissiä annoin silloin vielä joskus. Nukahti kyllä sitten vielä sen jälkeen uudestaan. Mutta pikkuhiljaa jaksoi syödä enemmän illalla, joten aamuyön syöminen jäi pois. Voithan antaa pojan nukkua myös alkuillasta vielä lyhyet päikkärit ja laittaa yöunille myöhemmin. Silloin varmaan nukkuisi myös myöhempään aamulla.

Meillä oli samaa ongelmaa, kun tyttö oli 7kk. Ei nukahtanut kuin kanniskelemalla tai tissille. Mun selkä ei enää kestänyt joka iltaista kanniskelua (joka sekin rupes venymään), joten laitoin muksun sänkyyn ja istuin vieressä ja paijasin. Huusi kuin palosireeni pari tuntia ja nukahti. Jos itku meni hysteeriseksi rauhoittelin välillä sylissä. Pari iltaa jo auttoi, itkut lyheni. Nyt puolitoista kuukautta myöhemmin meillä on jo hyvän aikaa menty nukkumaan aivan sievästi. Sänkyyn kun laittaa niin kääntyy kyljelleen, pikku hetki silittelyä ja siinäpä se..

Juu, olen totaki koittanut et olen vieressä ja silittelen tms...mut he pitää hänet hiljasena hetken ja sit alkaa itku. (ja mies on viel sellanen ettei kuuntele yhtää vaan hermostuu..eipä auta asiaa...) Olen mä itekki vähän sellanen etten raaski häntä huudattaa siellä. Voi että, on noi pikkuset arvotuksia. Ei auta ku yrittää. Toisaalta tuntuu hullulta näinkin ""vanhaa"" vauvaa nukuttaa kolmille päiväunille...ja ne päikkäritki ois nii paljo helpommat just kun nukkuis sisällä, edes sylissä, mutta ei tee sitäkään kun joskus vahingossa. Onkohan meillä erikoisvaikee tapaus ;)

Kyllä minä ottaisin saman taktiikan käyttöön kuin Juh. Lapsi pitäisi saada ymmärtämään, että sinne sänkyyn mennään nukkumaan. Kun on tottunut nukahtamaan vaunuihin, niin eipä hän sitä tietenkään ymmärrä. Huutamatta hommasta ei varmasti selviä, mutta eihän tuosta venkslaamisesta pitemmän päälle mitään tule. Teillä menee vaan hirveesti aikaa ja hermot päälle.

Onko pojalla muuten rytmiä päivissä. Tapahtuuko syömiset tiettyinä aikoina jne. Jos koittaisit luoda selkeää päivärytmiä ja samana toistuvat iltarituaalit?

8kk ikäinen ei kyllä välttämättä ole turhan vanha nukkumaan kolmet päikkärit.Moni sen ikäinen nukkuu vielä kolmet.Jos on yliväsynyt niin nukahtaminen omaan sänkyyn on varmasti hankalaa.Meillä siirryttiin kaksiin uniin 7kk iässä mutta poika veteli yöunia silloin 12h ja kahdet 1,5h päikkärit päälle.Jos omasi nukkuu yöllä 1900-0500,eli mun laskun mukaan 10h,niin tarvitsisi kyllä jytyt pitkät kahdet päikkärit jotta saisi tarpeeksi unta.10h yöunilla tarvitsee hyvin toden näköisesti kolmet päikkärit.Mun mielestä...Ja jos nukkuisi kolmet päikkärit niin silloinhan saisitte hilattua yöunillemenon varmasti vähän myöhäisemmäksi ja sen mukana aamuherätyksen myös myöhäisemmäksi.

Enkä kyllä ymmärrä tuota neuvolan neuvoa,siis kolmen aikaan puolen tunnin päikkärit ja siitä pitäis 8kk ikäisen jaksaa valvoa yhdeksään?! Kuka 8kk ikäinen jaksaa pirteänä valvoa puolen tunnin päikkäreitten jälkeen monta tuntia,taitaa harvassa olla ne muksut...Oma poikani on jo 1v3kk ""vanha""eikä taatusti olisi pirteä jos kolmen aikaan nukkuisi puoli tuntia ja menisi ysiltä unille.

Yhteistyössä